Nefelejts, 1860. április - 1861. március (2. évfolyam, 1-53. szám)

1860-07-15 / 16. szám

HETI NAPTÁR 1860. Julius Katholikus és protestáns naptár Görög-orosz naptár Zsidó-naptár­i Nap­kelte nyugta 6. p. 6. p. Hold­változások 19 Csütörtök Vincze Piroska7 A. Tam­. 29 4 24 7 47 20 Péntek Illés Illés8 Prokop1 Ab. R. Ch. 4 25 7 47 21 Szombat Praxedis Dani9 Pongrácz2 A3. Lab. 4 26 7 46 Elsö negyed Ti Vasárnap G 8 M­á­r­i­a Magd.G 7 sz. H. u. 10 It 7 4.i vért.3 4 27 7 41 25-én, 6 óra 56 23 Hétfő Apollinár Libor 11 Eufémia4 4 28 7 44 24 Kedd Krisztina L 6 11 a 12 Proclus5 4 29 7 43 25 Szerda Jakab Jakab 13 Gábor fö an.6 4 30 7 42 LEVELEZÉSEK. Sárközi levelek. VIII. KALOCSA, julius elején 1860. Hosszabb hallgatás után ismét van tárgy, miről írhatok, s ezúttal valóban rendkivüli. Igen barátom, e hó elején volt ná­lunk Reményi, a magyar hegedűsök királya ! Mi is élvezők nyi­rettyűjének bájos hangjait, mert a mondott nap estvéjén Casinónk teremében hangversenyt adott. Hogy a terem zsúfolva, s a ko­szorúk­ és tapsoknak özöne volt, hogy a lelkesedés nálunk még alig látott és hallott mérvben nyilvánult, mindazt fölösleges tán említenem, mert hisz az nem is lehet máskép ott, hol Reményi játszik. Chopin bölcsődalát, a „repülj fecském“-et, „velenczei carneval“-t, szóval mindenik részét a hangversenynek szűnni nem akaró tapsok s éljenek kisérték Két műkedvelő is vett részt, S. ur szavallattal, K. ur pedig egypár ismertebb népdal éneklésével, mindkettő tetszést aratván. Délben a casino teremé­ben mintegy ötven teritékű díszebéd volt rendezve, a nagy mű­vész tiszteletére, mely alatt a helybeli, új szervezetű zenekar játszott válogatott darabokat, s néhány szív- és lélekre ható fel­köszöntés is mondatott. Mint furcsaságot nem hallgathatom el, miszerint egyik ismerősöm, ki meglehetősen játszik hegedűn, a hangverseny bevégeztével hegedűjét azonnal eltemette ; oly han­gok után, minőket Reményitől hallott, nem akarván többé kö­zépszerűségével magát szomorítani; egy vén czigány pedig — ki valamelyik ajtónak kulcslyukán át hallgatta a nagy művész játékát, — azon megjegyzést téve, hogy hegedűn lehetlen oly hangokat adni, azon urnák t. i. Reményinek hegedű­jében bizonyosan masina van. Legmeghatóbb volt azonban egy tisztes zeneértő öreg ur, ki a hangverseny végez­tével Reményihez e szavakkal közeledett: „Uram ! engedje meg, hogy hazám legnagyobb művészének jobbját megszoríthassam, s így e nap unokáim előtt is, nagyapjok kegyelete után emlékezetes maradjon.“ A művész szótlanul nyújtá jobbját, de szemeiben olvasható volt a hatás, melyet reá e hódolat gyakorolt. Szóval nem hiszem, hogy valahol nagyobb lelkesedés környezte volna művész-hazánkfiát, mint a mi kis, de a szép és jó iránti buzga­lomban mindinkább erősbülő közönségünknél. Hangverseny után táncz, zene, vacsora és ismét felköszöntések következtek s a körünkből éjfél után távozott művészt számosan kisérték ki a majdnem egy órányi távolban levő foktói gőzhajó-állomáshoz. E nap felejthetlen lesz előttünk. Casinó-egyletünk választmánya a nyári évszakot — mint értesültünk — arra kívánja fölhasználni, hogy a kisdedóvó inté­zetnek általa megpendített eszméjét, részletesebb intézke­dések s tervezések által, valósulásához minél közelebb vezérelje, mely nemes szándékhoz lehetlen szerencsét nem kívánni. Ah, de mit akarok én most referálgatni, midőn még mind­nyájunk füle, szive, lelke, egész valója telve van azon hatással, mit Reményi zenéje előidézett?!........lehet-e rettenetesebb va­lami, mint prósai — bárha különben tán érdekes — dolgokról beszélni akkor, midőn az ember a művészet és péesis égi lángjától átszellemült? midőn oly mondhatlanul kedves varázs alatt van, mint mi, kik csak imént hallottuk Reményi játékát ?......... Nem, most nem lehet referálnom. Majd máskor, minden­féléről, többet. G­e­r­­­a i. BECS, julius 10-kén 1860. Ebben a Bécsben, vagy ebből a Bécsből csak mindig talál az ember innivalót, a mozgás, pezsgés örökös, az események, hi­­rek, egymást váltják fel, hát még például egy párisi levelezőnek mennyivel lehet gazdagabb bányája, melyet minden pillanatban kizsákmányolhat.*) Valóban azt sem tudom hol kezdjem, pedig vagy tizenöt pontot jegyeztem fel tározómban. Megjárom ha olvasóim, midőn már mindent leírtam, azt találják mondani: „biz ezzel a levéllel el is maradhatott volna!“ azonban ennek nem én leszek oka, mint inkább a tárgyak, a­melyek mindamellett hogy én érdeme­seknek találtam a közlésre, másnak meglehet nem tetszenek, mert minden czivilizáczió mellett sem vittük még a dolgot annyira, hogy ízlés­egyenlőséget alapíthattunk volna meg. Tehát hol kezdjem? Igen, az új udvari dalszínházon, amelynek építését 1861-ben kezdik meg, de hogy a pazar fénynyel kiállítandó palota mikorra készül el, arról még szó nincs, azonban nem lehet kételkedni hogy ha csak valamely váratlan és rendkívüli körülmények nem lépnek közbe, igen gyorsan feltárandja kebelét a művészet-szom­jas közönségnek. Ugyancsak az udvari dalszínházban, de nem az újban, ha­nem a régiben, t. i. a mostaniban Doppler „Vanda“ operája tű­zetett ki előadásul. Ezen mű, a­mint erről meggyőződöm, csak­nem egészen átdolgoztatott az udvari színház számára. Jobb lesz-e így, vagy jobb volt e amúgy? azt majd a bécsi közönség határozandja el. A főszerepet Liebhardt k. a. éneklendi benne. Szó volt arról, hogy L­t­é­g­e­r viszont szerződtetését valam i miképen lehetővé fogják tenni, de lesz abból semmi sem lett, mert hazánkfia L­u­m­­­ey igazgatónak kötelezte le magát három évre 4000 font (40.000 forint) fizetés mellett. Tehát meg sem állhat az, a­mit egy két jó akaratú lap bujában kürtölgetni kezdett, mintha t. i. S­t­é­g­e­r nagyot hanyatlott volna művészetében. Az udvari színházról t. i. a drámáiról azt beszélik, hogy az Nestroy-nak fogna bérbe adatni. Ezt én sehogysem értem. *) A párisi levelezők pedig­ azon panaszkodnak hogy nincs mit írniok. S z­e r­k.

Next