Nefelejts, 1872. január-december (14. évfolyam, 1-51. szám)

1872-06-30 / 26. szám

306 NEFELEJTS, s szívvel s örökre elborult elmével a tébolyda kényszerzubbonyába bújni, vagy aljas cynismussal merülni el végkép a bűn sarában. Az öreg szavaira rögtön eszembe jutott a temetés, melynek néhány órával előbb tanúja valék. — Én ma este, mikor a Santa Maria della Salute egy­házból kijöttem, szóltam az öreghez, — úgy vettem ki a félho­mályban, hogy valakit temettek az átelleni paloták egyikéből. — Igen, igen. Onnét temették a szerencsétlent. Szegény Belloni! Az öreg néhány perczig elmélyedve gondolkodni látszott, majd rám nézett, s látva arczomon az elpalástolhatlan kérdő ki­fejezést, odahajolt hozzám és suttogó hangon megszólított: — Ha érdeklik önt uram az ilyen szomorú történetek, jöjjön, vonuljunk kissé félre, elbeszélem röviden az egészet. Olyan dolog lesz ez, mely napjainkban fájdalom­ igen gyakran ismét­­l­ődik, de azért talán nem fogja megunni magát. Én szives készséggel nyilvánítottam ki beleegyezésemet s miután az öreg rokonszenves kézszorítással fejezte ki köszönetét, bevonultunk egyik belső terembe s ott helyet foglalva egyik szög­letben, érdekeltséggel vártam, hogy az öreg, ki elméjében mint­egy rendezgetni látszott az eseményeket, megkezdje a szomorú történet elbeszélését. Künn a téren vidám zenehangok járták be a léget, benn egy nyomorultan végződött emberéletről hullt le a fátyol. Az öreg megkezdte elbeszélését. — Ezelőtt mintegy harminczöt évvel, éppen mikor én Ve­­lenczében véglegesen megtelepedtem, a hír napról-napra mind­inkább kezdte hangoztatni egy fiatal festő nevét, ki rendkívüli tehetségeinél fogva hivatva lenni látszott, hogy egyikévé le­gyen Olaszország legkitűnőbb művészeinek. A fiatal festőt Bel­­loninak hívták. Szép, karcsú termetű, szőke ember volt, ábrándos, szelíd, kék szemekkel, melyekben folytonosan valami titkos epedés hal­vány sugara fénylett, s ritkaszép szabású ajkakkal, melyek kö­zül mindig egy nemét lehetett látni a szomorú mosolygásnak. Nem képzeli uram, milyen ünnepelt ember volt ez 24 éve daczára, vagy talán éppen azért is. Az előkelő, gazdag családok megrendelésekkel halmozták el, megnyitották előtte ter­meiket, s a nép büszke volt rá, mert benne, a nép fiá­ban, saját magát látta megtisztelve. Hogy a nők titokban és nyilvánosan mennyire rajongtak érte, talán fölösleges is vol­na mondanom. A fiatal művészt azonban sem a tapsok, sem a ragyogó női szemek elbűvölő sugarai nem voltak képesek meg­­szédíteni. Saját szerény műterme mellett megfeledkezett a pa­lotákról, s a művészet istenasszonyának egy megihlető csókját többre becsülte a világ minden szép hölgyének bóditó pillantá­sainál. Egy vágya, egy gondolata volt csupán, mely betöltötte egész lelkét: művészszé lenni, s nevét bevésve látni az örök idők művészei sorába, s homlokán érezni a halhatatlanság soha nem hervadó koszorúját. A megrendelések tömegesen érkeztek hozzá s ő vissza­utasította egyiket a másik után. Barátai, a csekélyebb tehetségű művészek kárhoztatták, a közönség nagy része meghidegült iránta, sokan pedig, kivált a nők, titokban mindinkább rajongtak a ti­­tokszerü szép emberért, ki magányos félrevonultságában érzé­ketlen marad a világ legnagyobb hatalmassága, a női bá­jak iránt. Ő nem törődött sem egyikkel, sem másikkal. Csekély igé­nyeit kevés munkával is ki tudta elégíteni s napjainak legna­gyobb részét csüggedetlenül szentelte a tanulásra, az önkép­zésre. Eljárt a templomokba, képtárakba s műcsarnokokba, bámulva, tanulmányozva s másolva a legnagyobb meste­­­­reket. Egy napon a jezsuiták egyházába ment. Festőtámláját­­, elhelyezte egyik mellékoltárnál Tintoretto egy remek festmé­­nye előtt, s miután egészen átszellemülve mélyedt el annak a szemlélésbe, hozzáfogott vázlatai készítéséhez. Néhány órát­­ töltött már el munkája mellett, mikor egyszerre hangos zoko­­­­gás ütötte meg füleit. Felkapta fejét, körülnézett, s egyik leg­­­­közelebbi oltár lépcsőzetén egy fekete ruhába öltözött fiatal­­ leányt látott térdepelni, kezében imakönyvet tartva, melyre is peregve hulltak alá sötét, bánatos szemének fényes könycseppjei. A festő egy darabig a részvét és szánalom őszinte érzel­meivel nézte a leánykát, azután egészen meghalva a szomorú­­ látványtól, összeszedte rajzolószereit, s elhagyta az egyházat. Másnap, mikor, egészen megfeledkezve a gyászoló leány­ról, ismét elfoglalta helyét az oltár közelében, a leánykát újra , ott találta, imádkozva és zokogva, mint előtte való napon. És ez így tartott napról-napra, mígnem a vázlat elkészült, s néhány hétre az első találkozás után a fiatal festő nem lakott többé magányosan a művészi ábrándoktól besugárzott egyszerű la­­­­kásban, hanem ott volt a gyászoló leányka is, mosolylyal aj­­­­kán, s a boldogság és szerelem ragyogó sugarával és sötét sze­­­­meiben. Az álmodozó, a művészet kristálytiszta forrása után epedő művész ez időtől kezdve elkezdte szomjúhozni a dicsőséget is. Nem magáért, hiszen eddig is el tudott lenni nélküle, hanem s szerelmeséért, a fekete ruhájú, fekete szemű Júliáért. A szere­­­­lem szárnyai csodás, meseszerű világba ragadták, melynek meg­­mérhetlen kincseit oda akarta halmozni kedvese lábai elé. Ez időben születtek legremekebb művei, melyek bámu­­­ latba ejtették a művészvilágot úgy, mint a közönséget, s a festmények mindegyikén egy csodaszép arczú nő volt megörö­­­­kítve, a gyászruhás imádkozó leányka, a szép Julia. A szűz­­­anya fájdalmas arczában, a bűnbánó Magdolna szívmetsző tekin­­­­tetében, a büszke paloták delnőjének megvető mosolyában, az életvidor pásztorleány csintalan pillantásában, mindenütt ott ragyogott az a megdöbbentő, elbűvölő varázs, melylyel csak egy lény birt egész világon: Julia. A gyászruhás leányka rövid idő alatt csak oly irigyelt nevezetesség volt Velenczében, mint kedvese, a művész, ki a boldogság kábító mámorában, s a di­c­­csőség és hírvágy bódító zenéje mellett is csak egy hangot hal­­l lőtt fülébe zengeni: „tovább! tovább!“ E hang nem engedte,­­ hogy a boldogságot egész tisztaságában élvezhesse, e hangot követve jutott később a kétségbeesés örvényéig. Egy szép enyhe őszi délutánon, lakásuk virággal borított­­ erkélyén ültek a szerelmesek. Belloni szemei álmodozó meren­­­­géssel tévedeztek a végtelenben, Julia pedig kedvese ölébe­­ hajtva fejét, egy kis zsámolyon foglalt helyet annak lábainál. Az ajtó nyílását észre sem vették s csak akkor rezzentek is meg mind a ketten, midőn előttük egy magas, büszke női alak­­ állt meg, ki igen nyájas és szívélyes hangon üdvözölte az el­­s mélyedt szerelmeseket. — Nem tudom, hogy képes leszek-e valami módon meg­nyerhetni az önök bocsánatát — szólalt meg a büszke delne — azon vakmerőségemért, hogy az önök idilli életét megzavarni bátorkodtam. Belloni úr annyira visszavonult a világtól, hogy vele mind a nyilvános helyeken, mind lenézett termeinkben s , személyesen találkozni lehetetlen ; művészi hírnevét és nagysá­­­­gát pedig sokkal inkább tiszteljük és csodáljuk, hogy óhajtá­­sainkat cselédeink által mérnök tudomására juttatni. Íme, ez az egyszerű oka annak, hogy önöket háborgatni merészeltem. XIV. ÉVFOLYAM

Next