Nemere, 1875 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1875-06-30 / 52. szám

52. szám. Szerkesztőségi iroda: Főpiacz, Jak­o­­s Áron­­file hit, hová a lap szel­lemi részét illető kö­zlemé­­nyek küldendők. Kiadó-h­ivatal: Pollák Mór könyvnyom­dája, hová a hirdetések és előfizetési pénzek bérr­en­tesen intézendők. Sepsi-Szentgyörgy, Szerda, 1875. junius 30. Ötödik évfolyam. NEM­RE Politikai, társadalmi, szépirodalmi és közgazdászai lap. Megjelenik ez a lap heten, kint kétszer szerdán és szombaton. Előfizetési feltételek: helyben házhozhordva vagy vidékre postán küldve Egész év .6 ft. — kr. Félévre . 3 ft. — kr. Negyedévre 1 ft. 50 kr. Hirdetmények dija : 3 hasábos petits írért, vagy annak helyéért 6 kr. Bélyegdíj külön 30 kr. Nyílt tér sora 15 kr. Előfizetési felhívás czimü politikai, társadalmi és közgazdászati lap II. félévi folyam­ára. Előfizetési feltételek : Julius—decz ... 3 írt — kr. Julius — szept. ... 1 fit 50 kr. Az előfizetési pénzek a „Nemere“ kiadó­­h­ivatalának Pollák Móra könyvnyomdája Sepsi- Sizentgyörgyön küldendői. Előfizetőinket szívesen kérjük előfizetéseiket megújítani — miután felesleges példányokat nem nyomattathatunk. A „Nemere“ kiadóhivatala. Budapest, június 25. Kossuth Lajos egy keserű levéllel adott kifejezést érzelmeinek, melyekkel az ország je­len politikai állapotai, a kormány és a fúzió iránt viseltetik. A magyar história legszebb lap­jainak e kimagasló óriása — minden nyilatko­zatában, minden levelében egy-egy fájdalmas hangot, egy-egy elkeseredett kiáltást hallat a nemzettel. Kossuthnak minden levele egy-egy szemrehányás. Minden nyilatkozatában a bőszült fájdalom szivet facsaritó kifakadásai, szenvedő panaszai vonultak végig. E titáni alak, mely a szabadságharcz fé­nyes napjaiban a nagy eszmék nagy előharczosa volt, most panaszaival, szemrehányásaival, ke­­sergéseivel, — úgy tetszik nekünk, mintha tő­lünk messze hátra maradt volna. Kossuth nagy szelleme, mely annyi időkön keresztül e nem­zet előtt fáklyaként világított, mely mindig előre tört és magasba szárnyalt — úgy tetszik nekünk, hogy a száműzetés keserű napjaiban megfogyat­kozott, megtörött. Kossuth a történeti polezon, melyet neki a nemzet pietása a magyar histó­riában kijelölt, rám nyughatik — azt hiszi, hogy e polezról is fölelevenitheti a régi nagy küzdel­meket, a régi nagy izgalmas napokat, a régi nagy eszméket. Pedig ebben az ősz száműzött fölöttébb csalatkozik. Azon eszmék, melyeket Kossuth­ nehézkes tollal, szenvedő érzéssel, de mégis fel fel lobbanó melegséggel, rajongó h­aza­­fisággal föleleveníteni akar — túlhaladott állás­pont. Sajnáljuk e nagy embert, könyet facsar szemeinkbe a bus sóhajtás, mely a nagy szám­űzött leveleiből kel, megragad, fölhevít egy-egy fellángoló eszme, fájó szívvel olvassuk egy-egy mély szenvedést tanúsító hazafias panaszát — de midőn letesszük a levelet, midőn elolvastuk, nem tehetünk róla, de azt kell mondanunk, hogy e levél nem egyéb bánatos sóhajtásnál, elavult, elkoptatott eszmék összegyűjtésénél, egy agg szellem, egy érzékeny szív, egy ideális kedély kitöréseinél. Kossuth közel negyed század óta távol a hazától az önkéntes száműzetés könyek­­kel áztatott kenyerét ette — megfeledkezve ar­ról, hogy mig ő ott Itália szép ege alatt hazája sorsán szomorkodik, addig nemzete tesz, fárad, küzd, tanul, halad előre. Kossuth míg a termé­szet iűren hangú és báju csákjainak engedve lelke egész nagyságával bele­merült annak él­vezetébe — elfeledte, hogy nemzete nem kese­reg, de dolgozik, nem kárhoztatja magát a le­mondás végpusztulást ígérő halálára, de megal­kuszik a viszonyokkal és reménykedik. Nem bízza magát a sors szeszélyére, vagy a magya­rok istenének kegyére, de maga szerzi meg amit megszerezhet. És ennek a fölfogásnak meg is termett a gyümölcse. Hol volnánk akkor, ha azt a sivár, azt az ellenálló politikát követtük volna, amit Kossuth kíván? Ne engedje Kossuth magát, a piedestalról, melyre a nemzet fölemelte s melyen oly dicső­­sen megállhat — lejebb és lejebb vitetni. Is­merje föl, hogy mi ma már más szellemi lég­körben mozgunk, mint a milyeneket Kossuth öreges, de dús fantáziája által magának alkotott. A nymbus, mely dicső homlokát körül veszi, vigasztalja őt azért, hogy szelleme már a hazá­nak szolgálatot nem tehet. Nyugodjék meg eb­ben. Ez az ő végzete. Molnár Lajos: A nő-emancipatió kérdéséhez. (Folytatás.) Tovább megyek, Amerika szabadabb államaira. Mióta az emancipatió eszméje existál, azóta minden nő igyekezett — aki ilyesmire adja magát — magá­nak tekintélyes tért hódítani. Számtalan noltanitói, or­vosi, újabb időben papi, vasúti, távírdai hivatal—van nőkkel betöltve. Itt csak a dolog külszinezetét tekint­jük előre talán megragadó kép. Van annyi haszna — mint említem — hogy a közös tár­sasági szellem in­kább ki van fejlődve s a nőorvosok sok olyan nőbete­get mentenek meg a titkos nyavalyáktól vagy ép a haláltól, kik betegségüket készebbek volnának sírba vinni, mint valamely férfinak megmondani. Továbbá, hogy mily befolyással vannak e nőtanítók a társada­lomra, azt is láttuk. — De másfelől tekintve a dolgot — a válaszfal leomlásával a túlbuzgóság miatt leom­lott a női tiszteltetés magas erénye is s nyíltan kell fellépni az állam javát előmozditni akaró férfiaknak a nők­­nei ész s­phantastikus proclamation ellen, kik nem csak az általok alkotott körökben, hanem a világ nyílt színpadán hirdetik a testvéries (?) szabad (?) szerelem (?!) eszméjét a sajtó útján. Ugyan mi az a testvéries, mi ez a szabad szerelem? Gondolják talán olvasóink, hogy ez a tiszta szerelem? — Az nem s nem is lehet. Ki ily tanokat kezd vallni az elvette magától az egyetlen s minden mást magától függővé tett erény magasztos ideál jolt; eleve letépte magáról a szentség viszonyított fogalmá­nak bélyegét s az emberek osztályából az állatokéba ugrott át, hol az ösztön (alsó) él és uralkodik. Lemegy a női tisztelet csillaga, a nemtelenség irtózatos alakot kezd ölteni s talán az egész világ egyszerre csak azon kezd gondolkozni: hol keressen újabb kalandokat magának ? Nem fejtegem tovább e kérdést; az erkölcstelenség hosszú sorát tárná ez szem­eink elé s el­végre a be­csület fogalmát végkép megsemmisitené. Szerencse, hogy Amerikában is csak egy nehány világboldogitó nő bogara s még eddig nagyrészt a papiroson hever. Van különben ilyen szabad szerelem ott elég — az illem az erkölcs rovására. És már e ferdeségek alól kell emancipálni a nőt. Még egyszer ismételjük, hogy ez roppant nehéz fel­adat! Hol kelljen kezdeni s hol a vége, nem tudhatni. Mindazonáltal nem csüggedünk; egyes lángszellemek megmutatták az irányt s mi ezen építhettünk, ébresz­­szü­k öntudatra a nőket s emancipálni fogjuk. Az öntudatról a bölcsek sokat elmélkedtek. Mi is a legtárgyilagosabb érzéseken kezdve, megkisérthet­­nék a kérdés fejtegetését, csakhogy — nem ide való. Válasszunk gyakorlatibb utat. Egy hasonlatot veszünk elő. A primitívebb né­pek alanyiságát annak tárgyas mozzanataiból szokták megítélni. Ha nem tudnék is azt, hogy a gyermek (a primitív ember) s nő nagyon közel állanak egymáshoz ha nem tudnók is azt, hogy különösen gondolatmene­­tök egymással sok pontban összevág, de azt minden­esetre láthatni, hogy e gondolkozásmód külsőségi nyil­­vánulása majdnem egy. A gyermek is ép annyit ad a szemkápráztató dolgokra, mint a nő, oly szívesen cse­veg haszontalanságokról, ép oly kiváncsi, ép oly inga­tag egyik, mint a másik. Saját lényük valódi értékére egyik se gondol, pedig a tiszta erkölcsnek, az öner­­kölcsiségnek és ez a leghatalmasabb támasza. A leg­nagyobb szabadság a leghelyesebb önkorlátozásban áll, nőknél ilyesmit ritkán találhatni. Legnagyobb és min­den, a külső. Innen van a divat fitogtatás s egy csomó higyelejűség, mi a legtöbb nő egész lényegét előtérbe állítja­­ m. De mi a legnagyobb: e külsőben gyakran elvesz még a belső érték is, elvesz a jó, a nemes iránti ér­zék. Hogy is lehetne ez máskép, mikor ez öltözékben s a festékben minden ki van fejezve s az ősi valódi életerő is ezekre pazaroltatik. Ez irtózatos mámorból kell kiragadni a nőt s életre kelteni, feltárni az élettel való sáfárkodás mikéntjét, hogy ne csak a tünékeny levegőben sátorozzék, hanem itt e földszinén töltse be azt az űrt, mit rajta kívül betölteni senki más nem képes. (Folyt, következik.) A közjegyzői intézményről.*) i­. Múltkori ígéretemhez képest bátor vagyok az. szerkesztő ur becses lapjának terét közleményem foly­tatása okából még igénybe venni és jelen alkalommal kívánom az 1874-dik évi XXXV. törvényczikket a kir. közjegyzőségről főbb vonásaiban megismertetni, különös tekintettel arra, hogy az ügyletező felek a­ törvény határozata szerint mikor és mennyiben tartoz­nak a közjegyző közreműködését igénybe venni és el­tekintve a törvénynek ezen kötelező voltától, mennyi­ben előnyös a közjegyző közr­eműködését igénybe venni. Ezt pedig annyival inkább szükségesnek látom, minthogy idézett törvény folyó 1875-dik évi augusztus 1-je napján hatályba fog lépni és ugyanakkor ez ideig kinevezett közjegyzők működésüket megkezdvén a t. olvasó közönség legalább főbb vonásaiban ismerhesse a kir. közjegyzők hatáskörét. A kir. közjegyzők az államhatóság által nevez­tetvén ki: ez okból úgy lehet tekinteni, mint az ál­lamhatóság által megbízott hivatalos közegeket, kik hivatva vannak idézett törvényben előírt szabályok szerint az ügyforgalmat az államhatóság felügyelete alatt közvetíteni, melyért az érdekelt felek irányában, felelősséggel tartoznak. Ezen hivatalos alkalmazásból önkényt foly, hogy a kir. közjegyzők az ügyforgalmat csakis annyiban közvetíthetik, amennyiben az egyes ügyletezésekről „közokirat“ ok, azaz: közhitelességű­ okmányok állíttatnak ki, mely elvet a közjegyzői tör­vény el is fogad és a közjegyzőt bárminő magánokirat kiállításától elzár­ja. A törvény gondoskodott a legszigorúbban mind érdemileg, mind alakilag, hogy visszaélések ne történ­hessenek és amíg egyfelől a haszonvágyból származ­ható visszaéléseket a legkeményebben bünteti, más­felől a közjegyzői biztosíték által módot és alkalmat nyújt arra, hogy a károsult fél teljes elégtételt nyer­hessen. Nézetem szerint eléggé biztosítva vannak mind­azon egyének, se­k ügyforgalmuk közvetítése okából közjegyzőhöz fordulnak, hogy reájuk csakis haszon háromolhat, hogy ü­gyletezései kellő pontossággal, köz­pecsét alatt közvetíttetnek, annyival is inkább, minthogy a törvény határozata szerint csakis teljesen szakkép­­z­et egyének nevezhetők ki ezen állomásokra, kik már eddigi állások folytán m­ind elméleti, mind gyakor­lati képzettség tekintetében a törvény és érdekelt fe­lek kívánalmainak eleget tehetnek. Az 1875-ik évi XXXV. t. sz. a közjegyzői kény­szert átalánosságban nem hozta be és kényszert csak bizonyos kevés számú ügyletezéseknél rendelvén, az ügyletező felek szabadságára bízta a közjegyzők köz­vetítését igénybe venni, vagy nem. Idézett törvény 53-dik §-a szerint a közjegyző hatásköre kiterjed: a) közokiratok felvételére; b) végrendelkezések felvételére ; c) tanúsítványok kiállítására; d) okiratok és értéknemű­ek őrizetére ; e) hagyatéki ügyek körüli eljárásra; f) bírói megbízások teljesítésére. Ezenkívül az 55. §. feljogosítja a közjegyzőt, hogy a hatóságokhoz átalában, a bíróságokhoz pedig nem peres ügyekben p. o. telekkönyvi ügyekben sat. beadványokat intézhessen. A közjegyzői hatáskör tehát az itt elősorolt ügy­letekre terjed ki: bővebb megértés okából vegyük az egyes ügyleteket rendre és lássuk meg, mi képezi azoknak tárgyát. 1. Közokiratnak azon írásbeli okmány nevez­hető, mely okmány a közjegyző előtt közjegyzői alá­írás és pecsét alatt a közjegyzői törvényben előírt sza­bályok szerint vétetik fel, az ily okmányok pedig köz­hitelességnek, melynek értelme az, hogy ki egy ily „közokirat“-tal bir, az állításainak bizonyítására egy teljes bizonyítást bír, melyet senki sem kifogásolhat, és mely az abban foglalt ténykörülményeket a szavak közönséges értelme szerint hitelt érdemlőleg igazolja. Ebből kifolyólag, ha valaki egy ily okmányt bi­zonyításra alkalmatlannak vél, lehető kifogásait bizo­nyítania kell.

Next