Nemzet, 1885. május (4. évfolyam, 956-985. szám)

1885-05-28 / 982. szám

Szerkesztőség r­iferenc­iek-tere, Athenaeum-épület, I. emelet. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőség­hez intézendő. Bérmentetlen levelet csak ismert kéztől fogadunk es Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. HIRDETÉSEK így mint előfizetések a kiadó­ hivatalba (Ferencziek-tere, Athenaeum-épület) küldendők. Egyes szám 4 kr. 982. (145) szám. Reggeli kiadás: Budapest, 1885. Csütörtök, május 28. KIADÓ-HVATAL: ferencziek-tere, Athenaeum-épület, földszint. Előfizetési díj: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra .. ......................................... 2 frt. 3 hónapra .............................................. 6 » 6 hónapra ...................................... .. .. 12 » Az esti kiadás postai különküldéséért felül­­fizetés havonként 35 kr., negyedévenként 1 . Egyes szám 4 kr. IV. évi folyam. Budapest, május 27. A magyar culturának ünnepi hete az, melyen a tudomány academia évi nagygyűlé­sét, tartja.Nem pusztán a magyar tudománynak eseménye ez, hanem egyszersmind a magyar nemzeti művelődésé s a magyar társadalomé. A magyar académia története, az újabb ma­gyar cultúra története. Alapításának pillana­tától napjainkig, tehát több mint félszázad óta, mindig a magyar művelődés élén járt, vezette, irányozta, előmozdította azt. Sőt idő­közben volt a nemzetnek egy szomorú kor­szaka is, az elnyomatás korszaka, midőn élete másutt nem talált menedéket, mint az aca­­demiában. Mikép ájulásban a szívre szökik vissza a vér, úgy vonult az összes nemzeti vérkerin­gés e korszakban az academiába. A sajtó kéz felemelkedett ellene is , de végtelen elaszici­­tással és szívóssággal állta ki a csapást. Kö­zös vonásuk a csatatéren győzteseknek, hogy bár mindent lerombolnak, a kultúra székhelyeit megkímélik, tiszteletben tartják. Alarich végig pusztított Görögországon, de mint varázsszó­ra, lába a földbe gyökerezett, mikor Athén elé érkezett. Ép­­gy az osztrák reactió végig rombolta Magyarországot, sőt némileg bar­­bárabb volt Alarichnál is, amennyiben táma­dást intézett az académia ellen, de ennek czí­­mén adta legelső engedményeit. Az academia megnyitása volt a nemzet legelső ünnepe. Legelső fénysugár a vigasztalan sötétségben. És ezért akkor a tudományos académia bizonyos fokig politikai intézet is volt. Itt, ennek kebelében gyűltek össze és érintkeztek a nemzet jelesei. Ebben, mint fényes foc­us­­ban egyesültek a társadalom kitűnőségei. De alkotmányunk visszaszerzése után az académia szerepe is változott. Tisztán tudo­mányos és magyar közművelődési intézetté lett. S az utóbbi tekintetben még mindig kü­lönbözik a hasonrangú külföldi intézetektől. Ezek kizárólag tudományos intézetek, melyek a nemzeti élettel sokkal kevesebbet érintkeznek. Tisztán tudományos feladatokat tűznek ma­­­guk elé. S ez némileg előnyük, mert az egyszerű feladatok könnyebben oldhatók meg, mint a komplicáltak. — A magyar academia feladata is egyszerűbbé lett, mióta megszűnt politikai jellegű intézet­nek lenni, így tudományos hivatását sokkal jobban megoldhatja, mint ennek előtte. De nem zárkózhatik el az abstract tudomány ri­deg magaslatán. Még mindig és jövőre is egy­szersmind nemzeti feladatokat kell megolda­nia. A magyar kultúra központjának, regu­latorának, irányjelzőjének kell lennie. A köz­művelődést nemcsak közvetve a tudományok művelése által kell előmozdítania, hanem közvetlenül is. Érintkeznie kell a nemzet szellemi életének minden irányával. A vér közvetlen melegének kell áthatnia. S e mel­lett biztosítania kell a magyar tudományos­ság roppant túlsúlyát itthoni, s méltó szín­­vonalát a külföld irányában. Hogy megfelel-e és mikép felel meg az academia mind e feladatának, ezt megítélheti mindenki, aki annak sok irányú működését figyelemmel kiséri. Hatalmas segélyforrásai, melyek felett oly mérvben rendelkezik, mint kevés tudományos intézet bárhol Európában, feladatai anyagi részének ellátását biztosítják. De nem nélkülözi a kellő szellemi erőket sem. Sok irányú teendői sok munkát feltételeznek s e munkát az academia teljesiti is a legtöbb té­ren. Mint a magyar tudományosság symbolu­­ma, megmérhetetlen túlsúlyt képez a hazai nem-magyar nyelvű tudománynyal szemben. A nemzetiségek közművelődési intézetei, maga a délszláv academia eltörpülnek mellette. Az egész keleten messze kimagaslik s nem sor­vad össze a nyugati megfelelő rangú intézetek mellett sem. Bizottságai, osztályai a legtágabb körű munkálkodást fejtik ki. Azt, amit a nyelvtu­dományi bizottság létesített ; amit a törté­nelmi bizottság összegyűjtött ; amit az iroda­lomtörténeti bizottság felkutatott, azt magán­­vállalkozás ereje nálunk alig bízta volna meg. S a tevékenység nem szünetel egyéb téren sem. A monographiák, melyeken az academia megbízásából a tudósok egész sora dolgozik, és oly fontos tényezői lesznek kulturánk épü­letének, mint azok a derék munkák, melye­ket a külföldi tudomány remekműveiből for­­díttatott le az academia, s melyek a magyar műveltség modern szellemének átalánosítá­­sában már is éreztetik hatásukat. Az academiai nagy­gyűlés idején a szo­rosabban érdeklődő szakkörökben élénk fej­tegetések tárgyát szokták képezni az acade­mia választásai is. Mi a tudomány e személyes kérdéseibe — bár ezek a személyes kérdések nem oly természetűek, hogy velük foglal­kozni érdemes ne lenne — nem avatkozunk. * Lehet igazolt egy némely fölmerülő panasz, hiszen a franczia Institut is bebizonyítot­ta annak idején, hogy nagy igazságtalansá­got, követett el sok nagy franczia szellem el­len. De azt nem bizonyította be soha, hogy egyes tévedései megközelítőleg is ellensúlyoz­ták volna érdemeit. S ugyanezt mondjuk mi a magyar tudományos académiáról, erről a hatalmas culturintézetről, mely félszázad éve hogy fennáll, s e félszázad a magyar szellem új életre ébredésének s az előtt alig álmodott föllendülésének korszaka lett. Büszkén tekinthet tehát a magyar tudo­mányos académia vissza a múltba s teljes ön­érzettel pillanthat a jövőbe. Ha ezentúl is oly buzgalommal törekszik megoldani feladatait, mint eddig, ha jövőre is annyira érintkezésben lesz a magyar nemzeti kulturai élettel, mint ed­dig, anélkül, hogy a tudomány piedestáljáról le­­szállna, még több, habár nem maradandóbb érdemet fog szerezni egyszerre a tudomány és a haza körül. Jövőre is méltó marad azon nagy és nemes szellemhez, melynek alapítá­sát és irányának megjelölését köszöni. És mert erről meg vagyunk győződve, nagygyűlése alkalmából szívesen üdvözöljük a tudományos academiát. A NEMZET TÁRCZÁJA. Május 27. A KIS KIRÁLYOK. Regény öt kötetben. Irta: JÓKAI MÓR. NEGYEDIK KÖTET. 82 Éhez a szóhoz olyan képet csinált, mint a hó­hér, mikor az áldozatát kerékre fonni készül. Szerencsére nem lehetett a discursust tovább folytatni a templomban, mert a rector, az iskolás­gyerekekkel odafenn a karzaton, rázendítette a »di­cséretet« ! Ordítsd ah oroszlán az erdők liget­s ■Rengetegeiben, hogy » rettenetes !« A mire aztán minden ember abban a hitben lévén, hogy ő az az oroszlán, a kire ilyen rettenetes orditás van szabva a rengetegben, olyan hatalmas énekléshez kezdett, hogy abban minden más egyéb szó elveszett; s e közben a tiszteletes és a legátus odaállanak a teritett ar asztal mellé s az egymás után sorjába odajáruló híveknek osztották a kettős jel­vényben foglalt úrvacsoráját: a pap a bort egy régi ezüst kehelyből, a legátus a hosszú szeletekre falatolt kenyeret, egy szerény czintányérról. Utoljára, mikor a gyülekezet elkészült, egymást részesíték a szent jelvényekben kölcsönösen. A legátus ugyan nem volt felszentelt pap, de a protestánsoknál pap minden em­ber. Horházy úr mindezt nézte végig szépen; ő nem kért részt belőle. Az ő pünkösdje két héttel hátrább esik, a Julianum kalendárium szerint. Mikor mindennek vége volt: a hivek kitakarod­tak ; tiszteletes uram a karjára ölté a h­átul lelóggó selyem stóláját s megindula. — Kend pedig még itt marad, és átveszi a siklást. Monda az utána nyomuló legátusnak. Horházyt ellenben arra sem méltatta, hogy észrevegye. Mit keres ez itt, a mi házunkban. Az az említett siklus volt a perselyben össze­gyűlt helypénz; ez a legátus jövedelme pünkösd ünne­pén Mike-Pércsen. Az egyházfi odahozta a fakó bársony zsacskót hosszú nyélre kötve s kirázta belőle az összegyüleme­­dett pénzt. Csupa vastag krajczárok voltak Mária Terézia idejéből, egyetlenegy ezüstpénz kivételével, amit Horházy úr tett a perselybe, előbb nagy fitogta­­tással oda helyezve azt maga elé az asztalra. Meg­számlálták, végig rakva vele az egész első padot. Épen száznyolczvan krajczár volt, teljes három bankó fo­rint. Manó kivette közüle az ezüst pénzt, s odaaján­dékozta az egyházfinak; a krajczárokkal megtömte a tóga zsebét. Azután együtt mentek ki mind a hárman a tem­­plomból. Horházynak a kocsija ott állt a templomkerités előtt. Három hegyvidéki ló, farka, sörénye teleragadva bojtorjánnal. A szekér ekkbós volt, a kocsija nem idevaló viseletű, gombaforma kalappal, füstös gubá­val s térdig érő rojtos gatyában. — No hát mit izán tőlem a kedves anyácská­nak, apácskának, a szerény kis Emmácska ? kérdezé Horházy a kocsiba felkapaszkodván. — A­mit én izennék, azt ön úgy sem mondaná el, s a­mit ön elmond otthon, azt én úgy sem szenném. — Nagyon szép trópus. Látszik, hogy rhetori­­cát tanult. No majd a legjobbat fogom hát mondani. Azzal a kocsisnak utasítást adott, hogy hajtson Bagamér felé. Ez nagyon megnyugtató volt Manóra nézve. Az épen ellenkező irányba esik, mint az ő filiái. Nem tudott menekülni attól a gondolattól, hogy ezt a táltost egyenesen azért küldték most ide, hogy őket erőszakkal fogja el és vigye haza. Debre­­czenben nem jó a talaj az ilyen merényletre, de itt a világ háta mögött, ki vethet ellene, ha megtörténik. Neki pedig rögtön indulni kellett a leányegy­házba, hogy még délelőtt megtarthassa ott is az ünnepi szónoklatot. A rector le akarta beszélni. — Hagyd te azt délutánra. Minden lelkes állat délután szokta bekurjantani a híveket a filiában. Ak­kor jobban alusznak. Gyere, inkább preferánszozzunk ebédig. Inkább pénzben játszunk. Most már volt a legátusnak pénze, a rector is ma kapta meg húsz iskolásgyerek után a kétgaraso­­kat s ez a kész summa ágaskodott a zsebében. De Manó nem hajlott a marasztásra. — Nincs nekem most kedvem. Hogy olyan bi­­valyságot csináltam. — így lesz belőled nevezetes ember, hát mi­kor Csokonay elcserélte az imádságos könyvet a sza­kácskönyvvel, s csak akkor vette észre, mikor félig elmondta, hogy az »eczetes uborka« hogyan készül; de hirtelen fordított rajta s átvitte a textust »az ecze­tes vízzel megkínált Jézusra.« Mondok én te neked száz ilyen anecdotát. Manó köszönte szépen a biztatást, inkább egy jó fütyköst kért az útra. Azzal is szolgálhatott neki a rector , volt egész gyűjteménye somfa botokból, mik­nek a bunkóját ő maga ritka talentummal madárfe­jekké faragta ki, engedett belőlük választani. Min­den legátus elvisz ezekből egyet emlékül, Manó kivá­lasztotta belőlük a leggorombábbat. Ő csak védelmi eszközről gondoskodott. A jó fél órai út most már egészen arra lett szentelve, hogy a holnapra való második predicatiót tisztességesen betanulja. Elővette a kéziratot s azt magolta folyvást, nem nézegetve többé a táj szép­ségeit. Egyszer aztán mély tanulmányából közeledő hintós lovak csengése veri fel; egy urasági fogat jön ugyan abban az irányban, a melyben ő halad, nem sokára utoléri: a bakon ül a kocsis, meg a hajdú, benn a hintóban senki sincs, a sárellenző bőr fel van kapcsolva. — Jól megyek-e Ikafalvára? Szóllta meg Ma­nó a hajdút. — Dehogy megy legátus uram! Rég elhagyta azt már! Amoda a szentképnél kellett volna letérni, aztán a mély útba befordulni: erre Rakatra me­gyünk. — Nekem pedig így magyarázta a rector: — Ne megálljon legátus uram, majd mindjárt segítünk a baján, hogy el ne késsék a predicatióról: kapjon csak fel oda a hintóba; azzal a négy pejkóval egy pillanat alatt visszaröpítjük odáig, a­hol el­tévedt. Manó vonakodott a szives kínálást elfogadni, de a hajdú leugrott a bakról, úgy unszolta, hogy csak üljön fel, ők a hatalmas Wesselényi Miklósnak az emberei, a­ki a diákoknak maga is nagy barátja, ha legátust kap az utón, mind felszedi maga mellé a hintóba, míg végre ráhagyta magát vétetni Manó, hogy odamenjen a hintóhoz, s lekapcsolja a bőr­takarót. Valósággal ott találta elbújva Horkázy urat. Az ő veres, kiülő szemei voltak azok, a mik megigéz­­ték, mint a cobra szemei a mókust. S abban a pillanatban az a másik összees­küvő, a hajdú átnyalábolta vaskarokkal s leszok­ta a karjait, Horkázy pedig hirtelen megkapta a két kezét. A kis botos ugyan életre halálra védte magát, rúgott, harapott, Horkázy szakállát szörnyen össze­­viszza czibálta, de végre is győzött a túlnyomó erő: megkötözték kezét lábát s aztán feltették a hintóba. Horkázy nagyot fújt a küzdelem után, az orrát tapogatva, a miről egy helyen bizony lement a bőr a nagy harczidőben s aztán kiadta a rendeletet. — Már most vissza! Aztán tudjátok hová ? Azzal maga is beült a hintóba Manó mellé. A diáknak bekötötték a száját kendővel, hogy ne kiabálhasson. Egészen ott volt a hatalmában a meghódítójának. S az éreztette is vele a diadalmát, a győztesek szokott impertinentiájával. — No drágalátos szép kis Emmácska! Hát hogy hinak engem! Asinus! ugy­e, hogy »asinus« ? Hosszúfüles. Olyan hosszú füleim vannak, hogy még a mike-pércsi legátus predicatióját is meghallgatják. Jaj de szépen mondta! Kivált a miatyánkot! »Mert tied a metszőkés! Amen« — Hahaha! Jó lett volna pedig ezt a metszőkést nem felejteni ott a miatyánk­ban, mert elvagdalhatná vele a kezéről, meg a lábá­ról a zsinegeket. — Nagyon sajnálom, de az édes mama parancsolta, hogy csak jó erősen megkötöz­zük. — Hja, így jár az, a­ki hazulról elszökik! Mi­csoda szörnyűség. Egy jól nevelt kisasszony! Fiúi köntösbe búvik! És ott ténfereg egy egész collegium diákjai között! Hát nem szégyenli magát? Ördögök­nek kellett beléje szállani, másként nem lehetett! No megálljon, majd kikergetjük mi magából ezeket az ördögöket! (Folytatása következik.) B­ELPÖL JD. Budapest, máj. 27. (Uj nagy község). A m. kir. belügyminiszer megengedte, hogy Aradme­­gye kisjenői szolgabirói járásában levő Simonyifalva néven nevezett telepitvény, mely báró Simonyi La­josnak Vadász és Bélzerind községek határabeli bir­tokaiból eladott, és egymással összefüggő egészet ké­pező földterületen keletkezett, Simonyifalva névvel, nagyközségi szervezettel önálló községgé alakul­hasson. KZCZOK:,I.-A.T-A.St51C3--51- Budapest, máj. 27. (Trefort Ágost mi­niszter a néptanítókról.) A magyarországi néptanítók két humanisticus intézmény felvirágozta­tása körül fejtettek ki tevékenyebb erőt az elmúlt években. Ezeknek egyike a szegényebb sorsú tanítók tanulni törekvő gyermekeinek s azok nyomorban hát­rahagyott özvegyeinek segélyt nyújtani az »Eötvös­­alap«-ból; a másik: hajlékot és kenyeret adni a minden nélkül hagyott tanítói árváknak a »Tanítók Árvaházá«-ban. Az elsőt a harmadik egyetemes ta­ní­tógyűlés végrehajtó bizottsága, a másodikat az árva­házi egyesület vette gondozása alá. Mindkét intézmény ma a legszebb sikereket mutathatja fel. Az első húszezer forintnál többet osz­tott ki kilencz év alatt ösztöndíjakban és segélyekben s ez idő szerint 25 ezer frtot meghaladó alaptőkével rendelkezik ; a másik rövid pár év alatt oly hatal­massá nőtte ki magát, hogy ezrekre menő vagyona méltán bámulatot gerjeszt, sőt a budai paedagogium mellett ma az árvák befogadására igen csinos épület­tel is rendelkezik már. E fényes eredményeket azon­ban nagy mértékben előmozdította Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi miniszternek páratlan áldo­zatkészsége. Az Eötvös-alap 1880. óta minden évben kapott még tőle 1500, sőt ez évben 1800 frtot; az árvaházat meg tisztán ő építtette fel s ezáltal lehe­tővé tette, hogy a jövő tanév kezdetével néhány taní­tói árva már felvehető lesz az intézetbe. A közoktatási miniszternek a hazai néptanítók irányában tanúsított eme szeretetét és nagybecsű ál­dozatkészségét megköszönni volt tegnap (máj. 26.) az egyetemes tanítógyűlés végrehajtó bizottságának és az árvaházi egyesületnek egy 17 tagból álló kül­döttsége a miniszternél. A két küldöttség egyszerre nyert bebocsáttatást a miniszterhez. Az elsőnek La­­kits Vendel, fővárosi igazgató tanító, a második­nak Tóth József, pest megyei tanfelügyelő volt a vezetője. Elsőnek Tóth József szólt, megköszönve a tá­mogatást, kérte a minisztert, hogy az árvaház protec­­torságát elfogadni kegyeskedjék. Utána Lakits Ven­del mondott hosszabb beszédben köszönetet az Eöt­vös-alap gyámolításáért, kérte a minisztert, részesítse azt továbbra is atyai gondoskodásában s különösen az állam által rendezni szokott sorsjátékokból juttas­son neki évről évre valamit. Megkérte egyúttal a minisztert, hogy a végrehajtó bizottság által a nagy szünidőben rendezendő gyűlést annyiban támogatni kegyeskedjék, hogy a feljövő tanítók az egészségtan köréből ez alkalommal szakszerű felolvasásokat hall­gathassanak. Ezekre nézve kérvényt is nyújtott át a miniszternek. A miniszter mindkét beszédre hosszabban, tel­jes félórán át, s oly lelkesültséggel válaszolt, hogy beszéde, mely a legbensőbb meggyőződés tükre volt, magával ragadta a küldöttség minden egyes tagját s meggyőzte arról, hogy a társadalmi műveltség és jó­lét előmozdítását a miniszter a leghelyesebb elvekből kiindulva fogja fel és igyekszik megvalósítani. Lénye­gében e beszéd a következő, igen tanulságos enun­­ciatiókat tartalmazza: A tanítói árvaház protectorságát örömmel el­fogadom ; itt azonban — mondá felmelegedve, erő­teljes hangon — még meg nem állunk; szándékom, uraim, minden tanítóképző intézet mellett létesíteni egy ily árvaházat; s ha isten segít, ezt még minisz­terségem alatt szeretném megvalósítva látni. Mert én, uraim, a tanítók sorsát nagyon szívemen hordom. A jó tanító igen fontos tényező a társadalom­ban, azért is fektetek én a tanítóképezésre oly kiváló súlyt. Nem értem — mondá a miniszter — miért ellenségei némelyek az internátus intézményének, holott be van bizonyítva, hogy csakis e­­mellett virá­­gozhatik fel sikeresen a tanítóképzés. Oda kell hat­nunk a jövőben, hogy a felekezeti képezdék is ez ala­pon szereztessenek. — A műveit, jó tanítót én na­gyon tisztelem és becsülöm. Ismertem tanítókat, kik oly nemes módon töltötték be hivatásukat, oly szép műveltséggel rendelkeztek, hogy képesek lettek volna miniszteri állás betöltésére is. De kétségtelen uraim az is, hogy nagy az oly tanítók száma, kik nemes hivatásukat nem tudják eléggé megérteni, sokan vannak, kik saját állásukat kicsinyeive, hely­telen ambitió által vezéreltetve, magasabb működési tért keresnek maguknak. Csak e napokban volt nálam — téve hozzá — egy tanító, kit állásából formaliter elcsaptak, s arra kért, nevezzem ki segédtanfelügyé­­nek, ő erre elég erőt és tehetséget érez magában. Mit mondjunk az ily beteges képzelődésre ? A tanítók gyakori gyülésezésének csakis épen azért nem vagyok barátja, mert tapasztaltam, hogy egyes szerepelni vágyó emberek ezt a beteges képzelődést ébresztik fel a tanítókban, a­helyett, hogy a nevelői bölcseség, a tanítói nemes hivatás fejlesztésére kívánnának inkább hatni. Tapasztalatból mondhatom, uraim, azt is, hogy társadalmunk felsőbb köreiben a népoktatásügy és a tanítók sorsa iránt nagy volt a rokonszenv és az ér­deklődés az előző években, és mit kellett látnom ? azt, hogy az utóbbi pár év alatt ez a szép érdek­lődés és rokonszenv teljesen megszűnt. És miért? Mert a tanítók politikai pártviszályokba keveredtek.­­ Sokan vannak a tanítók között, kik azt hiszik, hogy ők vannak egyedül hivatva a társadalmat refor­málni, holott előbb önmagukat és iskolásokat kellene reformálniok. Én arra törekszem, — folytatá tovább a miniszter — hogy a tanítót mindenki tisztelje és be­csülje s és ezért nem tartom kívánatosnak, hogy az állam és társadalom fő tényezői között a tanítókkal szemben az az ellenszenv fejlődjék ki, mely egykor Francziaország ötezer tanítójának vette el kenyerét. Le­gyen a tanító önérzetes, ezt akarom, de ne kapassa el magát. Tudom én jól, ho­gy azon hasznos szolgálatokkal szemben, miket a tanító tisz, az ő elismertetése és jutal­mazása ma még nincs kellő arányban s a tanítók e materiális baján okvetetlenül kell segíteni. Én tö­rekszem is erre s hiszem, hogy a tanítóság hazafisága és műveltsége a közel jövőben már ki fogja vivni azt, a­mi e tekintetben még hiányzik. Én a fővárosi taní­tóktól, mint kik műveltség és szakismeret dolgában Magyarország tanítóságának elitjét képezik, sokat várok. Ezeknek kell oda hatniok, hogy az a be­teges képzelődés, mely az ország tanítósá­gának selejtesebb részét elfogja,melynél fogva igen sok, hivatását betölteni nem képes tanító, a társadalom re­formálását tűzi ki feladatául, megszűnjék. Nem aka­rom én, hogy a tanító földhöz szegzett rabszolga le­gyen, sőt azt kívánom, hogy az önérzetet, az önállósá­got és gondolkodási szabadságot a tanítóban senki el ne nyomja. Az olyan tanító, aki mindenre csak fejet bólint, előttem nem kedves. El van veszve az a nem­zet, melynek tanítói szolgalelkűségre vannak kárhoz­tatva. — Ismételten mondom, én a néptanítókat nem­zetünk fejlődésére nézve a legfontosabb tényezők egyi­kének tartom. Ők vannak hivatva okos előrelátásssal, bölcs meggondolással vezetni a felnövő nemzedéke­ket, jó példaadással hatni a nép erkölcsi világára s ter­jeszteni azon eszméket, melyek a vagyonosodásra, a jó­létre vezetnek. Csinálhatunk mi tanterveket, adhatunk ki rendeleteket, nevezhetünk ki tanfelügyelőket, a leg­szebb törekvés dugába dől, ha a tanító nem működik helyes irányban s hivatását nem képes kellőleg be­tölteni. Csak ő tőle függ egészséges gondolkodást, hasznos munkássági ösztönt önteni a népbe, csak ő hirdetheti hatásosan azon egészségtani szabályokat, melyeknek követésétől függ egészségügyi misériánk megszüntetése. Ezért szíves készséggel vagyok haj­landó a végrehajtó bizottságnak azon kérelmét tel­­jesíteni, hogy a kiállításra feljövő tanítóknak az egészségügyről felolvasások tartassanak. De nem sze­retném, ha ezen előadások tartásánál a hallgatóság nagy száma a kitűzött czél sikerét koc­káztatná. —­­ Nem ellenzem a nagy szünidőben a végrehajtó bi­­­­zottsági gyűlés megtartását, ámbár a fődologra néz­ve, mely a gyűlés tárgyául ki van tűzve a tanítói nyugdíjtörvény revisióját illetőleg, annyit mondha­tok, hogy nekem minden törekvésem e tekintetben oda irányul, hogy a néptanítóknak jogos és méltá­nyos kívánságai e részben kielégítést nyerjenek. Én a törvényhozás előtt több ízben tett ígére­temhez képest is már ezt a kérdést régibb idő óta tanulmányoztatom minisztériumomban, s a­mennyiben lehet, minthogy a dolog mathematikai számításokon is alapul, figyelembe fogom venni a ta­nítóság kérelmét is. Nehéz dolog lesz ugyan, szegény országunk anyagi viszonyait tekintve, a felmerült kí­vánalmak mindegyikét teljesíteni, de a­mit a nemzet törvényhozó testülete a tanítók érdekében megtehet, bizton remélem, hogy meg is fogja tenni. Ma még szegé­nyek vagyunk, de hiszem, anyagi jólétünk a jö­vőben emelkedni fog, a kiállításnak meg lesz az a haszna, hogy megtanuljuk belőle: nem elég csupán termelnünk, de a termelt anyagot helyesen fel is kell dolgoznunk, s a hazai ipar igy majd virágzásnak fog indulni. — Én, — fejezé be a miniszter több ízben lelkes éljenzéssel félbeszakí­tott beszédét — minden évben csináltatok magam­nak egy öltözet ruhát hazai posztóból s nincs okom megbánni. — Ezzel még egyszer biztosítván a kül­döttséget arról, hogy ő a tanítóság ügyét a leglelke­sebben karolja fel s a jó tanítókért mindent megtesz, a küldöttséget, kezet fogva annak minden egyes tag­jával, magától elbocsátá. E fontos miniszteri enuntiatió, mély, de egy­­szermind kedvező benyomást is gyakorolt a küldött­ség tagjaira. A ITSZTEIA.. Budapest, május 27. Az osztrák válasz­tások.) Az osztrák választások ma vették kezdetü­­­­ket, a mai napon léptek Alsó-Ausztria és Salzburg­­ választói az urnához. Miként előreláthatta min­­­­denki, a pártok mérkőzése igen heves volt s­­ az este érkezett bécsi lapok hosszas tudósításo­­­­kat, részben combinatiókat közölnek az eredmény­­i­ről, a­mely teljesen csak az éj folyamán lesz ismere­tes. Fölösleges utalnunk arra, hogy a jövő birodalmi­­gyűlés pártalakulása bennünket is igen közelről ér­dekel, miért is élénk figyelemmel kell hogy kisérjük a választások lefolyását. A következőkben megköze­lítő képet igyekszünk adni a mai napon történteknek. A sechshausi kerületben, mely Bécs egyik külvárosa, 3 jelölt volt, Suess Frigyes német szabad­­elvűpárti, Ullmann antiszemita és Rieck tanár. A választás 1 órakor véget ért a következő eredmény­nyel: Suess nyert 128, Ullmann 106 és Rieck tanár 14 szavazatot s igy az eddigi képviselő Suess új­ból megválasztatott. A bernalsi kerületben összesen 393 szava­zat adatott be. Jelöltek voltak dr. Exner Vilmos né­met szabadelvű párti és dr. Singer Edmund demo­krata jelölt. Az előbbire 289,­az­ utóbbira 100 szavazat esett s igy Exner újból megválasztatott. A szavazás kezdetén egy clericalis agitator szidalmazni kezdte a szabadelvűpárti választókat, mig végre kivezették a teremből. A választás zavartalanul folyt le. A hietzingi kerületben jelöltek voltak a német szabadelvű Schöffel és a conservativ Kern. Az előbbi 349 szavazat közül 334-et kapott s így újból megválasztatott. A bécs-ujhelyi kerületben Adametz né­met szabadelvű­­239 szavazattal győzött a clericalis Knötzl ellen, ki 152 szavazatot nyert. A párisi panthéon. A franczia kormány elhatározta, hogy a Pan­­théont visszaadja eredeti rendeltetésének és oda fogja örök nyugalomra helyezni Victor Hugo hamvait. Mi volt a Pantheon eredeti rendeltetése ? Igen szépen magyarázta ezt meg Q­u­i­n­e­t Ed­gár, kinek egy hosszabb tanulmányából a következő­ket idézzük: »Élt 450-ben Nanterreben egy pásztorleány, a­ki jósolgatott. Mikor Attila közeledett, azt hir­dette, hogy a barbár nem fog hozzá­nyúlni Párishoz. A lakók, mikor látták, hogy a leány egyetlen fegyve­re egy pásztorbot, azt hitték, hogy el vannak árulva és meg akarták a leányt követni. De mikor az ese­mény igazolta a jóslatot és kitűnt, hogy a pásztorbot erősebb volt, mint Attila kalapácsa, a párisiak véd­­szentjüknek fogadták el a pásztorleányt. Ezt az első Jeanne d’Arcot, aki elkerülte a máglyát, Genevi­eve­­nek hívták. Ezen legendát kövekben kifejezni, ez a feladat j ütött Soufflot építésznek a 18-ik század közepe tá­ján. Az alapkövet XV. Lajos 1754-ben tette le, né­hány nappal Pompadour asszony halála után. De hogy lehessen kapcsolatba hozni az 5-ik és a 18-ik századot, Attilát és XV. Lajost, Chilperichnek és az encyclopaedistáknak párisi kortársait! . . . Soufflot nem is foglalkozott a régi múlttal. Nem a le­gendára alapította művét. Montesquieu, Rousseau, Buffon, Voltaire korában élt és ezen férfiak szel­leme nyilvánul művében. Nem pásztorleány em­lékének való épület ez. Mit művelt hát az épí­tész? Mely Istennek emelte az oszlopokat, ezt a dómot ? A természet, a tudomány vagy a szellem temploma volt ez ? Senki sem tudott felelni a kérdés­re, amig ancien régime tartott. Szent Genovéla tem­ploma rejtvény maradt, melynek titkát az építés?

Next