Nemzet, 1891. január (10. évfolyam, 3014-3026. szám)

1891-01-21 / 3016. szám

SZERKE«5TÖ«S»: ff»p«aosíek­ tere, Athenaeum-épület, X. emelet. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőség­hez intézendő. Bérm­entetlen levelet csak ismert kézzől fogadunk­­. Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. HIRDETÉSEK úgy mint előfizetések a kiadó-hivatalba (Ferencziek-tan, Athanaeum-épü­let) küldendők. Ara S kr. vidéken 0 kr. (asti lappal agyOM 8 kr.) 3016. (21.) szám. Reggeli kiadás: Budapest, 1891. Szerda, január 21. Kiadó-hivatal: Ferencziek-tere, Athenaeum-épület, főiissiür: Előfizetési díj: A reggeli és esti kiadás postán egyszerre küldve, vagy Buda­­pesten kétszer házhoz hordva, 1 hónapra ...................................... S­pirt, 3 hónapra ................................................­ 6 , 6 hónapra .. .. .. ....................................... 12 . Az esti kiadás postai kü­lönküldéséért felül­fizetés havonként 35 kr., negyedévenként 1 * Ara 6 kr. vidéken 6 kr. (esti lappal együtt 8 kr.) r... .. . -----.—•••—■ ■—­­ -- ---------­X. évi folyam, Budapest, január 20. Alkalmunk nyílt felvilágosítást nyerni azon működés eredményéről, mely a belügy­minisztériumban a közigazgatási reformmun­kálatokról folyamatban van s ama nagy érdeklődésnél fogva, mel­lyel az ország e kérdés iránt viseltetik, bocsátjuk közre az alábbi közlést, hogy ez által helyreigazítsuk a különböző lapokban megjelent téves híresz­teléseket és alkalmat adjunk e kérdés megvitatására. E közlésünk nem öleli ugyan fel a reformma minden részét, de áttekintést nyújt azon alapvető reformjavaslatok felett, melye­ket — mint értesülünk — a kormány részint már elkészített, részint munkába vett. A közigazgatási reformnak természete­sen ki kell majd terjeszkednie úgy a várme­gyei törvényhatóságokra, mint a községekre, rendezett tanácsú városokra, nemkülönben a törvényhatósági joggal felruházott váro­sokra és végre a fővárosra is. Minthogy mindezeket egyszerre feldol­gozni és egyszerre előterjeszteni már az idő rövidsége miatt sem lehetne, első kérdés gyanánt az merült fel, hogy a vonal mely pontján kezdessék meg a reformmunkálato­t . Értesülésünk szerint a kormány arra határozta el magát, hogy első­sorban a vár­megyéket és a vármegyékben a közigazga­tást szervezi; mert a vármegyei szervezet van legközvetlenebb befolyással a községi állapotok üdvös fejlődésére; mert a várme­gyék közigazgatása öleli fel az ország terü­letének legnagyobb részét és végre; mert a városok szervezetét és igazgatását megálla­­pító törvények nem egészben, hanem csak egyes részekben való módosítást igényelnek. A vármegyék szervezetéről szóló javas­latban fognak szerveztetni a végrehajtó ha­talom azon orgánumai, melyek ezentúl hi­vatva lesznek a közigazgatás feladatait a vármegyék területén ellátni. E mélyre­ható intézkedés után következik a többi szükséges törvények megalkotása, az alap­vető javaslattal leendő összhangba hozatala. Fölösleges megemlítenünk, hogy bár a tervezett reform mélyen belenyúlik a jelen viszonyokba, a kormány nemcsak nem akar tabula rasát létesíteni, hanem a leggondo­sabb mérlegelés tárgyává teszi azt, hogy a jóknak bizonyult intézmények fentartassa­­nak és oly átmenet létesíttessék, mely az életviszonyok minden nagyobb rázkódtatása nélkül keresztül is vihető. Magyarország alkotmányos élete nyu­godt mederben folyik és fejlődik. Itt most nincs szükség oly mindent felforgató átala­kításokra, minőket a nagy franczia forrada­lom magával hozott. Az ilyeneket a lehető­ség szerint el kell kerülni és ezért a kor­mány épségben hagyja mindazokat a törvé­nyeket, melyek a gyakorlati igényeknek megfelelnek s csak az újítások által szüksé­gessé vált módosításokat teszi meg a törvé­nyeken. A kormány a gyámsági és gondnoksági ügyek szabályozását is elsőrangú követel­ménynek ismerte fel és terve az, hogy az 1877. XX. t. sz. novellája is, e vármegyei törvény­­javaslattal egyszerre terjesztessék be. S minthogy a közigazgatási bíráskodás behozatala ma már mindenki által elismert közszükséget képez, az erre vonatkozó javas­lat is, a­mennyiben értesülésünk helyes, az­­ első sorozatnak lesz tárgya. A kormány által legközelebb előterjesz­tendő javaslatok tehát a következők: 1. Törvényjavaslat a közigazgatás és az önkormányzat szervezéséről a megyékben. 2. Az árvaügyek rendezése (az 1877. XX. t. sz. módosítása mellett.) 3. A közigazgatási bíráskodásról. Az 1. és 2. sz. a. jelzett javaslatok ki vannak dolgozva és legközelebb fognak a törvényhozás elé terjesztetni. A 3. sz. javas­lat közel áll befejezéséhez. A kormány e javaslatot is benyújtani szándékozik, mielőtt a képviselőház az 1. és 2. sz. javaslatokat tárgyalás alá venné. A fent jelzett törvényjavaslatokon kí­vül még más törvényjavaslatok előterjesztése is szükséges lesz. A most benyújtott javasla­tok fogják alapját képezni a még ezután benyújtandó javaslatoknak. Ilyen szükséges javaslatok még első­sorban; egy törvényja­vaslat a községek­, egy másik a rendezett tanácsú városok rendezéséről, továbbá tör­vényjavaslat a törvényhatósági joggal felru­házott városokról, mert a most beterjesztendő javaslat csak a megyei törvényhatóságokról szól , a városi törvényhatóságokról külön törvényjavaslat fog előterjesztetni, és ugyan­azon törvényben fog szabályoztatni a váro­sok törvényhatósági és községi hatásköre. Egy törvényjavaslat lesz szükséges a Budapest fővárosi törvényhatóságról szóló 1872: 36. t. ez módosítása tárgyában, hogy az e törvény alkotása óta észlelt hiányok orvosoltassanak s a főváros közigazgatása is szerveztessék, összhangban az általános köz­­igazgatási törvényekkel és megfelelően a fő­városi közönség igényeinek. A közigazgatási szervezet módosításával több fennálló törvény lesz módosítandó. Ez iránt intézkedni csak az 1. sz. törvény elfo­gadása után lesz helyén. Már az 1. számú törvényben is utalás lesz majd arra, hogy annak kapcsán több tör­vény részint módosittatik, részint ez ügyekben uj törvény fog alkottatni. Ilyen egyebek közt a minősítési törvény, (az 1883 1. tcz.) Továbbá törvény által fog szabályoz­tatni a tisztviselők hivatalos jogviszonya és felelőssége, melyre nézve azonban néhány legfontosabb intézkedés már az 1. sz. törvény­­javaslatban van felvéve. Törvényhozási intézkedés lesz szüksé­ges a megyei nyugdíjalapok és eddig e czí­­men kivetett megyei pótadók ügyében, —■ természetesen a szerzett jogok és igényes teljes fentartásával. Hasonlóképen törvény­hozási intézkedést fog igényelni a közigaz­gatási hatóságok illetékességének szabá­lyozása. Mindezekre azonban szükséges, hogy az alap legyen lerakva s az elvek ki légyénél mondva. Ez történik különösen az 1.sz. alat említett javaslatban, azért mindenek előt ennek benyújtása és tárgyalása vált szük­ségessé. A közigazgatás és az önkormányza szervezéséről a vármegyékben­ benyújtandó törvényjavaslat alapelvei értesülésünk szerin a következők: 1. E törvényjavaslat, miként fentebb jeleztetett, csak a megyei törvényhatóságok­ról szól, a városi törvényhatóságokra nem terjed ki. 2. Kimondatik a javaslatban, hogy közigazgatás állami feladatot képez, melyet állami közegek látnak el. Az eddig alkalma­zott tisztviselők állomásaikat megtartják mandátumuk lejártáig; az időközben meg­üresedett állomások kinevezés útján töltet­nek be. A megyei önkormányzat hatáskörében felmerült teendők végrehajtását rendszerint az állami közigazgatási tisztviselők eszköz­ük. Egyes feladatok teljesítésére, különösen a megyei önkormányzat útján létesített inté­zetek kezelésére a törvényhatóság saját kö­zegeket alkalmazhat. 3. A megyei pénztárak megszüntettet­ek és ezek teendőit az adóhivatalok veszik át. 4. A közutakra vonatkozó teendők, a belügyminiszter hatáskörébe, illetőleg fel­ügyelete alá helyeztetnek. Az építészeti hi­vatalok a belügyminiszternek rendeltet­nek alá. 5. Addig is, míg a tisztviselők jogviszo­nya és azok felelőssége részletes törvény által szabályoztatik, a szolgálati viszony legfontosabb része ezen törvényjavaslatban megállapíttatik, különösen szabályoztatik a hivatali főnök viszonya alárendeltjeihez és viszont és szabályoztatik a tisztviselők fele­lőssége. 6. A megye élén áll a főispán, ennek vannak alárendelve az alispán és a megye székhelyén működő egyéb állami főtiszt­i­viselők. A főispán állandóan a megye székhelyén köteles lakni. A főispán őrködik a vármegye területén az állami érdekek fölött és felügyel a köz­­igazgatás pontos és egyöntetű menetére; el­lenőrzi a törvények és szabályok helyes al­kalmazását. A törvényben felsorolt esetekben a kormány helyett végleg dönt, hogy ezáltal az administratio központi teendői egyszerű­­sittessenek. A főispán elnöke a megyei bizottságnak az állandó választmánynak és a közigazga­­tási bizottságnak. Megállapittatik a főispán felelőssége. 7. A főispánnak közvetlen alárendelt kö­­zegek: az alispán, a pénzügyi igazgató, az árvaszéki elnök, a jogtanácsos, a tanfelügyelő­t és az erdőfelügyelő. 8. A kinevezett alispán vezeti a megyé­ben a közigazgatást, ő a főispán akadályoz­tatása esetén annak helyettese. Másodfokban határoz a szolgabirák ál­tal hozott ama határozatok felett, melyekre nézve más felebbviteli hatóság nincs kijelölve. Közvetlen felügyel az alája rendelt köz­ponti és járási tisztviselőkre. Állásánál fogva szavazattal bíró tagja a megyei bizottságnak, elnöke a központi választmánynak, felügyel a megye által léte­sített intézetekre. Az alispánnak közvetlenül alá vannak rendelve: a jegyzői kar, a főorvos, a közgaz­dasági érdekek tüzetesebb gondozásával meg­bízandó közeg, az állami építészeti hivatal a megyei állatorvos és a szolgabirák­ 9. Az administratio egyik legfontosabb közege, a járási szolgabiró mellé kellő segéd­erő fog alkalmaztatni 10. A pénzügyigazgató hatásköre úgy marad, mint azt az 1889. XXIII. t. ez. sza­bályozta. A különböző törvények által elrendelt és a megyei törvényhatóság által kivetett különböző pótadók egyöntetű kezelését pénzügyigazgatóság eszközli.­­ A pénzügyigazgatónak lesz alárendelve­­ a megyei központban szervezendő számvevő­ség, melynek hatásköre kiterjed a pénzügyi és közigazgatási szolgálat összes ágaira. 11. Az árvaszéki elnök, valamint az ár­vaszék működése külön törvény által szabá­lyoztatik, melynek alapelveit legközelebb ismertetjük. 12. Az eddigi tiszti ügyészek fölé jogta­nácsosi állás szerveztetik minden megyében, s a jogtanácsos nagyobb önállással ruházta­­tik fel azon czélból, mivel ő a külön szerve­zendő első fokú közigazgatási bíróságban mint egyik bíró lesz hivatva működni. 13. A tanfelügyelői állás fentartatik, ennek működése azonban a törvényhatóság területén működő többi tisztviselőkkel szo­rosabb összeköttetésbe hozatik, hogy ezáltal működése sikeresebb lehessen. 14. Úgyszinte az erdőfelügyelők és pe­dig mind az egyes állomásokon szervezett erdőfelügyelők, mind az egyes megyékben a községi erdők kezelésével megbízott erdé­szeti közegek az általános administratióval szintén közvetlenebb összeköttetésbe ho­zatnak. Ezekből fog állni azon közigazgatási szervezet, mely hivatva lesz a megyékben a közigazgatási szolgálatot ellátni. A benyújtandó törvényjavaslat egy má­sik lényeges részét képezi a megyei ön­kormányzat hatásköre, mely kö­vetkezőkép van a törvényjavaslatban kö­rülírva. 1. A vármegye önkormányzati hatás­köre fentartatik, melyet a megye, a kormány felügyelete alatt, a törvény korlátai közt gyakorolhat. Fenntartatik a megyék azon joga, hogy közérdekű és országos ügyekkel foglalkoz­hatnak. Fenntartatik a megyék levelezési joga egymással és kérvényezési joga az ország­gyűléshez. Fenntartatik tiltakozási joga az esetben ha törvényesen meg nem szavazott adó be­­hajtatni, vagy meg nem ajánlott ujonczok kiállíttatni czéloztatnának. Fenntartatik önkormányzati ügyekben szabályrendelet-alkotási joga. Teljes ellenőrzési joggal fog bírni a köz­­igazgatás menetére és a megye területén al­kalmazott hatósági közegek működésére, s a fegyelmi vizsgálat elrendelésére is befolyása leend. Módja lesz ezentúl is jótékonysági, köz­művelődési közgazdasági ügyekben intéz­kedni s a fentebbi czélokra pótadót vethet ki 2. A megyei bizottság összealkotásának módja, a bizottság tagjainak száma s a bi­zottsági tagok választásánál követendő eljá­rás fenntartatik. A megyét megillető jogok gyakorlása a legfontosabb ügyekre ezentúl is a közgyű­­lést illeti, a közgyűlésen tárgyalandó azonban szabályoztalak, hogy meg legyen szüntetve az az eddigi gyakorlat, hogy a köz­gyűlés 3-ik,4-ik napján néhány bizottsági tag, vagy néhány tisztviselő intézkedik a leg­­fontosabb ügyekben, felelősség nélkül, a me­gyei bizottság nevében. Egyálalján az ad­ministratio az egyéni felelősség elvére van alapítva, az ellenőrzés joga teljesen fentar­­tatván a megyei közgyűlésnek. 3. A most is fennálló megyei állandó vá­lasztmány működése szabályoztatik s ennek feladata részint előkészíteni a közgyűlésen tárgyalandó ügyeket, részint a közgyűlés he­lyett, törvén­nyel átruházott hatáskörben ér­demileg intézkedni. Az állandó választmánynak megadatik az a jog is­ hogy az ő elhatározása folytán rendkívüli közgyűlés hívandó össze. 4. Nagyobb megyékben, vagyis oly me­gyékben, melyek területe 3000 négyszög­önt meghalad, s melyekben ennélfogva kü­­önböző érdekek merülhetnek fel a megye különböző, egymástól távoleső vidékei közt, a­ helyi ügyek ellátására járási tanácsok ala­kíthatók, így pl. Pest megyében sz. Endrének vagy a Duna jobbpartján fekvő résznek helyi érdekei egészen mások, mint például Nagy-Kőrös vagy Abony érdekei; ugyan­ez áll Zala­ megyében Egerszeg és N.­Kanizsa vidékén s még számos ily példa volna fel­hozható az ország több vidékein. E megyékben ily járási tanácsok azonban csak akkor alakíthatók, ha ezt a megyei közgyűlés vagy a közigazgatási bi­zottság kezdeményezi s ha ezt a fent nevezett két testület meghallgatása után a belügymi­niszter elhatározza. A járási tanács elnöke a főszolgabíró, kívüle a tanács a megyei közgyűlés által vá­lasztott 8—12 tagból áll, kiknek fele a me­gyei virilis tagok sorából választandó. A vá­lasztott tagok számát a megyei közgyűlés állapítja meg: a járási tanács tagjai 6 évre választatnak, a tagok fele minden 3-ik évben kilép. A járási tanács hatásköre főleg a járást érdeklő közgazdasági, közművelődési és jó­tékonysági ügyekre terjed ki, ez ügyekben részint intézkedik, részint az érdekelt közsé­geket csoportosítja bizonyos czélok elérésére. Ezentúl felügyeletet gyakorol a kis- és nagy­községek működésére, azoknak költ­ségvetéseit, számadásait a megyékhez való felterjesztés előtt tárgyalja, e hatáskörén kívül véleményt ad a törvényjavaslatban megjelölt esetekben részint a szolgabírónak, részint a megyének. Működéséről a járási tanács rendes je­lentést tesz a közgyűlésnek. 5 A közigazgatási bizottság választott tagjainak eddigi száma 10-ről 1­2-re szapo­­ríttatik. A közigazgatási bizottság a hatás­köréhez tartozó ügyeket részint teljes ülései­ben, részint megalakítandó szakosztályokban intézi el; alakítandó pedig: a) a közigazgatási szakosztály, b) az adóügyi szakosztály, c) a közgazdasági szakosztály, d) a közigazgatási bíróság, e) a fegyelmi választmány. A közigazgatási bíróságról külön tör­vény intézkedik s ez itt csak azért említtetik, mert annak egyik fóruma a közigazgatási bizottság kebeléből alakul. A közigazgatási bizottság, valamint szakosztályainak elnöke a főispán, ennek he­lyettese az alispán. Ezek képezik — mint halljuk — a me­gyében a közigazgatás szervezéséről és a megyei önkormányzatról készült törvényja­vaslat alapelveit. E törvényjavaslat előzetes tárgyalá­sára a belügyminiszter f. hó 25-re több fő­ispánt hívott meg, hogy ezeknek alkalmuk legyen véleményüket kifej­ezni az iránt, men­­nyire felel meg ezen javaslat az élet s az ad­ministratio s mennyire felel meg az ország különböző vidékei szükségleteinek. Mai számunkhoz fél ir melléklet van csatolva. A NEMZET TÁRCZÁJA. Január 20. Haussmann báró temetése. Páris, 1891. jan. 15. A P­é­r­e-L­a­c­h­a­i­s­e temető nagy emberek poraiból képződött; talaja ma a hajdani hatalmas szajnai prefectus földi maradványaival lett gazda­gabb. És hangozzék bár meglepően, megjegyzendő, hogy Francziaország, e scepticus kor legscepticusabb birodalma, valóban megdöbbenve, megilletődve vitte örök nyugalomra világhírű fiát. Mert tudni kell, hogy azon lángelméjű újítások jutalmául, melyek Páriát a világ legszebb és legegész­ségesebb városává varázsolták rövid tizennyolcz év alatt, a franczia közvélemény a leghálátlanabb ellen­szenvet tanúsította mindig Haussmann iránt. A második császárság idejében a »bon­ton«-hoz tarto­zott, ha nem is rosszalni, de legalább kicsinyelni vagy gúnyolni rendkívüli átalakításait, így maga S­a­r­d­o­u sem tagadhatta meg magától, hogy le ne rántsa azt a mániát, mely az úristen csillagait is ka­tonás glédába akarná erőszakolni. N­a­d­a­u­d-nak, a románcz-gyártónak, pedig egyik legnevezetesebb si­kere az a refrain volt, melyben a tősgyökeres párisi nem találja ki magát az újonnan épült negyedekben, s mindig összetéveszti a Ha­ussmann és a Males­­herbes boulevard-ot (Malesherbes — rossz füvet jelentvén szó szerint). A politikusok és nemzetgazdák e mellett fon­toskodva bírálták administratív és financiális tény­kedéseit. Be­bizonyították naponként, mathematical pontossággal, hogy Páris városa már legközelebb csőd alá fog jutni, s hogy a városba csalt munkások előbb­­utóbb vagy éhen halnak, vagy sociális forradalmat csinálnak. Másrészt meg a »bus francziák« a régi Pá­ris eltűnése fölött sopánkodtak s azt vetették Hauss­mann szemére, hogy a város franczia jellegét eltörli, mintha ez az utczák, vagy inkább sikátorok labi­­rinthusába, a feltorlódott szemét közé lett volna el­rejtve. Csatoljuk ehhez végül a pletykálkodás legol­csóbb fegyverét: a megvesztegethetőséggel­ való gya­núsításokat. Közforgalomba jutott rágalom volt, hogy a báró milliókat nyer a kisajátítások utján. Nem csak házakat vesz ott, hol boulevardok lesznek nyitandók, de maga is folyvást a kisajátításra kiszemelt házakba megy lakni. Erre nézve azt is su­sogták, hogy maga a báróné árulta el ezt a fogást, midőn az ellen panaszkodott, hogy »nem tudja, mi okból? mindig lakás-változtatásra van kárhoztatva!« Ily különféle külső megtámadások mellett meg volt Haussmann-nak a maga ellenpártja még a császári udvarnál is. Roucer nem szívelhette, mert felfogta szellemi fölényét; a császárnénak pedig nem igen tetszhetett, minthogy lutheránus volt.Találkoztak olyan imperialisták is, kik az iránta táplált ellen­szenvnek rótták fel egyedül a párisiak ellenzéki han­gulatát. Mind­ezen combinált, vagy egy­mástól függet­len áskálódás azonban nem vezetett czélhoz addig, míg III. Napóleon személyesen vezette a kormányt s nem merült ki a szórakozásokban. A hallgatag császár képes volt megbecsülni Haussmann ge­­nialitását és átérezni azon ragaszkodás őszinte­ségét, melylyel trónusa és családja iránt viseltetett. Ezért halmozta el akkor kitüntetésekkel, senatorság­­gal, bárói czimmel. De eljöttek a kormányzat utolsó, elerőtlenedett évei s miután 1868. nyarán elbocsá­totta Roucert, a liberális kormány létrejöttekor 1870-ben beleegyezett Haussmann fölmentésébe is. Ezt tekintették abban az időben a szabadelvű Francziaország legörvendetesebb vívmányának; ez volt az 011 i­vier-cabinet legméltányoltabb sikere. Itt talán nem lesz érdektelen elmondani egy aneedotát, mely a báróra nézve igen jellemző és az ő saját elbeszélése nyomán közöltetik e helyen, hihető­leg először. A belügyminiszter, ki Haussmann-t fel­mentette, Chevandier de Valdrome volt, még pedig fia annak a Chevandier-nak, ki 1832-ben a bárót az akkori szajnai prefectusnak aján­lotta s kinek ajánlatára a prefecturán állomást is kapott. Midőn tehát a fölmentés Haussmann tu­domására jutott, ez nem hogy duzzogna, hanem hala­déktalanul tudatja személyzetével, miszerint szemé­lyesen akarja átadni a miniszternek a prefecturát. S igy is tesz; előkelőbb hivatalnokai élén a belügymi­niszterhez így szól: »Midőn szerencsém van Excellentiád kegyes figyelmébe ajánlani volt munkatársaimat, azt annál nagyobb örömmel teszem, mert alkalmam nyílik Excellentiáddal tudatni, miszerint engem boldogult édes­atyja prolegált pályám elején s hogy mindig azon voltam, miszerint e protectiora méltónak mutas­sam magamat!« A háború Németországgal legkevésbé sem volt Haussmann kivánsága. Ismerte úgy a franczia, mint a német államférfiakat és hadvezéreket, s en­nélfogva nem kételkedett egy perczig sem az össze­ütközés kimenetében. Megjegyzendő hogy a reactionarius imperialis­ták táborában a Németországgali viszály valójában csak parlamenti manoeuvre volt; a­mennyiben is­mervén Ollivier békés hajlamait,azt reményelték, hogy kormányát lemondásra kényszeríthetik, ha há­borús húrokat pengetnek. Ez azonban gyávaságot látott az ily módon való visszalépésben, s ügyes fo­gásnak tartotta azzal játszani ki elleneit, hogy meg­maradjon a kormányon a háború daczára. A második császárság összeomlása óta Hauss­mann báró magánzó lett, s egészen vissza­vonulva élt családjának és barátainak. Hogy tevékenységének mégis némi táplálékot nyújtson, bankot alapított, mely jól functionál ma is és több választáson föl­lépett képviselőjelöltnek, de mindig megbukott. Még nagyon fel volt korbácsolva a választókban a szenve­dély, s Haussmannban Páris ujjáépitője helyett csak a bonapartismus képviselőjét látták s ezért megbuk­tatták mindenütt és mindannyiszor. Ma, temetése napján, azonban végre eljött az ő ideje is ! Midőn magas alakját koporsóba zárva vitték végig azokon a tereken, melyeket ő alkotott, azon középületek és paloták előtt, melyeket ő teremtett elő a földből, legcsökönyösebb ellensége is kénytelen volt magába szállni s töredelmesen bevallani, hogy Haussmann báró ellen a küzdelem esztelen dolog, mert neki is: Fenn van időt múló szelleme műveiben ! És művei nemcsak Parisra, vagy Francziaország vidéki városaira szorítkoznak; ha Budapesten végig megy az utas az Andrássy­ uton vagy a külső köruta­kon, önkéntelenül az ő emléke merül föl lelkében, mert nála fogamzott meg először egy minden tekin­tetben modern nagy­város megteremtésének eszméje, mert ő bizonyította be először ez eszme kivihetőségét s találta ki azon pénzműveleteket, melyek ahoz szük­ségesek. Kitalálta pedig, mert költői lelkületű volt s nem sikeretlenül pengette a lantot. Hangozzék bár paradoxalisan, be kell mégis ismerni azt az igazságot, hogy a legelvontabb tudomány, a legpracticusabb találmány a képzelet szüleménye, s hogy a költők használatára szánalomból con­­cedált ihletség nélkül nem volna a történelem­nek, a tudománynak, a közjónak egy nagy em­bere sem. Ez teremti meg a létezőnél jobbnak, töké­letesebbnek, igazabbnak előérzetét, sejtelmét; ez tesz találékonnyá a kivitelhez szükséges eszközök megvá­lasztásában. Igen! Haussmann báró az administratiót költőivé nemesítette, még pedig nem agyrémes­n, romanticusan, hanem észszerűleg, classicusan. Mióta elhagyta a szajnai prefecturát, utódai nem is csinál­nak egyebet, mint terveit foganatosítják, vagy utánoz­zák szolgailag, sőt az adósság­csinálásban felül in múlják kétségtelenül. Ennek tudata lassanként áthatotta a tömege­ket ; correct, önérzetes magatartása elnémította elle­neit ; ismert anyagi viszonyai eloszlatták a financziá­­lis műveleteire vonatkozó gyanúsításokat: ha tehát halála általános részvétet keltett, megint csak saját érdeméül róható fel. Nem is volt ma párisi, ki legalább egy szives gondolattal ne mondott volna Isten hozzádot az el­hunytnak. Különben a városi tanács hivatalosan kép­viseltette magát a temetésen, hol Európa fővárosai­nak koszorúi — sajnos — hiányoztak. —adb. Irodalom. Szemerei Szemere Pál munkáit adta ki Szvo­­rényi József szerkesztésében a Kisfalud­y­­társaság. Szemere Pál a jelen század elején igen nevezetes szerepet játszott azon irodalmi moz­galmakban, melyek általánosságban leginkább Ka­zinczy és Kölcsey nevéhez fűzve szoktak emlit­­tetni. Számot tett, mint versiró, különösen élénk, szinte túlzott, a tartalom rovására eső formaérzék­kel tűnve ki; számot, mint elbeszélő és aesthe­­ticus ; de ami mégis leginkább érdemessé tette őt arra, hogy a legelőkelőbb irodalmi társaság összegyűjtve kiadja munkáit s hogy nevét, mely har­­mincz évvel halála után (1785—1861-ig élt) már­­már a feledésbe merül, a jövő részére megmentse, — az levelezése Kazinczyval, Kölcseyvel, Gruzmicscsal, Horváth Istvánnal, Berzsenyi Dániellel, Szemere Bertalannal — s még egy egész sor kitünőségével a magyar irodalom félszázados történetének. Érdekes többek közt Petőfi Sándorhoz 1846-ban irt levele, melyben ő az iróművészkedés, a formacsiszolás, az óva­tos előkelősködés érdemes, de letűnt iskolájának öreg s­ Wi 'S '%

Next