Nemzeti Közoktatás, 1938-1939 (9. évfolyam, 1-10. szám)

1938-09-01 / 1. szám

2 NEMZETI KÖZOKTATÁS 1938 Szeptember h­ó. MINDENT VISSZA...! ÍRTA: ELEKES BOLDIZSÁR Örömmámorban ujjongott az ország, amikor Sátoraljaújhelyre és Ipolyságra bevonultak a felvi­rágozott, csillogó szemű magyar honvédek. Azt hittük, hogy ez a két terület előleg az egész felvi­déki magyarság visszacsatolá­sára. A komáromi tárgyalások azonban eredménytelenül végződ­tek. A Felvidéken azóta ütik, ve­rik a magyarokat. A nagy vára­kozásból, a nagy örömből sírás­­jajgatás, keserűség, kétségbeesett düh és kemény, megtörhetetlen el­határozás lett. Komáromban és másutt gumibottal verték és pus­katussal kergették szét a Him­nuszt éneklő, nemzeti színű kokár­­dás magyarokat, védtelen nőket, gyermekeket, aggastyánokat. Le­tépik és sárba tapossák a szent magyar lobogót... Az elkeseredés tengere hullám­zott végig az országon: hát lehet ezt tűrni, lehet még egy percig is várni!? A kormány az egész nem­zet egyhangú helyeslése mellett, megelégelve a csehek halogató taktikázását, a legerélyesebb lé­pésre szánta el magát. Helyesel­tük a tett biztonsági intézkedése­ket, s mint egy ember követeli az ország, hogy a müncheni hatal­mak adjanak igazságot nekünk, vértől borított szenvedő felvidéki magyarjainknak, igazságot, de ha­mar! A cseh terror egyre fokozó­dik, a helyzet feszült, kibírhatat­lan. Nem lehet tovább várni! Ezekben a nehéz órákban meg­állapíthatjuk, hogy a magyar nép csodálatos fegyelmezettséget ta­núsított. A Hősök­ terén tartott félmilliós tüntetés, az utána kö­vetkező polgári és katonai de­monstrációk azt jelentették, hogy egy hívó szóra, egy intésre talpra­­állt az a sor, amelyre szükség volt... Láng lobog a szemekben, a kezek ökölbe szorítva, a szíve mindenkinek a nyakában ver, de még állunk fegyelmezetten, tö­mött sorokban ... Egységre, hitre, főleg fegyelemre van szükség. S hogy ezt tapasztaljuk, nagy része van abban a magyar iskolának, a magyar nevelőnek! Az a generá­ció, amely most az élen áll, a há­ború után került az iskolákon ke­resztül az életbe. Az új magyar iskola, az új magyar tanító ne­velte ilyenné ezt a népet, amely hősi elszántsággal ugrott most talpra: eddig és nem tovább... Tüntetőgyűlések, itt és a hatá­ron túl, Komáromban, Ipolysá­gon, másutt... mindent vissza, Pozsonyt vissza, Kassát vissza!... Nem várunk tovább, igazságot követelünk s visszaköveteljük azt, ami a mienk. Igazság legyen ke­leten is az, ami nyugaton igaz­ság! A magyar tanítónak nagy része van abban, hogy a nemzet egy­sége bámulatot keltett külföldön. A magyar nép fegyelmezettségét csodálják most e napokban, ami­kor az idegek pattanásig feszülő izgalmát csak fokozzák még a villámgyorsan egymásra követ­kező események. Látták az Eucha­­risztia előtt hódoló magyart s most látják fegyelmezett sorban, kezében fegyverrel azt a ma­gyart, aki ezer év előtt végigszá­guldozta Európát s századokon át súlyos véráldozatokkal védte a keresztény európai civilizációt. A keresztény, nemzeti, hazafias ne­velés, amit az iskola adott a fia­tal magyar generációnak, most hozza meg a gyümölcsét, amikor hősi elszántsággal tettre is kerül­het a sor. Ismét magára talált a magyar és visszaköveteli jussát. Mindent vissza, mindent vissza, Kassát vissza, Pozsonyt vissza!... ÖLVECZKY PÁL OROKEBEN IRTA: LENKEI ISTVÁN A Budapesti Tanítótestület elnök­sége megbízásából átvettem Ölvecz­­ky Pál volt elnök és főszerkesztő örökségét, a Nemzeti Közoktatás szellemi vezetését. Előttem fekszik a lap nyolc év­folyama. Betűerdő. Mélyében ezer gondunk, sok-sok csalódásunk, el­temetett reményünk, öröm alig­­alig. A nehéz magyar tanítósors fájdalmas igaz tükre. De a betű­erdő televényében mégis ott zöldes a­ jobb jövő reménye, ott izzik az örök hit és ott csillog az Istent, hazát, magyar gyermeket szolgáló szeretet. A magyar tanítói lélek örök erényei. Örömmel nézem ezt a betűerdőt. Tanítótestvéreim lelkéből sarjadt. Ölveczky Pál avatott, tiszta, becsü­letes keze őrizte a rendjét. Büszke lehet rá. Derék ember derekas munkája a nyolc évfolyam. Példá­ját követem. Útját tovább építem. A kipróbált régi alapról, de frissült erővel és újabb célok felé útjára bocsátjuk tehát a Nemzeti Közoktatás IX. évfolyamának 1. számát. Lapunk eleven lüktetéssel él. Kell is, hogy éljen! Ez a lap a magyar nevelésügy élén álló Bu­­dapest székesfőváros kétezer taní­tójának pajzsa és kardja. Pajzsa, amely védi minden jogos szellemi és anyagi érdekét. És kardja, amely bátran küzd, ha igaz ügy szólítja harcba. De ez a pajzs csak akkor véd iga­zán, ha valamennyien magunk fölé tartjuk és a kard csak akkor haté­kony fegyver, ha a céljába kétezer fővárosi tanító egységes, kemény akarata sűrűsödik! Akinek a főváros nevelésügyé­nek fejlesztése valóban szívügye, aki megérti, hogy a tanító egyéni boldogulása nemes értelmében valójában csak a tanítói közösség boldogulásával érhető el; aki a tanítói érdekeket nem terméketlen, felelőtlen és egységbomlasztó szó­szátyárkodással, hanem felelősséget vállaló, építő tettekkel szolgálja, az jöjjön, várom! Várom a szak­írókat és a szépírókat! Várom a segítő jótanácsokat és a termékeny ötleteket. Várom a tárgyilagos bírálatot! Várom a fővárosi taní­tók közösségének egységes támoga­tásából fakadó termékeny lendítő­erőt! Kérem, várom és előre is köszönöm!

Next