Nemzeti Társalkodó, 1831. január-június (1-26. szám)

1831-03-26 / 13. szám

( 98 ) még elkor az emberi nemzet gyermek­­ korú lévén (imperfectae aetatis) önként tutela alatt hagyta magát lenni — igy lettek az о Tutoraivá eev Ceerobs, еду Virus, és egy Tamerlan; de a mint az ész fejlődni kezdett kivették sok­ helyt ma­gokat a’ tutela alól , mert az emberiség jussai ellen nintsen praescriptio , 's igy születtek a’ Görögországi Társaságok , igy a’ Romai , ’s addig mig szabadok lenni méltók voltak; azok is voltak, ’s mihelyt a’ gyermekség állapotájára jutottak, me­gint Tyrannusi tutela alá estek ,’s mél­tán, mert minden nép megérdemli az maga sorsát. 5 ) Másként lett a’ dolog az emberi­ség férfi korra való jutásával , mert a’ mint az ész kifejlődött, ’s látta az em­ber, hogy ő a’ társaságon kivűl meg­­nem élhet,’s a’társasági alatt is, ha egy Tyrannusi Tutortól igazgattatik, éppen­­olyan veszedelmes, mint a’ társaságon kivűl való, azzal a’ külömbséggel, hogy ott a’ medve, itt pedig a’ Tutor szag­gatja össze;’s lájt a hogy a’nagyobb Sta­tusoknak, a’ hol sok a’ vizketeges ész, nem való a’szabad Társaság, hogy egy­­gyik a’ másikat öszve kontzoltassa , ’s az emberiség gyalázatjára , egy­­ obespiere, és egy Marat által ember mészár­szék állittassék­ fel: önként ment arra a’gon­dolatra , hogy legjobb, törvényes Mo­narchia alatt élni, hol a’ nép által ho­zott Tövények , a’ népnek leg főbb sze­­méllyesse az Uralkodó által vétetnek tely- Ivesedésbe. Ilyen Státusokkal a' föld ös részei közzűl még tsak Európa ditseked­­hetik , holott az emberi természetből m­­­indúlva­ ki, az­­ Ilyen Status a’leg tsen­­desebb , és a’ legboldogabb , ’s az élet vég-szélját, a kor bátorságát, és a’ bol­­dogságot, legkönnyebben teheti sajátjává. A természeti, és polgári eggyenlőségre** Sem a’ természeti, sem a’ pová’i é-i­­­leibe meg nem lehet találni , a tulaj­don értelembe való egyenlőséget — a’ . -i . D . természetebe nem , mert a természet sem adott mindennek, egyforma erőt, egy forma egességet, egy fonna eszet, és egyforma tulajdonságokat, a’ polgá­riba sem, mert akár mint igyekezzék a' Status, a’korhelek kezeit megkötni, tzélt nem ér, akármint igyekezzék az egyen­lőséget fenn tartani, tsak huszonnégy ó­­ráral sem tudja ezt fentartani, a’midőn az eggyik zabolátlan indulatjának, min­den vágyottját feláldozza, a másik pedig éhezi és szomjuhozza a’ kin­tset, s­ a’ má­sok gyengeségéből kereskedést űz. Ele­get igyekeztek a’ Görögországi, és Ró­mai Respublikák még a’ birtokot is e­­gyenlőiteni, de ebbe tzélt nem érhet­tek , ’s e’ félére törekedni , annyi mint a’ természet folyamatja ellen ragadozni; mert ha a’ természet tökél­etes eggyen­­lőséget akart volna , úgy mindennel u­­gyanazon tehettségek és hajlandóságot adta volna , ’s a’ midőn nem adta , ki­mutatta azt, hogy tökél­etes eggyenlő­­séget nem akart tsinálni, de ugyan mi is lenne, akkor a’ világ, a’midőn min­den embernek egyforma tehetsége és haj­landósága lenne? akkor, az enyim, és tiéd felelt, még több háború­ lenne, ’s a’mikor az, bévégződnek, egy mozgás­ba nem lévő tóhoz hasonlítana az em­berek világa. M­em kell hát az egyenlő­séget más értelembe venni, hanem tsak abba , a’ melybe a’ természet engedte vétetni: t. i. eggyiknek személye éppen olyan meg bonthatatlan mind a másik­nak; az egyik vagyonkájának éppen ólya­s bátorságba kell lenni , mint a másik kin­tseinek. Váljon mikor jutnak oda az emberek, hogy kivihetetlen dolgokkal ne nyithatatlanitsák magokat? Mit nyert a’ forrásába lévő világ a’ sok vér kiontá­­sával? Jiol az egyenlőség? Váljon mikor lógjak a’ természetet megesmérni, ’s az

Next