Nemzeti Társalkodó, 1841. január-június (1-26. szám)

1841-01-01 / 1. szám

város, mint kifogyh­atlan hét kútfő, a'kelet’ké­nyelmeit, díszeit nyugotra ömleszti, s a’ mi­­veitség’ egyik nélkülözhetlen feltétével ajándéko­­zá meg a’ vadon, Európát, midőn a’ gondola­tokat látható alakokba öltöztetni tanítá. Bővebb magyarázat nélkül is tudom, hogy az olvasó’ kétszerében Tyrus és Sidon , Agenor és Abibal, az üveg és a’ bársony , a’ belük és a’ jihoeni­­ciusok’ világkereskedése tűnik fel. Míg ezek a tengermelléken így folynak, egy béduin , mint bujdosó kóborolja át család­jával és szolgáival, tevéivel és marháival a tar­tomány’ belsejét, a’ Jordán melléki kövér le­gelőket. Csillagzata Egyijitomba vezérli s mara­dékai ennek miveltségéből felrakodva (milly szé­pen festi ezt a’ Biblia egyszerű képes nyelve az egyijitomiak’ elorzott edényeivel) sietnek az elemekkeli küzdések közül azon földre, melly­­nek birtokát követelik, mivel ősatyjuk egykor annak füvén Jegeltető juhai. Itt em­elkedek az az em­ilet, mellynek állandóságával csak Dzsis­zéh’ gúlái versenyezhetnek, mellynek alattja a’ homokban vettetett, még is a „kősziklán épült házat“ túl élni fenyegeti, mellyel Mózses’ hing­­esze­s a gondviselés’ álláthatlan nézetei a /.si­­dó népnek hosszasb, szivesb életet adának mind azokénál, mellyek a’ történet’ könyvébe valaha fel voltak jegyezve. Majd ismét Alexander’ syriai táborozása buk­tata meg a világ’ második nagy birodalmát s a' szemünk előtti tartomány egy hatalmas or­szág középpontjává válik. Az Antiochusok fe­m­e nem sokára is­óma szemébe ölték, Róma pedig ekkor a­ világ vala. Róma, melly úgy szereté az örökösség eszméjét, ennek jelképet irata követe által az utolsó Antiochus körül, mi ennek az enyészet előjelévé Ion. Pompejus és Crassus , Germanicus, G­essrasianus és Titus mind Syriai­a vonják figy­elmünket, s az a vallás , melly az erkölcsnek és tudomany­nak , az ér­te­lem és szív idomulásának nem csak nem el­lenük, nem csak nem egy kedvű társuk, h­anom hálós és boldogító segédük; az a’ vallás, melly inkább mint egy valaha, országokat épített és döntött, a csekély föld’egyik legcsekélyebb zu­gában , a bethlehem­i pajtában született. Mint a’ gondviseléstől két ízben a’ legma­­gasb czélokra választott tartomány , mint a’leg­szentebb ereklyék’ hona, az ájtatosok’ tisztele­tének , bucsujárásának nyolcz századon keresz­tül a’ legforróbb buzgalommal átlázott tárgya vala Syria, s midőn a' tűzzel de mértékkel höm­pölygő folyamnak a’ Seldzsukok fanalismu­­sa gatat kisérte , de a feltornyozott hullámok a világot sarkaiból fenyegetek kivetni, Remete Péter’ kiálló szava minden európai kebelben minden hurt megrezzentett, a’ legnemesb indu­latoktól a legaljasb szenvedélyekig minden ér­zelmet tettre, fegyveres búcsúra buzdított s is­mét másfél századig minden szem­nyfiára vala függesztve, minden lépés feléje intézve. Mi­után Sz. Lajos’ testét utolsó szent czél, de szerencsétlen vállalatából haza víve rokon karok Sz. Denisbe elhelyzék, mi­után Jeruzsá­lem’ koronája a’ fejekről a’ czimpaizsra szál­lott, sorsára lön hagyva Syria ’s a’ nagy világ* szemei elől rejtve, de azért nem boldogabbal folyt dolga. Nemzetek’, vallásos felekezetek és nagyra vágyó főnökök’ örökös viadalhelye var­­la , közelrőli ’s nem bántatlan nézője az osman és mongol közti halálos küzdésnek; de mind­­­n­ezek valamint az osmanok’ későbbi foglalásai is a’ Libanusnak világtörténeti fontosságot nem a­­dának. A jelen történeteket megelőzőleg, Naspo­­leon, kiben a' dicsvágy’ vakító önzése sem tu­­dá azon sasnézést gyengítni, mellyel a’ jelen­be és jövőbe ’ 110 mélyen tuda pillantani a mint csak halandónak engedve van, kísérte magát Syriával, vagy ha inkább tetszik , Syriát magá­val nevezetessé tenni. Terveit a’ Neptunus frigyesei­­ki ne ismerne e’ jellem alatt az án-

Next