Nemzeti Társalkodó, 1841. július-december (1-27. szám)

1841-11-19 / 21. szám

IF. Személy- és vagyonbátorság társasági lé­tünk két főczélja. Oskolai éveimben számtalan­szor hallom, hogy az emberek éppen e’ két czélért egyesültek társaságba; már akkor azt mondám, hogy a’ köz példabeszéd szerint ,,az rég volt, tán nem is igaz,’ s ezt mondom most is a’ gyakran hallott okoskodásra, de hogy a’ társaság mai egy t­­tt­ létének fő feladata ezeket jogszerű módokon biztosítani kétségtelen. ’S hogy állunk mi e’ részben? Nem akarok egye­nesen felelni, mert sokan rossz néven vennék; csak adataimat mondom el. Életünk , becsüle­tünk és vagyonunk oltalmára három utunk van: tettleges, közigazgatási és törvény útja. Mi illeti a’ tettlegességet: életünk vszély­­lyeztetőit a’ H. K. III. 20-24. czimjei engedel­­méből a’ bű­ntelen védelem mértéke mellett (cum moderamine inculpatae tutelae) megölhet­jük, verhetjük, sebesíthetjük mind magunk e­­rején, mind kalákások segedelmével. (III. 24.). De ez nem nagy biztosítást ad , mert a’ gyen­gébbnek erősebb elleti keveset használ, a’ tár­saság oltalma pedig nem annyiban szükséges az erőseknek , kik magokon természeti állásban is tudnak segíteni, hanem a’ gyengéknek. Becsü­letünk védelmére a’ törvény tettleges orvoslást nem enged ugyan, de a’helyett visszaélés vagy tán kéntelenség miatt két mód divatozhatik: párbaj és visszatorlás. Ez ismét egyik sem nagy biztosítás. A’ párbaj legbarátibb védői is meg­adják , hogy az legfennebb szükséges rossz, de az alól kibírni könnyű. Egyik gyáva, a’philoso­phia tag redőii palástja alá búvik , másik rang­jával áll elő, harmadik körülvélet ’s még ve­lünk huzatja a’ rövidebbet, negyedik associatiot csinál ellenünk, ötödik halogat, hatodik oh , vbmódot választ, melly csiklandós borét egé­szen mentesíti, hetedik kielrnéskedi magát ’sat, sat. Minden esetben ez is az erősebbnek ked­vező a’ gyengébb rovására, orvoslást pedig ép­pen nem ad. A’ visszatorlás azon igen elhatal­mazott tacticán alapul : „legyen ő a’ felperes“, igy­ a’ per útjára tartozó, miről alább. Vegyo­naink oltalmára legszélesebb és botránkoztatóbb út van nyitva a’ tetlegességnek. A’ H. G. I. r. 68. czime kimondja a’ társasági rendet felbon­tó igéket: „erőt erővel visszaverni szabad,“ (vim vn repellere beet.) Ezen ’s a’rajt­a alapuló számos törvények szerint nemes ember birtokát egy év lefolytáig erővel, bandériummal vissza­foglalhatja, ismét erővel és bandériummal kiü­­zemhetik belőle, meg visszaülhet,’s igy 564 na­pig és 59 perczig a’ birtokosnak hadi lábon s ostrom állapotban kell vagy legalább lehet len­nie. S ha már a’ 60ik perczet is örök'bizony­talanságban éltől lőtte, ’s még ráadásul egy fél­századot, akkor sem lehet nyugodtan, mert ha egy hatalmaskodónak kedve szesszen tettleg ke­zet tenni birtokára , egy év alatt vissza kell csa­táznia , különben a’ per hosszas és tekervényes útjára szorul, s sül és fázik, m­ig a’ foglaló tűzhelye mellett pipázgatva ( intra dominium ) nevezi, ’s majd egy hatalmaskodási díjjal, a’ jövedelemnek haszonvétele (u­sus fructus) czime alatt mintegy dézmájával, költségének, kárának hátramaradásának sze szinte dézmájával kifizeti,, vagy ha a’ foglaló semminél kevesebbet bír tör­vényünk (II. 68.) értelmében, mint foglya , to­vábbi élelmet hajja nála. Hogy az illy guerillák csak ki­vételképőb­en történnek, tagadhat­lan, de hogy történhetnek , sőt gyakran történnek nagy botránynyal, szintolly igaz. Nem láttunk-e ko­porsót házalkodás és vérontás közt taszigáttat­ni ki a’ kapun, mert örököseinek mindenike maga akart uradalmon belől maradni? Nem gyakran látjuk-e, hogy nagy szerzőkért, kik életűken át nem kímélték semmi fáradságtól magukat, most a’ fáradságuk gyümölcsét élve­zendő rokonok sajnálják gyászkiséretökben a’ sirig ballagni, mert a’ házat magokra akarják zárni ’s a’ kaput béczövekelni, hogy az érzel­­gőbb utódok künn rekedjenek? Nem láttunk-e nemeseket és zsoldosaikat vérzeni és elverzeni a’ birtoknak törvényengedte ostromlása és vé­delme közben? Nem láttunk-e haramiai fogla­lást csak azért, mert egy eláralkodott ember kényelmesebbnek vélte évtizedekig alperessé len­

Next