Nemzeti Ujság, 1843. január-június (38. évfolyam, 2-69. szám)

1843-05-30 / 51. szám

51. szám. Pest, P ii n kost hava 3Okán 1843. NEMZETI ÚJSÁG. HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. Alapító Kult­si­ár István táblabiró, kiadja Özvegye. Harmincznyolczadik. év. TIRTALOI». (Jaxai napló. Jótékonyságok. Örs­., gyűlési követ. Korunk ügyei (Kortesek és képviselet. I. Vége.) Hazafiul szózat a honi süketném­ák nevelése ügyében. Vidéki lev. Somogyból (követi utasítási közgyűlés), Gömörből (czáfolat), K­ereghböl (tűzvész.) Külföldi napló. Szeri­ - , Spanyol-, Franczia-, Angolország. Alapvizsga. Világ , Jelenkor, — Hirdető. HAZAI NAPLO. J­ótékonyságok­.­­) cs. s ap. kir. Fölsége Pozsonyban létekor a koldulás megszületése pénz­alapjára és a Lazarethumra 600, a siketnémák intézetére 400, az irgalmasok kórházára 400, az Erzsébet-apáczákéra 400, a notre-dámák convent­­jére 400, az Orsolyitákéra 300 , a polgári kór­házra 400, az árvák házára 300 , a két kisdedóvó intézetre 600, a várhegyi és váraljai­­ szegény­­gyámolító egyesületre 400, a katonai nevelőinté­zetre 100, s egyes szűkölködők közötti elosztásra 400, összesen 4.700 pártot legkegyelmesben ado­mányozni méltóztatott. Országgyűlési követ a zágrábi káp­talanból Mravinecz Ádám ur. Korunk ügyei. ( Vértesek s képviselet. I. Vége.) Ouand la populace se méle de raisonner, tout est perdu. Voltaire. Gr. Andrássynak s gr. Széchenyi Lajos­nak ezen vonalon álló javaslati nem kétke­dünk ismeretesek tisztelt olvasóink előtt. Mindkét új gróf tervezeteikkel egyet látsza­nak véleményünk szerint mondani: az egész a képviselet eszméjének sarkalapja körül fo­rog, s mihelyt a votorum ponderatio a va­gyon eszméjéhez köttetnék , nekünk elvileg nem lenne a két javaslatot tekintve legkisebb ellenvetésünk sem, föltéve , hogy a reprae­­sentativus rendszer maga a törvényhozó or­szággyűlési testületre is kiterjesztessék, melly­­nél mi, úgy mint ez a constitutional élet­erőművének gy­akorlatából fölmerülve jelen­leg szerkesztve áll, parányi nézeteink szerint semmi, de teljességgel semmi képviseleti ele­meket nem látunk; egyébiránt is pedig a kép­viselet egész eszméjét tökéletes illusiónak néz­zük , míg az a törvényhozó testre nem irá­­nyoztatik, abban nem központosul, s tőle mint focusától vissza nem sugárolhat. De hiszen a törvényalkotó test képvi­seleti rendszerezése legelső mellőzhetlen pos­­tulátumának épen a megyék törvényhozásbani részvéte megszüntetését véljük mi tenni; s megvalljuk a szavazatok szigorúan intellectua­­lis ponderatiojának lehetősége, előttünk — főleg consultative vonalon — legalább egy, eddig még a constitutionális élet mezején meg­­fejtetlenü­l álló aenigma. Az orvos, sebész, vagy jegyző csak azért mert orvos és seb­ész vagy falujegyző még valóban nem politi­kai kapacitás, és ha megengednénk is, hogy választhat, tagadnunk kellene, hogy tanács­­kozhatik, így már mivel politikai képeztetés iránti diplomákat eddigelé tudtunkkal sehol sem osztogatnak, az úgynevezett honoratio­­rok s kapacitások polgári állása nálunk még kevésbé látszik constitutionális politikai te­kintetet igényleni, mint a szigorúan vett kép­viseleti rendszereknél. Mi igenis látjuk e téren a következet­lenséget, mi a fönálló jogélvezet gyakorlati fejlemény­e szerint , a nemesi nyers tömegtől meg nem vonja a tanácskozásban a részvétet, de épen ezen oknál fogva igénytelen tollunk csekély súlyát oda vagyunk hivatva irányoz­ni, hogy a nemesi rendnek rendszeres elsze­gényedésére forditatott tendentiák sikert ne ny­erjenek ; a pórnemesek száma ha nem fo­­gyasztathatik is, legalább szántszándékosan ne szaporitassék ; és ez által a magya­r nemesi testület politikai rendeltetésének czéljától nap­ról napra el ne távolitassék Nálunk az úgynevezett ,,i­n partibusi szavazat,a­mi más alkotmányos országban liberális vonalom megszorítás gyanánt tekin­tetik,— igenis — tagadhatlanul sokszorozva tüntetné élőnkbe a féktelenségek jelenetit, mik tényleges állásunknál a főhelyem szavazatok adásával vannak öszvekötve, s megvalljuk, ezen nézet már maga elégséges minket a fö­lött meggyőzni, hogy­ hazánk a repraesenta­­tivus rendszer élvezésére még nem bír elegen­dő erkölcsi képeztetéssel; és hogy ezen rend­szer felé vezetése a nemzet politikai ténye­­zőinek, csak fokonkint és igen nagy óvatos­sággal kezelhető. Mi őszintén vallva nem bírjuk megfogni, mikép lehessen az instructioadást megegyez­tetni a szegény nemesség választói s nem ta­nácskozói tulajdonával. Ez csak jogtörlés, még­pedig élvezett jogtörlés útján történhet­nek meg. És kérdjük: fognak-e ezen műkö­désre kezet nyújtani a cortesek; és ha nem fognak, tanácsos-e minekünk ezt az ő hozzá­járultuk nélkül— főleg a nemesség jelen in­gerlett állapotjában —-­­ de tanácsos-e már csak a jogtisztelet és ez iránti normális ke­zességek gondolatlan megtámadása nélkül vég­hez vinni ! E­lég az, hogy­ nézetünk szerint elfogadha­tóvá válhatnék az is, mi a Világban gr. Széche­nyi Lajostól adatott, és az is mit gr. Andrássy adott. Mi a fölebb kitett módosítás mindket­­tejére reá állunk szívesen, de meg kell je­gyeznünk, hogy átalán véve a tervnek ollyan­­nak kell lenni, ámi mag­a a visszaélésben részes osztályzattól igény­­leges activ j­o­g­ai sérülése nélkül, erköl­csi szabályok súly­­a alatt lehessen követelhető.— A cortestől azon önhatá­rozatot kívánni, hogy ő válasszon, de ne ta­nácskozzék, nem tartom józan elvek szerint várhatónak, az intelligentia lemond jogáról — a kor, a méltányosság kivonata következésé­ben, de azt a tudatlanságtól semmikép sem igényelhetjük, mi végett már a ,,votorum ponderatio“ ellenállhatlan s elhárithatlan ne­hézségekre talál; de illyenekre fog ez találni még egy más osztályzati fractionál is, melly szinte szót fog emelni; — ez pedig a fractio, melly­ nem sokkal bir ugyan, de ép azért, mert csekély vagyonú s szolgálatra szorult, sok megyében legtöbb magistratualistát képez, és teljes élete existentiáját szolgálathoz köt­vén , ebben a vagyonosnál nem ritkán jártasb; ez osztályzat jelesül az, mit a franczia a „bortimes d’affaire“ nevezete alatt ismer smellynek a dolgok folytatásátóli elmozdítása semmi esetre sem tartozhatik a józan fölada­tok sorába. Az ugynevezett revolutionaris irók com­pilation,­ mi nem ismerünk nyomorultabb, üresebb , logk­atlanabb szellemi productu­mot. Foglalkoztunk velük, s tanultuk őket, de ép azért reánk G­o­r­gi­a­s, P­r­o­t­h­a­g­o­r­a­s v. Hypias modorában hatottak egyedül. A jog­­philosophia, melly kezelésük alatt tenné meg a képviseletnek mai divatos, de tekintőleg már eddig is jóformán devalvált eszméit, csak újabb időkben vélte föltalálhatni a böl­csészet kövét, midőn Fichte, Hegel sa „p­a r o­l­e d’ u­n C­o r­o­y­a­n­t“ írója ujj­muta­­tási szerint, a keresztény­ség eszméjénél ítéli fe­küdni a népképviselet lényegét. E fölött véle­ményünk az, hogy keresztény hitünk alkotója letette ugy­an a rabszolgaság eng­észtének alap­ját, de a repracsentativus rendszer olly kissé nyugszik a könyvek könyvében, mint Cicero iratiban , mellyekben csak azok vélik a mai képviseleti eszméket föllelhetni, kik az ős­his­tória, és a régi görög úgy­ nevezett szabad rendszerekben a P. Hírlap által „per prefe­rence“ gúnyoltatott „Status et Ordines“ vagy legalább „Notables“-ek eszméjét egy „Perik­ies,“ egy­ „Policrates,“egy „Cleon“ vagy„ a Gra­­diusok időszakából emelkedő per kicsapon­gások jeleneteivel együütt készakarva nem tud­ják föltalálni. Az egésznek resumméje csak az , hogy mi jónak ismerjük ugyan a stabilitás el­veire épített képviseleti rendszert, s ké­szek vagyaink azt Angolhonnál kifejlett dicső eredményeinél fogva, azon magasztos hazában fönálló aristokratikus elemekre állítatva ma elfogadni, de meg kell erre nézve jegyeznünk, hogy a­ mi azt korán sem tarthatjuk a társas boldogság egyetlen „panagce“-jének, és hogy annak vo­nalán a pillanat ingerének súlya alatt ne ta­lán elkövetkezhető előleges lépéseinknél az észszerűség óvásainak minden redőzeteit éber figyelemre kell kiváltkép méltatnunk ; b) hogy a talán fogva erőszakolás és izgatások útján feszült állásban helyezett kedélyek rohama alatt nyert újdon politikai institutiók, igen ritkán illenek a státusgép eredetileg alapita­tott mozgonyába, hanem elkerülhetlenül foly­tonos módosítgató javítgatásokat kívánván, sok kísérlet ingatag állhatlanságot, ez biztos tapintat hiányát, ez számolási tévedést, ez végre az erőmű teljes haszonvehetlenségét vonja maga után. Hogy e) itt fekszik oksze­rűsége azon óvatosságnak, mellyhez képest higgadt előre látó józan státusember, alkot­­ványban játszatni szándoklott első anomalus anyagtól méltán iszonyodik vissza; mert tör­ténet mint tapasztalás, elv mint gyakorlat megdönthetlenül igazolja, hogy már csak egy oly. heterogén elemet alkotvány erőmű­szerébe sújtó lépés biztos kezesség a „poli­tikai Browenistáknak“ a fölött, mikép túl vont rendszerüknek minden stadialis fokozatit megfutandja már mulhatlanul s okvetlenül a társulat, melly azután lehet ugyan népveze­tőknek , de— fordulván a koczka — megle­het egy­éni hatalmas idegü karoknak éretsú­­lya alatt görbedend;d) hogy­ addig, mig me­gyei jurisdick­oink mai hatóságaikat gyako­rolják a politikai jogok kiterjesztésével, sőt már csak képviseleti eszmékkel is, ha vagy brutális és a világ évkönyveiben hallatlan áta­­lános népuralkodás, vagy nem kevésbé okta­lan átalános szavazat eszméletlensége felé nyílt vitorlákkal futni nem akarunk, a leggyen­­gédebb, legóvatosb kíméléssel s előnézéssel kell munkálódnunk. X.Y. Hazafiris szózat a honi s­­­k­e­t­n­é­­raák neveltetése ügyében. Az emberi ér­zelmek legszebbike teljesülne, ha jelen soraim tisztelt olvasói közt olly nemes keblű egyénre ta­lálnék , ki a szerencse dús javaival megoldatva, az emberiség szent vágyaitól fölbuzdítva, igénytelen óhajtásaimat talán reményen fölül is, nemes rész­véte által valósítaná, s e szerencsétlenek boldo­gulását elősegítvén, valamint a jelen kor úgy az utóvilág dicsőítését kiküzdvén, magát a halhatat­lanság fénypolczára emelné.

Next