Nemzeti Ujság, 1843. július-december (38. évfolyam, 70-172. szám)

1843-08-01 / 87. szám

NEMZETI ÚJSÁG. H HAZAI ÉS KÜLFÖLDI TUDÓSÍTÁSOKBÓL. Alapitó Hultsár István táblabiró, f­iadja Özvegye. Harnincznyolczasl­fc. év. 87. szám. Pest, Kisasszony hava­lén 1843. TARTAI­OM. Hazai napló. Kinev. Megtiszt. Halálozás. Korunk Ügyei (Mit kell az újabb intézkedésig tenni azoknak, kik a népneveléssel hivatalos érintkezésben vannak) Vidéki lev. Marmarosból (közgy.: kir. előadások s hatósági lev.), Árvából (közgy.: kir előa­­adások s hatósági lev., határozat a koldulás ellenében), Pozsegából (közgy.: az illír párt s új szakadás.) Rö­vid közi. Mosonyból (iskolaügy), Komáromból (egy iparlovag). Külföldi napló. Sp­anyol- , Franczia- , Angol-, Törökország. Mexico. Tapvizsga. világ. Társalgási terem, ikerv. ^ hírnök. A pestmegyei gazd. fiók-egylet alapszab. (Vége). Mezei naptár. Aprólék. BIAX.il NAPIÓ. Kinevezések. Ő herczegsége országunk prí­mása a budai egyházi kerület rendes alesperesévé Feichtinger Domonkos pesti belvárosi plébánost, és aszód-sz.- kereszti prépostot, helyettessé pedig Sámuel Alajos Pest- Jósef- külvárosi plébánost és Pest megye­­áblabiráját méltóztatott kegyelmesen ki­nevezni. Megtiszteltetések. A magyar királyi egyetem a m. b. 25. és 30án tartotta igazgató taná­csának választását, mellynek következtében 1813/4 os­­­­kólái évre nagyságos rector lett F­i­­­i­n­g­e­r Lipót Győr egyházmegyei áldozó pap, a sz. theologia tanára, egyetemi tanító, a magyar tudós társ. tagja, s a győri sz. szék ülnöke. A theologiai kar dékánja Szabó •Nép. János a dogmatika II. rész. egyetemi tanítója, — törvényi karban T­i­p­u­­­a Péter a politikai tud. és a­­váltó tör. tanit., — az orvosi karnál Eckstein Fri­gyes orvostanár és egyetemi tag, — a bölcsészeti­nél Petz­vall Ottó, a fölsőbb mathesis prof. Halálozás. Hivatási munkája körében, épen midőn a Mindenhatónak a vértelen áldozatot bemutat­ni szándékozók, találta Budavárának csak három héttel ez­előtt választott érdemes plébánosát Fauser An­talt élete 56ik évében, a budai vízi városi templomban oltár előtt a kérlelhetlen halál.— A derék férfiú méltó vala hosszabb pályára. — Tetemei ang­­lén reggeli órákban fognak illő tisztelettel eltakaritatni Áldás le­begjen hamvai fölött ! Henrik ügyei :Mit kell az újabb intézkedésig tenni azoknak, kik a népneveléssel hivatalos érint­kezésben vannak.s Jól mondatik: ha­zánk pillanati drágák — fogjunk munkáho­z. Eddig honunk munkásiban nagy volt a hanyagság. Sokan az akadályok­tól elrettenve nyugalomra diliének, csak egy két lelkesebb itt és ott tévé kezét a dologra, de a fizetés idején ezekkel amazok is egya­ránt, sőt gyakran bővebben verék béröket. Kik tehet­nek többet népiskoláink javára a lelki­pásztoroknál, és mit tettek ? Egyesleg igen sok dicséretest, de átalán véve csekély valamit, és még a haza hű munkásinak örült, körükben sok helyen hadra emelte fejét, hogy őket a munkától elpisszegje. Ám minél na­gyobb az erény, annál magasabbra ágaskodik mellette az irigység; azért a lelkesek el ne csüggedjenek , sőt önkeblekben keresve ju­talmat, példájukkal a hanyagokat is mele­gítsék szorgalomra. A mesterek magukra hagyatva el szok­ták hanyagolni tanítói kötelességüket, min­den kis dologért, sőt sokszor csupa tunyaság­ból óránkint, néha naponkint oda hagyák az iskolát, a gyermekeket idő előtt kieregetik, nekik szünnapokat adnak, tiszteletlenül füs­tölgő pipával, föltett süveggel tanítanak. így történik, hogy némelly gyermekek öt, hat évig iskoláztatnak, és még csak olvasni sem tudnak megtanulni. Illy esetek nem csak a szülőkre, kik hiába fizettek, s még ama ha­szontól is, mit gyermekeik segédkezeik az idő alatt nyújthattak volna, megfosztalak de másokra is igen roszul hatvan, nem gon­dolható kárt okoznak a népnevelési ügynek. Ugyanis ez egyik oka annak, hogy né­melly helyeken még télen is üresek az isko­lák, mert a különben is életszükségekkel kör­nyezett szülő, miután példákat lát, hogy né­melly szülők gyermekeikre haszon nélkül költöttek, azon egy pár fillérkéjét, mellyen levesébe sót szerez, koczkára ki nem te­hetvén , bátorságosabb résznek véli gyer­mekeit nem iskoláztatni. Azért a lelkipász­torok tiszte a mestereket hivataluk iránt ma­gasztos érzelmekre melegítőt, pontosságot, tiszteletet, buzgalmat a tanításban kívánni, és soha meg nem engedni, hogy iskola­idő alatt iskolán kívül henyéljenek, vagy más köteles­séget folytassanak. A jegyzői hivatal szokta legtöbbször elvonni az iskolától a mestert, miért ennek időt és módot kell szabni — le kell tiltani a bírót, hogy iskolából a mestert el ne hívja, hanem annak előtte, vagy utá­na végezze azzal dolgát. Ne csak hittudomány, hanem ha szükséges egyéb tanulmányok előadásában is ők,kiket aty­jának , pásztorának nevez a nép, legyenek a vezetők, s mint illyenek alig múljék el nap, hét soha, hogy az iskolát meg ne látogas­sák. Tudom mik a mentségek, s talán sokban méltányolható ellenmondások : papok, és nem mesterek vagyunk, mondják sokan, kik K. Jézus evangéliumának hirdetésére, nem pe­dig földleirat, természettudomány s t. e fé­lék tanítására küldettünk; de azt is tudom, hogy ezen küldetésünknek sokkal terjedelme­sebb feladati köre, mint némellyek vélik. Testi, lelki boldogítása végett vagyunk mi híveink­nek; míg tehát meg nem mutattatik, hogy a valláskivüli tudományos ismeretek az em­beriség jó­létéhez mit sem adnak, azokat, a­hol s mennyire lehet, küldetésünk köréből ki nem zárhatjuk. Igenis, ha mestereink eléggé kiképzettek volnának, rájuk utalhatnánk, de máskép állváti a dolog, míg a haza rendszeres intézke­dést tenni nem fog, ezeknek elégtelensé­gét csak mi pótolhatjuk, és pótolni szent kö­telességünk, így bizton számolhatunk jó ered­­ményekre, iskoláink télen mindig telve le­endnek, mert a szülők , részint hogy lelki­pásztoruk előtt becsüket neveljék, részint pedig azon meggyőződésből, hogy gyerme­keik különös, általuk soha nem hallott isme­retekre tesznek szert, azokat vetélkedve kül­dik iskolába. Igaz , ezért tökéletesen élni nem fogunk, már csak azért sem, mert öszve­­hangzás a tanítási rendszerben nem leend, de a szíves munka még­sem tagadandja meg egészen fáradalmunk gyümölcsét. Bírok a sü­­­meg-vidéki alesperes s czimzetes kanonok úr­tól Marki Ignácztól egy statisti­ai vázlatot esperesi kerülete iskoláinak állapotáról, melly az Egy­házi Tudósításokban az 184-ra úgymint egyenesen következő évről közlett vázlattal összehasonlítva, nyilván mutat­ja, hogy a jó szándék, s kitörni tudó erő még a legmostohább körülményekben is tehet valamit, és minden évben csak keve­set tegyen is a szebb jövendő elkészítésére igen sokat tett. A sümegi alesperesi kerület­ben van 13 plébánia, ezekben 23,068 lélek; 184°miben az iskolások száma az egész kerü­letben volt: 1649, 184­/2ben az Egyházi Tu­dósítások szerint: 1910, kik közöl (a keresz­tény k. hittudományt mindnyájan tanulták) 184°/ib. bibliai történetet tanult 252, 114­/2328; akkor olvasott 709, irt 394. számot vetett 242, 184­-ben olvas 1833, ir 446, számot vet 313; akkor Földleírást, Magyarország Történetét, Magyar Nyelvtudományt, Természettudomá­nyi, Gazdasági, Úrbéri s egyéb hasznos is­mereteket 176, 184­-ben 299en tanultak. Nem lehet mellőznem itt azon megjegyzést, hogy az iskolák sok helyen ezen esperesi ke­rületben — more patria — igen rosz állapotban, és a gyermekek szükséges könyvek hiányában szenvednek, miket a fáradhatlan lelki pászto­rok részint szóbeli tanítással, részint pedig irományokkal pótolnak. Nekem erős hitem, hogy a lelki pász­tori szent hivatal körében gyümölcsözőbb me­ző nincs az iskoláknál, ugyanis a szentegy­házban, mint pusztában hangzanak el a lel­ki pásztorok szavai, mig a kicsinyek szivé­ben fogékony, és gyom nélküli földre talál­nak azok. E durva nemzedék , melly iskolá­ink eddigi elhanyaglásából származott neve­letlensége fanyar gyümölcseit: a makacsság, jóravaló restség, tiszteletlenség keserűségét velük izleltetni meg nem szűnik, egykor he­lyet adand a másiknak, és akkor azon jó ma­gok, mellyeket gyenge szivébe hintének, s mellyek között a szeretet, tisztelet és bizalom önkényt gyökeredzett és sarjadzott számukra, a jó gyümölcsöt megteremni el nem mulaszt­ják. Ezen szeretet, tisztelet és bizalomnál fog­va mindig közel állandnak népeknek szivéhez, s kiket, mint gyermekeket üdvösen kormá­nyozni fogják mint fölnőtteket, s családatyá­kat is.—Hogy a lelki pásztorok ebeli tisztük­nek lelkismeretesen eleget tegyenek, elkerü­l­­hetlenü­l szükséges az alesperesnek többszöri, a főesperesnek pedig esztendőn át legalább egyszeri iskola-látogatása, ki ekkor más ügye­ket is a plébániákban rövid uton elvégezhet­ne, minő látogatásokra a főespereseket úgy is az egyházi kanonok kötelezik. Ezeknek ke­zeikhez küldessenek be évenkint átvizsgálás végett a kerületbeli iskolákról szóló pontos leírások s észrevételek láttamozva a látogató alesperesek által s a főesperesek szorgos át­vizsgálása után kivonatban terjesztessenek azok a megyés főpásztor elébe orvoslás, vagy mél­tó jutalmazás végett. A népiskoláknak a pap­ság részéről illy lelkes kezelésük után igen hatályos rugót adhatnak a nevelésnek a vár­megyei törvényhatóságok is, ha t. i. a nép­nevelést tárgyaló királyi rendeleteket a mol­­ette papíroshalom porai közöl fölelevenitvén, ezeknek értelme szerint a szülők gyermekeik iskoláztatására, a községeket közös pásztorok­­fogadására kényszerítendik, s tekintélyük által helységeknél, és földes­uraknál a rozzant is­kolák megújítását, a szegényebb néptanítók fizetésének javítását eszközölni törekedend­­nek. Tegyék ők ezt az emberiség, és hazá­­jok jólétéért; mert a fölsőbb helyről szán­dékolt mesterkéző intézetek, még csak mag­ban rejlő növények, mellyeknek siker-gyü­mölcse időtől, és sok egyéb teendőtől függ; és ha addig a népnevelési ügy részünkről csak megyei szóvirágban párolg el, a miaz­­mák gyanánt szállongó ferde és bűnös esz­méket beszíván a nép, nevelést adand ma­gának — vétkest, és veszély teljest, — mi nekünk igen keserű lehet —s — g. Vidéki levelezések. Mai V ih­aroshó!. Meglehetős hosszú köz­gyűlésünket igen érdekessé teve a k. kir. előadá­sok tárgyalása; — ezekben mi nemzetünk jobb létének s emelkedésének nélkülözhetlen föltételeit szemléljük, azért követeink figyelmébe ajánljuk.

Next