Nemzeti Ujság, 1844. január-június (39. évfolyam, 1-52. szám)

1844-01-03 / 1. szám

ságát s veszélyeztetett hitét meg nyelvét si­ratja , nemde akkor rendült meg a köztársa­ság alapja, midőn a tüzes „Schachticz“ok ta­nácskozása zajgássá fajult és a „lengyel gyűlés“ zűrzavainak jelképévé változott! És csudálkoz­­h­atunk-e ezeken miután az egyes tagok sér­veit az egész test is mindig sink­ és a szabad­ság fája szükségkép száradni indul, ha a túl­zó népbarátok czimeres­ ágait gondatlan kézzel letör­delik. Az állítás igazsága, úgy vélem, elég vilá­gos, hanem egy pillanat a tanácskozási tere­mek belsejébe annak alaposságát még szem­betűnőbben kimutatja, mert valljon mit kép­visel a karzatok tarka vegyülete, a zöld asz­talokat körül­özönlő tömeg nagy többsége­? Az éles észt? a mély ítéletet? az érett tapasz­talást ? — Úgy uraim vétkeztek, ha neki sza­vazatot nem adtok, ha őt jövőre is bár­mi kis részben korlátozni akarjátok —vagy talán in­kább a bő keblet s tüzes lelkesedést, mellyet a szónoklat ereje fölkelt és néha egész zajos­kodásig elragad? — Annyi bizonyos, hogy a karzatok és a tömeg a mérséklést nem sze­retik, a túlzásokban gyönyörködnek s fölka­rolják azokat, kik a dolgot élére állitni sietnek. Honi példákra hivatkozni nem szándékom, noha láthatnék itt is, hogy a kivihetetlen indítványok a kivihetőknél inkább tetszenek, inkább tapsol­talak ; nézzünk ismét külföldre, melly kit sem sérthet s mégis tanuul szolgálhat.C­íme Madridban a moderados­okat üldözi a karzat és az exaltados-okat pártolja. Angliában fe­lejti a tömeg a tory-t és whig-et, hogy hó­doljon a radicaloknak és a ch­artistá­kat segéd­je. Frankhonban a sokaság hajdan a constitu­­tio barátinak tömjénezett legelőbb, aztán a Gi­­ronde-hoz szegődött, végre ezt is a k­egypárt­­nak föláldozá, most pedig miféle agyrémek után indul, mivel ezek neki a másét ígér­getik ! Van-e itt akár hol mérséklés ? van-e itt önuralkodás ?! És mi az oka ez örök in­gadozásnak ? Az-e hogy a hatalom birtokosit gyanusitni mindig könnyű, vagy hogy a nép is a hízelgők sima szavát a jót akarók komoly intésénél többre becsüli ?­­• De legyen oka bár­mellyik: az tagadhatlan, hogy a tömeg­nek ítéletében bízni nem lehet, mert szélső­ségeknek tart s azok felé nógatja vezetőit s végre is jelen pillanati önhaszonért az egész­nek tartós javáról megfeledkezik. Lehetne még említenem a gyakran elő­forduló erkölcsvesztegetéseket, a­ sokszoros ke­­serítés által fölingerlett bőszúvágyakat, az előbb vagy utóbb bekövetkező viszahatás bu­­sító eseményeit, de hiszen a nélkül is érzi bonunk e megsértett szólásszabadság ezer rész következéseit. Tudjuk, hogy több­ször történtek e miatt az ország színe előtt is a leghatározottabb nyilatkozatok és „a mcgY£Í­ kihágások“ orvoslását véleményző választássfi a tanácskozások megzavarása ellen óvszerű ajánlani el nem mulasztott, azonban a nyavá­lyának érzete a meggyógyulást még nem esz­közli és törvénykönyvünkben egy két czik­­kel több — még nem panacea. A haza, a nem­zet a pártok főnökeitől várhatja, követelheti azon nemes eltökélést, hogy e kétélű fegy­vert, mellyel harczolni vészes, győzni nem di­cső, a törvényhozás tetemeitől, a megyei gyű­lésektől távol tartsák! Ki merne bitorolni bí­rálási jogot ott, hol neki csak hallgatói szerep jutott, ha előtte tudva van, hogy sértve egyet mindnyáját sértő, senki segélyét, mentegeté­­sét nem remél­heti és hogy azok, kik új tör­vényeket minden pillanatban tervezhetnek, a fönállók sérthetlenségéért őrködni, felügyelni szinte köteleségeknek ismerik. Legyen csak polgári szentségtörés a tanácskozási jog meg­támadása s sértegetése, lássa csak minden ta­nácskozó gyűléseinknek nyilvános és felelős terhe alatt álló rendbiztosit, bizonyára még mi­előtt a választmányi törvényjavaslat koszéb­a nyúló pályáját megfutná, a szabad tanácskozás, s féltékenyen őrzött szólásszabadságunk csu­pán régi törvényeink passa által a korlátlan indulatok kitörése ellen biztosítva állami. K. vS. M. esküd­székekről Azok ellenében , mik Pesti Hírlap legközelebbi számaiban n­, „Esk­ült szé­kek” ismertetése végett a büntető törvény kidolgozásá­val megbízott országos választmány munkálata sorába beigtatott magán­vélemények közül fölhozattak,­­ hogy a minden oldalróli megfontolást igénylő kérdés mellett s ellen mivolta a hírlapok hasábjain is — ha már a Pesti Hírlap szerkesztőjének így tetszett — kitüntettes­­sék: kötelességünknek tartók ugyanazon országos választ­mányi munkálathoz csatolt saját jegyzőkönyvéből (I. 13—21. lap.) a következőket e lapokba igtatni: A tanácskozások az alválasztmányi mun­kálatban kijelölt kérdések fölött folytattatván föl­vétel alá kerültek azon pontok, mellyek a bün­tető törvénykezést illetik, mielőtt azonban a n.­m. országos választmány ezeknek sors szerinti tárgya­lásába bocsátkoznék , elfogadást nyert az indítvány, hogy — miután a dolog természetének inkább meg­felelne, ha elsőben a törvényszékek elrendezése és azután azoknak illetősége h­atároztatik el, — min­denek előtt a 191k pont alatti kérdés vétessék ta­nácskozás alá, melly így szól: „Ki ítéljen a tény kérdése fölött, esküttszék-e vagy más bíróság ?“ Többek által az esküdtszékek behozása inditványoz­­tatva, az általok előadott okok lényege következők­ben foglaltatik : Minden büntető ítélet két lényeges gondolat-részeknek egyesüléséből áll. — Az első, mellyben valamelly bűntett bizonyos egyén által el­­követettnek lenni áll itta­tik, a másik , mellyben a büntetőtörvény rá alkalmaztatván, a büntetés kimon­­datik.­­• Nem hozhatunk déletet a nélkül, hogy a tény s törvényalkalmazás kérdéseire megfelelnénk , s a bíró, legyen az egyes vagy többség, nem hatá­rozhat anélkül, hogy azon syllogysmuson, habár akaratlanul, át nem menne, mellynek majorja a bűntett , minorja a törvények rá való alkalmazása, s következése az általa kimondandó büntetés. Hol a bírói hatalom egyes által gyakoroltatik, az ítélet soha e két kérdésnek megfelelésére nézve ellenke­zésben nem állhat; — mert képzelni nem lehet, hogy a biró akkor, ha egy tettnek elkövetése, vagy arról, hogy a törvény rá valóban büntetést szabott, tisztában nincs: a bü­ntetést kimondaná. — De más­kép van az ott, hol a közbiztosság tekintetéből (melly a bírói hatalmat fontossága végett egyesekre bizni nem akarja) e hatalom collegiumokra bizatik ; mert ha bár itt is a tény s törvény kérdése elválasz­tatnak egymástól, teljességgel nem következik, hogy azon többség , melly a büntetést kimondá , e két külön kérdésben egyenlőn ítélt, s így az egész íté­let néha csak képzelt többségnek véleményén alapszik. —­ Tegyük föl, hogy egy személy rablással vádol­­tatik, az itélő öt biró közül a tény kérdéseinek el­határozásában három A. B. C. a vádlottat vétkesnek tartja, kettő D. és E. ártatlansága mellett nyilat­kozik ; — a törvény alkalmazására nézve A. és B. bizonyos enyhítő körülmények miatt a vádlottat kisebb büntetésre ítéli, C. D. és E. ellenben azon feltétel alatt, ha a kérdéses tett általa valóban elkövettetett, illy enyhítő körülményeket nem látván , reá a tör­vény legszigorúbb büntetését például 10 évi fogsá­got mond, nem világos-e , hogy a bíróságnak ezen festélete nem a többség véleményét képviseli, hanem­­­ind azon bírák között, kik hazásában részt vett tek, csak azon egyét, ki mind a vádlottnak vétkes­ségére , mind a törvény alkalmazására nézve, azon két többségnek része volt ? Érzék ezt több orszá­goknak törvényhozásai, s nem hibáznak, kik habár az esküdtszékeket bírói institutiók közé fölvenni nem akarák, e tény s törvény-alkalmazás kérdéseinek elválasztását bírói eljárásukba fölvevék , rendes bí­róra bízván ugyan a tény kérdését is, de ollyanra, ki a törvény kérdését elhatározó bírótól elkülönözve függetlenül mondja ki ítéleteit.­­ Midőn tehát a választmánynak némelly tagjai ezen nézetektől ve­zéreltetve , a tény s tör­vény alkalmazás kérdésének elkülönözését, a büntető bírói eljárás egyik leglé­­nyegesb s elkerülhetetlenebb javításai közé számít­ják: azon két utak közül, mellyek e czél elérésé­hez vezethetnek , s mellyeknek egyike, hogy a tör­vény kérdésétől elválasztott tény kérdése rendes bí­rák ítéletére bizassék ; másika, hogy ugyan e kér­dés bizonyos szám­i sors által választott becsületes, s a törvény által arra alkalmasoknak jelentet­t polgá­rokból ál­ló eskü­dtszékek által döntessék el, mellyeknél mind a vádló mind a vádlott, recusatiói jogánál fogva, azokat, kikben nem bízik , kizárhatván, mintegy önvá­lasztott bírái által ítéltetik : nézetűje szerint az utolsó vala az, melly mind az igazság kiszolgáltatásának­­ tekintetéből, mind e nemzet alkotmányos állásánál fogva, az egyedüli üdvös s ez élirányosnak mutat­kozik. És pedig minden bírói hatalom üdvös hatá­sának első leglényegesb föltétele a közbirodalom. Hol ez hi­ányzik, hol a nép azon tisztelet he­lyett, mellyel az igazság kiszolgáltatóihoz tekinte­nie kellene , remegve látja szigorú biráit; hol azok­ban, kiknek tiszte a békés polgár és személyes és vagyonbeli bátorságának föntartása, ez ítéleteik ál­tal magát inkább veszélyeztetve érzi : ott a bírói hatalom legszebb hivatásának meg nem felelhet. S tagadni nem lehet, hogy e részben az esküttszékek minden más bíráskodási formák fölött magoknak el­sőséget vívtak ki. — Tekintsünk bár hová: Ang­liára, melly ezen institutiónak bölcsője, vagy Fran­­cziaországra, melly ezt véres zendülésével kivivá, vagy a német rajnai tartományokra, hol az ellen­ségek által hozatott be , s annyi bús emlékekkel összekötött, a nép mindenütt egyaránt ragaszkodik esküttszékeihez s ha naponkint országokat látunk , mellyek régi törvénykezési formáiktól ez idegen , de jó institutiohoz áttérnek, vagy érte küzdenek : alig van egy, melly esküttszékeket birva , rólok bár­­milly biztosítékokkal körülfogott rendes bírói hata­lomért lemondana; alig egy, melly a civilisatio ma­gasabb fokára érve, esküttszékek után nem vá­gyódnék , vagy bennük polgári szabadságának legfőbb palládiumát nem látná. — S átaláno­­san mondhatni, hogy a bírói hatalom különböző elrendezései között nincs egy , melly ennyire kivé­tel nélkül a nép bizodalmát birná. Éspedig minden joggal, mert ki az institutiot közelebbről tekinti, könnyen át fogja látni, hogy e bizodalom egyenesen annak természetéből foly. Az esküdtszékeknél a biró egyenesen a népből lép ki, kezete s a vádlott közt jog­egyenlőség létezik; ha bírói tisztében eljárt, ő visszalép a nép sorai közé, s valamint érdeke vala büntetni a gonosztettet, melly személyes bátorságát veszélyeztetté, úgy az ártatlanságnak megőrzése neki, ki mindennap igazságtalan vádaknak épen úgy ki lehet téve, mint mások, közünös soha nem lehet. — Föltehető tehát, hogy az esküttbiró íté­letében csak a szoros igazságot tartja szemei előtt, de még valószínűbb ez, ha meggondoljuk , hogy a sors által választva bírói tisztéhez, mindazon meg­vesztegetéseknek , mellyek által a bírói igazság­szeretet néha ostromoltatik, ő az ismeretlen kitéve nem volt. — S igy sem az uralkodó hatalomtól, mellynek kegyeit vadászni talán épen alacsony ál­lásánál fogva eszébe nem jutott, sem a vádlott által, kivel csak a törvényszéknél találkozik, el nem csábíttathatott. Mind vádló mind vádlott e fölött a lehető legnagyobb kiterjedésben gyakorolja a recu­­satiói jogot, úgy hogy az esküttszék ez által mint­egy a felektől választott bíróvá válik, s habár fő­kép ollyan vétkesek elítélésénél , kik által a köz­bátorság leginkább veszélyeztetik, az esküttbirák részéről néha több szigorúság várható is , az Íté­letekre nézve kívánt nagyobb szám, s azon termé­szetes féltékenység , melly az Ítélni nem szokott es­küdteket olly tények bebizonyítására nézve, mellyek­­től egy emberélet, vagy becsület függ, vigyázób­­bakká teszi , több mint fölösleges biztosítást nyúj­tanak e túlzó szigorúság félelme ellen; még akkor is, h­a azon nagy befolyást, mellyet az előülő biró az esküdtszékre gyakorol, nem ismernek, s ha minden tör­vényhozás azon esetben, ha az esküdtek olly vád­lott ellen mondtak volna ítéletet, kinek ártatlansá­gáról a biró meggyőződött, e bírónak nem adott volna hatalmat az ítélet fölfüggesztésére.­­ Említ­­tetik ez ellen , hogy a tény s bűnösség kérdései sok esetben egymástól elválaszthatók nem lévén, az es­küdteknek határozatára olly kérdések bízatnak , mellyekre azok alkalmatlanok.­­ De ezen e­l­­­lenvetés nem áll ; mert megengedve , hogy e két kérdés néha elválaszthatlan , ebből egyátalában az esküdtszékeknek alkalmatlansága még nem követke­zik. Midőn az esküdtszék a vétkest kimondja, íté­lete két részből alakul össze. Az iső,hogy bizo­nyos személy bizonyos tettet bizonyos környülál­­lások alatt elkövetett. A­ddik, hogy a törvények ezen, s illy környülállások közt elkövetett tettet a bün­tettek közé sorozták. Hogy az esküdtszék az első, azaz tisztán tett kérdése fölött ítélhet, magából a dol­gok természetéből foly, melly szerint külső cselekede­tekről, minők által büntettek elkövettetnek, s azon kör­­nyülállásokról, mellyekből bizonyos személynek vét­kessége következtetik, minden józan ésszel s egés­­séges érzékekkel ellátott ember épen úgy ítélhet.

Next