Nemzeti Ujság, 1846. július-december (41. évfolyam, 308-411. szám)

1846-09-27 / 358. szám

épen a szász nemzet alkotmányos jogai biztosítása tekintetéből jónak látja, ha a t. KK. és RR. később mag­a rendén, akir­, előterjesztések után, ezen vá­lasztási módra, törvényhozói figyelmüket kiterjesz­tik. A­mi már azon módot illeti, mit a lajstrom kö­rüli többi sérelmek megszüntetésére nézve a t. KK. és RRnek követni kell, szónok erre nézve lege­lőbb kifejezett elve szerint jónak látja az 1841diki országgyűlés által fölvett utat követni, miszerint: e­­zen sérelmek vagy ollyanok, miknek megszüntetése a t. KK. és RRtől, és a királyi főkormányszék köz­­remunkálásától függ, vagy ollyanok, mikre nézve alázatos föliratukkal felséges fejedelmünk elébe kell folyamodni, és ő felsége kegyelmes intézkedését kérni. Az elsőkre nézve jónak látja, elnök ö­nmagát föl­szólítani. Illyenek például, hogy nemes Kraszna me­­gyének csak egy követe van, és hogy Udvarhely városának egy követe sincs. Ezekre nézve elnök ö­nmaga a királyi főkormányszék utján ki fogja eszkö­zölni, hogy követeiket küldjék el. Az utóbbiakra néz­ve, azon kérdés tekintetében, hogy ő felségéhez föliratukat a KK. és RR. most rögtön, vagy csak ké­sőbbre tegyék meg, méltóztassanak — úgymond — fi­gyeletökkel visszamenni az 1841-i országgyűlésünkre. Három napot vitatkozunk e kérdés fölött, és a több­ség határozata lett, hogy a lajstrombeli sérelmekről a föliratot későbbre tegyék meg, kapcsolatban egy olly királyi leirattal, mi hasonló tárgyban az 18371. or­­szággyülésröl fölterjesztett sérelmekre érkezett, s nem tárgyaltatott volt. Most hasonló eset van. 1841 — 43ki országgyűlésről fölterjesztett lajstromi sérelmek tárgyában, szintúgy érkezett azon orsz­ágyülésre egy kegyelmes királyi leirat, s ez máig is a t. KK. és RR. előtt áll. Véleménye tehát a lajstrom iránti föliratra az, hogy ezen fölirat bővebb tárgyalása és fölterjesztése későbbre, t. i. akkorra halasztassék, mikor a sokszor érdekelt királyi leirat szőnyegen fog lenni. Egy más királyi táblabiró nem látja helyén, hogy a lajstrom tárgyaltatik. A Compilitate edictum szerinte nem szól egyébről, mint a meg nem jelenőkről. Ezen 1.czikknél fogva tehát más sérelem a lajstromban nem lehet, mint hogy talán némelly országgyűlési tagok meg nem jelentek. Ha vannak i­lyenek, büntettessenek az idézett törvény értelmében. S ezt jegyzőkönyvileg óhajtja kijelentetni, nehogy a meg nem jelentek ide hátrább azt mondhassák, hogy jelen nem létekben keletkeztek határozatok. Másik törvény, mire hivatkozás történt, az 1791: 11.t. ez. Ez azt rendeli, hogy legelsőbben a kir. előadások vétessenek föl s velük kapcsolatban a sérelmek. Ha tehát sérelem van a lajstromban, azt a kir. előadá­sok során a 4dik ponttal kívánja tárgy­altatni. Szebenszék egyik követe előadó, misze­rint szándéka volt közelebbről nyilatkozni, midőn arról volt szó, a kit előadások első pontja , vagy a lajstrom tüzessék-e előbb napirendre, de mielőtt szól­hatott volna, a kérdés eldöntetett. Elismeri, hogy a Rendeknek joguk van magukat számba venni, és hogy a meghívott, de meg nem jelent or­ gy. tagok föl­­szólítása iránt a kormányszék értesittessék; de tör­vényellenesnek tartja a lajstrombeli sérelmeket elő­­legesen­ tárgyalni. Több fontos okai vannak. Az 1791: 11. t. czikk mindenek elött a k. előadások fölvételét rendeli. Az 1791 ki o.gyűlésen a lajstrom tárgyalása a kir. előadások után történt, melly alkalommal Sz. Újvár és Erzsébetváros országgyűlési képviseleté­nek ügye is fönforgott. A lajstrom tárgyában az 1837k i országgyűlésben lelt fölirásra 1838ban ér­kezett k. leirat a Rendek eljárását nem helyeselvén, a rend megtartására utasítja. 1841ben utasitatnak a Rendek, hogy az előbbi leirathoz alkalmazzák ma­gukat. Végre a mostani leirat szavai is tisztán azt parancsolják, miszerint: ante quasvis alias delibe­­rationes stb. Mihez képest a lajstrombeli sérelmek tár­gyalásának most helye nem lehet. Kolozs megye egyik követe megjegyez­te, hogy a tegnapi ülés jegyzőkönyvében már ben­ne áll, miként a lajstrom van a mai tanácskozás tár­gyául kitűzve. Egy kir. hivatalos több országgyűlések jegyzőkönyveiből úgy látja, hogy az ország Rendei mindenkor a lajstromot olvasták föl legelőször. Véle­­ménye az, hogy most is olvastassák föl. Mi a ben­ne lehető sérelmeket illeti, tárgyalásukat akkorra kí­vánja halasztani, mikor az e tárgybeli k. k. leirat szőnyegen lesz. Egy más kir. hivatalos, helytelennek lát­ja a lajstrom tárgyalását, miután már a Kir. és RR. jegyzőkönyvi bizottságot is választottak, azért nem is kíván érdemlegesen hozzá­szólani. Midőn fenebbi nézetét először nyilvánítá, azt szóló nem royalismus­­ból téve. E teremben csak vélemény és ellenvéle­mény lehet, nem royalismus és antiroyalismus. Szó­ló egyébiránt nem szégyenli kimondani, hogy sze­reti a királyt, ezt minden hazafi tartozik tenni (zú­gás). Háládatlan fiú lenne az, ki csak az anyát sze­retné , az apát pedig nem. (Elnök : csak a tárgy­hoz méltóztassék szólani.) A Compilata 18dik edictu­­mában a van, hogy az elnök olvastassa föl a cata­­logust, s a­ki jelen nincs, 200 ftig büntetessék. A catalogus-olvasás megtörtént akkor, mikor a kö­vet urak credentionalisaikat beadták. Elnök ö­nmagát szóló nem akarja számadásra vonni, kit bocsátott el, kit nem. Ha a t. KK. és RR. sérelmet találnak abban, hogy szóló, vagy más miért regalista, nem itt a he­lye orvosolni, hozzanak törvényt iránta a maga ren­din. Most a lajszámot a kir. előadások során a 4dik pontban kívánja tárgyaltatni. (Vége köv.) E. H. TÖRVÉNYHATÓSÁGI TUDÓSÍTÁSOM. Zalából. (Közgy. vége.) Megemlítendő még az első napi gyűlésből főispáni helyettes, urnak azon nyilatkozata, melly jegyzőkönyvbe is betétetni ha­­tároztatott, miszerint mindig azon elvekhez fog ragasz­kodni , mellyeket székfoglalása alkalmával nyilvání­tott; melly elvek abból állanak, hogy minden pár­tokon fölül álland s egy párt működéseiben sem ve­­end részt. *) Második napon a jegyzőkönyv hitelesí­tése után K. F. V. megyéből szokott rhetoricai gya­korlati modorában igen igen nagy, és fölötte sallan­*) Nem fogja senki nekünk rész néven venni, ha ezen nyilatko­zatra nézve politika-lapvezetői hivatásunkat egész kiterje­désében érezve s fölfogva, köteles figyelemmel tisztelve u­­gyan mindenkinek meggyőződését, de magunk meggyőző­dései hasonló tiszteltetését is reclamálva, eme meggyőződé­seinket, mint nem csekély munkával, fáradalommal szer­zett politikai combinatóink eredményét, minden adandó al­kalommal bátran nyilvánítni lapunk iránya s ezzel járó ál­lásunknál fogva menthetetlenül tartozván, itt őszintén ki­nyilatkoztatjuk, miszerint mi megfoghatnak s egészen rendén látjuk ugyan, hogy az elnökség az administratio­­nális tárgyakban, mellyekben a mindenkori határozattétel a gyűlés színe előtt hevenyében föltűnt dolgok állása s viszonyai a mindenkori „status causae”tól van föltételez­ve, hogy — mondjuk —illy administrationalis, annál inkább pedig bírói ügyekben az elnökségnek nem egyedül hogy előre megalapított véleménye nem lehet, és illy esetekben minden előfordulható s az illetők által előadandható véle­mények irányában egész­en közönyösnek, és igy illy akár egy, akár más értelemben nyilvánított vélemények irá­nyában függetlenül s ezeken fölül kell állnia. Megbírjuk fogni továbbá azt is, miszerint már maga a politikai tár­gyakra nézve is szent kötelessége az elnökletnek a véle­ményeket szinte tisztelni, azokat nem erőtetni,sem azok­nak a szavazatok számításában nyilvánult consistentiája ellen akárminémű módon ellenszegülni, hanem a több­ség véleményét minden részrehajlás nélkül kimondani, azonban őszintén kimondjuk, hogy mi a politikát és az elnökségnek ez irányábani állását illeti, erre nézve va­­lamelly átalánosságban azt mondani, hogy az elnökség a párton kívül s a pártok fölött áll, ha a tényhez, az igazság­hoz hűek lenni akarunk , nem tartjuk sem az elvvel, an­nál kevesebbé az élettel s gyakorlattal megegyezőnek.­ Ugyanis hiában tagadná bármelly elnökség, miszerint ne­ki abstrahált politikai elve, politikai abstractiója csakugyan van, ezt már annálfogva sem tagadhatja, mert illyennel birni alkotmányos országban minden bár­milly csekély ál­lású hű honfinak is okvetlen kell, annál inkább egy megye elnökének; de ha már a tisztelt elnökségnek illy ab­­strahált politikai elve s meggyőződése csakugyan van, az illy politikai elvek pedig s meggyőződések a szerint, mint a szemközt álló pártok által hitetnek s vallatnak, sokszor, sőt nagyobb részben csaknem mindig egymásba ütközők, egy­mást kizárók, nem foghatja senki tagadni, miszerint bár­melly erélyes, bármelly magasztos egyéniségű elnök is — a dolgoknak és azon elvek s meggyőződések szerinti ke­resztülvitele iránt nem egyedül hogy nagyobb sympathiával viseltetik, hanem nagyobb sympathiával viseltetnie egyene­sen erkölcsi s hazafi kötelessége. Illy viszonyok közt csak az lehet a kérdés: váljon megszünt-e a polgárnak, az által, hogy valamelly elnöki székre hivatott, azon kötelessége (mellyel egyébiránt minden intelligens polgár okvetetlenül tartozik) eszközölni azt,minden alkotmányosan szabados utakon, mi­szerint a politikai ügyek a maga legjobb tudása s lelki­ismeretétől parancsolt elvek s meggyőződése szerint vizes­senek; és ha meg nem szűnt, valamint hogy meg sem is szűnhetett, ha csak a megyei elnökséget épen az absolut politikai tevéketlenség aut­omat szerepére lealacsonyítani nem kívánnák; akkor, világos, miszerint a t. elnöktől sem le­het okosan elvitázni azon alkot­mányos,tevőleges polgári kö­telességet, miszernt minden,az alkotmányos elv által meg­engedett utakon és módokon, maga saját politikai elvének s abstractiójának az életben s a tanácskozásokban keresz­tülvitelét eszközölni szigorúan tartozik.­­ A dolgokat mi teljességgel azon stádiumában látjuk már, miszerint ezt ke­­rekdeden kimondani kötelesség. Az élet által kifejtett jogvi­szonyokat elkerülhetetlenül névvel kell már nevezni, ha a vé­leményeknek s eszméknek habozó levelyeiben merengeni, nem akarunk. Szork.­gós fenékkeritéssel, mellyhez tartozott az is, hogy ő mint t.széki ülnök is már a rendek kegyelméből működhetett, indítványt tett, hogy a gyűléseken e­­lőfordulandó tárgyak jegyzéke, előlegesen a terem­ben kitétessék. — Vonakodva elfogadtatott! Szónok úr, meg kell vallani, ügyességgel bir, s mi ennélfog­va híven, hogy ő conservativ elvű, szeretnénk ötét a közügyekben is hallani; s jövendő föllépését reményi­jük is; mert indítványát azzal okadatolta, hogy a szó­nokok a tárgyak fölött előre elmélkedhessenek !! Ez után H. J­s. kamarás ur szállott ki a síkra. Előa­dott­­ egy levelet, mellyet főispáni helytartó ur ö­mliga , a m. úrhoz mint a nevelés tárgyában kikül­dött választmányi elnökhöz intézett, figyelmeztetve, hogy ezen, már úgyszólván esztendős ügyben, te­gyenek valamit, kijelentve, miként ö­mliga illy kor­holó vagy figyelmeztető levelet a főispáni jogokkal meg nem egyeztethet; D. F. is (kitől valóban cso­dálni lehet, mert még eddig soha egy kukkot sem szólt) sértetnek mondá magát egy hasonló megtiszteltetés­sel. Mondják, 0. J. is akart jelen gyűlésen egy illy féle levelet fölmutatni, de betegsége miatt be nem jöhetett. (Talán majd a novemberi gyűlésen fölmuta­­tandja ?!) Lássuk most már a tárgyalást. A szokott túlzók ostromlani kezdek ö­nligát, kimondván, mi­ként a helytartónak jogát a tisztviselőkre nézve igen is, de a választmányi tagokra nézve el nem ismerik. D. F. úr azonban oda nyilatkozott, hogy a kérdé­ses levél tartalma nem annyira hivatalos mint barát­ságos fölszólítás lévén, abból rémet csinálni nem kell. Ottó ur ö­nliga menté magát, miként ő ezt korántsem u­­ralkodási vágyból, hanem a közügyek iránti buzgóság­­ból tevé. Mire egy ellenzéki főnök kitárta szive rej­telmeit, s szokott leczkéző modorával ollyanokat mondott, mik eddig ezen teremben törvényes elnök ellenében aligha mondattak. S ha ő ezt nem teszi, alig mert volna S. F. főbirácska is, a helytartó úr ellen olly szemtelenül kikelni, annál kevesbbé, mert épen kevéssel ez előtt mondatott ki, különösen D. F. által, hogy az elnöknek a tisztikai eljárásaira fölügyelni, a hanyagokat feddeni joga vagyon, sőt kötelesége. Jelen esetben pedig megfordítva állott a dolog. *) H. Gy. azon okoskodása: miként a főispán a választmá­nyi elnököket köteleségekre nem intheti, azért, mert némellykor maga is választmányi elnök, és akkor nincs, ki ötét a hanyagságért megintse, nem áll, épen szónok elve szerint, mert ő a főispánt a rendekkel egy testületnek tartja, és azt hiszi, hogy valamint csak a „nos Universitas“ tehet megbízásokat, úgy csak az vehet ezekről számot. De nem áll azért sem, mert a kérdéses levél nem számvevő, hanem csak figyel­meztető modorban van szerkesztve , mit szónok sem tagadhat. Ergo. Azonban, ki elfogult s ingerkedő vággyal lép a terembe, az természetes, hogy egy­más után lövi a bakot. Mi pedig azt hisszük, és tart­juk, hogy a választmányok összeülésének szolgálása is az elnöki jogokhoz tartozik, még­pedig szükség­­képen. Mert hogyan keletkeztek a választmányok? nemde a tárgyak halmazából, és ki tagadhatja, hogy a tárgyaknak a közgyűléseken kellene megvitattatniok;— azonban sokszor a terjedelmesebb tárgyak időkimélet­­böl választmányokhoz utasittatnak, mellyek végzései érvényessége mindenkor a közgyűlések beleegyezésé­től föltételeztetik; s ha az elnöknek joga vagyon a köz­gyűlésben a tanácskozásoknak irányt adni, a sürge­tés tárgyak fölvételét szolgálni; miért nem volna joga szolgálni a választmányok összeülését is, mellyek a közgyűlések kifolyásai ? Azután az elnökök nem a közadmainistrativ fönökei-e? s a választmányok nem tartoznak-e annak körébe? Továbbá meri-e H. J. állítani, hogy jelen esetben késedelmezése általa fi­gyelmeztetést meg nem érdemtette ? Végre nem kel­lene-e azon rendeknek, kik az igazság pontos és haladék nélküli kiszolgáltatása mellett olly igen bu­zognak, minden eszközt ennek gyorsítására megra­gadni ? Mi hisszük , hogy alispánainktól soha sem ta­gadták meg azt, mit most kormányzójuktól olly követ­­kezetlenül megtagadni akarnak. — Ezen szellem­ben szólott a tárgyhoz két ügyvéd, N­. J—s, és T. F. Az első átalánosan panaszt emelt a tisztviselők hanyag­sága ellen, mit az ügyvéd leginkább érez, — a­­zonban darázsfészekbe nyúlt, és oda utasitlatott hogy jövő gyülésre adatokkal lépjen föl; mit szónok meg is ígért azon esetre, ha helytartó, és lsö al­ .,f) Furcsa okoskodás lesz ez... hát a választmányok nem tar­toznak a megyei közadministratiót képző testületekhez? Hát már D. F. is illy okoskodásra szorult?.. bizony bi­zony fölfordult a világ, ha illy szellembeni megyei discus­­siók még határozattá emeltetnek!... Dju­b­jle est satyram non som­bore, Szerk.

Next