Nemzeti Ujság, 1920. november (2. évfolyam, 259-282. szám)
1920-11-21 / 275. szám
% fi nemzetgyűlés munkarendje. A parlamenti szünet bizonyos szélcsendet o Sirzott, a képviselői nagyrésze vidékre utazott kerületébe, ahol azonban a kormány megszólító rendelete folytán nem lesz beszámoló. A pártélet azonban így is eleven, a kormányzópárt helyiségeiben nagy az elevenség. A politikai Kaszandrák és mellékjósok egytől-egyig megbuktak, a beharangozott válság- és pártbontó hírek szele elült s a kormány legutóbbi sikerei egységesebbé tették a kormáyzópártok A frakciók, melyek féltékenyen őrködtek külön egyéniségükön, kénytelenek politikai kényszerűségből és belátásból egyformán feladni a külön egyéniséget, mely legfeljebb csak -- a liberális sajtóban nyilatkozott meg a pártegység rovására azokban a közleményekben, melyek a frakciók mozgolódására pontosan megjelentek. A józanság szerencsére nagyobbvolt mindig, mint a különérvényesülés ösztöne s a párt nem csak hogy együtt maradt, hanem egységesebb és összeforrottabb, mint valaha. A kormány különben bizonyos mértékig revízió alá veszi a programot, hogy a kormányzópárt minél egységesebben teljesítse a többség nehéz kötelességét a parlamentben. Szó van arról, hogy néhány képviselőt, ki egyéni szerepléstől hajtatva megbontotta a parlamentben az összhangot, félretolnak, de ez inkább csak óhajtás. Tény az, hogy a pártvezetőség nagyobb fegyelmet fog követelni tagjaitól, nehogy az utolsó ülésekhez hasonló jelenetek játszódjanak le a jövőben. A tegnapi minisztertanács foglalkozott volt a parlament munkarendjével. A nemzetgyűlés femé a vármegyei reform, a munkásbiztosító reform, továbbá az állam és társadalom hathatósabb védelméről szóló törvényjavaslatok kerülnek s hír szerint ezek tárgyalása után a nemzetgyűlés ülésszakát berekesztenék. A kabinet rekonstrukciója is kísért a negatív formában, amennyiben a kisebb minisztériumok megszüntetéséről beszélnek, de meg lehet állapítani, hogy nincs semmi alapja ennek a híresztelésnek. A nemzetiségi minisztérium megszüntetéséről is rebesgetnek, de mindez csak néhány politikus magánóhajtása annál is inkább, mert különösen erre a minisztériumra nagy szükség van nemzetiségi politika szempontjából. Bettlik József nyilatkozata. A kományzópártban ma este jobbára azokkal az állítólagos kombinációkkal foglalkoztak, amelyek új pártok alakításának terveiről szólnak s amelyeknek legtöbbször semmi alapjuk sincsen. Ma este Bollsik József ítélte, el igen erélyesen azokat a híreket, amelyek új pártalakítási kísérleteket hirdetnek róla, s mint kijelentese, neki nincs „csoportja“ a pártban, nem is akar ilyet alakítani, a konszolidáció híve és a jövőben is a mérsékelt középúton marad, mert ellensége minden szélsőségnek. Halmérési jogok és trafikengedélyek revíziója. Mint értesülünk, a nemzetgyűlés legközelebb tárgyalás alá veszi az állami adományozástól függő jogosítványok (italmérési és trafik-engedélyek stb.) revízióját. A Ház csütörtöki ülésén ezirányú napirendiindítványát oly feltétel alatt vonta vissza Csernus Mihály nemzetgyűlési képviselő, hogy a kormány egyik tagja ígéretet tett, hogy a pénzügyminiszter legközelebb letárgyaltatja a bizottságban a törvényjavaslatot s a NSz elé terjeszti. Bevárd Ágoston afférja, Bandrd Ágoston miniszter tegnap provokálta d a Tomori Jenő nemzetgyűlési képviselőt amiatt, mert Tomory valótlannak jelentette ki a miniszternek — azóta már okmányokkal is bebizonyított — közléseit róla. Tomory Jenő levélben válaszolt ma a kihívásra, megtagadva a lovapias elégtételt Azt írta levelében, hogy keresztény elveivel ellentétben áll a párbajozás. Mikor még „avult gondolatvilágban élt, nyolc párbaja volt, amiért háromszor került államfogházba is. Azt ajánlja, hogy a miniszter a sajtótörvény alapján szerezzen elégtételt. il tímai konferenciát elhalasztják. Az az eszme, hogy a volt kettős monarchiát utódállamai és a többi Touna-ország a gazdasági és forgalmi kérdések megvitatása végett Pozsonyban konferenciát tartanak, az antant körében merült fel. Elsősorban Franciaországtartja kívánatosnak, hogy Európa keleti részén a gazdasági béke helyreálljon, de hasonló nézeten vannak az amerikai körök is. November végére tervezték a konferencia egybehívását, úgy látszik azonban, hogy négy-öt hétre elhalasztódik és pedig a csehek és jugoszlávok hazódozása miatt, s-ziknek most még nem áll érdekükben, hogy a határsorompók megnyíljanak és Magyarország a szomszéd államokkal az érintkezést felvehesse. Prágában azt mondják, hogy a konferencia terve egészen dugába dőlt, Bécsben ellenben, ahol a nemzetközi jóvátételi bizottság buzgólkodott a terv mellett — csak az , elhalasztásról tudnak. NEMZETI ÚJSÁG Vasárnap, 1920 november 21 Bécsi követünk a forgalom szabadsága mellett« Gratz Gusztáv dr. nyilatkozatai Bécsi tudósítónk telefonjelentése. — Bécs, bov. 20. Alkalmam volt beszélni Gratz Gusztáv dr. bécsi követünkkel, aki a Magyarország és Ausztria között legközelebb meginduló gazdasági tárgyalásokról, valamint Magyarország gazdaságpolitikájának szükséges irányáról nyilatkozott Követünk a többi között a következő fontos kijelentéseket tette: — A Keinl Ede kereskedelmi miniszter által tervezett tanácskozás a magyar és az osztrák kormány között az erre eredetileg megállapított időben, november 26—28-án programszerűen fog lefolyni. A tárgyalások célja azoknak az alapelveknek a megállapítása, melyek szemmeltartásával a k két állam közti gazdasági viszonynak január elsején túlmenő rendezésére vonatkozó szerződést a két állam meg fogja kötni. A magam részéről hiszem és remélem, hogy ez alkalommal sikerülni fog a gazdasági forgalom útjában álló akadályokat és nehézségeket elhárítani. Nézetem szerint eddigi gazdasági elzárkózásunk és azok a béklyók, amelyeket Magyarországon a kereskedelemre raktunk, nagymértékben veszélyeztetik gazdasági jövőnket. Az utóbbi időben Bécs nemcsak hogy igen nagy részét visszaszerezte annak a jelentékeny szerepnek, amelyet a Magyarországgal való kereskedelem terén a háború előtt elfoglalt, hanem mind jobban magához ragadja annak a kereskedelemnek jelentékeny részét is, amelyet eddig Budapesten és Budapestről bonyolítottak le. Több jelentékeny kereskedelmi cég üzleteit ma — anélkül, hogy budapesti telepet feloszlatta volna — tényleg Bécsből bonyolítja le. Ha ez a fejlődés tovább tart, Magyarország oly összegektől fog elesni, amelyek milliárdokra becsülhetők. A mai forgalmat megbénító gazdasági rendszer mellett az az ország, amely előbb biztosítja kereskedelmének a forgalmi szabadság előnyeit, ezzel magához vonja ezt a forgalmat. Nézetem szerint ez az út az, amelyet követnünk kell nekünk is, hogy Magyarország előnyös geográfiai fekvése a kereskedelem terén minél teljesebben érvényesüljön. ............................................................................................. finansolok be akarják venni Németországot a népszövetségbe. Franciaország kilégzéssel fenyegetőzik. A népszövetségi kongresszus tegnapi ülésének szenzációs eseménye volt. Az egyik angol delegátus, a munkáspárti Barnes, aki nemrég még tagja volt Lloyd George kormányának, ama véleményének adott kifejezést, hogy az egész világ gazdasági jólétének érdekében szükséges a volt ellenséges államok csatlakozása a népszövetséghez és kijelentette, hogy nemcsak a méltányosság, de a jog és az igazság is megköveteli Németországnak a népszövetségbe való fölvételét. Barnes felszólalásának jelentőségét növeli az a körülmény, hogy kijelentései éles ellentétben állanak Franciaország hivatalos felfogásával. A párisi kormány sajtója már hetek előtt a leghevesebben tiltakozott az ellen, hogy Németország fölvétele a konferencia tárgysorozatába, kerüljön, s azzal fenyegetőzött, hogy Franciaország nyomban kilép a népszövetségből, ha Németországot abba beveszik. Barnes nyílt föllépése immár kétségtelenné teszi a nagy ellentétet Anglia és Franciaország között a német kérdésben. Valószínű, hogy ez a kongresszus még nem fog dönteni a francia álláspont ellen, de Millerandék intranzigens politikája sokáig nem tarthatja magát A világ békét akar, elsősorban gazdasági békét, s miként Anglia, úgy a többi állam is majd rájön, hogy lehetetlen a gazdasági reorganizáció, ha a legyőzött országokat kirekesztve tartják a népek közösségéből és szuronyokkal akarják kényszeríteni a reájuk oktrojált föltételek teljesítésére. A népszövetség intézményére egyébként furcsa világot vet, hogy Franciaország kilépéssel fenyegetőzik, ha tetszése ellenére hoz határozatot. Tehát a népszövetség csak akkor nagy alkotás és a világbéke biztosítéka, ha úgy táncol, mint ahogy a primhegedűsök húzzák? Alighanem igaza van annak az amerikai publicistának, aki a huszadik század legnagyobb szemfényvesztésének nevezte a népszövetség jelenlegi formáját. A tegnapi ülésről a következőket jelentik: Genf, nov. 20. Az ülés elején felolvasták Wilsort elnök táviratát, melyben reményét fejezi ki, hogy a népszövetség az egész emberiség jótevőjévé válik. Ezután Barnes a munka nemzetközi szervezőtének érdekében szólalt fel és fejtegette, hogy addig nem lesz béke, amíg a társadalmi és ipari béke nemül jön létre. Kijelentette, hogy a volt központi országoknak a népszövetségbe való felvétele — amit a brit munkásság nevében követel — szerinte nem jelenti azt, hogy a világháború felidézőinek felelősségét elfelejtjük, vagy a Franciaországnak és Belgiumnak járó jóvátétel kötelezettsége megszűnik. Ily módon semmi ellenvetésük nem lehet azoknak, akikre a versaillesi békeszerződés végrehajttása van bízva. . Motta, a svájci megbízott hangsúlyozta, hogy a helyzet különösen kényes a népszövetség ama tagjai szempontjából, amelyek még a békeszerződést nem írták alá. A szerződések csak az aláíró feleket kötelezik, viszont a népszövetség mindegyik tagjára hárul bizonyos kötelezettségek végrehajtása. Motta annak a kívánságának adott kifejezést, hogy a népszövetség tevékenységében pártatlannak mutatkozzék. Megint drágítani szeretnék a villamost . Háromkoronás egységes viteldíj. — A köztisztviselők és munkások sérelme. Az elmúlt héten háromszor is szőnyegre került a budapesti villamos vasutak problémája. Egy francia pénzcsoport a fővárossal tárgyal az egyesített vasutak megváltásáról, a pénzügyi bizottság külön albizottságot küld ki a vasutak ügyeinek megvizsgálására, a kereskedelemügyi miniszter pedig ma küldte le a fővároshoz a villamos vasútaknak a tarifaemelésre vonatkozó felterjesztését. Ez a tarifaemelés rosszabb, igazságtalanabb és antiszociálisabb mificikatarifaemelésnél, melyet valaha közlekedési vállalat a főváros elé mert terjeszteni. Ha konfedáljuk is az emelés szükségességét — noha erre vonatkozóan a vasutak semmiféle elszámolást vagy kimutatást rendelkezésre, nem bocsájtottak — tiltakoznunk kell az emelés módja ellen azoknak a társadalmi kategóriáknak a nevében, amelyeket az új tarifaemelés, c. év,ben a második, exisztenciájában, sújt. Az új tarifa megszünteti a kétkoronás menettérti és négykoronás nyolc óra utáni jegyeket és ezek helyett, egész napon át, háromkoronás jegyet rendszeresít. Az emelés egyöntetűségét azzal okolják, hogy reggel nyolc óra elött, amikor egykoronás rendes és kétkoronás menettérti jegyek voltak forgalomban, „fel voltak terhelve“ a villamosok. Ezen a címen fölemelik a tarifát reggel nyolc óra elött, amikor a legszigetisébb és legdolgosabb osztályok használják a villamost, kétszáz százalékkal, ugyanakkor, mikor a napközben érvényben levő tarifaemelés csupán ötven százalék. Megszünteti az új tarifa a menettérti jegyet, ami a másik nagy csapás a tisztviselő- és munkásosztályra. Ellenben rendszeresít az egyöntetűség nevében olyan fantasztikus bérletjegyeket, amik eddig egy jegy kitalálási mániában szenvedő kalauz lázálmában sem fordultak elő. A bérletjegyek alapja a jövőben az idő. Ezekből minden kalauzt kronométerrel kell fölszerelni és az utazóközönség között is pontosan járó órákat kell kiosztani. Az utazás a bérletjegyesek számára csupán pontosan megállapított időben történhetik: az első felszállástól számított egy órán belül kezdhető meg, de be is fejezendő az utazás. A bérletjegyeknél még inkább érvényesül a rideg üzleti érdek: míg például a köztisztviselőnek eddig három viszonylatra hetven koronába került a korlátlan számi utazásra jogosító bérlet, most tizennyolc korona a hetibérlet azokkal a megszorításokkal, hogy naponta kétszer szabad csak utazni, mindannyiszor az első felszállástól számított egy-egy órán belül. Ez az időhöz kötött bérletrendszer nem alkalmas arra, hogy megnyugvást keltsen a közönség körében. Napirenden lesz az utas ésa kalauz között a nézeteltérés, arról nem is beszélve, hogy garantálni tudja.e, mondjuk az átszállásnál itt egyesített vasutak igazgatósága, hogy a mai villamos mizériák mellett, amelyek javulására nincs kilátás, az utazást a megkezdéstől számított egy óra alatt be is tudja fejezni az a szerencsétlen polgár, aki villamoson kénytelen utazni. A villamosjegy eladása kétoldalú szerződés, melyet a villamostársaság nagyon is egyoldalúan fog fel: a pénzt elveszi, de alkalmat nem ad arra, hogy az utas a pénzért utazni is tudjon. A villamosok tarifaemelését kedden tárgyalja a főváros közlekedési bizottsága és szerdán a közgyűlés, lévén az Egyesített Vasútiaknak az a tervük, hogy már decembertől kezdve lényegesen drágább árakon szállítják az utasokat. A közgyűlés keresztény többsége azonban nem fogja egykönnyen beleegyezését adni a tarifaemelésbe, főleg nem az olyan tarifaemelésbe, mely a legelemibb szociális szempontok felrúgásával akar újabb sarcot vetni a közönségre, Doby Andor.