Nemzeti Ujság, 1934. március (16. évfolyam, 48-72. szám)
1934-03-01 / 48. szám
2 hátvédje és tartaléka. Erről a figyelmetlenségről Franciaország a cseh korona váratlan devalválása alkalmával eléggé meg is győződhetett. Valóban itt az ideje, hogy Franciaország azzal a kérlelhetetlen logikával, amelyet külügyi félhivatalosa emleget, meglássa mindezt és vonja le belőle a logikus következményeket. Ez az idő már nem lehet messze. Dereng már a Vogezeken túl is, legalább Theodor Bainville, Wladimire d‘Ormesson, a mai francia közélet néhány kiváló szellemének felfogása erre enged következtetni. A gall kakas éber lesz, ha Európa új napjának virradatát kell üdvözölni, amelynek fényében szétporladnak a chimérák és összeomlik a hírlapi kacsalábon forgó vár 1-idérce. ITT A JÉGRENDELET!.. Drági-e a Lanel? Szerdán délben a kereskedelmi minisztériumban az érdekelteik bevonásával értekezletet tartottak a jogrendeletről. Már régóta foglalkoztatja az illetékes köröket a régjárusitdfj . szabályozásának kérdése közegészségügyi szempontból. Korábban készült egy rendelettervezet, amelyet azonban úgy az érdekeltek, mint a kereskedelmi miniszter túlszigorúnak talált, úgy hogy a rendelettervezetet egészen új alapokon át kellett dolgozni. A minisztérium a kereskedelmi miniszter utasítására új tervezetet dolgozott ki, amely szerdán került az érdekeltségek elé. Az új rentdelettervezet a különböző kívánságokat a lehetőséghez képest figyelembevette ,s kisebb módosításokkal most már rövidesen megjelenhet. A jég forgalombahozásának szabályozása az érdekeltek körében azért, keltett nagy izgalmat, mert a jégkartel és a körtélen kívüliek érdekei ütköztek össze. Egészségügyi szempontból ugyanis anynyira meg akarták szigorítani a jég forgalombahozását, hogy a jégkartel egyedül maradt volna a piacon s ennek következtében fennállott az a veszély, hogy a kartel monopolhelyzetét kihasználva, a rendelet életbelépése után az árakat emeli. Az új rendelettervezet kimondja, hogy ma jeget közhasználatú vízvezetékből, artézi kútfól vagy egyéb egészséges vizű zárt medencéből származó vízből lehet előálítani. Móban jeget, amely egészségügyi szempontból kifogás alá esik, nem lehet hűtésre felhasználni abban az esetben, ha közben élelmiszerrel jut érintkezésbe. Ezzel egyidejűleg szabályozza a jég forgalombahozásának módját is, amennyiben rendelkezéseket tartalmaz, hogy a jeget szállító kocsinak milyen berendezésűnek kell lennie. Az egészségügyi szempontból történő szabályozása a jég forgalombahozásának különösiképpen a természetes jeget forgalombahozókat érintette közelről. A kar misztikus alakká nőtt, régi regék csodás hősévé ... Henriette egy napon eltűnt. Malvin néni a padon, ült, itt a sétatéren, a triplabokrok mögött és bólogatott a kérdezősködők felé. — Bizony, lelkem, nagy szerencséje akadt a lánynak! Van egy gazdag néném Thüringiában, az vette magához. Mindenét ráíratja, férjhez adja, boldoggá teszi, pedig nem érdemli ... Saeme Jácintra villant, aki ott járt betegen, kókadtan, sápadt arccal, mint maga a szerencsétlenség ... Tini tant hosszú, ráncos nyaka helyeslőn hajlongott előre-hátra. Furcsán nyikorgó hangját mintha hallanám. — Hja, hja ... Gonosz betegség a szerelem ! ... Hónapok múltán találkoztam Józsi bácsival, a Flórián-téren. Odapislogott a lobogó rece függönyök felé, aztán odább húzott, a sarkon túl, hová nem ért Malvin néni éles szeme. —Mondd meg Jácintnak, hogy ... hogy nem én vagyok az oka ... Nekem jó lett volna ... Ismerem a famíliátokat, Jácintot, kicsi kora óta ... Az asszony! Az a feketelelkü hárpia! Neki selyemdrapériák kellenek ... de elbánok vele ... el ... Nem folytatta. Tini tánt tűnt fel a kanyargós Anna-utcában. A hosszú, hörcegős pipa kámforrá vált. Józsi bácsi szaporán loholt be a vén ház rozoga kapuján ... Azután, sokára, sok baj után, mégis elmúlt minden. Jácint megházasodott ... Henriett férjhez ment, valahol Thüringiában ... Járom a régi utakat. Otthon vagyok ujra ... Otthon, mint hajdan, amikor friss, fürge lábbal futottam a hegynek szaladó utcákon".. Könnyes meghatottsággal nézek az Anna-utcai öreg sarokházfelé. Nem változott. A kő, a tégla, a föld ma is az, de az emberek?! Hol vannak azok?! NEMZETI ÚJSÁG Csütörtök, 1934 március 1. telen kivilliek, akikhez a kisexisztenciák egész sora tartozik, főkép a természetes jég forgalombahozásával foglalkoznak, érthető volt az érdekelteknek heves tiltakozása olyan rendelkezés ellen, amely a természetes jég használatát a gyakorlatban lehetetlenné tette volna. Az új rendelettervezet nem honorálja teljes mértékben a jégkartellel szemben álló felek kívánságait, azonban, mint már mondottuk, a jégrendelet a tervezetnek némi módosítása után tíz napon belül megjelenik. Megjelent a MÁV új vezetőinek ki mnciója A kormányzó meleghangú IIuVv£ív8C kézirata Samarjayhoz A hivatalos lap szerdai száma közölte Samarjay Lajos MÁV elnök nyugdíjazását, valamint az új elnök, dr. Senn Ottó kinevezését is. Ugyanekkor Horthy Miklós kormányzó a következő kéziratot intézte a távozó elnökhöz: Kedves Samarjay! A magyar királyi kereskedelemügyi miniszter előterjesztésére önnek — nyugalomba vonulása alkalmából — önfeláldozó buzgalommal teljesített értékes szolgálatai elismeréséül a II. fizetési osztály jellegét adományozom. Horthy s. k. Dr. Fabinyi Tihamér s. k. Samarjay Lajos 1870-ben Pozsonyban született, régi patrícius családból. A budapesti József Műegyetem gépészmérnöki fakultásának elvégzése után mint fiatal mérnök egy évig Belgiumban volt tanulmányúton. Huszonkét éves korában lépett a MÁV szolgálatába, majd rövidesen a Kassa-Oderbergi Vasúthoz került. 1921- ben került a Magyar Államvasutak szolgálatába mint miniszteri tanácsos, igazgató, ötvenhét éves korában pedig ő lett a MÁV-nak az elnöke. Olyan időben vette át a vezetést, amikor a példátlanul rossz gazdasági viszonyok legerősebben éreztették hatásukat. Hogy a MÁV ezekben a nehéz időkben megtartotta azt a magas nívót, amelyet egész Európában elfoglal, az igen nagy részben Samarjaynak köszönhető. Az új elnök, dr. Senn Ottó 1879-ben született Erdélyben. Egyetemi tanulmányait Kolozsvárott végezte, ahol jogot hallgatott. Huszonegy éves korában került az Államvasutak szolgálatába. Kezdetben az adminisztratív, később pedig a vasútegyletek ügyeit intézte. Rövid ideig az üzletvezetőségen működött, majd 1911-ben a Kassa-Oderbergi Vasúthoz került, ahol a titkársági osztály vezetője lett. A MÁV szolgálatába ő is 1921-ben lépett, ahol a kereskedelmi osztálynak vezetője volt. 1923-ban készítette el a gazdasági érdekeltségek bevonásával azt a nagyszabású tarifareformot, amellyel nagy hírnevet vívott ki magának úgy itthon, mint a külföldi szakkörökben. Három évvel ezelőtt lett a MÁV helyettes elnöke. Az új elnök szerdán délelőtt fogadta hivatalos helyiségében a sajtó képviselőit és többek között a következőket mondta: — Hivatalomat a közeli napokban veszem át. Annak a fontos feladatkörnek a betöltésénél, amelyet rám bíztak, tevékenységem eddig is arra irányult, hogy a közönség érdekeit az állam érdekeivel összeegyeztessem. Egész pályafutásom a vasút szolgálatában folyt le, úgy, mint eddig, a jövőben is önzetlenül akarok dolgozni... Most, amikor Magyarország terményeinek elhelyezésére mindenütt újabb és újabb piacokat kell nyernünk, fokozott jelentőséggel bír a MÁV tevékenysége. Arra törekszem, hogy a kormány gazdasági programjának azt a sarkalatos részét, amely a külföldi piacok megnyerésére és a magyar termények versenyképességének emelésére irányul és amely program megvalósításában a vasútnak is közre kell működnie, legjobb tudomásommal igyekezzem megvalósítani. Senn Ottó Dálnoki Kovács Gyulával, a közlekedési ügyek legfőbb irányítójával állítja össze a MÁV vezetésének új programját, amelyet azután Fabinyi kereskedelmi miniszterhez terjesztenek fel. Ez az új elaborátum a MÁV egész gazdasági politikájában jelentős változásokat fog hozni. A MÁV új elnökhelyettesét, Lahner Kornélt mindenütt mint képzett műszaki embert és kiváló vasúti mérnököt ismerik. Veress Gábor, a szintén most kinevezett MÁV igazgató, aki eddig a budapesti üzletvezetőség vezetője volt, szintén egyike a MÁV legkiválóbb munkaerőinek, akinek különösen az adminisztráció vezetésében lesznek újításai. A VILÁGPOLITIKA €S€M€NY€I ■II mm I JH..III.I——.— i ' iihiih.^—limaniLii.glii|^^mii——wiwmai Lord Eden továbbutazót! Párisba Róma, február 28. Lord Eden angol főpecsétőr szerdán délelőtt négynapos római tartózkodás után elhagyta az olasz fővárost s a Riviéra-expresszel Párisba utazott, hogy közölje a francia kormánnyal Berlinben és Rómában folytatott leszerelési tanácskozásai eredményét. Az olasz sajtó a legnagyobb megelégedés hangján is lord Eden római tárgyalásainak eredményéről. Az angol sajtó is meg van elégedve, mert úgy véli, hogy Mussolini most már hajlandó elfogadni a megkötendő nemzetközi leszerelési egyezmény alapjául az angol leszerelési memorandumot, feltéve természetesen, hogy Németország és Franciaország is elfogadja Norman Davis, az Egyesült Államok leszerelési főmegbízottja, csütörtökön Londonba érkezik. Davis Londonban tanácskozni fog Eden főpecsétőrrel, aki valószínűleg pénteken fejezi be európai körútját. A SPANYOL KATOLIKUS PÁRT SZEMBEFORDULT A KORMÁNNYAL Madrid, február 28. A katolikus népakció pártja a pártvezér lakásán folytatott hosszabb tanácskozás után a mezőgazdasági párttal együtt elhatározta, hogy megvonja bizalmát a Lerroux-kormánytól. Gil Roblest meghatalmazták, hogy a párt bizalmatlanságát juttassa kifejezésre akkor, amikor ezt helyesnek tartja. FELMENTÉS EGY JEHLICSKA-PERBEN Pozsony, február 28. Az első Jehlicska-per felmentéssel végződött. A pozsonyi kerületi bíróság Babos-tanácsa előtt tegnap Koribana Szeverin ligetfalusi lakos állott vádlottként, akit az ügyész a köztársaság védelméről szóló törvénybe ütköző cselekménnyel vádolt. A vádirat szerint Koriban a vádlott összeköttetésben állott Jehlicska Ferenc egyetemi tanárral és olyan mozgalomban vett részt, amely a Felvidéknek Csehországtólvaló elszakítását akarta előkészíteni. A bíróság a vádlottat, aki öt hónapot töltött vizsgálati fogságban, bizonyítékok hiányában felmentette az ellene emelt vádak alól. BENES ÚJRA PROPAGANDA-UTAT TERVEZ A FELVIDÉKEN Pozsony, február 28. Benes cseh külügyminiszter március első hetében ismét ellátogat a Felvidékre. Ungvári jelentés szerint a város polgármestere hivatalos látogatást készít elő március 15-ére. Ekkorra várják a külügyminisztert Ungvárra. MAC GOVERN ÚJRA BOTRÁNYT RENDEZETT AZ ALSÓHÁZBAN London, február 28. Az alsóház éjjel 11 órakor folytatta az éhségsztrájk résztvevőinek követeléseiről megkezdett vitát Buchanan munkásképviselő indítványa ügyében. MacDonald az indítvány ellen foglalt állást, mert az éhségtüntetőket alkotmányellenes elemek szervezik. Buchanan indítványát 270 fvzavanattal 52 ellenében átvetették. Anan — Gyomor- és hasbántalmak, izgékonyság, migrén, kimerültség, szédülés, szívszorulás, rémes álmok, ijedtség, általános rosszullét, csökkent munkaképesség sok esetben megszűnnek azáltal, hogy a beteg naponként reggel éhgyomorra megiszik egy pohár természetes „Ferenc József“ keserűvizet. Az emésztőszervek bántalmainak szakorvosai általánosan dicsérik a Ferenc József vizet, mert ez a gyomor és a belek működését előmozdítja, az epekiválasztást fokozza, az anyagcserét megélénkíti és a várt felfrissíti. káspárt azt kívánta, hogy az éhségfelvonulás küldöttségét engedjék be a képviselőházba. MacGowern munkáspárti képviselő, aki legutóbb a király ellen követett el sértőst, a képviselőházat is megsértette a vita hevében. Otthagyta az üléstermet, de mielőtt még a folyosóra lépett volna, az ajtóból visszakiáltott: — Kész komédia, ami ebben a botrányos alsóházban történik! 4» tM»›¡M «» M Új autóbuszvonalakról és tarifacsökkentésről tárgyalt a közlekedési bizottság A főváros közlekedési szakbizottsága szerdán Kozma Jenő elnöklésével ülést tartott. A napirend előtt dr. Cselényi Pál azt kívánta, hogy a Déli pályaudvar előtt villamos várócsarnokot építsenek. Kabakovits József kifogásolta, hogy a Budán közlekedő autóbuszrelációk között nincsen átszállási lehetőség, illetve csak úgy, ha valaki átjön Pestre. Sürgette, hogy ezért az Erzsébet-híd és a Ferenc Józsefhíd között autóbuszösszeköttetést létesítsenek. A napirend első pontjának tárgyalása nagy izgalmat keltett. A rózsadombi autóbuszvonalon ugyanis kisszakaszrendszert léptettek életbe s ez néhány rózsadombi villatulajdonosnak nem tetszett. Éles támadások hangzottak el a közlekedési ügyosztály ellen. Dr. Bódy László közlekedési tanácsnok kimerítően ismertette a Rózsadomb közlekedésének problémáját és hangoztatta, hogy az egyesek által kifogásolt mostani rendszerre erősen rácáfol az utasstatisztika alakulása. A régi rendszer mellett a Rózsadomb napi utasátlaga 800 személy volt, addig az új reláció bevezetése óta az utasszám kétezerre emelkedett, tehát a növekedés 150 százalékos. Az utasok megszaporodását főleg a kisszakasz bevezetésének köszöni. A rózsadombi autóbuszt használó utasok 63%-a kisszakaszos utas éa csak 30%-a vált átszállójegyet. Az utasszám ilyen nagyarányú növekedése biztosíthatja az új vonal rentabilitását és további fenntartását. Az eredmény lehetőséget nyújt a rózsadombi autóbuszközlekedés további fejlesztésére is. A régi rendszer visszaállítása azt jelentené, hogy az 1200 főnyi utastöbblet ismét gyalogolni lesz kénytelen. A mai állapot fenntartása a statisztikai számok szerint megfelel a közérdeknek, a régebbi pedig csupán a kisebbség kényelmi érdekeit szolgálná. A közlekedési szakbizottságban ezután vita indult meg arról, fenntartsák-e a m-eg autóbuszrelációt, vagy pedig helyébe visszaállítsák a 9-es járatot. Spur Kálmán azt hangoztatta, hogy a hegyen lakó kispolgárok érdekében feltétlenül szükséges ennek az olcsóbb tarifával járó relációnak a fenntartása, csakhogy arra kell törekedni, hogy az egész Rózsadomb bekapcsolódjék a forgalomba. Ezt úgy lehetne elérni, ha a reláció végállomását a Zárda utcához tennék. Cselényi Pál és Bresztovszky Ede helyeselték Spur Kálmán felfogását, aki ezután indítványt terjesztett be arra nézve, mondja ki a közlekedési bizottság, hogy átmenetileg hathónapi próbaidőre helyesli a jelenlegi 11-es autóbuszingajárat fenntartását, mert az úgy üzemi, mint közlekedéspolitikai szempontból megfelel a közérdek kívánalmainak. Indítványozta Spur azt is, dolgozza ki a közlekedési ügyosztály a Rózsadomb végleges közlekedésének megoldására vonatkozó tervet, amelyben legyen figyelemmel arra, hogy a környék jövő fejlődését csak olyan közlekedési politika szolgálhatja, amely a tantuszrendszer fenntartása mellett a Rózsadomb legmagasabb pontját eléri egytípusú, a hegyi területen alkalmas gépkocsik használatával. A közlekedési szakbizottság Bódy László tanácsnokkal együtt elfogadta ezt az indítványt. Megvitatták ezután az orbánhegyi autóbuszjárat ügyét is. A bizottság úgy határozott, hogy a 19-es jelzéssel beállítandó relációt a nyár elejétől, valószínűleg júliustól kezdődően a 3-as autóbusz déli vasúti végállomásától a Diana útig fogja járatni, teljesen a rózsadombi járat mintájára. A svábhegyi fogaskerekű vasút viteldíjainak mérséklését tárgyaló előterjesztéssel kapcsolatban úgy határozott a szakbizottság, hogy már a legközelebbi jövőben jelentősen redukálja a fogaskerekű tarifáit. Az eddig 24 pengőbe kerülő havi bérlet ára a jövőben 10 pengő lesz, a menettérti jegyek ára 1 pengő 4 fillérről 70 fillérre mérséklődik, a hegymenet a jövőben 50, a völgymenet 60 fillérbe kerül. A közlekedési bizottság foglalkozott még egyes kisszakaszhatárok módosításának kérdésével és ennek során határozatot hozott arra nézve, hogy a gyakorlatban túlzottan rövidnek bizonyult kisszakaszok távolságát meghosszabbítja. E módosítások következtében például a Zsigmond utcától a Berlini térig terjedő útszakasz az eddigi két kisszakasz helyett egy kisszakasz lesz. Újból kapható az egységes templomi éneklés kis kátéja a 36 filléres imakönyv „Ircot vagy URAM“ (7. kiadás) Ifit énekkel, bő imarosssal, 10 példány után 2 ajándékpéldány I MAGYAR KÓRUS Budapest, L. Fery Oszkár utca II. szám.