Néphadsereg, 1979. július-december (32. évfolyam, 27-52. szám)
Az egyik legismertebb kétoldalú nemzetközi gazdálkodó szervezet az INTRANSZMAS Magyar —Bolgár Társaság (ITM). Az ITM a hatvanas évek közepén jött létre azzal a céllal, hogy részt vegyen a KGST-n belüli anyagmozgatás szervezésében, gépesítésében. Fővállalkozói minőségben teljes anyagmozgatási, raktározási és rakodási folyamatokhoz szükséges, vagy önállóan telepíthető gépeket, berendezéseket és komplex létesítményeket gyárt, szerel és helyez üzembe. A külkereskedelmi jog lehetővé teszi, hogy a Társaság egyrészt ne csak a két ország igényeit elégítse ki, hanem más szocialista országok számára is végezzen hasonló munkákat. Az ITM budapesti vállalatának egyik legnagyobb megrendelője a Német Demokratikus Köztársaság. 1973-ban került átadásra az oelsnitzi irodagépgyárban az első magasraktár. A raktár tervezésében és kivitelezésében részt vevő magyar vállalatok jó munkáját dicséri a már csaknem hatévi kifogástalan működés. Az NDK szakemberek pozitív tapasztalata eredményeként jött létre — a már 1972-ben indult tárgyalások alapján — az Oelsnitzben működő raktárnál háromszor nagyobb magasraktár megvalósítására szóló szerződés. Az NDK-ban, akárcsak más szocialista országban, sokat foglalkoznak azzal, hogy a legkorszerűbb gép, jármű is keveset ér, ha nem sikerül biztosítani a minél tökéletesebb alkatrészellátást. Az alkatrészhiány — melynek egyébként sokszor nem az az oka, hogy keveset készítenek belőle, hanem az, hogy nem tudják megfelelően, mozgathatóan tárolni — sok bosszúságot, s ami még lényegesebb, nem kevés fennakadást, népgazdasági veszteséget okoz mindmáig. Az NDK-ban elhatározták, hogy az IFA Teherautógyár 1980-ig ötszörösére növeli az alkatrészgyártást, s olyan központi alkatrészraktárt hoz létre, amely a legjobb technikai színvonalon teljesíti e fontos szerepét. A magasraktár tervezésével és fővállalkozásával az INTRANSZMAS budapesti“" részlegét bízták meg. A raktár építése 1974 augusztusában két MAGYAR-BOLGÁR TÁRSASÁG Budapest I., Márvány utca 17. 1012 Telefon: 886-360 Telex: 22-57-62 Az NDK-ban épített magasraktárt az Intranszmas dédött, egy volt katonai repülőgépgyár szétbombázott területén. Az IFA-gyár számára épült raktár mintegy 8500 féle alkatrész tárolására alkalmas. A raktárbázisra évente 48 000 tonna pótalkatrészt szállítanak, amelyből 32 000 tonna külső vállalatoktól, 16 000 tonna pedig saját gyártásból származik. A kooperációban gyártott alkatrészeket közúton és vasúton, a saját gyártású alkatrészeket az üzemi belső szállításban használt járművekkel szállítják. A raktárakban egy időben tárolható készlet 10 000 tonna. Az alkatrészek elhelyezése a raktárakban részben tárolóládákban (Ratamobil), részben szabványos alapméretű, részben a szabványosnál nagyobb alapterületű speciális tárolóeszközökben történik. A saját gyártásból származó alkatrészek egy részét a tárolóhelyre való szállítás előtt a raktárbázishoz tartozó konzerváló üzemben konzerválják. Felelős kiadó: A ZRÍNYI KATONAI KIADÓ IGAZGATÓJA. A raktár tárolás szempontjából három részre bontható: — komissiózógépes kiszolgálású raktár, — felrakógép kiszolgálású raktár, — felrakódarus kiszolgálású raktár. A raktárbázis 137 ezer négyzetméter alapterületéből 16 ezer négyzetméter a raktárépület és mintegy hatezer négyzetméter a különféle kisegítő és szociális épületek alapterülete. A raktárépület magassága 13,8 méter. A komissiózógépes raktárban a forgalmat három 0,3 tonna teherbírású, 5,7 méter emelési magasságú, kézivezetésű komissiózó felrakógép bonyolítja le. A felrakógépes raktárban nyolc 1,1 tonna teherbírású, 10 méter emelési magasságú, célvezérlésű felrakógép üzemel. A speciális tárolóeszközök mozgatását a tárolóhelyeken két 1,2 tonna teherbírású, 7,8 méter emelési magasságú, kézi vezérlésű felrakódaru végzi. Az INTRANSZMAS raktártechnológiája alapján a raktárban tárolt alkatrészek nyilvántartására, a ki- és beszállítás irányítására a számítógépes rendszert a Robotron cég készítette el. A raktárbázis tervezésében és kivitelezésében mintegy húsz vállalat, így a KÖGÉPTERV, a FÉMMUNKÁS, a VEGYÉPSZER, a Transzvill-VBKM, az AGROCOR, a MEZŐGÉP és a HAFÉM vett részt. A helyszínen dolgozó több mint ötszáz magyar szakember jól szervezett munkája és a raktár kifogástalan próbaüzeme tette lehetővé, hogy Jeney István, az ITM vezérigazgató-helyettese, 1979. január 18-án ünnepélyes keretek között átadhatta a raktárt az IFA Ludwigsfelde-i autógyárának.