Népiskolai Tanügy, 1882 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1882-09-16 / 18. szám

18. szám. Tizenkettedik évfolyam. Eger, szeptember 16. 1882. NÉPISKOLAI TANÜGY. Előfizetési feltételeid : Egész evre.................................... . 4 frt Félévre...............................................2 „ Negyedévre... .....................1 „ A szerkesztő lakása és kiadóhivatal: Eger, érseki lyceum, hová minden küldemény intézendő. Pályázati közlésért , tiz sorig , első ízben­ 1 frt, másod vagy harmad Ízben 50—50 kr., tiz soron túl először 2 frt, azután 1—1 frt f­izetendő, előlegesen beküldve. KAT. NÉPNEVELÉS-TANTÁSI LAP. fl EGRI, j­ALOCSAI EGYHÁZI. R. K. SÍPTANÍTÓ-EGYLETEK K­OZLÖNYE. MEGJELEN MINDEN HO i-EN ES 16-ÀN. A farkas és bárány meséje újabb kiadásban. Vagy : mérges vád a felekezeti tanitóképezdék ellen. Hát most is úgy van, mint Aesopus és Plu­­tarchus idejében. A farkas és bárány inni mennek a patakhoz. A farkas áll felül, a bárány meg alul. I­e az a bárány oly kötekedő, hogy a szegény far­kas előtt fölzavarja a patak vizét. És ez (a jám­bor!) nem ihatik. Azért elkezdi áldani a bakafán­­tos bárányt. . . úgy igazi farkas módon. Fabula nélkül szólva: a felekezeti képezde ott szürcsölgeti a tudomány patakvizét a népoktatás lapályán. Meglátja őt a liberalismus, ő is kedvet kap az ivásra, és állami képezde bárány bőrében szintén odasétál a patakhoz, felülre kerekedik, hogy szomját csillapítsa, de nem teheti, mert in­kább enni szeretne, bárány­pecsenyére fáj a foga. És elkezdi gyalázni a felekezeti képezdét, hogy minek zavarja föl előtte a vizet? Pedig nem is egy patakból isznak ! De mindegy! Azért is ő a hibás. Mikép mert ő oly kitűnő vizivóval versenyezni, am­int nem akadt a báró Atzél szentistvánnapi országos népün­nepélyén sem? És ezért lakolnia kell. Neki mennek a liberális bojtárok s ugyancsak ütik a bundáját a rágalom görcsös botjával és tudákos i­ótollal. Hogy még érthetőbbé tegyük a dolgot, már csak elmondjuk röviden, hogy itt bizony olyan urakról van szó, kik legújabban ugyancsak neki durálták magukat, hogy a felekezeti tanítóképezdéket ledoron­golják, az államaikat pedig természetesen agyonma­­gasztalják. Az egyik úr közel áll a magas kor­mányhoz, azért nem is kerülhetett valami nagy fá­radságba onnan felülről észrevenni a felekezeti képezdék hiányait, rendszertelenségeit, bűneit. A másik meg pláne „Király“ nevet visel, s mint ilyen félként ajakkal hirdeti a liberális bölcseség igéit, és hosszú czikkekben szórja az átkot a felekezeti képezdék ellen — a bpesti ‘Népnevelők Lapjában. Tökéletesen egy régi nótát fütyürésznek, csakhogy egyik a budai állami tanitóképezde értesítőjében cselekszi azt, hihetőleg Trefort őexja kegyes, helyeslő mosolya kíséretében, m­íg a másikba „Király“ egy­­ Trefortra morgó demokratikus lapocska hasábjain csicsergi el a maga keserveit. Ez azonban igen ter­mészetes. A legellentétesebb elvű pártok, egyének mindig szépen egyetértenek akkor, midőn egy ki­szemelt áldozatot gyűlölni, rágalmazni kell. Ilyenkor Pilátus és Heródes, mint már sz. Lu­kács megírta, mindig jó barátokká lesznek. Más do­logban úgysem tudnak egyesülni, hát egyesülnek a gyűlöletben, a semmiben. E gyűlölet a keresz­ténység istenségének egyik legfényesebb critériuma. Ám épen azért, mert a mi Pilátusunk és He­­ródesünk (Királyunk !) a felekezeti képezdék elleni gyűlöletben és elfogultságban úgy hasonlítanak egy­máshoz, mint holló a varjúhoz, nem foglalkozha­tunk itt mindkettőjükkel részletesen. Elég lesz, ha a mérgesebbiknek nézünk szemébe, márcsak azért is, mert a másik (a budai állami képezde értesítő­jének) panaszait nyomtatásban nem olvastuk, csu­pán hiteles egyén szavai után vettünk azokról tu­domást. Hanem itt van helyette Király Károly úr, kinek körülbelül az bántja a zúzáját, hogy: 1. A felekezeti képezdékből kerül ki „a Hezi­táló tanítók tömege, kik — — a tanítói tekintélyt compromittálják. Valóban mosolyog az ember (ta­lán kesereg?) ha ilyen homo novust (Király úr latinul is konyi­!) a falusi cathedrába beülni lát. A gymnázium második vagy harmadik osztályából, hol már megunta a fegyelmet, félévre berukkol va­lamelyik felekezeti képezdébe urizálni, s mikor megnyílik a tavasz, búcsút vesz az intézet egyhan­gú falaitól, s kijön valamelyik faluba­n praktizálni.“ Itt eltölt néhány évet, s ez alatt a felekezetiség bő köpenyének védelme alatt (milyen „alatt“-omos!) /

Next