Népiskolai Tanügy, 1886 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1886-10-09 / 41. szám

323 egyházmegyékben is törekedni fognak az itt olva­sott utasításoknak minél fontosabban és minél lelki­­ismeretesebben megfelelni a féonyó £ál. Nyelvtan, helyesírás és fogalmazás a népiskolában. (Vége.) 5. A fogalmazási oktatásról. A népiskolai nyelvoktatás betetőzését, mintegy koronáját, a fogalma­zás képezi. Manap már a legigénytelenebb ember sem éri be avval, ha pusztán a nevét tudja valahogyan ki­­írni; sőt ellenkezőleg égető szükség, hogy pórnépünk és hatványozott mérvben kézműveseink gondolataikat ér­telmesen és nyelvtiszta kifejezéssel képesek legyenek írásba foglalni. Valamint ugyanis a pusztán gépies olvasás sem­miféle értékkel nem bír magában véve, hacsak mint érte­­lemmel­ olvasást eszközül nem használjuk föl mások gondola­tainak megértésére , úgy az írási készség és a gram­matika magukban véve szintén jelentőségnélküliek, és csak akkor bírnak bec­csel, ha a gondolatkifejezésben, fogalmazásban lelik alkalmazásukat. És valóban a fogal­mazási képesség előbbrevaló a nyelvtani szabályok bő is­mereténél. A fogalmazási képesség eléréséhez sok gyakor­lat és szakavatott vezetés szükségesek. Kell, hogy a) a fogalmazást az olvasási- és a reáloktatás­sal minél bensőbb kapcsolatba hozzuk, b) hogy kellő fokozatosságot tartsunk a gyakorlatok megválasztásában, c) hogy a tanulók képességét túlszár­nyaló, önálló dolgozatokról lemondjunk, d) hogy ráfog­juk a tanulókat kezdettől fogva arra, hogy mindenről, ami tapasztaláskörökbe vág és amiről tanultak, összefüg­gő­leg beszéljenek, mi végből természetesen megfe­lelő gondolat­ és szóbőség birtokába kell őket jut­tatni. Bármennyire jártas legyen is valaki a nyelvtan- és helyesírás szabályaiban, e jártassággal még nem szerezte meg a szó- és írásbeli fogalmazás képességét is ; másrészről vannak, kik a nyelvtanban teljesen járatlanok, de műveit egyének körében élvén, meglepő ügyességgel képesek — habár nem éppen helyesírási hibáktól menten is — gondolataikat szóval vagy írásban kifejezni. Tehát nem a grammatika képesít a fogalmazásra, ahhoz inkább a beszélésben való gyakorlás, a gondolko­dás élesítése, az ismeretkör tágítása és azon kívü­l sok különleges fogalmazási gyakorlat is szükséges. Az írásbeli fogalmazás tényezői az anyagszerzés, an­nak kellő elrendezése és előadása. Mielőtt írásbeli fogal­mazási feladványt föladnánk, azt előbb élőszóval kell megfejtetnünk, a tárgyat megbeszélnünk és a kellő kife­jezésekre rásegítenünk a tanulókat. Ezek nélkül csak va­lamirevaló fogalmazványt se várjunk a népiskolai ta­nulótól. Továbbá inkább könnyebb feladványokat dolgoz­tassunk ki növendékeinkkel, mint nehezeket, és inkább kevesebbet jól, mint sokat rosszul. A tanulók rendesen könnyelműen készítik írásbeli dolgozataikat, miről pl. Diestenweg is elkeseredetten panaszkodik; vegye a ta­nító komolyan és szigorúan a dolgot, akkor kevésbé lesz oka panaszoskodásra ; hanyagul készített dolgozatokat soha se fogadjon el a tanulóktól, vesse vissza és készíttesse el azokat velük újra. Csakis ily módon vihetjük a dolgot annyira, hogy a tanulók egyszerűbb leírásokat, elbeszélése­ket, apróbb leveleket és könnyebb ügyirato­kat el fognak tudni készíteni, és evvel népiskoláinkban be is kell érnünk ; másrészt azonban határozottan rossz iskola az, hol ennyire sem viszik a tanulók. Valamint a tulajdonképeni nyelvtani órákon kívü­l minden más leczkékben is tanítunk alkalmilag gyakorlati nyelvtant, úgy a tervszerű fogalmazáson kívül még u. n. alkalmi fogalmazást is különböztetünk meg, és ez abból áll, hogy egyes letárgyalt olvasmányok kapcsán is adunk néha csendes foglalkozásul irálygyakorlatokat, természetesen csak olyneműeket, minők a tervszerű fo­galmazás tanmenetében már előfordultak. 6. Tanmenet a nyelvgyakorlatok keze­lésében. Nyelvgyakorlatok alatt népiskoláinkban a nyelvtant, helyesírást, a szó- és írásbeli gondolatkifeje­zést kell értenünk. Amint már pusztán a neve is mu­tatja, itt főleg gyakorlásról van csak szó, mivel népisko­láinkban nem annyira elméleti, mint inkább gyakorlati úton vezetjük a tanulókat a nyelv helyes használatára. A népiskolai nyelvgyakorlatok egyes ágait nem ke­zeljük elkülönített menetben, hanem a tárgy természete szerint együttes tanfolyamban, azaz, a nyelvtan, a helyesírás és a fogalmazás a népiskolában egymásra való benső vonatkozással, egyesített cursusokban tárgyal­tatnak. Ezen együttes tanmenet fölállításában a következő elvekre legyünk tekintettel: 1) a kiindulásnak nem a hang- vagy szótan­, hanem a mondattanból kell történnie, mivel csak a mondat nyújt teljesen befejezett gondolatot, és mivel a gyermek 6 éves korában már maga is használ teljes mon­datokat ; 2) a szó- és mondattant benső összeköt­tetésben kell kezelni, nem pedig rideg elválasztással, így pl. az alany után tüstént a főnevet, az állítmány után az igét, a jelző után a melléknevet ismertetjük (eh­hez hasonló a mértan tanmenete, midőn az egyes testne­mekhez kapcsoljuk a lapmértani tételeket); 3) a nyelvtan, helyesírás és fogalmazás hasonlóképen egymásra való vonatkozásban tanítandók, azaz : amint a nyelvtanban előhaladunk, nyom­ban rá megfelelő helyesírási és fogalmazási gyakorlato­kat veszünk, hogy a tanítás gyakorlati és változatos le­gyen (ehhez hasonló tanmenetet alkalmaztam. „Az össz­hangzattan alapvonalai“ czímű művemben) ; 4) végre az összes nyelvgyakorlási anyagot közép­ponti körök szerint osztjuk be, azaz: már a 2. osz­tályban is veszünk anyagot a hang-, szó- és mondattan, a helyesírás és fogalmazás köréből, azonban a legegy­szerűbb tételekre szorítkozunk, melyeket aztán a kö­zép- és félosztályokban fokonként kibővítünk. Tehát egyszerre nem kimerítően tárgyaljuk az egyes beszéd- és mondatrészeket, hanem legelsőbben bemutatjuk a mondat­tanból csak az alanyt és állítmányt, a szótanból csak a fő-, melléknevet és az igét, a ragozásban beérjük az egyes és többes szám képzésével és az ige 3 főidejével stb., és későbbi fokokon mindezeket újra előves­szük és megtoldjuk a nehezebb tételekkel.

Next