Népiskolai Tanügy, 1887 (17. évfolyam, 1-53. szám)
1887-03-26 / 13. szám
EGER, március 26. 1887. 13. szám Tizenhetedik évfolyam. NÉPISKOLAI TANÜGY. KÁTOL. NÉPNEVELÉS-TANITÁSI HETILAP. AZ EGER-, KALOCSA-, VÁCZ-, ROZSNYÓ-, SZÉKESFEHÉRVÁR-EGYHÁZMEGYEI R. K. NÉPTANÍTÓ-EGYESÜLETEK KÖZLÖNYE. Előfizetési feltételek: Megjelen minden szombaton. Pályázati közlésért: Egész évre................................5 frt. — kr. A szerkesztő lakása és a kiadó hivatali tíz sorig, először 1 írt másod vagy harmadszor Félévre......................................2 „ 50 „ Eger, érseki lyceum, hová minden küldemény ^050 kr. ; tiz soron túl először 2 írt, azután 1 Negyedévre................................1 „ 25 „ intézendő. Kéziratok vissza nem küldetnek. ; 1—1 frt fizetendő, előlegesen beküldve. . fintor János bibornok és hy-primás nemja elnöki megnyitó beszéde a Sz.-István-Társulat 1887. márc. 17-i nagygyűlésén. Tisztelt Nagygyűlés ! Mielőtt társulatunk nagygyűlését megnyitott«p nak kijelenteném, az egybesereglett, igen tisztelt tagokat Üdvözítőnk szent nevében üdvözlöm s éber figyelműket oly tárgyra vezetem, melyben katolikus híveink legnemesebb erényei. Megváltónk előtt legértékesebb érdemei, a jelennek igényei, a jövőnek legdúsabb gyümölcsei rejlenek s ez : a szent hitünk, szentegyházunk iránti meleg érdeklődés, segély, oltalom, közreműködés, szemben a nem-katolikus elmében szülemlett, de mégis már több katolikus elmén elharapózott tévellyel, mintha az egyház ügye, mintha kátol, szent hitünknek társadalmi helyzete, kizárólag csak a papság dolga volna. Teszem ezt örömest e helyen, mert társulatunk maga e segély, e védelem, emez érdeklődés, eme közreműködés ; teszem ezt örömest most, mert éppen e czélra, hogy az nagyobb mérvben eléressék, társulatunk egy külön írói osztályt készül kebelében szervezni. Szent hitünk, szentegyházunk társadalmi értéke, hatálya, befolyása, emelkedése vagy hanyatlása, életereje vagy elgyengülése katolikus híveink ezen buzgalmával, eme közreműködésével egyenlő lépést tart. Az evangélium fölolvasásakor a hívek fölállanak, a katonák, ha diszsorban megjelennek, fegyvert húznak, e tettel jelentvén, hogy készek az oltalomra, a buzgó közreműködésre s az evangélium követelte engedelmességre. Evangéliumunk nem meddő elmélet, hanem életrend, élettörvény s az Isten malasztjával aczélozott akarat s erkölcsi erő, szó és tett a közélet tágas mezején. Hirdettük mi azt s hirdetni nem szűnünk a religióról, a hitvallásról kósza fogalomzavarral szemben : a mi kától, szent hitünk nem egyéni kedélyömlengés; nem a szijjárvány színeivel tünedező méla révedezés; nem a gonoszság viharos diadalmain szárnyszegett elcsüggedés; ami szent hitünk szerzője a halálból győztesen kiemelkedő viador, égnek és földnek ura, aki egyszer győzött érettünk, mindig győzni fog, győzni akar mibennünk és velünk. Az Úr Krisztus, a mi fejünk, a Szent Lélek a mi erőnk, vezérünk , mi vele és sugalmai mellett működve, a világot megújítottuk, ifjú erejének visszaadtuk, mi elvi küzdelmeinkben, mi családi és társadalmi működésünkben — victorum genus optimum — a győztesek nemes osztálya maradunk, mert nem életet oltottunk, hanem életet adtunk, akiket legyőzni látszunk, a legnemesebb győzelemre felsegítettük, nem mi a győzők, hanem legyőzötteink, az egyedüli győztesek. A mi szent hitünk vallásos társadalom, s társadalmi religio, isteni mű, de emberekből alkotva, fennmaradásában, fejlődő haladásában emberekre bízva, — maradván az isteni vezénylet és segédlet; ezen isteni mű az emberek hűséges működésére vagy inkább működő hűségre van átadva, azért az emberi segély, emberi védelem, buzgalom fejlődésének, áldásosságának elengedhetlen eleme. A két szentség között van kettő, melyek nem csak új lelki, hanem külső viszonyt, helyzetet, állapotot szüleményeznek : az egyházi rend és a házasság, s ezekben két testületi intézmény : a papság és a család, a kettős lelki és testi atyaság, mely, Üdvözítőnk terve szerint, nem csak egymásnak méltóságát kölcsönösen biztosítja, hanem egyszersmind szent hitünknek s egyházunknak kettős