Népiskolai Tanügy, 1891 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1891-05-23 / 21. szám

EGER, május 23. 1891. 21. szám. Huszonegyedik évfolyam. NÉPISKOLAI TANÜGY. EGER-, KALOCSA-, VÁCZ-, ROZSNYÓ-, SZÉKESFEHÉRVÁR-, BESZTERCZE­­BÁNYA-EGYHÁZMEGYEI R. K. NÉPTANÍTÓ-EGYESÜLETEK KÖZLÖNYE. KÁTÓL NEPINEVELÉS-TANNITÁSI HETILAP. Az előfizetési feltételek: Megjelen minden szombaton. Pályázati közlésért: Egész évre a Cecíliával. . . 6 frt. — kr. a szerkesztő lakása és a kiadó hivatal: tíz *>k­g, először 1 frt. másod vagy harmadszori „ „ Cecília nélkül. ” „ — „ Eger, érs. finevelő-int., hová minden küldemény 50 kr. ; tiz soron túl először 2 frt, azután : „ „ a Cecilia magîtban 1 „ 50 „ intézendő. Kéziratok vissza nem küldetnek. 1 1 fizetendő, el­ől­eg­es­en beküldve. 1­ $ mese a népiskolában. ^^incs, nem lehet borzasztóbb a sivár lelkületű *író" ember állapotánál. Az az ember, ki mindent a rideg ész mértékével mér, ki milliméternyi pon­tossággal a szerint, a­mint neki hasznot hajt vagy kárt okozhat valami dolog vagy esemény, önző a legmagasabb, vagy ha úgy tetszik, a legalacsonyabb fokig; a­ki mindenben az én-t helyezi a közép­pontra, hogy­ a körül és a végett forogjon a társa­dalom öt érintő és érdeklő részének életnyilvánu­­lása : az az ember megszűnt ember lenni a ma­gasabb, tehát az emberibb szempontból , hanem egy, a lét küzdelmeivel folytatott folytonos viaskodások következtében érzéketlen ember-géppé lett emberi állat. Erős a kifejezés, azt tudom, de ha a létért való küzdelemtől minden nemesebb iránt elvakult egyedek emberi szempontból véve durva , erkölcs­telen, bűnös és ferde irraikat és eszközeiket tekint­jük, melyekkel materiális czéljaikat elérni okvetle­nül akarják és legtöbbször — törik-szakad — el is érik : nem szabad más névvel nevezni őket, — mivel az ilyenek levetkőztek magukról nagyon sok embe­rit ; mivel az ilyenek élete nem kevésben hasonlít a puszták és rengetegek fenevadjainak önfenntartási ösz­tönükből eredő vérengző életéhez. Ha az ember eszményekért nem küzd, ha lel­két eszmények nem hevítik, könnyen elaljasul, míg az eszményekért élő és küzdő ember folyton emel­kedik s boldogul. A nevelés föladata az emberi boldogság elér­hetésének elősegítése és megkönnyítése. Az ember igazi boldogsága csakis emberi szempontból fölfog­ható boldogság lehet. Az ember pedig erkölcsi lény ; tehát az ő boldogságát erkölcsi motívumok teremt­hetik meg, — minél fogva a nevelésnek is az er­­kölcsiség fejlesztését kell végezétül kitűznie. Ámde erkölcsi életet eszmények nél­kül­, eszményeket képzelet nélkül föl­tennünk nem szabad. A mai társadalom egyik legvészesebb fogyat­kozása a materializmus. Fogyatkozásnak nevez­tem, mert az eszmények hiányának a materializmus a teremt­ő oka. Ez a baj megvan, régen fölismerték ; fősúlya azonban ma már abban gyökerezik e baj­nak, hogy sokan a gyógyításra hivatott faktorok közül is benne lévén e betegségben, természetesnek s majdnem szükséges rossznak tartják , tehát a gyó­gyítás helyett öregbítik. S bevitték ezt a szellemet a népiskolába is. Mindent a reális haszon szempontjából mérlegeltek, mielőtt a nevelés eszközei közé bevették volna. Csupán azt tekintették, váljon ennek, vagy annak a tárgynak az ismerete mily reális hasznára lesz az illető egyednek a létért való küzdés erős h­ar­­czában ; a magasabb, az erkölcsi czél ez által el­tűnt a látóhatárról, így tehát eltűnt a képzelet ne­velésének szükségessége is. Ez a nézet szülte azo­kat a heves támadásokat azon nevelési iskolák el­len, melyek a képzelem nevelését — nagy fontossá­gánál fogva — mindenkor sürgették. A keresztény nevelés végczélja minden időben az erkölcsi tökélyhez való minél közelebb jutás volt, s ezért a nevelendőkben az eszmények nevelése min­denkor fő feladatát képezte. Ez késztet engem arra, hogy ma, midőn a materializmus orgiáit átdőzsölt társadalom megijedt majdnem a föld göröngyéh­ez­­kötöttség lealázó állapotától, a fölemelő erkölcsi jel­lem nevelésének egyik hatalmas eszközéről, a kép­zelet neveléséről értekezzem.

Next