Népiskolai Tanügy, 1893 (23. évfolyam, 1-52. szám)
1893-01-14 / 2. szám
EGER, január 14. 1893. 2. szám. Huszonharmadik évfolyam. NÉPISKOLAI TANÜGY. KÁTOL. NÉPNEVELÉS-TANITÁSI HETILAP. AZ EGER-, KALOCSA-, VÁCZ-, SZÉKESFEHÉRVÁR-, BESZTERCZEBÁNYAEGYHÁZMEGYEI R. K. NÉPTANÍTÓ-EGYESÜLETEK KÖZLÖNYE. Előfizetési feltételek: í Egész évre...........................................5 frt. Szegényebb ellátású iskolák és tanítók ár-leengedésben részesülnek. Megjelen minden szombaton. Szerkesztőség és kiadó hivatal : Eger, érseki lyceum, hová minden küldemény intézendő. Kéziratok vissza nem küldetnek. Pályázati közlésért : tiz sorig, először 1 frt, másod vagy harmadszor 50—50 kr. ; tiz soron túl először 2 frt, azután 1—1 frt fizetendő, előlegesen beküldve. A csendes foglalkozás. VSsfls minden népiskolában, melyben 1-nél több évfolyam nyer közös oktatást, a csendes foglalkozás válik szükségessé, legkiváltképen mégis az osztatlan iskolában, melyben 6, és 2 tanításban, melynek felosztályában 4 évfolyam tanul együtt. És valóban mestere a tanításnak az oly tanító, aki egyszerre több évfolyamot hasznosan, czélszerűen és igy eredményesen tud foglalkoztatni. Erre csak azon esetben lehet képes a tanító, ha a tananyagot teljesen uralja, annak minden egyes részét jól, alaposan ismeri, begyakoroltatásának különböző módjaival tisztában van és a módszeres feldolgozáshoz kitűnően ért. Mindehhez pedig az oktató részéről sokévi gyakorlat és nagy mérvben rátermettség kívántainak, melyek a tanítót leleményességében egyre ügyesítik és mindenkor a legalkalmasabb csendes foglalkozási nem biztos eltalálására képesítik, rávezetik. Engedtessék meg, hogy az alábbiakban elmondhassam ama vezérelveket, melyek szemmeltartásával csekély véleményem szerint leginkább érhetünk czélt a csendes foglalkozással. Mindenekelőtt megnevezem a sikerrel alkalmazható csendes foglalkozási nemeket. Határozottan különbséget kell tenni az alosztályok és a magasabb évfolyamok közt, csendes foglalkozás tekintetében. Vannak ugyanis csendes foglalkozási nemek, melyek csak az alosztályokba valók, ilyenek : a betűírás, betűtörlés, szókiszedés, számítás ; mások ismét a magasabb évfolyamunkat illetik meg, ilyenek : az emlézés, nyelvgyakorlatok, a fogalmazás, szépírás ; végre vannak oly csendes foglalkozási nemek is, melyek minden osztályban sikeresen űzhetők, minők a másolás, számolás és rajzolás A betűírás, betűtörlés és szókiszedés az irvaolvasás kapcsán jelöltetnek ki csendes foglalkozásképen. A betűtörlés abból áll, hogy az éppen ismertetett betűt a gyermekek kezébe adott nyomtatványokon velők áthúzatják, miáltal a betű alakja mélyen bevésődik emlékezetökbe. A szókiszedés azon csendes foglalkozási teendő, melynél fogva a gyermekek az iskolai táblára alkalmazott léczen összerakják az e czélra az ABC-könyvben vagy a fali olvasótáblákon kijelölt szókat, olvasási gyakorlatokat. A gyermekek előtt ez igen kedves foglalkozás, melynek elvégzésében egy ügyes, nagyobb tanulótól segítséget is nyerhetnek. A nyelvgyakorlatok igen sokféle csendes foglalkozási munkát szolgáltatnak. Ily feladványokat találunk „Első- és Második Olvasó- és Tankönyvünk nyelvgyakorló részében eleget, és ezek vagy nyelvtaniak, vagy helyesírásiak vagy fogalmazásiak. Ezen tervszerű fogalmazási feladványoktól megkülönböztetendők az alkalmi fogalmazványok, melyeket a középosztályú tanulóknak akkor adhatunk, midőn az alosztály beszéd- és értelemgyakorlataira figyelnek és a hallottak rövid leírására szoríttatnak, vagy pedig, melyeket a félosztályú tanulókkal készíttetünk, midőn velők a középosztály reáltanítására figyeltetünk. Az ily alkalmi fogalmazási feladványokat nagyon szívesen készítik el a gyermekek és sokévi tapasztalásból mondhatom, nem eredmény nélkül. Az osztatlan népiskolában a szépírás tanítására vajmi kevés időt fordíthatunk (püspökkari elaboratumunk végkép mellőzi !), éppen ez okból léptessük föl minél gyakrabban csendes foglalkozás gyanánt a szépírást, a közép- és félosztályokban. Másolásra mindenkor belbeccsel bíró dolgokat jelöljünk ki, üres, semmitmondóktól kíméljük meg tanítványainkat. A másolás czélja a gyermekeknek a folyóírásban való gyakoroltatása. A számolásból az alosztályban számítást jelölhetünk ki csendes foglalkozásra, a magasabb évfolyamokban pedig számolási példákat adunk föl megfejtés céljából. Igen fontos dolog az, hogy osztatlan népiskolában minél többször olykép fejtessük meg a csendes foglalkozásra kijelölt számolási feladványokat, mint a fejszámolásnál szoktunk eljárni, másként nem szerezhetnek a gyermekek elegendő jártasságot a fejszámolásban. A rajzolást fölötte kedvelik a gyermekek, örömet szerzünk nekik avval, ha őket rajzolni engedjük. És mivel sok képző mozzanatot is rejt magában a rajzolás (a népiskolának ez egyik leghathatósabb esztétikai nevelő eszköze!), azért juttassunk elegendő időt erre is. Végezetül az emlézésről is meg kell emlékeznem, mint csendes foglalkozási fajról. Emlézésre föladhatjuk majd a katekizmus néhány kérdését, majd az olvasókönyv egyik verses darabját, természetesen mindenkor a meg