Népművelés, 1970 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1970-01-01 / 1. szám

A népművelés — összefüggésben a társadalmi és gazdasági élet vál­tozásaival — átalakulóban van. Magában a művelődésben végbe­ment változásokat is hosszan so­rolhatnám. Most csak néhányra utalok: az iskolarendszer fejlődése, a tömegkommunikációs eszközök elterjedése, a szakmunkásképzés reformja mind olyan tényezők, amelyekkel számolnunk kell. Ú­­­ igények jelentkeztek a Nép­művelési Intézet munkájával kap­csolatosan is, s arról szeretnék most beszámolni, hogyan igyekszik megfelelni intézetünk az új köve­telményeknek, s milyen elképzelé­seink vannak a jövőre. Abból kiindulva, hogy a műve­lődés rendkívül öszetett folyamat — így ennek szervezése, irányítása is az —, s korábban e munka tudo­mányos igényű vizsgálata, elemzé­se, elméleti általánosítása nem volt megfelelő mértékű, az intézet az el­múlt években hozzákezdett a nép­művelés egy-egy területének alapo­sabb értékeléséhez, a művelődés mozzanatainak részletes vizsgálatá­hoz, a külföldi tapasztalatok rendszeresebb átvételéhez. E mun­ka néhány eredménye tanul­mányokban és oktatási jegyzetek­ben már napvilágot látott. Így pl. a Népművelési Értesítőben találkoz­hatnak az olvasók a munkájukhoz kapcsolódó filozófiai, pedagógiai, szociológiai írásokkal; nyomdában van egy tanulmánykötetünk, amely a szabadidő-vizsgálatok eredményeit ismerteti; jegyzet jelent meg a nép­művelés pedagógiai és pszichológiai vonatkozásairól. Legújabban megkí­séreltük feldolgozni népművelők számára a vezetéselmélet hazai eredményeit egy tanfolyam és egy kiadvány keretében. A külföldi nép­művelésről tájékoztatja az olvasót A népművelés külföldön című perio­dika. Az elméleti kutatásnak azonban sem a személyi, sem az anyagi fel­tételei nem elegendőek; a mi tevé­kenységünket megalapozó átfogó kutatások a tudományos intézetek­ben csak elvétve folynak; a hasonló vizsgálatokat végző intézményekkel esetleges a koordináció. Reméljük, hogy az országos konferencia hatá­sára a következő években fontossá­gának megfelelő helyre kerül a nép­művelési kutatás; ezt egyaránt kö­veteli az egyetemi képzés, az irányí­tás és a gyakorlat. A gyakorló nép­művelők is érdeklődnek az elméleti eredmények iránt; ezt mutatják a Népművelési Értesítőről rendezett ankétok, ilyen igényt nyilvánít sok fiatal szakképzett népművelő is. Kedvük van a kutatómunkához is — bizonyítja ezt legutóbb meghirde­tett pályázatunk eredménye is (lásd e számunk 6-ik lapján). Az intézet fő feladata a módszer­tani kérdések kidolgozása, a gyakor­lati tapasztalatok általánosítása, ter­jesztése, a világnézeti-politikai ne­velés, az általános műveltség, a műszaki­, a mezőgazdasági propa­ganda népművelési lehetőségei, a művészeti nevelés, a műkedvelés te­rületén. Bonyolítja a feladatot, hogy mindezt nem általában, hanem spe­cializáltan várják tőlünk az irányító szervek és a gyakorló népművelők. Egy cikkben mindezt még áttekin­teni sem lehet egészen, ehelyett megkísérlem vázolni azokat a mód­szereket, tevékenységi formákat, amelyek az utóbbi években alakul­tak ki intézetünk munkájában. A _ _ _ akcióit, a módszertani, sőt sokszor a továbbképzési feladatokkal össz­hangban végezzük. Bizonyára sokan emlékeznek a Mezőgazdasági Vásár klubkönyvtár-pavilonjára, amelyik az intézménytípus kialakításával egyidejűleg bemutatta és propagálta azt, láthatták felszerelését, beren­dezését, és közben 12 szakmai ta­nácskozás, továbbképző foglalkozás, bemutató program és más rendez­vény kapcsolódott a kiállításhoz. Hasonló eszköz volt a műszaki szak­körök és a „Csináld magad!” moz­galom fejlesztésére az 1968. és 1969. évi Budapesti Őszi Vásáron felállí­tott pavilonunk­ megvalósítására összefogtunk a szövetkezeti iparral és a kereskedelemmel. Minél több ilyen alkalmat kell találnunk a nagy tömegeket vonzó események idején. A művészeti nevelés, a műkedvelő­i JELENTÉS HELYETT népművelés AZ ORSZÁGOS NÉPMŰVELÉSI TANÁCS FOLYÓIRATA xvii. évfolyam 1. szám 1970. JANUÁR

Next