Népművelés, 1982 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

alakítják a művelődés­­politikai elveket. Ráadá­sul azok már bonyolult közvetítőrendszeren ha­ladtak keresztül, míg el­jutottak hozzájuk, köz­ben rájuk tapad a külön­böző szintű irányító ap­parátusok értelmezése. A népművelők a helyi viszonyok alapján, no meg az elkülönült appa­rátusérdekek miatt szin­tén sajátos szellemet csempésznek a művelő­déspolitika betűi mögé. Csak így lehetséges, hogy egy-egy me­gyében, településen mintha a többitől elütő normák is léteznének. Pl. bizonyos művészeti alkotások bemutatása elé akadályokat gördíte­nek, vagy azt sugalmaz­zák, hogy bizonyos te­vékenységi formákat nem kell meghonosíta­ni, bizonyos előadókat ne hívjanak meg az in­tézmények stb. Olyan alkotásokról, tevékeny­ségekről van szó, ame­lyeket a központi műve­lődéspolitika támogat, sőt kifejezetten kívánja népszerűsítésüket. Az általános művelődéspo­litikai, célokkal a helyi irányítás mindig azono­sul, de egyedi esetekben olyan helyzetet is tud te­remteni, amely közöm­bösítheti, „kiolthatja" a központi akaratot. A népművelő ilyen­kor a tudathasadás álla­potába kerül. Érzi, hogy őrlődik a központi meg a helyi vezetés malomkö­ve között. Más értelmi­ségi rétegek nemigen kerülhetnek hasonló helyzetbe. A népműve­lőkhöz legközelebb álló pedagógusoknak ettől eltérő a viszonyuk a „helyi"-hez és a „köz­­ponti"-hoz. (Csak egy helyi társadalmi cso­porttal foglalkoznak, a tanterv központi stb.) Szerintem etikánk legfontosabb problémá­it ebben a helyzetben kell keresni, mert ez aka­dályozza a népművelőt abban, hogy kellően ér­zékeny legyen a környe­zetében élők késztetései iránt. És itt igazat kell adnom Vereség Honá­nak ehhez manapság különleges képességek kellenek. A többség a szerepkereséssel, az ön­állóság látszatának megőrzésével van el­foglalva, nem tud még arra is figyelni, hogy mit mondanak az emberek. H­ogyan változtat­ható etikussá a mai mechaniz­mus? Szerintem úgy, ha egyrészt nagyobb önál­lóságot adunk a népmű­velőnek a művelődés­politika aprópénzre vál­tásában, beleszólást a helyi döntésekbe. Más­részt ha egyre inkább bevonjuk a művelődő embereket az intézmé­nyek működtetésébe. Ma az etika és a szak­ma sokszor szemben áll egymással. A népműve­lő nem tud megfelelően azonosulni azzal, amit csinálnia kell. Ebből származik a sokat emle­getett „identitászavar": nem tudja, kit képvisel, kinek van rá szüksége. Ahhoz, hogy a művelő­déspolitika céljaival és a környezetében élő em­berekkel egyaránt azo­nosulhasson, arra volna szükség, hogy a napi munkában kevésbé kell­jen idomulnia a helyi apparátushoz. Még jobb lenne, ha a helyi appará­tus magasabb szinten képviselné ezt a kettős érdekrendszert. De nemcsak erre van szük­ség. A munka jellegén is változtatni kellene. Hogy egyre kevesebb olyan népművelő le­gyen, aki csak tervez, szervez és adminisztrál, és egyre több, aki köz­vetlen nevelő munkát is végez, aki a felnőttneve­lés egyik ágában is szakember. (Egyetértek mindazokkal, akik a vi­tában a szakképzés fele­lősségét etikai szem­pontból is hangsúlyoz­ták.) Akiknek pedig a feltételek biztosítása, az irányítás, a tervezés ma­rad a feladatuk, válhas­sanak igazi szocialista „menedzserré", akire a nagyobb önállósággal együtt nagyobb felelős­ség is hárul. A népművelői etikát nem szabad a szakmai­ság helyett hangsúlyoz­ni. Nem lehet pusztán etikai normaként előírni, hogy a népművelő dol­gozzék eredményesen, a közművelődés mecha­nizmusa jól működjék. Ebben az értelemben nem szakmai etikát kell írni, hanem reformokat hozni: a tételes etika csak konzerválná a mai gyakorlatot. De a szak­mai problémák kapcsán érdemes etikai­­kérdé­sekkel is foglalkozni, hi­szen a kultúraközvetí­tésnek része az etikum. A népművelő - bármi­lyen szerény mértékben - a társadalom erköl­csét, erkölcsi nézeteit is alakítja. És mivel szere­pe van a kultúra elosztá­sában, a helyi emberi­kulturális „beruházá­sokban", e szerep méltó betöltéséhez szilárd eti­kai meggyőződést is ki kell alakítania. Szakmánk divatszava ma kétségkívül a nyi­tottság. Nyitott a jó mű­velődési ház, a jó nép­művelő, maradjon nyi­tott ez a mi etikai vi­tánk is. Korántsem a divat okán, persze. Összeszá­moltuk: Varsányi Gyula utóhangjában - hogy ne mondjunk vitazárót - háromszor annyi kér­dőjeles mondat szere­pel, mint a vitaindítójá­ban. Kicsit képletesen, de ez is jelzi, hogy a kér­dések és válaszkísérle­tek újabb kérdéseket, eddig homályban levő megoldatlan problémá­kat hívnak elő, melyekre többnyire ugyancsak nem adható egyszer s mindenkorra befejezett válasz. Vagyis a kieresz­tett szellemet már nem lehet - nem is szabad - visszagyömöszölni a palackba, itt van a leve­gőben, meg kell tanul­nunk együtt élni vele, háziasítani és fölhasz­nálni munkánkban. Azt írtuk áprilisban a vitain­dító végére, hogy „csat­lakozzanak az ismeret­len területre induló ex­pedícióhoz". Nos, a vita egyik tanulsága szá­munkra éppen az, hogy az újat, a korszerűt nem „ismeretlen területen" kell keresnünk, hanem azon a nagyon is régi te­repen, amelyet közmű­velődési gyakorlatnak nevezünk. Bebizonyosodott az is, hogy az etikai kérdé­sek ritkán jelennek meg tisztán, önmagukban. A mindennapokban szo­rosan összefonódnak művelődéspolitikai, gazdasági, képzési meg egyéb szakmai problé­mákkal. S mivel a nép­művelő ezekkel nap mint nap találkozik, úgy véljük, nyitva kell hagy­nunk lapunkat a nép­művelői etikához kap­csolódó további írások előtt. A szerkesztőség 4

Next