Népművelés, 1983 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1983-01-01 / 1. szám

H LU N CO 'LU C o CO LU CD­­C CO ¡ G Q I N s­z 1 o I­zgalmas vitát rendezett a FÉ­­SZEK-ben a Művészeti Szak­­szervezetek Szövetsége és a Budapesti Pártbizottság Okta­tási Igazgatóságának esztétikai tanszéke annak a sorozatnak a részeként, amely évek óta folyik művészek, m­űvészetirányítók részvételével, s a művészetpoli­tika, művelődéspolitika, az esz­tétika időszerű kérdéseit tűzi napirendre. Az eddig megtárgyalt fontos problémákhoz szorosan kap­csolódott a napjainkban egyre feszítőbb kérdés: a művészet helyzete a jelenlegi gazdasági feltételek között, a gazdaság és a művészet összefüggése nap­jainkban. A vitaindító felszóla­lások között mindenekelőtt Ke­­menes Ernő, a Tudománypoliti­kai Bizottság főosztályvezetője adott szemléletes képet azokról a közgazdasági tendenciákról, amelyek közt a nemzetközi mo­netáris rendszer összeomlása, az infláció felgyorsulása, a nemzetközi hitelrendszer meg­rendülése, valamint a világgaz­daság stagnálása, az energia­­válság stb. játszik szerepet, s rá­nyomja bélyegét a hazai gazda­sági helyzetre. A gazdasági fe­szültségek áttételeződnek a tár­sadalmi élet más területeire, s a kulturális szféra sem vonhatja ki magát hatásuk alól. Gazdaság és művészet volt a vita témája. A hangsúlyt az élre kell helyezni, mert a gazdaság és a művészet viszonya nem egyoldalú kapcsolat, hanem kölcsönös viszony, a köztük lé­vő kölcsönhatás jegyében kell tisztázni kapcsolataikat. Más szavakkal: a művészetpolitika továbbfejlesztésében, a műve­lődéspolitika korszerűsítésében sokkal többről van szó, mint a gazdaságpolitikai trendek átve­­títéséről. Nemg szabad pusztán a gazdaságpolitikának a művé­szetpolitikára való adaptálásáról beszélni, noha a gazdaságpoli­tikai törekvések tanulságait megfontoltan tanulmányozni és hasznosítani kell a művészetpo­litikában is. A viszony egyik oldalán a gazdasági-pénzügyi tények ha­tását kell kiem­elni a művészeti tevékenységre (ha nincs több pénz, akkor nincs mit eloszta­ni), másrészt a művészet, a kul­túra visszahatását a gazdaság korszerűsítésére, a termelés kul­turáltságára. Egyoldalú a kér­désnek az a megfogalmazása, amely a kultúrát, a művészetet pusztán felhasználónak, fo­gyasztónak tekinti, s azt kérde­zi : mennyi pénz kell a kultúrá­ra? Vitányi Iván a vitában a kul­túra átalakító szerepére tette a hangsúlyt: mennyi kultúra kell a pénzhez?, azaz világos, hogy a financiális lehetőségek teljes ki­aknázása nem korlátozódik csu­pán az anyagi feltételek meglé­tére. Fel kell tenni azt a kérdést is: kulturáltsága következtében mennyire alkalmas a pénz fel­­használására az irányító, a ter­vező, a dolgozó ember? Nagy dolog ma a hitelhez való hozzá­jutás. Ennél csak az a nagyobb dolog, hogy mit kezdünk a ne­hezen megszerzett hitellel, mi­lyen okosan tudjuk felhasználni. A kulturáltság ezen a szinten meghatározóan szól bele a gaz­daság hatékony működésébe, teljesítőképességének növelé­sébe. A vitaindítók mindegyike kapcsolódott - ha más és más hangszerelésben is - a Kemenes Ernő által az el­ső lépésben feltett kérdéshez: rendezettek-e a gazdaság és a művészet kapcsolatai ? - s a válasz egyértelmű: a rendezett­ség zavarai mindenképpen tisz­tázást igényelnek, de ezt nehe­zítik a mai bonyolult gazdasági feltételek. A vita indítását szolgálva Drecin József miniszterhelyet­tes három kemény problémát fogalmazott meg. Az első: a művészet mennyire törekszik a társadalmi-gazdasági fejlődés­nek megfelelő felépítés kialakí­tására? A második az ország gazdasági helyzete, s ennek a nehéz helyzetnek tartós jellegé­ből fakad. A harmadik az előző­höz kapcsolódik: az életszínvo­nal alakulásának szóródása olyan helyzetet idézhet elő, hogy lehetségesen éppen azon rétegek életszínvonala nem ja­vul, amelyek a művészet iránt a legfogékonyabbak, s a művé­szeti értékek létrehozását szor­galmazzák, támogatják. ”

Next