Népnevelők Kalauza, 1865. január-szeptember (1. évfolyam, 1-26. szám)

1865-08-01 / 21. szám

Az egyház nem fogada embert tagjává, mielőtt azt ünnepélyesen meg nem tagadá. Példák az első keresztényi századokban élt sz. atyák irataiban : „Mi, Isten sza­vának hívők, mind halálig megváltunk a világ mindenétől“ (sz. Justin, Iryph, 119). „Lemondtunk vala a világról, midőn megkereszteltettünk“ (sz. Cyprián II. könyve 5. lev.) „Midőn kérdeze: ellenmondasz-e az ördögnek és cselekedetinek ?, mit feleiél . Ellenmondok.—Ellenmondasz-e a világnak és késeinek? mit feleiél? Ellenmondok — Lemondál tehát a világról, lemondál e korról. Vigyázz. Ki pénzzel tartozik, mindig adóslevelére gondol. Ki Krisztusnak hittel tartozol, tartsd meg pénznél becsesb hitedet“ (sz. Ambrus a szentségekről I. e. II. r.) Világias keresztény erre megjegyzi, hogy azon korban a pogán világ iszo­nyai valának oly félelmesek; ma pedig az értetik e nevezet alatt, mi a világias üzel­­mekben bünképen jelenkezik. A pogánságra vonatkozást tanusítná azon körülmény, hogy ma a keresztségi fogadásból a világ szó kihagyva: „Ellenmondasz-e az ördögnek és minden pompájának?“ Mindkét ellenvetés, két urat szolgáló keresztény önmegnyugtatási kísérlete. A világ ma ép oly ellenségünk, mint hajdan, csak üldözési modora változott. A keresztségi fogadásra nézve a római katekizmus a világ végleges megta­gadását köti még mindig a hívek szívére : „Annak, ki Krisztus zászlója alá akar sze­gődni, szentül és erősen meg kell ígérnie, hogy az ördögöt és világot elhagyja; s soha nem leszen idő, melyben mindkettőt, mind legveszélyesb ellent nem gyűlöli.“ (II. r. a keresztségről 69-ik kérdés). A pogánságtól távul, hozzánk közel eső 17-ik század szent püspöke is igy értelmezi azon fogadást: „Megújítom ma hűségem vallomását, melyet ígértem vala ne­ked keresztségemben. Most tehát, mint akkor, ellenmondok az ördögnek, világnak és testnek, gyűlölvén hátralevő napjaimban azok minden miveletét, pompáit és vágyait. (Szálézi sz. Ferencz Philothea 20-ik fej.) Itt már a test is említve van, mert az ördög, nemcsak mint világ fejedelme, hanem mint testi kisértések okozója is jelenkezik; s igy vesztünkre mindhárom ellen­ség szorosan szövetkezett. Ezért értetik a keresztségnél követelt lemondásban a testi­ség is. S valamint ez ellen, úgy a világ ellen küzdenünk kell, — és pedig ha vesz­tünket nem akarjuk, győztesen. A világ támadása, mint az urunkat kisértett ördögé, hármas . Minden, mi a világban van, test kívánsága, szemek kívánsága és élet kevélysége.“ (I. Jan. 2, 16). Az apostol is e hármat, csakhogy részleteiben jellemzi: „Tudjad, hogy a végnapokon veszélyes idők következnek; az emberek önmagukat szeretők, bitvágyók, gőgösök, kevé­lyek, káromlók, szüleiknek engedetlenek, hálátlanok, gonoszak, részvétlenek, békétlenek, rágalmazók, irgalmatlanok, kegytelenek, árulók, arczátlanok, büszkék, inkább kéj — hogysem Istenszeretők, kegyeletszintők, de a kegyelet lényegét nélkülözők lesznek.“ Hogy pedig a világfiak nemcsak jövőben lesznek ilyek, hanem már akkor is ilyek voltak, mutatja a végfigyelmeztetés: „Ezeket is kerüld.“ (II. Tim. 3. 1—5.) Az apostol ezen és több hasontárgyú idézete, c­áfolatul szolgál azon ellen­vetésre is, hogy világ alatt, csak a b­ű­n­ö­s tettleges nyilatkozatai volnának értendők.

Next