Kalauz, 1865. október - 1866. szeptember (2. évfolyam, 1-52. szám)

1866-02-23 / 21. szám

a kérdésre határozott „nem“-mel fe­leljek. Annyiszor s oly sokszerű körül­mények közt tanúsította már e nem­zet életrevalóságát, hogy e tekintetben sem lehet jövője felől kétségbe esnünk. —­i középtanodáink hosszú időn keresz­tül fó súlyt fektettek a latin nyelv ta­nítására, s elérték-e czéljukat? van-e nemzet, mely Cicero, Horacz és Virgil nyelvét ékesebben beszélte volna, mint a magyar ? Igaz, hogy maga latin nyelv­tanítási módunk is fonák volt, mert megtanultuk a nyelvet tökéletesen, sőt ékesen beszélni, még a remekírókból is bemagoltunk egyes helyeket, anél­kül azonban, — ami legszükséges, leen­­dett,— hogy a classica litteraturát ismer­tük volna: linguistákká, rhetorokká, poétákká képeztettünk, de nem phylo­­logusokká. E tanrendszer egyik fonákságát századunk első negyedében kezdők be­látni. Nemzeti litteraturánk művelésé­hez fogtunk ekkor s alig néhány év­tized alatt oly virágzásba hoztuk szép­­irodalmunkat, hogy szónoklat-, regény-, lantos- és hősköltészetünk ma már ki­állja a versenyt,— a bölcsészet- és phy­­lologiában túlszárnyaltak,— de hisz ez szomszédaink eleme, — még ellenben a történelem és törvénytudományban alig­ha túl nem teszünk rajtuk. Szerény né­zetem szerint leginkább csak kettőben maradtunk hátra, de épen e kettő iszo­nyú hiány korunkban, u.m. egész ne­velésben a népnél s a reáltudományok­ban a művelt- és közép­osztálynál; an­nak oka, a nagyon is sok közös, talán leginkább ama nyomasztó viszonyban keresendő, mely a forradalom előtt földes ur és jobbágy közt létezett,—mely­nél fogva igen sok ur nem értelmes embert, hanem csak izmos munkást, nem józan földmivelőt, hanem vak esz­közt óhajtott bírni jobbágyaiban, — e­­meze pedig visszás tanrendszerünkben. Az 1848-i hongyülés jól ismerte e hiányokat s midőn mind amellett, a szabadság, egyenlőség s testvériség el­vét kimondván, nem kételkedett a fel­szabadított népet választói joggal fel­ruházni, kétségtelenül fajunk természet­adta józanságába helyező bizalmát, azon reménynyel, hogy a legközelebb behozandó iskolai reformok épen oly gyorsan fogják e hiányokat megszün­tetni, amily hamar képes volt e nem­zet elhanyagolt szépirodalmát homályá­ból az európai műveltség színvonalára fölemelni. — Ez lehetett,—­s szeretem hinni,—hogy ez volt a kilátás, melyből a nevezett hongyűlés a XX. t. sz. 3 §-ban a hazai közoktatásügyet az államra ru­házta. Schuvarcz Gyula úr I. röpiratá­­nak 4. pontjában érzékenyen panasz­kodik, hogy a 48-i törvények közöl épen e czikk maradt eddigelé a leg­meddőbb betű. Igaz, hogy a most idé­zett szempontból csakugyan meddő betű maradt, de aki a 48 előtti isko­lai ügyet, különösen a népiskolák állá­sát összehasonlítja a mostanival, habár egyrészt kénytelen lesz bevallani, mi­­szerint a népnevelés igen sok tekin­tetben nagy haladást tett ez idő a­­latt, más­felől lehetetlen lesz észre nem vennie, hogy a kezek, melyek az absolutismus alatt egy kivitetlen nagy terv foganatosításával foglalkoztak, itt is hátra hagyták — hogy úgy fejezzem ki magamat,— szennyeket. Avagy nem emlékezünk már a néptanítói székek­re is becsempészett civilizátorokra? vagy nem láttuk-e a népnevelést felka­rolt lelkesedés nimbusából kivigyorogni a nemes tendentiát, mely néha-néha tisztán érthetőn is nyilvánult s nem egye­bet óhajtott, mint kivinni — a népneve­lés utján, hogy néhány év múlva — a szegedi tanyákon is németül beszéljenek. — Való, hogy legmeddőbb maradt a mondott törvényczikk, de hogy nem ma­radt volna az, úgy hiszem elég világosan tanúsítja az első felelős magyar cultus­­ministerium csak azon egy életbe vágó intézménye is, mely szerént közköltségen tehetséges­ ifjak küldettek volna k­i­

Next