Népnevelők Lapja, 1875 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1875-09-11 / 37. szám

434 vencse, mint például Calvin vagy Luther hitében vagy a (t. i. görög?) vallásban jönni a világra. S így tehát nézete szerint, csak a nem-keresz­tény vallásuak volnának oly szánandó helyzetben, hogy hitöket, mint a „polgári erényre alapított tiszta haladási szellem1” legnagyobb, vagy leg­alább egy nagy akadályát magoktól ellökni egyik első feladat lenne. . . „Vallást változtatni 11 — úgymond — folytatva a themát, — „nem­csak nem vétek, sőt némi körülményekben még kötelesség is." Érinti aztán ily hitváltoztatás kellemetlenségeit, s azon viszás hely­zetet, melybe a renegát és apostata kerül a kit régi hitfelei megvetnek, az újak pedig soha teljesen be nem fogadnak. Kárhoztatja a törököt, a ki a maga vallásán kívülállót (a raját) kutyának nézi, s a megtértet, lehető­leg ennél is kevesebbre becsüli, minek aztán reá nézve az a szomorú kö­vetkezménye van, hogy faja veszni indul, s még oly „elhervadt és szol­gaságra született népségeket11 sem birt magába olvasztani, mint a görög, szerb, oláh, cincár, rác, örmény stb. Ennyiből is világos, hogy a döblingi kóroda nagy betege, e téren nincs egészen tisztában magával... De legkevésbé tarthatjuk correctnek azt a nézetet, a­mely, mint eszejárásából kivehető, esetleg a hitváltoz­tatást egyes embernek „kötelességévé1” teszi; noha magában véve a főté­telét, melyből a téves következtetést levonja, tagadásba alig vehetnők. Azt mondja t. i. s ennyiben igaza van, hogy: „az embernek főkö­­telessége, mennyire csak lehet­­ tágítni munkássági körét" — „mert mi­nél tágabb azon kör, melyben mozoghat, annál több emberi boldogságnak lehet szerzője és igy annál közelebb áll az Istenség eszméjéhez.* A tettek emberétől, a­ki politikai fényes pályájának is a „sikert" vallá vezér csillagául, nem vehetnők tán rész néven a vallásnak, — ezen isteni adománynak, — ily, szigorúan véve mégis csak materiális célokra lealjasítását. De a vallás, mely eredetét égből származtatja, magában véve nem­csak eszköz, hanem egyúttal cél is, mely rendeltetését akkor is elérte, ha a földi élet, minden siker nélkül „füstbe ment” volna, s ha buzgó kö­vetőjének nemcsak semmi hatáskört nem biztosított az emberek közt, ha­nem csak keservet, üldöztetést s végre martírkoronát hozott. „Az én országom neme földről való" monda nemde isteni alapítója azon vallásnak is, melyről Széchenyi azt hiszi és hirdeti, hogy, ha nem is a „mennyország kapujához11, de a földi lét boldogulásához, az „igazi civilisa­­tióhoz 11 s „haladáshoz11 annyira elengedhetetlen?! Itt a régi iskolával, mely a vallást és egyházat államintézménynek tekintette, s országos célokra használta fel, az uj világnézet áll szembe, mely az ember benső hitéletét érinthetetlen szentélynek hagyja meg s az állam céljait más eszközökkel óhajtja előmozdítani s biztosítani. E más eszközök kiásják-e a próbát? azt, persze, csak a jövő fogja megmutatni. Zichy Antal. (Folytatjuk.) Iskolai refor­m. Az 18­4­5-iki tanév be van fejezve. Mint a görög mythosban a Janus-fej kettős arccal birt, mel­lyel egyidőben előre és hátra tekinthe­tett, vessünk mi is egy futólagos pillantást a közel­múltra, hogy abból tanulságot a jövőre levonhassunk, hiszen múlt és jövő oly szoros kap­csolatban állanak, mint ok és okozat, a jelen csak átmenetet képez, mely a két időszakot összefűzi. Jelen szemlénknél mindenek előtt azon kérdés

Next