Népnevelők Lapja, 1891 (26. évfolyam, 1-52. szám)

1891-11-21 / 47. szám

im. évfolyam. 47. Bclapest, 1891. novellier 21. XEVELÉS-OKTATÁSÜGYI SZAKKÖiKLÖRY. Felelős szerkesztő : SOMLYAY JÓZSEF. Megjelenik e lap minden szombaton. Előfizetési <ira: Egész évre................................4 frt Fél évre........................... . 2 frt Negyed évre...........................1 frt Pályázatok és egyéb hirdetések petit soronként 10 krral számíttatnak. — Kéziratok nem küldetnek vissza. — Kiadó : LAMPEL ROBERT (YFodiaiier F. és Fiai ) Andrássy­ út 21. szám. A lap szellemi részét illető közlemények a szer­kesztőhöz : Budapest, I., Alkotás-utcza 19. sz., előfizetési pénzek, reclamatiók és hirdetések a kiadóhoz . LAMPEL ROBERT (Wodianer F és Fiai) cs. és kir. udvari könyvkereskedése, Andrássy­ t. 21. szám alá küldendők. TaRTALOM : A természetrajzi tanítás legújabb módszere. LÉDERER A. — Az illem tanításáról. SZÖLGYÉMY GYULA. (Vége.) — Az Írásról s annak tanításáról. (Értekezés.) KONGLER LAJOS. (Vége.) — Az »Eötvös alap” orsz. tanítói egyesületének közgyűlése. LAKITS VENDEL. — Tárcza. Tanító. Irta: ÁBRÁNYI EMIL. — Egyesületi élet. Az „Aradvidéki Tanítóegylet“ R. — Irodalom. - Iskolai értesítők — Vegyesek. — Szerkesztői üzenet. Laptulajdonos : A „Népnevelők Budapesti Egyesülete.“ A természetrajzi tanítás legújabb módszere. *) Három ok indít engem e mai előadás tartására. Az első ezen három ok közül a természetrajzi oktatás fontossága. Ismeretes önök előtt, hogy a közoktatásügyi minisztérium által kiadott népiskolai tanterv — ámbár a természetrajzot, mint önálló tantárgyat csak az V. és VI. osztály számára rendeli el - a termények leírását, a természet­rajz tanítását mindemellett már az I. és II. osztályban a beszéd- és értelem­gyakorlatok alapján s a III. és IV. osztályban az olvasás, a lakóhely ismer­tetése és a földrajzi tanítás alkalmával követeli. Önök jól tudják, hogy a természetrajz tanítása által akarjuk főleg az ifjúság érzékeit, megfigyelő és összehasonlító képességét gyakorolni, a ter­mészet iránt való szeretetet felébreszteni, a kedélyt nemesíteni, az aesthetikai, az erkölcsi és vallásos érzelmeket kiképezni, az önismeretnek a természet egységességének, valamint törvényszerűségének helyes felfogását, az egész­séges világnéz­et létrehozását előmozdítani ; a házban, a konyhában, kertek­ben, a gazdászatban és a kereskedésben előforduló legfontosabb és legközön­ségesebb természeti termények ismeretét közölni. Hogy a természet szépsége iránt a fogékonyság nálunk még nincs kellőleg felkeltve, arról gyakran van alkalmam szomorú tapasztalatokat szerezni. Míg máshol a közönség a nyilvános kertekben és sétányokon még a pázsitot is kíméli, míg pl. a gráczi Schlossbergben a legszebb és legélénkebb madárvilág énekelve, félelem nélkül, bizalommal ugrándozik a sétáló közön­ség között, addig nálunk a közönség és az ifjúság, az anyák és a nevelőnők kíséretében is a nyilvános kertek virágait letördelik, a pázsitot összetapod­ .) Előadatott a Népnevelő­k Budapesti Egyesülete paed. szakosztályának f­­ő­­okt. hó 29-én tartott ülésén- 47

Next