Népnevelők Lapja, 1894 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1894-06-30 / 26. szám

XXIX. évfolyam­ 26. »«ám. Budapest, 1894. junius 30. NÉPNEVELŐK LAPJA NEVELÉS-OKTATÁSÜGYI SZAKKÖZLÖNY. Felelős szerkesztő : KONCSEK LAJOS. Laptulajdonos : A „Népnevelők Budapesti Egyesülete“. Megjelenik e lap minden szombaton. Pályázatok és egyéb hirdetések petit soronkint 10 Krral uram itta­tn­a­k. Kéziratok nem küldetnek vissza. — Kiadó : HEISLER J. II. kér- várkert-rakpart 1. sz. A lap szellemi részét illető közlemények a szer­kesztőhöz •• Budapest 11. Batthyány-utcza 37. sz.. előfizetési pénzek, reklamácziók és hirdetések a kiadóhoz : Heisler J., kő- és könyvnyomdatulajdonoshoz (11. ker., várkert-rakpart 1. sz. alá) küldendők. TARTALOM: Az osztatlan népiskola és a tanterv. (Folyt.) Uj­fal­uss­y Sándor. — A magyar nyelv tanítása állami iskolákban. (Folyt.) Gramma Döme. — Komócsy József f. L­a­ki­t­s Vendel. — A jövő népiskolája. (Folyt.) Ember János. — Könyvismertetés. K. — Tanítók a miniszter­nél. — Külföldi tanügy. — Irodalom. — Vegyesek. — Szerk. üzenetek. Előfizetési ára : Egész évre..............................................4 frt. Fél évre ..............................................2 „ Negyed étre...............................................1 „ Az osztatlan népiskola és a tanterv. Tagadhatatlan, hogy az osztatlan iskola az idő helyes kiaknázá­sára van utalva. Ha valahol, itt az idővel gazdálkodnunk kell. És ez nem is nehéz. A felsőbb osztály legtöbbször részt vehet a közvetlen alsóbb osztály tanításában; ütem szerint írhat a tanév második harma­dától kezdve mindenik osztály együtt; a IV. oszt. a III-kal, a VI. az V.-kel olvashat együtt ; a III. a Il.-kal, a IV. a III.-kal ismétli a nyelv­tani anyagot, mit az V. és VI. teljesen együtt tanul; ugyanez lehető a számtannál, a földrajznál is ; a természettudományi anyag nagy része elvégezhető a gazdasági és kertészeti gyakorlatokkal ; történelmet az V. és VI. oszt. együtt tanul, míg az alkotmánytan beilleszthető ré­szint a földrajzba, részint a történelembe ; éneket hallás szerint tanulhat mind a 6 osztály együtt, kora szerint pedig tanulhat a IV. a III.-kal, a VI. az V-kel. Testgyakorlatot tanulhat minden osztály együtt. A nemzetgazdaságtan fontos elemei a számtanban, földrajzban előfor­dulnak s pár olvasmányba összefoglalhatók. Az embertan és egészségtan a beszéd- és értelem-gyakorlatoknál s a természetrajznál fordul elő s ol­vasmányokban szintén földolgozható. A számolás, mint készség elsajátitására az osztatlan iskola osztá­lyonként kevesebb időt fordithat, mint az osztott, mert itt a felsőbb az alsóbb osztál­lyal mindig gyakorolhatja magát e készségben s ha külön terem van, vagy jó időben a szabadban az osztályok egymástól kellő távolságba különíthetők, az alsóbb osztályt egy-egy felsőbb osztályú jó tanuló gyakoroltathatja a számolásban. — Éppen így van az olvasásnál, írásnál, rajzolásnál és éneklésnél is. — A könyvből tanultatás osztatlan iskolában szintén jó kisegítő, mert itt a gyermek mindig egy-egy tanul­­tabbnak felügyelete alatt tanulhat, a­ki őt esetleg felvilágosítja, tanulni

Next