Népszabadság - Budapest melléklet, 2001. június
2001-06-01
NÉPSZABADSÁG BUDA M2PEST 2001. JÚNIUS 1., PÉNTEK A jobb tömegközlekedés a megoldás Budapest koncepciójának megvalósításához másfél évtized, ezerötszázmilliárd és a kormány segítsége kellene A tömegközlekedés fejlesztése a megoldás a jelenlegi helyzet javítására - derül ki Budapest most tárgyalt koncepciójából. A reformelképzelések megvalósításához legalább másfél évtized és - becslések szerint - 1500 milliárd forint kell. A nagyobb beruházások kivitelezésében a városvezetés számít az állam közreműködésére. Becslések szerint mai áron 1500 milliárd forint kellene azoknak a beruházásoknak a megvalósításához, amelyeket Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve tartalmaz. A koncepció többéves előkészítés, egyeztetés, vita és módosítás eredménye. A főváros évente 40 milliárd forintot költhet közlekedésfejlesztésre, ám ez a szükségesnek a töredéke - nyilatkozta a napokban Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. A közép- és hosszú távú fejlesztési terveket tartalmazó koncepció azokat az elképzeléseket is részletezi, amelyek megvalósítása a fővárosi közlekedés mai helyzetében nem sokáig halogatható. Ilyen például az M0-ás, az Ipartelepi feltáróút és a Munkás (Körvasút menti) körút és három új Duna-híd megépítése. Az átkelők hiánya miatt a közúti forgalom a sűrűn beépített zónákat aránytalanul sújtja. Oldani kellene a túlzott terhelést, kivonhatnák a járműveket a belső zónákból, új kapcsolatokat létesítenének a külső térségek között és csökkentenék a hidakhoz kapcsolódó úthálózati forgalmat. A fejlesztési program kiemelten kezeli a kötött pályás tömegközlekedés fejlesztését. Legfontosabbnak az 1-es és a 13-as villamos pályájának meghosszabbítását és az 56-os villamos gyorsvasúttá fejlesztését, valamint a 2-es metró felújítását tartja. Nem lehet azonban sokáig várni a Kőbányai út és a Thököly út rekonstrukciójával sem. Utóbbiról civil és szakmai körökben is egyre több szó esik, a többség véleménye szerint vissza kell állítani az útvonalra a villamosközlekedést, a nyomvonalat meghosszabbítva összeköttetést teremteni a Belváros és az újpalotai lakótelep között. A kötött pályás fejlesztési elképzelések között a BKV biztonságos működésének megteremtése a városvezetés egyik legfontosabb célja. A következő lépés a metró, a HÉV és a villamosvonalak összefüggő hálózatának kiépítése lenne. A főváros nem mond le a 4-es metróról, amely a kötött pályás hálózati rendszer gerincét alkotná. A terv fontosnak tartja az 5-ös metró megépítését, vagyis az észak-déli HÉV-vonalak összekötését a Belváros alatt. A csepeli HÉV-nek 2005 és 2008 között el kellene érnie a Kálvin teret. A megvalósításnál azonban a városvezetés az állam közreműködésére is számít. A fejlesztési koncepció a korábbihoz képest több pontban változott, például a tervezett beruházásokat három helyett két szakaszban - közép- és hosszú távon végrehajtandónak - határozta meg. A középtáv 2015-ig öleli fel a javaslatokat, a távlati pedig azokat a fejlesztéseket tartalmazza, további időütemezés nélkül, amelyeknek megvalósítására 2015-ig nincs reális esély. Ilyen lehet például a közösségi közlekedésben a 4-es metró, valamint az észak-déli regionális gyorsvasút teljes vonalának kiépítése, vagy a Budai-hegyvidék gyorsvasúti megvalósítása. Az ellenzéki frakciók szerint a legfontosabb a felszíni tömegközlekedés fejlesztése, de legkésőbb 2010-ig a metró megépítésére is szükség van. A Fideszfrakció a fontos teendők közé sorolja az 1-es villamos nyomvonalának meghoszszabbítását és a 2-es metró továbbvezetését Kelenföldig. Német H. Erzsébet A DUNA-HIDAK ÁTLAGOS NAPI FORGALMI TERHELÉSE (jármű/nap) Középső szektor Déli szektor Északi szektor Margit híd 71410 összesen 117 330 A 3 forg. sáv/irány összesen 264 990 9 forg. sáv/irány összesen 133 520 a 4 forg. sáv/irány Forrás: Fővárosi önkormányzat NÉPSZABADSÁG-grafika A FIDESZ ÁLTAL KORÁBBAN TÁMOGATOTT 250 MILLIÁRDOS CSOMAGTERV PIUSVÖRÖSVÁR 1. Budapesti Intermodális Logisztikai Központ 2. Nyugati pályaudvar-Ferihegyi repülőtér közötti gyorsvasút 3.1- es villamos meghosszabbítása Budára 4.2- es metró felújítása és meghosszabbítása Kelenföldig 5. Északi híd / 6. MO-ás keleti szektorának megépítése, ..a . im. 7. MO-ás déli szektorának bővítése 8. Ferihegyi repülőtér bővítése h GÖDÖLLŐ BUDAÖRS BUDAPEST IJtwoWiLN.H GYÁL NÉPSZABADSÁG-grafika Szenvedélyek napja A Corvin Filmpalota és a Kultiplex ad otthont június 5-én a Szenvedélyek napja rendezvényeinek. A Sziget Kulturális Szervezőiroda és a Félúton Alapítvány harmadik alkalommal szervezett, ingyenes programja segítséget kíván nyújtani a szenvedélybetegségek pontosabb megismeréséhez, az addikciók, függőségek kialakulásának felismeréséhez, és a védekezés lehetőségeihez. Az idei rendezvényen dokumentum- és játékfilmek, kerekasztal-beszélgetések, előadások követik egymást. Szó lesz a nikotinfüggőségről, a kemény drogok elleni küzdelemről, a társfüggőségről, a szexről és az internetfüggőségről is. Az érdeklődők színházi előadásokat, koncerteket is megtekinthetnek, meghallgathatnak. A középiskolásoknak Kalandjáték címmel vetélkedőt szerveznek. Támogatás kritikával Pártállástól függetlenül támogatták a képviselők Budapest közlekedési rendszerfejlesztési tervének elfogadását a Fővárosi Közgyűlés tegnapi ülésén. A Fidesz- MDF-MKDSZ-frakció is, ám hiányolták, hogy mindehhez nem társul politikai program. Olyan, amelyben a városvezetés pontosan meghatározná a közeljövő fejlesztési feladatait, azok sorrendjét és a forrásokat. Tirts Tamás hozzászólásában Demszky Gábor tíz évvel ezelőtti főpolgármesteri programjának legfontosabb elemeit sorolta fel. A frakcióvezető megítélése szerint ebből kevés valósult meg: kormánysegítséggel is csak egy új Duna-híd épült, és kiszélesítették a Hungária körutat. Nem készült el az M0-ás, nem valósult meg a 6-os út kiszélesítése, a csepeli gerincút, nem fejlesztették a tömegközlekedési hálózatot. Az ellenzékiek a városvezetés egyik legnagyobb bűnének azt tartották, hogy hagyták a BKV-t a csőd szélére kerülni. Szálka Miklós pedig arra mutatott rá, hogy megítélése szerint rossz közlekedéspolitikát folytatnak akkor, amikor évi 20-30 milliárdot költenek közlekedésfejlesztésre, miközben tíz év alatt 20 százalékkal csökkentek a tömegközlekedési szolgáltatások. A városüzemeltetési bizottság módosító indítványt nyújtott be, amelyben többek között felkérik a főpolgármestert, hogy kezdeményezze a helyi tömegközlekedés állami finanszírozásának visszaállítását, a nagyvárosi tömegközlekedést sújtó jogszabályi diszkrimináció megszüntetését, valamint a nagyvárosok közlekedési szövetségeinek megalakulását elősegítő jogharmonizáció mielőbbi hatálybaléptetését. A közlekedési rendszerek összehangolása érdekében szorosabb együttműködést kezdeményeznek a közép-magyarországi régióval. A fideszesek benyújtottak egy olyan módosító indítványt is - amelyet bizonyára nem fogad el a közgyűlés -, hogy Demszky Gábor és Medgyessy Péter térítse meg a fővárosi önkormányzatnak és a BKV-nak a metróper költségét, azaz 30 millió forintot. Németh Eva +■ HOSSZÚ TÁVÚ TÖMEGKÖZLEKEDÉSI ELKÉPZELÉSEK LISVOHOLIAH" Békásmegyer Rákospalota HONQAPOtKKG Csömör Klfcsar Hűvösvölgyi, BUDAÖRS Diósd Csepel ----------mwm fezi , 11 1, Rákosliget Rudas fürdő Gellért-hegy kötött pályás szállítóeszköz Ferihegy Forrás: Bp. közlekedési rendszerének fejlesztési terve NÉPSZABADSÁG-grafika Keresik a mászókabaleset felelősét Lapszél Ismeretlen tettes ellen foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vétségének alapos gyanúja miatt eljárást indított a Budapesti Rendőr-főkapitányság a XV. kerületi, Molnár Viktor utcai óvodában történtek miatt. Az önkormányzat is fegyelmi vizsgálatot indít a mászókabaleset ügyében. Mint tegnap megírtuk, szerda délelőtt a XV. kerületi, Molnár Viktor utcai önkormányzati óvodában eldőlt egy fából ácsolt mászóka, és hét balesetet szenvedett gyereket kórházba kellett szállítani. Dr. Bálint István, a Bethesda Gyermekkórház sebészeti osztályának vezetője munkatársunknak elmondta: két óvodásnak egy-két napig még a kórházban kell maradnia. A BRFK ismeretlen tettes ellen foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vétségének alapos gyanúja miatt eljárást indított - tudtuk meg a BRFK sajtóosztályán. Ennek alapja az lehet, hogy az óvodában május közepén megrendelték a balesetet okozó leshelymászóka javítását, ám ennek ellenére felengedték rá a gyerekeket. Ambrus János alpolgármester elmondta: két éve telepítették a játékszert. Az ellenőrzésről készült május 16-i jegyzőkönyv szerint a szerkezet száradása, zsugorodása miatt a csavarokat, csapokat és más kötéseket meg kellett húzni - ezt a munkát el is végeztették. A szerkezet rögzítéséhez fel kellett volna szerelni egy andráskeresztet is, ez azonban a kihívás napi rendezvények miatt elmaradt. Az alpolgármester szerint a Molnár Viktor utcai óvodában intézkedni kellett volna a javítás befejezéséről, illetve arról, hogy annak elkészültéig ne használják azt a gyerekek. Az önkormányzat fegyelmi vizsgálatot indít, mivel azonban az óvoda a másutt működő Száraznád Oktatási Nevelési Központ felügyelete alá tartozik, egyelőre kérdés, hogy az óvónővel, az óvoda igazgatójával vagy a nevelésioktatási központ vezetőjével szemben kezdeményezzenek-e vizsgálatot. Csütörtök reggel a Molnár Viktor utcai gyerekintézmény udvarán fekvő mászókát az önkormányzat megvizsgáltatta, a műszaki és munkavédelmi szakemberek szerint felvetődhet a gyártó felelőssége is. K. A. Újpest Ma délután ünnepélyes keretek között adják át az újpesti Városháza dísztermében az immár hagyományosan kiosztandó Újpest Gyermekeiért-díjat, az Újpest Kiváló Tanulója címet, az Újpest Kiváló Sportolója és a Kiváló Diákközösségi Munkáért elismeréseket. Újbuda Nemzetiségi napot tartanak szombat délután a Kamaraerdei Ifjúsági Parkban. A kerület bolgár, cigány, horvát, lengyel, német, örmény, román és szerb kisebbségi önkormányzatai ötödik alkalommal szervezik meg közös rendezvényüket, amelyen számos kulturális és szórakoztató program várja az érdeklődőket. MITSUBISHI PAJERO PICK UP 4WD AKCIÓ! GLS változat klímával 15_4es-oee-fr+áfá 4 999 000 Ft+áfaA MITSUBISHI MOTORS GL változat A-Lao-pee-f0áTá 3 690 000 Ft+áfa Kérje opciós csomagjainkat! PAJERO PICK UP 4WD GLSDUNA INTERSERVICE www.mitsubishi.co.hu E-mail: ertekesites@dunainterservice.hu 1012 Budapest, Alkotás u. 20. Tel.: 202-5180 1134 Budapest, Róbert K. krt. 47. Tel.: 350-2121 1037 Budapest, Zay u. 24. Tel.: 250-4065 PAJERO PICK UP 4WD GL