Szabad Nép, 1948. február (6. évfolyam, 26-50. szám)

1948-02-01 / 26. szám

VASARNA!»­IMS FEWATTAR ! SZABAD NI! Egyház és demokrácia (Válasz az „Uj Ember"-nek) Az „Uj Ember“ ,■Január 25-iki száma vezércikkben válaszol Rá­kosi Mátyás elvtárs pártunk HL országos értekezletén tartott be­számolójának ama részére, amely a demo­krácia és az egyház viszo­nyával foglalkozott. A választ az „Uj Ember“ „a katolikus közvéle­mény nevében“ adja meg, a „ma­gyar katolikus társadalom“ nevé­ben, amely — az „Új Ember“ sze­rint — „az ország többsége s vele szemben bármely párt kisebbség“. Már ehhez is van szavunk. Való igaz, hogy a magyar nép több, mint 65% -a katolikus vallású, de — kérdjük — hogyan lehet a val­lás­statisztikát a választási statisz­tikával összekeverve a katolikusok „többségére“ hivatkozni például a 22%-os kommunista „kisebbség­gel“ szemben? Nem tudja az „Új Ember“, hogy összehasonlíthatat­lan nagyságokról van szó, mert más a felekezeti és más a válasz­tási számarány? A 67%-os „kato­likus többségben“ ugyanis ott va­gyunk mi is, a választási „kisebb­ség“, lévén a Kommunista Párt tagjainak és választóinak többsége katolikus. De még ha ettől a statisztikai bűvészkedéstől eltekintünk is, nem megnyugtató az „Új Ember“ hivat­kozása az egész „katolikus közvé­leményre“ más szempontból sem. Ha kevesebbet mondott volna, meg­nyugtatóbb lett volna. Mit ér vele a magyar demokrácia, ha az „Új Ember“ cikke, amely bizonyos kö­zeledési szándékot igyekszik kifeje­zésre juttatni, a megfoghatatlan és meghatározhatatlan „katolikus közvélemény“ nevében beszél? De beszél-e a katolikus egyház mérték­adó körei nevében, beszél-e a döntő egyházi tényezők nevében, beszél-e a megegyezési szándékot nem, el­lenben annak ellenkezőjét elég gyakran kifejezésre juttató legfel­sőbb egyházi tényező nevében? Vájjon a „katolikus közvélemény­re“ való hivatkozás nem azért tör­ténik-e, hogy ezt a döntő kérdést meg lehessen kerülni? A magyar demokráciának elvégre nem a „ka­tolikus közvélemény“ a partnere a szóbanforgó kérdésekben, hanem az egyház hivatalos tényezői és mi a biztosíték arra hogy a legille­­tékesebb tényező nem gáncsol­ja-e el azt a bizonyos közeledési szán­dékot, amelyet az „Uj Ember“ cikke vél kifejezni? De szó van-e komolyan közele­dési szándékról? Az „Uj Ember“ cikke alapján bizony elhamarko­dott lenne erre a kérdésre igen­nel felelni. Az „Új Ember" ugyanis Rákosi elvtár­s konkrét vádjaira, amelyek szerint a katolikus egy­ház reakciós körei ellenségei a köztársaságnak és a demokrácia népi vívmányainak, csupa nega­tívummal felel. Nem ismerik el a köztársasá­got? A válasz ez: „eddig nem hangzott el olyan nyilatkozat, amelyekből azt lehetne következ­tetni, hogy az egyház a köztár­saságot nem ismeri el.“ Hát ez édes kevés- Még csak az hiányoz­nék, hogy az egyház nyíltan a köztársaság ellen nyilatkozzék! A magyar köztársaság joggal el­várhatja, hogy az egyház pozi­tíven és helyeslően a köztársaság mellett álljon ki. A Habsburgok idején a katolikus egyház bezzeg nem tanúsított ily hűvösen sem­leges és tartózkodó magatartást a monarchiával szemben. A Horthy­­■rendszer alatt sem szorítkozott a magyar püspöki kar állásfogla­lása arra, hogy nem fordult a „kormányzó“ ellen. Ha az egyház ki tudott állni a Habsburg-mo­narchia és a Horthy-rendszer mellett, akkor a minimum, amit a demokrácia elvár tőle, hogy leg­alább ugyanolyan buzgalommal álljon ki a magyar nép állam­formája, a köztársaság mellett. Az egyház nagyon jól tudja, hogy földosztást soha még vissza nem csináltak“ — írja az „Új Ember.“ De kimerülhet-e ebben az egyház álláspontja a magyar demokrácia egyik legnagyobb vívmányával, a földreformmal szemben? Csak arról van-e szó, hogy az egyház a földreformba mint valami elkerülhetetlen és sajnos, megmásíthatatlan rosszba, kénytelen-kelletlen belenyugod­jék? A magyar nép a földreform­mal kapcsolatban épúgy, mint demokrácia többi nagy eredmé­nyével, országépítő erőfeszítései­vel kapcsolatban többet kíván az egyháztól mint duzzogó belenyug­vást a változhatatlanba. Az egyház azt kívánja, hogy ne szorítsák rezervációba, a templom falai közé, önmaga szo­rítja magát rezervációba azzal, hogy a magyar dolgozó tömegek hősies munkáját, a magyar de­mokratikus kormányzat nagy erő­feszítéseit a háborús sebek begyó­­gyítására, országunk felemelésére közömbösen, sőt ellenségesen szemléli, ahelyett, hogy támo­gatná. A nagy demokratikus tár­sadalmi reformmal, amely az or­szágot a dolgozó nép hazájává teszi, az egyház a maga demokrá­ciaellenes sérelmi politikáját sze­gezi szembe. Hogy „nem emelt szót egyetlenegy újítással szem­ben sem?’* Ha ezt a negatívumot az urak elégségesnek tartják, mi és velünk a magyar dolgozó nép — nem. ,,Alaptalan a vád a hároméves tervvel kapcsolatban“ — írja ez „Új Ember“ — és hivatkozik arra, hogy Szent István napján a templomokban megáldották a munkaszerszámokat, „amelyeket munkások az egyház áldásával kívántak a hároméves terv meg­valósításában felhasználni“. Az „Új Ember“-­nek, sajnos, rövid az emlékezete. Valóban megáldották a munkaszerszámokat. De amikor a demokratikus közvélemény és a Kommunista Párt is ezt a tényt örömmel üdvözölte és úgy értel­mezte, hogy az egyház, íme, tá­mogatja a hároméves tervet, azonnal megjelent a hivatalos egyházi cáfolat, amely kereken kijelentette, hogy a munkaszer­számok megáldásának a három­éves tervhez semmi köze. Elfelej­tette az „Uj Ember“ ezt a cáfo­latot? Mi nem. Az ,,Új Ember“ állításának, hogy az egyház a hároméves tervet támogatja, csak úgy lehet hinni, ha ugyanazok az illetékes egyházi körök, amelyek 1947 augusztusában ezt a cáfola­tot kiadták, most megcáfolják és hatályon kívül helyezik saját cá­folatukat. Ugyanez vonatkozik az 1848-as centenárium megünneplésének kér­désére is. Mit érnek a fogadko­zások, hogy az egyház ünnepelni akarta 1848 emlékét, mit ér a késői és utólagos engedély az ál­lami ünnepségeken való részvé­telre, ha az ünneprontó és kegye­letsértő, a történelmet megham­i­­­sító és a nemzeti érzelmet fel­háborító kijelentések és megnyi­latkozások­ megtagadása, elítélése és visszavonása a mai napig nem történt meg? A kormányzat nem koboztatta el a hirhedt Alma­nachot, a még hirhedtebb fiajdók­­cikket. Nyilván alkalmat akart adni az Actio Catholicának, hogy ezt a nemzet­ellenes kiadványt maga vonja ki a forgalomból. Megtette-e? Nem tudunk róla. De mit ér a 48 emléke melletti kény­szeredett kiállás, ha a kegyelet­sértő cikkek és beszédek szelle­métől nem határolják el magukat, inkább hallgatva próbálják ki­várni, amíg a feledés füve nő fe­­j­lettük ? Az „Uj Ember*’ tiltakozik a vád ellen, hogy az egyház palástja alá gyűjti a reakciósokat. Ajánl­juk figyelmébe az Actio Catholica új és új kiadványait, például azt, amelynek szerzője az államosítást a közönséges rablással hasonlí­totta össze. Mit érnek a balkéz, az Új Ember cikkírójának fogad­kozásai arról, hogy az egyház nem ellenzi a demokratikus újí­tásokat, ha a jobbkéz, az egyház legnagyobb társadalmi szervezete, a demokrácia legfontosabb re­formjai és vívmányai ellen uszít, a demokrácia melletti pozitív ki­állás helyett? Igen, szükség van megegyezésre. De nem lehet kétséges, hogy ez a megegyezés csak a demokratikus rend, a demokratikus vívmányok és törvények teljes és fenntartás nélküli elismerése és támogatása alapján lehetséges. Meggyőződé­sü­nk, hogy ezt velünk együtt vall­ja a magyar katolikus dolgozó nép, de a papság többsége is. Nem szándékunk az alsó papság szembe­állítása az egyházi hierarchia felső részével, vagy a püspökökkel. Jól tudjuk, hogy a katolikus egyház szellemétől és szervezetétől idegen ilyenfajta ellentét, tehát céltalan volna az ellentét megteremtésére irányuló kísérlet is. De jól tudjuk azt is, hogy az alsó papság tekin­télyes rész­e, a kezdeti megzavaro­dottság és meg-nem-értés után, már látja és értékeli a demokrácia anyagi és szellemi építő munkájá­nak eredményeit, közeledik a de­mokráciához és kívánja, hogy egy­háza is feladja a sértődöttség, a duzzogás a gyűlölködés, ellenséges­kedés meddő és reakciós sérelmi politikáját a demokráciával szem­ben. Ez a válaszunk az „Új Ember­nek. És az, amit Rákosi Mátyás elvtárs mondott szóbanforgó be­szédében: „A magyar demokrácia eddig minden problémát, mely elé a történelem állította, megoldott. Amikor napirendre tűzi, végezni fog azzal a reakcióval is, mely az egyház köntöse mögé búvik.“ Ebből az következik, hogy a megegyezés útjának egyengetésé­­hez szavak után most már tet­tekre van szükség. A Sárkány-üggyel kapcsolatban nyolc magasrangú tisztviselőt bocsátottak el a honvédelmi minisztériumból Sárkány József honvédelmi állam­­titkár letartóztatása és az üggyel kapcsolatos vizsgálat több más visz­­szaél­ésre is fényt derített. E visszaéléseknek részesei vol­tak a honvédelmi minisztérium magasrangú tisztviselői. A felszabadulás után ebben a mi­­nisztériumban a régi polgári alkal­mazottak szinte teljes számban meg­­maradtak, sikerrel vészelték át a létszámcsökkentés és más demokra­­tizáló akciók „veszélyeit". Legfőbb támaszuk éppen a jogi csoportfőnök­­ség vezetője, Sárkány államtitkár volt. Ezen az osztályon valóságos te­nyészete volt a reakciós bürök­­ráciának. Sárkány letartóztatása után politi­­kai és gazdasági okok miatt további nyolc magasrangú tisztviselőt tá­­volítottak el a minisztériumból, illetve — katonai műnyelven — „rendelkezési állományba helyezték,'' őket. Az elbocsátottak között van: Bla­­zovics János dr. miniszteri osztály, főnök, Sárkány volt helyettese. Sze­pesi Géza osztályfőnök a magánjogi osztály vezetője. Glóss Miklós taná­csos, a közjogi osztály vezetője. Vi­cáién Kálmán dr. tanácsos a polgári személyügyi osztály vezetője, vala­mint Desselvffy Sándor dr. osztály­tanácsos, Heinrich Aladár dr. taná­­csos és Bárkányi Ákos dr. osztályta­nácsos. Az eltávozottak helyébe új osz­tályvezetők kerültek. Zák Ferenc dr. tanácsos, a jogi osz­tály vezetője, Sárkány államtitkár helyett. A polgári személyügyi osz­tály vezetését Erdélyi Ferenc dr. mi­niszteri titkár, a magánjogi osztályét László Csaba dr. miniszteri titkár, a szolgáltatási osztályét Kaposi Miklós dr. tanácsos, a hadkiegészítési osztá­lyé, Zamárdi Ödön dr. tanácsos vette át. Kornis Gyula professzort búcsúztatja meleg sorokkal a Magyar Nemzet abból az állam­ból, hogy végre,valahára elhagyja egyetemi katedráját. Részletesen felsorolja érdemeit; azt, hogy ál­lamtitkára volt Horthynak, azt, hogy alelnöke volt a fasiszta tör­vényeket megszavazó parlament­nek, azt, hogy a magyar fasiz­­must nem Imrédy személyéig — ,,es aker Gömbösig—Darányiig tá­mogatta. Ez már magában véve is elég „érdem“ lenne az egye­temről való gyors távozáshoz. De a Magyar Nemzet nem elégszik meg ennyivel. Méltatja Kornis tu­dományos munkásságát is, ki­emelve az Államférfiről szóló „hatalmas tanulmányát’'. Nos, hadd emeljünk ki mi is néhány részletet ebből a remekműből. A könyv­ 19 és III. oldalán így vé­lekedik Komis Mussoliniról: „A már a kommunizmus anarchiájába tűző Olaszországot Mussolini hír­­télen visszarántja az örvény szé­léről ... Mussolini az antik Róma társadalmi és katonai szervezeté­­ben, a Fasces fegyelmében fedezi fel a modern társadalmi hisztéria, a bolsevista veszettség szérumát." Mac Demaldnak is hasonlók Kor­­nis szerint az érdemei: „Mac De­­naldnak volt lelkiereje s állam­férfiéi belátása ahhoz, hogy a vi­­lágháború utáni esztendőkben a mindinkább vörös színt öltő a*1­gol munkásszervezetekben p&ma­ lan bátorsággal és harci készség*­gel nekiszegezze mellét a kormu­w nista áramlatnak, amivel nemcsak hazáját, de az emberiséget men­­tette meg." S ha Imrédyért nem is rajongott Kornis Gyula, urát és parancsolóját, Hitlert nem ta­­gadta meg: „A nemzeti szocializ­mus unalomrajutásával a német politikai jellem, úgy látszik, erős fordulaton megy keresztül. A Versaillesban diktált béke Hitler Adolf páratlan sugalmazó szemé­lyének befolyása alatt a világhá­ború szégyenletes befejezésére való visszahatásként másfél évti­zed alatt mintha gyökeresen meg­változott volna ... A magas hő­fokú nemzeti érzés összetörte és kiirtotta a kommunizmust, amely Németország belső egységét fe­nyegette: kétségtelen tény, hogy az új német politikai lélek védel­mezte meg egyelőre Nyugat-Euró­­pát a birodalomban már-már unalomra törő kommunizmussal, mint keleti barbársággal szem­­ben." (252 oldal.) Aki így ír, így „filozofál", all­­nak nem soji keresnivalója van a magyar ifjúság nevelésének egyik legfőbb posztján, a magyar de­mokrácia egyetemének katedrá­ján. Legfeljebb a Magyar Nem­zetbe való­­ vezércikkírónak. Amikor a svájciak még nem voltak olyan kényesek A Voix Ouvriere Tarr László felarfiziálásáról A Voix Ourvriére, a svájci mun­­kapárt lapja január 27-i számában a következőkben kommentálja a svájci ügyészség közleményét Tarr Lászlónak, az MTI svájci tudósító­jának letartóztatásáról: „Megállapítjuk, hogy a szövetségi ügyészség 1948-ban sokkal érzéke­nyebb, mint 1940 és 1944 között volt. Abban az időben ugyanis úgyneve­zett újságírók, valójában ügynökök és közremért kémek összeállíthattak és küldhettek ezernyi jelentést a Svájcban élő külföldi állampolgárok, sőt még a svájci állampolgárok te­vékenységéről is, anélkül, hogy bárki háborgatta volna őket. Igaz ugyan, hogy ak­kor a szóbar­ forgó jelentésekért Berlinbe vagy Vichybe küldték. Változnak az idők..." Iyámossák a textilvásárlási igazolvstinfit A Textgáru Eligazító Iroda közli: A fogyasztó közönség a textilvásár­lási igazolvány első oldal­én lévő sor­­számot előre — tehát még a vásárlás előtt — írja be tintával az igazol­vány belső oldalán lévő „Igazolvány sorszáma“ című 20. rovatba. Vágár­­zolni csak akkor lehet, ha ezek a szelvények ki vannak töltve. , VAGY sem... ...és tekintse meg kirakatainkban számtalan olcsóságunkat Vidékre utánvéttel szállítunk! 1886­ VlI. THÖKÖLY -ÚT 14­.

Next