Népszabadság, 1962. április (20. évfolyam, 77-100. szám)

1962-04-01 / 77. szám

4 WASHINGTON ÉS AZ ARGENTIN PUCCSISTÁK A­z ünnepélyes külsőségek sem hiányoztak, amikor José Maria Guido, az ar­gentin szenátus eddigi elnöke, 24 óra leforgása alatt másodszor is letette a köztársasági elnöki es­küt. Igen, másodszor, mert első eskütétele titokban, a puccsista katonatisztek jóváhagyása nélkül történt, s ezért ők nem is fogad­ták el ezt. Miután azonban Guido megígérte a hadsereg vezetőinek, hogy teljesíti követeléseiket — látnivalóan népellenes követelé­seiket —, megtörténhetett a má­sodik, most már ünnepélyes beik­tatási ceremónia. Így Guido el­mondhatja magáról, hogy ő az egyetlen elnök Argentína törté­nelmében, akinek kétszer kellett hivatali esküt tenni ahhoz, hogy bevonulhasson a Rózsaszínű Ház­ba, ahogyan Argentínában az el­nöki palotát nevezik. S ez a két­szeres eskütétel fényt vet az ar­gentin állapotokra, azok belső in­gatagságára. Bár az új elnök be­iktatásával a két hete tartó vál­ság formálisan megoldódott, mégis, előreláthatóan Guido két­szeres beiktatása sem teremtheti meg a kormányzat szükséges sta­bilitását, és nem képes elleplezni azt, hogy valójában egy szélső­ségesen reakciós katonai junta került az ország élére. Az argentin helyzet továbbra is válságokkal terhes. S azok a katonatisztek, akik a puccsot végrehajtották, hiába próbálják most az alkotmányosság színe­zetét kölcsönözni katonai dikta­túrájuknak, s meghamisítani a lezajlott események jellegét.­­ Így válik érthetővé, hogy az ame­rikai kormányzat, amelynek tu­lajdonképpen ünnepelnie kellene az argentin válság befejezését, hiszen a hatalmat ténylegesen gyakorló argentin főtisztek Washington és az Egyesült Álla­mok monopoltőkés körei iránti hűsége egy pillanatig sem lehet kétséges, mégis meglehetős rossz­kedvvel szemléli a katonai junta felülkerekedését. Mit is mutatnak az argentin ese­mények a Fehér Ház szemüvegén át nézve? A két hete lezajlott ar­gentin választások, amelyek a kommunisták által is támogatott peronista ellenzék győzelmét eredményezték, szinte pánikhan­gulatot keltettek az amerikai kor­mányzatban. Az Egyesült Államok Buenos Aires-i nagykövete villám­gyorsan kezébe vette a dolgok közvetlen irányítását, s akcióba léptek az argentin hadsereg Wa­­shington-barát vezetői, és Frondizi elnök közreműködésével egysze­rűen megsemmisítették a március 18-i választások eredményeit. Már-már úgy tűnt, hogy Frondizi teljes behódolása a hadsereg ve­zetői előtt elegendő ár ahhoz, hogy továbbra is a Rózsaszínű Ház lakója maradjon. S ez kedve­zett volna igazán a washingtoni kormányzat elképzeléseinek is, hiszen Frondizi további elnöksé­gével fedezte volna az alkotmá­nyosság látszatának fenntartását. Mindez talán magyarázatul szolgál Frondizi hirtelen támadt át bátorságára­ is, hogy színpadias pózoktól sem riadva vissza, olyan sokáig ragaszkodott az elnöki székhez. Erőfeszítései azonban hiábavalók voltak, hiszen honnan is várhatott volna segítséget ha­talmon maradásához? A néptöme­gek előtt már elvesztette hitelét, mert elnöksége idején megtagadta választási programjának haladó jelszavait, és reakciós, Washing­­ton-barát politikát honosított meg. A néptömegek ítéletét fejezte ke a március 18-i választás is, ame­lyen az ellenzék aratott győzel­met. S a tömegek követelték Fron­dizi távozását a választási ered­mények törvénytelen megsemmi­sítése miatt. De miért nem felelt meg Fron­dizi a Washington-b­arát főtisztek­nek, akik a szélsőségesen reakciós földbirtokos oligarchia, valamint az Argentínában hatalmas befek­tetésekkel rendelkező észak-ameri­kai monopóliumokkal­ szorosan együttműködő helyi burzsoá kö­rök érdekeit képviselik? Ahogy láttuk, ők is könyörtelenek voltak Frondizivel. Nem bocsátották meg neki, hogy engedélyezte a kommu­nisták által is támogatott peronis­ta jelöltek fellépését a választáso­kon, s „engedékenységével” súlyos veszélyeket idézett elő a washing­toni politikának. A szélsőjobbol­dali katonai köröket még Wa­shingtonnál is nagyobb félelemmel töltötte el az ellenzék választási győzelme, hiszen jól tudják, hogy a peronista mozgalom nagy válto­zásokon ment át, amióta Peron megbukott a radikálisabbá és egy­szersmind számukra veszélyesebbé is vált. Ezek a körök már akkor aggodalmukat fejezték ki, amikor a peronista befolyás alatt álló munkások gyűjtéseket indítottak és ajándékképpen traktorokat és iskolai berendezéseket küldtek a forradalmi Kubába. S a szélsősé­ges reakció jól látja azt is, hogy a peronista mozgalomban részt ve­vő tömegek nagy része Kubát te­kinti példaképének, s követeléseik mind hasonlatosabbakká válnak azokhoz, amelyeket az argentin kommunisták már esztendők óta hirdetnek, s hogy az argentin kom­munisták befolyása mind nagyobb a peronista mozgalomra. A kato­natisztek és a mögöttük álló erők csak a nyílt katonai diktatúrában látnak kiutat, vaskézzel akarnak leszámolni az ellenzékkel és ter­rorral próbálják elfojtani a hala­,­dó és népi erők mozgalmának te­­rebélyesedését. Frondizit viszont még arra sem tartották alkalmas­nak, hogy eljátszassák vele a báb szerepét. Ezért pálcát törtek fö­lötte, még akkor is, ha ez nem mindenben illik bele a­­Fehér Ház propagandistáinak számításaiba. Hiszen miről is van szó? Az ar­gentin válság „megoldásával” Washington maga állított ki bi­zonyítványt arról, hogy mennyit érnek a gyakorlatban Kennedy szép szavai a latin-amerikai or­szágok megsegítéséről, demokra­tikus átalakításáról. A „Szövet­ség a haladásért” elnevezésű, tíz esztendőre szóló húszmilliárd dolláros segélyprogramot a Fehér Ház azzal a jelszóval hirdette meg, hogy a latin-amerikai kor­mányok „demokratizálódnak” és felülről bizonyos reformokat haj­tanak végre. Ez a segélyprogram természetesen az Egyesült Álla­mok neokolonialista törekvéseit szolgálja Latin-Amerikában, de fel akarják használni arra is, hogy látszatreformokkal elejét vegyék a forradalmi robbanás­nak. E program egyik kulcsorszá­ga éppen Argentína lett volna, amelyet a Fehér Ház e segély­­program „kirakatává” akart vál­toztatni, hogy ellensúlyozza a ku­bai forradalom vívmányainak nagy hatását a latin-amerikai né­pekre. De most ezek a tervek egyelőre füstbe mentek, mert újra csak a régi­­típusú katonai dik­tatúra eszközéhez kellett folya­modni, hogy valami módon meg­mentsék a bukástól az Amerika­­barát kormányzatot Argentíná­ban. Ezért uralkodik el a vereség­hangulat most az amerikai bur­zsoá sajtóban. S mindez a jövőt illető kétségekkel is párosul. Hi­szen a katonai diktatúra csak át­menetileg oldotta meg a válságot. Azok az erők, amelyek győzelmet értek el a választáson, most az alkotmányosság helyreállításáért küzdenek. Harcuk kétségtelenül nehezebb lesz a katonai diktatúra körülményei között. Az utolsó szót azonban mégiscsak ők fog­ják kimondani, mert Argentíná­ban s másutt is Latin-Ameriká­ban ma már felismerik az Egye­sült Államok neokolonialista tö­rekvéseit, akár régi, akár „mo­dernebb” receptekhez folyamodik. Árkus István NÉPSZABADSÁG 1962. április 1. vasárnap Külföldi események — néhány sorban Kedden összeül a Biztonsági Tanács és folytatja az izraeli— szíriai incidensek ügyében be­nyújtott panaszok megvitatását. (AFP) Taylor tábornok, Kennedy ka­tonai tanácsadója, Londonból pén­teken Rómába érkezett. (AP) A dél-vietnami hazafiak már­cius derekán megsemmisítettek egy 200 főnyi chemista ejtőernyős­egységet, mely amerikai parancs­nokság alatt állt — jelenti a Fel­­szabadulás hírügynökség. Kennedy amerikai elnök leve­let intézett Szukarnóhoz a nyu­­gat-irráni kérdésben. Az üzenet tartalmát nem hozták nyilvános­ságra. (Reuter) A szovjet zeneszerzők III. kong­resszusa szombaton befejezte munkáját. Ebből az alkalomból a kongresszus elnöksége a nagy Kreml-palotában nagyszabású fo­gadást adott, amelyen részt vet­tek N. Sz. Hruscsov vezetésével a párt és a kormány vezetői. (TASZSZ) Az NDK Államtanácsának ülé­sén megvitatták az NDK-nak az arab, az afrikai és a latin-ameri­kai országokkal fenntartott kap­csolatait. Megállapították, hogy az NDK álláspontja a legfonto­sabb nemzetközi kérdésekben egybeesik az arab és az afrikai országokéval, s a latin-amerikai országok erősödő törekvése az önálló külpolitikára kedvező ta­lajt teremt az NDK-val való kapcsolataik további fejlődéséhez. (TASZSZ) Szovjet—kubai kulturális együttműködési egyezményt írt alá Raul Roa kubai külügymi­niszter és Kudrjavcev, a Szovjet­unió havannai nagykövete. Egy­idejűleg aláírták a műszaki-tudo­mányos együttműködés jegyző­könyvét is. (TASZSZ) Az argentin katonai klikk alkotmányos látszatot szeretne adni az államcsínynek Hírügynökségi jelentések sze­rint a hét közepének feszült órái után viszonylagos nyugalom ural­kodik Argentínában, továbbra is bizonytalanok azonban a jövő ki­látásai. A Frondizi által a hét ele­jén összeállított kérészéletű kor­mány miniszterei péntek este be­nyújtották lemondásukat az új el­nöknek. Guido ideiglenes elnök felkérte a kormány tagjait, hogy az új kormány megalakításáig maradjanak helyükön. Pénteken közzétették Buenos Airesben Frondizi négy nappal ez­előtt kelt levelét, amelyben meg­indokolta, miért ragaszkodik az elnöki tisztséghez. Frondizi azt tüntette fel „pozitívumként”, hogy­­­ az ő alkotmányos alapon álló po­­l­­itikája eredményesebben veszi fel a harcot a kommunizmus el­len, mint a katonák nyílt állam­csínye. Az argentin események nemzet­közi visszhangja azt mutatja, hogy az „alkotmányos paródia”, ahogy Aramburu volt elnök jelle­mezte, senkit sem téveszt meg, és mindenki előtt világos, hogy ál­lamcsíny történt. Argentína nagy­követei sok országban lemondot­tak tisztségükről, és a venezuelai kormány azt javasolta, egyetlen latin-amerikai ország se ismerje el az új rendszert. Latin-amerikai vélemények az argentínai eseményekről A latin-amerikai országok saj­tója és közéleti személyiségei megállapítják, hogy az Egyesült Államok volt az argentínai ál­lamcsíny sugalmazója és szerve­zője. Az uruguayi Popular hangsú­lyozza: „Az Egyesült Államok cse­lekedetei rávilágítanak az impe­rialistáktól függő helyzetben levő oligarchia uralmán alapuló pán-amerikai rendszer minden képmu­tatására.” Cavalcanti brazíliai kongresszu­si képviselő a Luta Democratica című lapban rámutat, hogy „az argentínai államcsíny az amerikai külügyminisztérium beavatkozá­sának a„ következménye’’, és ezt „az Egyesült Államok legreakciósabb erőinek támogatásával” hajtották végre. Kubai ellenforradalmárok pere Havanna, március 31. (TASZSZ) A kubai forradalmi törvényszék folytatja a tavalyi, sikertelen in­vázió idején foglyul ejtett zsoldo­sok ügyének tárgyalását. A vádirat tényekkel bizonyítja az Egyesült Államok kormányá­nak és közép-amerikai lakásainak közvetlen és aktív részvételét a fegyveres agresszió előkészítésé­ben és végrehajtásában. Az Egyesült Államok közvetlen részvételét az agresszió megszer­vezésében egyébként meggyőzően bizonyítják San Románnak, az el­lenforradalmárok vezérének doku­mentumai is. San Román pél­dául múlt év májusában levelet intézett Fidel Castilóhoz, s ebben beismeri, hogy az amerikai sajtó állításával ellentétben, nem ku­bai, hanem az Egyesült Államok repülőgépei bombázták a sziget­­ország falvait, városait. VILÁGGAZDASÁGI JEGYZETEK Amerikai exportroham U­a nem tudod legyűrni őket — csatlakozz hozzájuk.” Az amerikai üzleti világnak ezt a közismert aranymondását idézte nemrég Dillon amerikai pénzügy­­miniszter a szenátus bizottsága előtt, hogy megvédje az amerikai gazdaság történetének legszéle­sebb vámegyezményét, amelyik 30 országot fog át. Az egyezmény — amely volta­képpen egy nagyszabású amerikai „exportroham” nyitánya — egye­lőre beláthatatlan politikai és gazdasági következményekkel jár­hat a tőkés világban. Hosszú hó­napokig tartó, kemény csata előzte meg létrejöttét. Részt vesznek benne a világ jóformán összes fontos tőkésországai, amelyek együttvéve az összes tőkés külke­reskedelem 80 százalékát bonyolít­ják le. Az egyezmény lényege: a vámfalak kölcsönös leépítése, át­lagban mintegy húsz százalékkal. A megállapodás rendkívül bo­nyolult: az amerikai külügymi­nisztérium 378 sűrűn nyomtatott oldalon foglalta össze rendelkezé­seit, igazi kulcsát azonban az Egyesült Államok világgazdasági helyzetének változásai adják meg. Annak ellenére, hogy az Egyesült Államok ma is a tőkés világ leg­erősebb és leggazdagabb országa, viszonylagos helyzete évek óta romlik. Kennedy gazdasági szak­értői erre az évre is az ipari ter­melés legfeljebb 3—3,5 százalékos emelkedésével számolnak, ami kö­rülbelül fele lesz a hat nyugat­európai országot egyesítő Közös Piac várható növekedésének. Ja­pánnal szemben még nagyobb lesz a különbség, s az amerikai ütem­nél gyorsabban növekszik a kana­dai gazdaság is. Ráadásul Nagy- Britannia és az általa vezetett „szabadkereskedelmi övezet”, az úgynevezett „hetek” legfontosabb országainak várható csatlakozása a Közös Piachoz azzal a veszéllyel fenyeget, hogy e kialakulóban levő nagyszabású gazdasági blokk to­vább nehezíti az amerikai áruk nyugat-európai elhelyezési lehető­ségeit, s ezzel is fékezi az ameri­kai gazdasági fejlődés ütemét. Az export fejlesztése pedig az Egyesült Államok általános világ­­gazdasági helyzetén kívül pénz­ügyi okokból is igen fontos Wa­shington számára. Annak ellenére ugyanis, hogy az amerikai külke­reskedelmi mérleg mintegy ötmil­­liárd dolláros aktívával zárult 1961-ben, a fizetési mérleg mégis deficites volt, méghozzá több mint 3 milliárd dollárral. Ennek oka elsősorban a külföldi hadiki­adások, másodsorban az export nem kielégítő növekedése. A ha­dikiadásokat nem akarják csök­kenteni , maradt az exportoffen­zíva, a betörés a nemzetközi pia­cokra, mindenekelőtt pedig a Kö­zös Piac erődjébe, amelyet a kí­­­­vülállókkal szemben magas vám­falakkal vesznek körül. A hivatalos Washington ezt a betörési kísérletet szentesíti most 378 oldalon, s az első nyilatkoza­tok a kölcsönös engedményeket hangsúlyozták. A szenátusi bizott­ság előtt felvonuló hat amerikai miniszter nyilatkozatai és a nyil­vánosságra hozott adatok azonban elárulják, hogy voltaképpen a tő­kés világ feletti amerikai gazda­sági hegemónia megszilárdításá­nak nagyszabású kísérletéről van szó. Nem véletlenül idézte Dillon a híres közmondást: Washington azért „csatlakozik” , hogy „le­gyűrje” szövetségeseit és vetély­­társait. A számok világosan beszélnek. Ezernyi árucikk vámját szállítot­ták le kölcsönösen — az autóktól az esernyőkig, az antimontól a li­bamájkrémig, a szerszámgépektől a brüsszeli csipkéig, az alumí­niumtól a skót wohiskyig. A hosz­­szan tartó kemény csata eredmé­nyeképpen azonban e 18—24 szá­zalékos vámleszállítás összesre azt eredményezi, hogy az Egyesült Államok (1960-as értékben szá­mítva) 4,3 milliárd dollárnyi ex­portra kapott vámkedvezményt. Ugyanakkor a maga részéről csak 2,9 milliárd dollárnyi importáru előtt engedte alacsonyabbra a vámsorompókat! Az egyezmény magva — és egyben a küzdelem súlypontja is — a Közös Piac hat országával kötött megállapodás. Itt Washington 3,5 milliárd dollár­nyi kivitelre szerzett kedvez­ményt, s ezért 2,2 milliárdos be­hozatalt érintő engedménnyel fi­zetett ... Ezek a számok azonban még nem is tárják fel az amerikai be­hatolás tényleges távlatait. Az Egyesült Államok monopóliumai­nak többsége ugyanis arra szá­mít, hogy ez csak az első rés a falon, s az amerikai kivitel dina­mizmusa gyorsan növekedni fog. Dillon nyíltan megmondta a sze­nátoroknak, hogy az új megálla­podástól „az amerikai export­­többlet gyors növekedését” vár­ják. Egy másik döntő pont: az amerikai mezőgazdasági export. Erre vonatkozóan a jelenlegi egyezmények nem tartalmaz­nak határozott megállapodásokat. Freeman földművelésügyi állam­titkár azonban a szenátusi bizott­ság előtt már bejelentette, hogy „a jövőben a nyugat-európai or­szágoknak szélesebbre kell tár­niuk kapuikat az amerikai mező­­gazdasági termék­ek előtt”. Per­sze nem tekinthető véletlennek, hogy erről egyelőre csak utalások és célzások formájában esik szó. Közismert, hogy a Közös Piacon belül és a Brit Nemzetközösség­gel folytatott csatlakozási tárgya­lásokon is­­ a mezőgazdasági ex­portküzdelem jelenti a legrobba­nékonyabb és legk­ényesebb pont­­tot. Ha az amerikaiak megkísér­lik „kiönteni” hatalmas mezőgaz­dasági feleslegeiket a tőkés piac­ra, ez Új-Zélandtól Olaszor­szágig és Argentínától . Dániáig szinte beláthatatlan gazdasági bo­nyodalmakat okozhat, e bonyo­dalmak minden politikai követ­kezményével! A most megkötött „mammut­­egyezmény" végső soron azt jelzi, hogy a sokkat emlegetett nyugati „integrációs irányzatok” minden időleges eredményük mellett sem változtatnak a „nagy halak”, a „közepes halak” és a „kis halak” hagyományos tőkés viszonyán. A most kibontakozó amerikai offen­­zíva éppen arra törekszik, hogy a nyugat-európai integrációval kap­csolatban érvényesítse politikáját tengerentúli gazdasági befolyása megszilárdítására! F. Sz.

Next