Népszabadság, 1963. március (21. évfolyam, 50-76. szám)

1963-03-01 / 50. szám

1963. március 1, péntek N E P S­Z A B A I­ S A C A Varsói Szerződés tagállamai honvédelmi minisztereinek értekezlete Varsóban 1963. február 28-án a Varsói Szerződés tagállamainak honvédelmi miniszterei értekezle­tet tartottak. Az értekezlet megvizsgálta a tagállamok hadseregeinek helyze­tével és az 1963. évi harckiképzé­­si tervekkel kapcsolatos időszerű kérdéseket. A tárgyalások a teljes egyetér­tés szellemében folytak. * A Varsóban tartózkodó A. Grecs­­ko marsall, a Varsói Szerződés tagállamai egyesített fegyveres erőinek főparancsnoka, Czinege Lajos vezérezredes, magyar hon­védelmi miniszter; Dobri Dzsurov vezérezredes, bolgár nemzetvédel­mi miniszter; Karl-Heinz Hoff­­mann hadseregtábornok, az NDK nemzetvédelmi minisztere; Bohu­­mir Lomsky hadseregtábornok, csehszlovák honvédelmi minisz­ter és Ion Tutoveanu vezérezre­des, a román fegyveres erőik ve­zérkari főnöke szerdán meg­jelentek azon a fogadáson, ame­lyet Erich Kalysch ezredes, az NDK varsói katonai attaséja ren­dezett az NDK nemzeti néphad­serege megalakulásának 7. évfor­dulója alkalmából. A fogadáson jelen volt Marian Spychalski hadseregtábornok, len­gyel nemzetvédelmi miniszter is. (MTI) KGST-tanácskozások A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának kőolaj- és gázipari ál­landó bizottságában részt vevő tagállamok képviselői Moszkvá­ban tanácskozást tartottak. A most befejeződött tanácskozáson Bulgária, Csehszlovákia, Lengyel­­ország, Magyarország, a Német Demokratikus Köztársaság, Ro­mánia és a Szovjetunió képviselői voltak jelen, s megvitatták a kő­olajfinomítás folyamatának továb­bi tökéletesítésével összefüggő kérdéseket. Síkraszálltak olyan értekezletek rendszeres összehí­vásáért, amelyeken a kőolajfino­mító ipar új műszaki eljárásainak­­ kidolgozásával foglalkoznak. A KGST könnyű- és élelmi-­­ szeripari állandó bizottságának faipari munkacsoportja négyna­­­­pos tanácskozásra ült össze Brnó­­ban. A tanácskozáson, amelynek­­ munkájában Bulgária, Csehszlo-­ vákia, Lengyelország, Magyaror-­­­szág, a Német Demokratikus Köz-­ társaság, Románia és a Szovjet­unió képviselői vesznek részt, megvitatják a műanyagok fel­­használásának lehetőségeit a bú­tor- és más famegmunkáló ipar­ban. (MTI) Nagyköveti kinevezések Az Elnöki Tanács Révész Géza rendkívüli és meghatalmazott nagykövetet — érdemeinek és eredményes munkásságának el­ismerése mellett, egészségi álla­pota miatt, saját kérésére — fel­mentette a Magyar Népköztár­saság moszkvai nagykövetségé­nek vezetésére kapott megbíza­tása alól. Az Elnöki Tanács Szipka Jó­zsef rendkívüli és meghatalma­zott nagykövetet felmentette Ma­gyarország helsinki nagykövet-­ ségének vezetésére kapott megbí-­­ zatása alól, s egyidejűleg meg-­­ bízta hazánk moszkvai nagykö­vetségének vezetésével. Az Elnöki Tanács Kurtán Sán­­­­dort rendkívüli és meghatalmas­í­zott nagykövetté kinevezte és­­ egyidejűleg megbízta a Magyar Népköztársaság helsinki nagykö­vetségének vezetésével. már kész tervekkel, elgondolások­kal kopogtatnak be a tagok kapu­ján. Ahhoz, hogy valamennyi taggal megegyezzenek, az kell, hogy mielőbb megvitassák és el­döntsék, milyen premizálási, anyagi ösztönző módszereket akarnak bevezetni. A tagok is tudják, hogy sokat segíthetne az öntözés. Éppen ezért már most hozzá kell látni az öntözőfelszerelések kijavításá­hoz, biztosítani kell, hogy minél nagyobb területet öntözhessenek. Patakfalvi Béla véleménye sze­rint már most hozzá kell látni a gépek kijavításához, s az egyik eszközhordó traktort a felszerelé­seivel együtt el kell adni. Elég egy ilyen kis területű tsz-be egy eszközhordó traktor is. Ennek a gépnek az árán aztán a többi szántógép mellé vehetnek egy Be­lorusz vagy egy Utoe traktort. Biztosítani kell a traktorok üze­meltetéséhez megfelelő szak­gárdát is. Egyetlen tsz sem en­gedheti meg magának, hogy a sa­ját gépek mellett a gépállomás­sal dolgoztasson. Tavaly a tsz gé­pei álltak és a gépállomás vé­gezte a szükséges munkákat. Éppen ezért helyes, ha felmérik a gépimunka-szükségletet, meg­vizsgálják, hogy ebből mennyit tud elvégezni a tsz saját gépei­vel, és csak a többi munkára köt­nek szerződést a gépállomással. A tsz hét traktora mellett sem­mi esetre sem szabad még 400 ezer forintot betervezni gépállomási munkára is. Ugyanakkor meg kell vizsgálni azt is, hogyan lehetne tovább fej­leszteni a kertészetet és a do­hánytermelést. Rendkívül jó adottsága van a tsz-nek a ker­tészkedésre, s még az sem lát-s szana kivihetetlennek, ha a sző- i | vetkezet az idén 100 holdon ker­­tészkedne. Persze, ehhez már most meg kell teremteni a fel-­ tételeket, melegágyi kereteket szerezni, és megbeszélni a tag-1 Sággal, milyen jövedelemelosztá­­­­si módszer lenne a leghelyesebb a kertészetben. Ez az üzemrész­ így a tsz-nek és a tagságnak is egyaránt nagy hasznára válna. Ugyanezt el lehet érni a dohány­­termelésnél is. Már az idén mindezt csak alapos, meggon­dolt vezetéssel lehet megoldani. Ha megfelelő tervet készítenek, sok munkaigényes növényt ter­melnek, akkor a Nemzeti Bank megfelelő hitelt juttat a szövet­kezetnek, s ezzel elérhetik, hogy rendszeresen előleget tudnak osz­tani a tagságnak. Az állam most különös, nagy gonddal segíti a gyenge szövetkezeteket. Lehető­ség van arra is, hogy megfelelő hitelhalasztást kapjanak, s ezzel elérhetik: már az idén nagymér­tékben növelhetik az áruterme­lést, a tagság jövedelmét. • Az idén a tiszaörsiek is elindul­hatnak a megerősödés útján. Megfelelő elnök került a szövet­kezetbe, remény van rá, hogy rövidesen jó szakemberhez jut­nak, s ha a vezetés a tagsággal együtt már most a tavasszal munkához lát, az eredmény sem maradhat el. A járási mezőgazda­sági osztályon a sor, hogy a to­vábbiakban megadja a megfe­lelő segítséget a tiszaörsi Rákó­czi Tsz-nek. Cserkuti Ferenc Rövidebb úton, korszerűbben avagy miért nem „mellékes" az anyagmozgatás? Hat kilométert „utazik” az anyag a Magyar Posztógyárban — s ebből négy kilométernyi utat gyalog, pontosabban kézi­kocsival tesz meg — míg a nyers­gyapjúból fonal, félkész áru, majd szövet lesz. S a dolgozók átlago­san 219-szer rakják az egyik ko­csiról le, a másikra fel az anya­got, 122-szer veszik kézbe a tech­nológiai műveletek során, gyak­ran 50—60 kilogrammos hengere­ket emelgetve, s olyan anyag­gyűjtő ládákat is, amelyeknek sú­lya üresen is kereken 45 kilo­gramm. Summa summarum: a gyár napi készárutermelése 5,5 tonná­nyi súlyának összesen mintegy 650-szeresét — 3600 tonnát — kell megmozgatni, jórészt a túl sok — és mint kiderült, igen gyakran ésszerűtlen — belső szállítás, va­lamint az aránytalanul nehéz és elavult szállítóeszközök alkalma­zása miatt. Harmincezer anyagmozgató egyetlen iparágban Hasonló elképesztő tények és adatok tömkelegét lehetne még sorolni más üzemekből, más iparágakból is, az összkép akkor is ugyanilyen ellentmondásos len­ne. A gyapjúiparban az összes munkásoknak csaknem egyne­gyede foglalkozik anyagmozga­tással, az élelmiszeriparban pe­dig a dolgozók egyharmada, szám szerint 30 ezer ember vég­zi a belső szállítást. De még ez a rengeteg ember sem győzi túl­­nyomórészt kézi erővel és kézi­kocsikkal, rozzant targoncákkal. Hiszen az új, a gyors járású gé­peket jobban kell ellátni, gyak­rabban kell „etetni”, mint a ré­gieket, s az új technikával már többé-kevésbé megfiatalított mű-­­­helyekbe ugyanannyi idő alatt s most kétszer-háromszor, eset-­­­leg még többször is annyi anya­­­­got kell a gépekhez s onnan el­szállítani, mint azelőtt. S hogy milyen tempóról, milyen óriási anyagtömegek megmozgatásáról van szó, az kitűnik a tudvalévően nem is a leggyorsabban fejlődő élelmiszeripar adataiból­ is. 1965- ben, azaz alig két év múlva a mainál már körülbelül évi 800 ezer vagonnal több, még elgon­dolni is sok: összesen 2 millió 600 ezer vagon nyersanyag fut majd be feldolgozásra az iparág válla­lataihoz. „Önkiszolgáló" esztergályosok Ámde hiába hömpölyög ezer vagonszámra az anyag az iparba, ha az üzemekben rossz a „kiszol­gálás”. Hiába tud többet a kor­szerű technika, hiába csökken órákról percekre a megmunkálási idő, ha az akadozó anyagellátás miatt néha hosszú félórákig is munka nélkül marad a gép, a munkás. S ha ez így van az élel­miszeriparban és a textiliparban, még inkább így van az ipar szí­­vében, a gépiparban, ahol a mű­helyekben a gépek közül még na­gyobb elszállításra váró anyag- és alkatrészhegyek tornyosulnak, s ahol az anyagmozgatás felada­tai, mint maga a gyártás is, rend­szerint még bonyolultabbak. Az anyagmozgatás korszerűtlensége — éppen a munkások panaszkod­nak emiatt a legtöbbet — növeli a szervezetlenséget, a zsúfoltsá­got, a balesetveszélyt és hallatla­nul akadályozza a termelékeny­ség emelését. És mégis, hány üzemben a vezetők csak úgy álta­lánosságban emlegetik a belső tartalékokat és nem veszik észre, hogy gyakran a kvalifikált eszter­gályosok, lakatosok is, munkaide­jük 12—20 százalékában anyagot mozgatnak, „önkiszolgálásra” kényszerülnek, cipekednek, ahe­lyett, hogy figyelmüket a munka­nap mind a 480 percében telje­sen a rájuk bízott feladatoknak szentelhetnék. Nem sajátos hazai jelenség az anyagmozgatás elmaradottsága a gyártástechnológia gyors fejlődé­se mögött. Olyannyira nem, hogy például Csehszlovákiában és az NDK-ban már speciális központi szervek foglalkoznak a belső üzemi és a szorosan hozzá kap­csolódó országos anyagmozgatás, szállítás gépesítésével, modernizá­lásával. Nálunk a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumhoz tarto­zó Központi Szállítási Tanács bábáskodik a már világszerte is­mert úgynevezett rakodólapos szállítási mód elterjesztése körül. Mit tud a rakodólap? E módszernek az a lénye­ge, hogy asztallap nagyságú, szabványméretű deszka- vagy vaslapokra rakják a nyersanyagot a kész- vagyi félkész árut, s a rak­tárakban, a műhelyekben többé nem kell ötször, tízszer, százszor feleslegesen darabonként kézbe­venni, verejtékes munkával le- és felrakodni, s minden átadásnál újból és újból egyenként meg­számlálni a különféle anyagok, alkatrészek, dobozok, üvegek stb. légióját Az egyenként öt-tíz má­­zsányi súlyú rakodólapos „egység­­csomagokat” emelő villákkal fel­szerelt, mozgékony kis gépekkel rakják a vagonokba, teherautóra, rakodólapon jut el a szállítmány a feldolgozó üzemek raktáraiba, műhelyeibe, s a megmunkálás után ismét rakodólapokon foly­tatja útját a készáru, amíg csak meg nem érkezik a végállomásra: a megrendelő üzembe, a kereske­delem raktáraiba, a fogyasztóhoz. Meggyorsul az egész termelés vér­keringése, az áruk, az anyagok körforgása, minimálisra csökken a nehéz fizikai munka, enyhül­nek a raktározási gondok, csök­ken az anyagok szállítás közbeni és tárolási vesztesége, egyszerű­södik a nyilvántartás stb. stb. Az iparilag fejlett országokban ez már így is van. Norvégiában és Svédországban például több mint 3 millió, Finnországban több mint 150 ezer, a Szovjetunióban több százezer szabványméretű, s a nemzetközi forgalomban is hasz­nálható és cserélhető rakodólap van forgalomban. S van belőle már néhány tízezer a hazai for­galomban, az üzemek, a kereske­delem és a MÁV tulajdonában is. Legutóbb a Csepel Műveik Fém­mű gyárában — ezt az üzemet ta­valy mintavállalatnak jelölte ki a KGM a rakodólapos anyag­­mozgatás terjesztésére — meg­csodálhattam az anyagok nagy részének csakugyan mintaszerű és gazdaságos mozgatását, raktá­rozását. Az özönvíz előtti kézi­kocsikból már csak itt-ott akad egy-egy mutatóba, az embertelen nehéz munkát végző anyagmoz­gatókat targoncavezetőknek ké­pezték ki, s a gépekkel kétszer­­háromszor olyan magasságban is könyűszerrel felrakják az anya­got, mint azelőtt kézzel és sokkal jobban ki tudják használni az üzem területét, a raktár légterét. Láttam, hogy teszik azon mele­gében rakodólapokra a kemencé­ből kikerülő tűzálló téglákat, a formákból kivett súlyos öntvé­nyeket s ezek a korábbi, többszöri fárasztó rakosgatás helyett szinte emberi kéz érintése nélkül önra­kodó, emelővillás targoncákkal jutnak el rendeltetési helyükre. Nemtörődömség, közöny­ ­e tévedés lenne a korszerű szállítási módszer bevezetését ezek után valamiféle diadalme­netnek elképzelni. Mert a Fém­mű ugyan már csaknem egy éve „tálcán” kínálja az öntvényeket a szintén a csepeli tröszthöz tarto­zó Motorkerékpár gyárnak, 5—6 tonnát is egyszerre, de ott bizony se villásgép, se csererakodólap nem fogadja a szállítmányt. Az emberek a Fémmű rakodólapjáról egyenként szedik le a sok száz öntvényt, egyenként rakják ku­pacba, azután megint kiskocsira, onnan ismét a gépek mellé és így tovább. Nyilvánvalóan közrejátszhatnak ebben anyagi okok is, hiszen a szállítás gépesítése nem éppen fil­léres kiadásokkal jár. De hogy a Fémmű tavalyi anyagmozgatási versenyfelhívásának éppen a Cse­pel Vas- és Fémművekben volt a legkevesebb visszhangja, az már egyszerűen csak nemtörő­dömséggel, közönnyel magyaráz­ható, s ha egy cégen belül ilyen a „hozzáállás”, várhatnak-e egye­bet másoktól? A lengyel horgany például már jó ideje emelővillás rakodásra alkalmas egységrako­mányokban „saját fémlábain áll­va” érkezik a Fémműbe, ötödé­­re-tizedére csökkentve ezáltal az anyagmozgatási munkát. Ajkától és Inotától viszont hiába kérték, hogy hasonló módon küldjék Csepelre az alumíniumot, így to­vábbra is a hagyományos „csoma­golásban” jut el a Fémműbe az évi 5—6 ezer tonnányi szállít­mány, s továbbra is az emberek­nek kell kínlódniuk a mázsányi súlyú fémtömböikkel, az önrako­­dógépek pedig közben kihaszná­latlanul állnak. Nem véletlen, hogy legutóbb, csaknem egy időben, egymásután két iparágban is nyilvános anké­tokon vitatták meg az anyagmoz­gatási feladatokat a gyárak szak­emberei, a minisztériumi és szak­­­­szervezeti vezetők. Kétségtelenül­­ sokat ígérő a Könnyűipari Mi­­­­nisztérium gyapjúipari igazgató­ságának az az elhatározása, hogy­­ a Magyar Posztógyárban végzett­­ tanulmányok és tapasztalatok­­ alapján teljes erővel hozzálátnak az anyagmozgatás korszerűsítésé­hez. És elismerésre méltók azok az erőfeszítések is, amelyeket az Élelmezésügyi Minisztérium és az­­ ÉDOSZ tesz ennek a hallatlanul­­ gazdag tartaléknak kiaknázásáért Tovább kell ütni a vasat De a vasat tovább kell ütni! Egyrészt azért, mert még sok gazdasági és mozgalmi vezető nem látja, hogy az anyagmozga­tás korszerűsítése — akár olyan egyszerű eszközökkel, mint a IX. kerületi üzemekben másfél éve kezdeményezett 100 kilométeres mozgalom volt a belső szállítási utak megrövidítésére, akár más módon —, ma gyakran jobban elősegítheti a termelékenység nö­vekedését, mint esetleg újabb termelő gépek beállítása, új gyár­tástechnológia bevezetése. Más­részt azért, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy a legszebb ter­vek is nagykrész papíron ma­radhatnak, ha, mint a KGM-ben is, valamelyik főosztály valame­lyik munkatársa csak a saját ügy­­buzgóságából mellékesen foglalko­zik a cselekvésre megérett kérdé­sekkel, s más tárcák megbízottai is csak amolyan féli­g-meddig ma­szekalapon tárgyalgatnak az ipar­ágak közötti együttműködésről, az anyagmozgatás lehetőségeinek jobb kiaknázásáról. És a terv­teljesítés napi problémáival el­foglalt üzemekben ilyen körül­mények között ugyan ki ér rá ala­posan megvizsgálni az anyagmoz­gatás helyzetét? S ki ad nekik kielégítő választ a megannyi tisz­tázatlan, de fontos részkérdésre? Arra például, hogy milyen mód­szerekkel lehet legjobban előké­szíteni a belső szállítás átszerve­zését, hogyan vegyék számításba az elérhető népgazdasági és vál­lalati megtakarításokat. Mikor és hogyan juthatnak majd hozzá az iparági sajátosságoknak legjob­ban megfelelő szállítógépekhez, tárolóberendezésekhez. Hogyan és mikor oldják meg az illetékesek a már működő szállítógépek pót­alkatrész-ellátását stb. Az utóbbi években alig-alig esett szó az anyagmozgatásról, akkor is inkább úgy, mint im­produktív munkáról, vagy mint a nehéz fizikai munka gépesítésének egyik megoldásra váró kérdésé­ről, s elmaradtak a szükséges in­tézkedések is- Most már beszé­lünk róla, kezdjük a helyére ten­ni, s van már eredménye is. Ám­de az anyag még mindig igen las­san mozog a gyárban,­­ az üze­mek között, és késlelteti az egész népgazdaság műszaki fejlesztési céljainak elérését,­­ a nemzeti jö­vedelem gyorsabb növekedését Orosz­ István 3

Next