Népszabadság, 1974. július (32. évfolyam, 152-177. szám)
1974-07-31 / 177. szám
1974. július 31., szerda VESZPRÉMI FAÁRUGYÁR: Keresett termékeket, gazdaságosan A veszprémi Szigeti József Faárugyár alig 600 embert foglalkoztat. Mint Tóth József főkönyvelő elmondta: nemrég tételről tételre megvizsgálták termékeik gazdaságosságát. Az elemzés szomorú eredményt hozott: a termelés egyötödét kitevő exportgyártmányaik ráfizetésesek s nem találták gazdaságosnak a hazai gyártás 15 százalékát sem. Kézenfekvő megoldásnak látszott 12 termék gyártását azonnal megszüntetni, így lett volna jó és egyszerű — mármint a vállalat, ám nem a fogyasztók szempontjából. Nem ezt tették. Az akkori 12 megkérdőjelezett termékből ma is gyártanak székeket, heverőket, fotelokat, fogasokat, asztalokat, valamint egészségügyi fatömegcikkeket (WC-ülőkéket) , de gazdaságosan. Csupán a tévészekrény, az íróasztal, a fregoli, a karfák és egyéb alkatrészek előállítását, továbbá az exportra való rönkvágást kellett megszüntetniük. Székből például 1968-ban nyolcfajtát gyártottak, összesen 85 ezret. Most 172 ezret készítenek, de nem a választékot csökkentették, ellenkezőleg: húszféle széket adnak a kereskedelemnek. Ám míg a hajdani nyolcfajta csak annyiban hasonlított egymásra, hogy mindegyiknek négy lába volt, a mostani húsz szék között a főkönyvelő szavaival élve logikai összefüggés van: legfőbb részeik azonosak, de az ülés, a támla alakjának és anyagának (szövet, műbőr, lemez) variálásával szembetűnő változásokat hoznak létre, egy-egy székcsaládon belül is (hét családot alakítottak ki). A régebbi, úgynevezett széküzemben nemcsak széket, hanem karfát, heverőt és más termékeket is gyártottak ugyanazokkal a gépekkel, kis szériákban. Csupán azzal, hogy e „vegyes üzemből” valóban széküzem lett, a technológiai sor állandósága, a szállítási utak megrövidítése, a nagyobb széria és nem utolsósorban a munkakörülmények javítása révén évenként öt-tizenhárom százalékkal tudták növelni a termelékenységet. Tovább korszerűsítették a régebben is piacképes termékek gyártását is, nemcsak modernebb gépek beállításával, hanem egyebek közt átgondolt munka- és üzemszervezéssel. Néha meglehetősen prózai gondokkal kellett megbirkózniuk. A múlt század végén Veszprém határába telepített kisüzem az idők folyamán semmivel sem lett nagyobb, de a város terjeszkedése folytán egyszerre csak Veszprém szívében találta magát. A termelés is nőtt: a szűkös helyen mind nehezebb volt tárolni a feldolgozásra váró faanyagot. A máglyák alsó része besüllyedt a talajba, a nedves fa rendkívül lassan száradt, gombásodon, és alig lehetett hozzáférni. Ráadásul akkor szűnt meg a Veszprém—alsóörsi vasútvonal, és ezzel a vállalat iparvágánya is, a megnövekedett szállítási távolság évenként egymillió forint többletköltséggel fenyegetett. Ekkor elhatározták, hogy függetlenítik magukat a vasúttól, és a jövőben deszka helyett méretre vágott bútorléceket vásárolnak a környező erdőgazdaságoktól. Az eredmény: többletköltség nélkül úszták meg az iparvágány megszüntetését, s amúgy mellékesen sikerült megszüntetniük a raktározási gondokat és a deszkák, rönkök mozgatásával járó nehéz fizikai munkát. Azóta ugyanis teherautókon, egységcsomagban érkeznek a méretre szabott bútorlécek, s mert időközben kiépítették a belső utakat is, emelővillás targoncák szaladgálnak a dolgozók helyett. A faárugyárban egyébként is azt vallják, hogy az emberi oldal elengedhetetlen feltétele a jó munka- és üzemszervezésnek, a hatékony termelésnek. Évenként 10—14 ipari tanulót képeznek házon belül, a legjobbakat faipari technikumba irányítják. A fizikai dolgozók kétharmada szakvagy betanított munkás, s ha úgy akarják, hamar gép mellé kerülhetnek a segédmunkások is, és vállalati segítséggel képezik tovább magukat a gazdasági emberek, a műszakiak. A vállalat termelési értéke 1968-ban 62 millió forint volt, az idén — változatlan létszámmal — várhatóan eléri a 100 milliót. A jó munkának köszönhető, hogy nyereségük az 1968-as évi 8,7 millió forintról 12 millióra nőtt. K. T. Lépcsőzetes munkakezdés Szegeden is? Csongrád megye közlekedési gondjai (Tudósítónktól.) Másfélszer annyi utast szállít a Volán Szegeden és Csongrád megyében, mint öt évvel ezelőtt, és a vasúttól is mind többen pártolnak át hozzájuk, de az autóbuszok száma kisebb mértékben nőtt, mint a forgalom, s emiatt, különösen csúcsidőkben, nagyobb a zsúfoltság. Annak ellenére, hogy a városok 10—60 kilométeres vonzási körzetében — az úgynevezett elővárosi forgalomban — az átlagosnál jobb minőségű utak révén is, ebben a megyében a leggyorsabb az utazás, a zsúfoltság miatt az utasok nagy része mégis rosszabbnak ítéli a helyzetet a régebbinél. A megyében majdnem 40 szerződéses vagy rendszeres különjárat szállítja a vállalatok munkásait, s közülük a három műszakosokat még félig sem használják ki. Ennek ellenére idegeneket nem szállíthatnak, még ha ez minden józan elgondolással ellenkezik is. (Érdemes lenne e jogszabályokat felülvizsgálni.) Most legfeljebb arra van lehetőség, hogy két vállalat egy irányban futó kocsiját összeházasítsák. Vannak, akik javasolják, hogy szüntessenek meg távolsági járatokat, ami vitatható, mert Szegednek elfogadható vasúti kapcsolata csak a fővárossal van, innen vonattal Pécsre, Békéscsabára, tehát a Balatonra utazni büntetéssel ér fel. Manapság már a helyi közlekedésben Csongrádban is csaknem annyi autóbuszt használnak, mint a távolsági forgalomban (Szegeden ötször annyi autóbusz van a városi forgalomban, mint tíz évvel ezelőtt), vagyis a közlekedés ésszerűsítésére legalább annyira szükség van a városokban, mint rajtuk kívül. Néhány szegedi villamosvonal vitatható megszüntetése és a Tarján lakótelep fejlődése mind sürgetőbbé teszi a lépcsőzetes munkakezdés bevezetését, még ha gyári gyorsjáratokkal igyekszik is javítani a közlekedést a Volán. Annak idején a fővárosban is sok vita és huzavona előzte meg a „lépcsőzést”, s úgy látszik, e tapasztalatokból más városok nem tanultak. Szegeden például vannak, akik a sok üzemet, sőt a vasutat is érintő egyeztetés bonyolultsága miatt csak a könynyebben mozgatható diákságot, iskolákat kívánják lépcsőztetni, de a megyei tanács felhívta a várost, hogy foglalkozzék a témával. A megye öt városában 41 vasúti megálló van, többségük felesleges, csupán a forgalmat lassítja. Ezek megszüntetésén és más észszerűsítéseken kívül az autóbuszközlekedés jelentős fejlesztését is tervezik: az év végére új autóbuszállomás épül Makón, s elkészült már az új hódmezővásárhelyi és szentesi állomás terve is. Szentesen 40 millióért forgalmiműszaki telep is épül. MŰSOROK Zenélő Udvar: Mozart: Bastien és Bastienne; Haydn: Aki hűtlen, pórul jár (Zenés komédiák A/1., 8. esőnap aug. 2-án). Budai Parkszínpad: Luxemburg grófja (8). NÉPSZABADSÁG Új Kossuth-könyvek A Kossuth Könyvkiadó megjelentette — a Párttörténeti Intézet gondozásában — az MSZMP 1967—1970 közötti határozatainak és dokumentumainak válogatott kötetét, amely a IX. és a X. pártkongresszus közötti négy esztendő 83 dokumentumát tartalmazza; közülük többet első ízben hoztak nyilvánosságra. Miniatűr kiadványként, Máté György válogatásában és bevezetőjével látott napvilágot Az illegális Szabad Nép című dokumentumkötet. A szlovák népnek a nemzeti felkelés idején folytatott fasizmus elleni harcát örökítette meg Garam menti krónika című regényében Peter Jilemnicky; a könyv a pozsonyi Pravdával közös gondozásban jelent meg. Szovjet szerzői kollektíva munkája Friedrich Engels életrajza, sok képpel, egyéb dokumentummal. E. J. Bregel könyve — A polgári gazdaságtan új irányzatai és a mai kapitalizmus — marxista leleplezése néhány olyan elméletnek, amely a kapitalizmus „átalakulását”, a szocializmushoz való közeledését, sőt az abbá való „átnövését” hirdeti. I. M. Mracskovszkaja: A revizionizmustól az árulásig című könyve a csehszlovák Ota Sik közgazdasági nézeteinek bírálata. A vezetéstudomány, a vállalatirányítás tudományos megszervezésének fontos kérdéseivel foglalkozik O. G. Kozlova és J. N. Kuznyecov közös műve, A termelésirányítás tudományos alapjai. Az űrhajósok életéről, kiképzéséről, repülőútjairól szól Jevgenyij Rjabcsikov szovjet újságíró riportkönyve, A kozmosz Kolumbuszai; a kötet már több nyugati országban is megjelent. A Népszerű történelem sorozat új kötete Tilkovszky Lóránt: SS-toborzás Magyarországon című könyve. A gengsztermódszerektől sem visszariadó, 88 éves korában elhunyt, hírhedt William Randolph Hearst kalandos életét, sötét üzelmeit mutatja be a német Georg Honigmann izgalmas életrajzi regénye, a Hearst, a sajtókirály. Kisgyerek a gyufával, felnőtt a hegesztőpisztollyal Súlyos tűzesetek felelőtlenségből Három életveszélyes sérült, három súlyos sebesült Hétfő éjjel, eddig még ismeretlen okból, tűz keletkezett a sarud! Tiszanyente Mgtsz-ben.. Elégett egy nyitott színben elhelyezett, mintegy 1400 zsák lucernaliszt. Az anyagi kár jelentős. Ugyancsak hétfőn, a reggeli órákban tűz volt a nagyigmándi CPS közös vállalkozás lábon álló búzatábláján. Kigyulladt egy Kloss-típusú kombájn és mintegy fél hektár lábon álló búza. Az anyagi kár itt is jelentős. A tűz, a vizsgálat eddigi megállapítása szerint, a kombájn elektromos berendezéseinek zárlatától keletkezett. Eddig még ismeretlen okból Budapesten, a Vendéglátóipari Országos Szövetkezet XXII. kerület, Árpád utcai göngyölegtárolójában is tűz keletkezett. Az anyagi kár megközelíti a 300 000 forintot. Hétfő délután tűz pusztított a sárszentimihályi Gorsium Áfész kárpitosüzemében is. A ragasztóhelyiségben, ahol rendkívül tűzveszélyes Palmatex-ragasztót használnak, felelőtlenül ívhegesztést is végeztek. Az ívhegesztés belobbantotta a ragasztóanyag gőzeit, s a keletkezett tűztől a helyiségben dolgozók közül három személy életveszélyes, további két dolgozó súlyos égési sérülést szenvedett. Tűz volt hétfő délután a Szabolcs-Szatmár megyei Biri községben is. Kigyulladt Krakovics György szakszövetkezeti tag Mező Imre 20. szám alatti dohánypajtája. A tűz rövid idő alatt továbbterjedt, s összesen 8 gazdasági udvarban pusztított. Dohánypajták, sertésólak, istállók és kukoricagórék égtek. Egy ló és több sertés elpusztult. A tűz elterjedését az államitűzoltók, valamint a környező községek: Nagykáló, Balkányi és Biri önkéntes tűzoltói akadályozták meg. A tüzet a vizsgálat eddigi megállapítása szerint, Krakovics László 5 éves kisfiú okozta, a felelőtlenül keze ügyében hagyott gyufával. A tűz következtében a 72 éves Krakovics György mindkét karján és jobb arcán súlyos égési sérülést szenvedett. Közlemény az új vadászati idényről Az. augusztus 1-én kezdődő új vadászati idényre a MÉM kiadta a vadászatokat és az élővadbefogást szabályozó közleményt. A múlt évihez képest több módosítást rendeltek el. Például a vadkacsát már augusztus 1- től szabad vadászni, de augusztus 31-ig csak húzáson. (Ezzel elkerülhető a fiatal, még alig repülő kacsák lelövése.) A mezei nyúl november 1- től december 31-ig tartó vadászatánál megszűnt az 5 vadásznapra szóló korlátozás. Balkáni gerlére — tekintettel a szemes terményekben okozott károsítására — egész évben szabad vadászni. Fülledt, meleg idő A hűvös és nedves óceáni léghullámok, főképp a Brit-szigeteken keresztül most az Északi-tengeren és a Baltitengeren át a Szovjetunió európai területének északi része felé haladnak, így a változékony, helyenként esős időjárás főként szárazföldünk északi felére jellemző. Viszont Európa déli részein továbbra is nyárias, meleg, jobbára száraz az időjárás. A sok napsütés és a meleg levegő együttes hatására ezeken a vidékeken a nappali felmelegedés néhány fokkal magasabban alakul, mint a sokéves átlag. Kánikulai melegről is érkezett jelentés, Dél-Spanyolországban 40 fokot, a jugoszláv tengerparton pedig 35 fokot mértek. Hazánkban kedden folytatódott az előző napokhoz hasonló meleg, napos, száraz időjárás. Csak a déli, kora délutáni órákra jelentek meg a szép idő gomolyfelhői, így a zavartalan napsütés, valamint a meleg levegő következtében már a délelőtt folyamán többfelé 30 fokot mutattak a hőmérők, kora délután pedig 31—33 fokot mértek. A következő 24 órában időjárásunkban nem lesz lényeges változás, fülledt, meleg marad az idő. Várható időjárás ma estig: Napközben kissé megnövekvő felhőzet, elszórtan zápor, zivatar. Időnként megélénkülő déli-délnyugati szél. Fülledt, meleg idő. Várható legmagasabb hőmérséklet 29—34 fok között. A Duna vízállása kedden Budapestnél 462 centiméter volt, mára 435 centiméter várható. A Balaton vizének hőmérsékle kedden Siófoknál 23 fok volt. 1974: Július 30. 13 óra. hideg áramlás meleg áramlás célk a hideg és a meleg levegő választóvonala (front) * Kó,r kód, V zápor, R zivatar 9 A SZABADSÁG-STRANDON (Mikó László felvétele.)