Népszabadság, 2007. július (65. évfolyam, 152-177. szám)

2007-07-02 / 152. szám

2 • 2007. JÚLIUS 2., HÉTFŐ • NÉPSZABADSÁG Magyarország www.nol.hu Dobbantó a léc előtt Gyurcsány Ferenc és Kóka János a megállapodásról, a békéről és a vitákról A késő kádárizmus maradványainak lebontásáról szól a koalíciós megállapodás kiegészítése Kóka János SZDSZ- elnök szerint, aki úgy véli, megelőző szándékkal is kötte­tett az új paktum: többé ne bombázhassák szét a frakciók a kormányszinten megkötött megállapodásokat. Gyurcsány Ferenc MSZP-elnök, miniszterelnök szemé­ben a megállapodás egyfajta iránytű a koalíció számára: „hogy ne téveszthessük el az irányt”. Párhuzamos interjú a két koalíciós vezető „páros magányáról”. Nagy B. György, Nyusztay Máté - A koalíciós szerződés kiegészí­tése mit tükröz: tartós békét, vagy fegyverszünetet? Gyurcsány Ferenc: Nem volt háború, nem kell fegyver­­szünetről, békekötésről beszél­nünk. Inkább úgy fogalmaznék, a koalíciós partnerek a kor­mányzás első évének végén di­namizálják az együttműködé­süket, világos programot adnak a következő egy évre, magya­rán: nem lassítunk, megyünk tovább. Kóka János: Tulajdonkép­pen a késő kádárizmus marad­ványainak lebontására törek­szünk. Ezzel a rendszerváltás óta sokan próbálkoztak, de most - lebegő célpontok helyett - konkrét felelősökkel és határ­időkkel ellátott menetrend ké­szült.­­ A kormányprogramban tavaly rögzítették céljaikat. Mi válto­zott? Gy. F.: A kormányprogram kerete, célrendszere semmi­képp. Egy évvel ezelőtt azon­ban a költségvetési egyensúly javításán, illetve az egészség­­ügyi reform beindításán volt a hangsúly. Ma már mindkét ügy „pályán van”. Ebben a keretben érdemes volt egyértelműsíteni a célokat, hogy ne téveszthes­sük el az irányt, hogy még ne gondolja senki azt, hogy a koalí­ció lassítani fog, vagy hogy re­formpolitikánk kifáradt, nincs más eleme. K. J.: A megállapodásban a koalíciós partnerek „megrende­lését” foglaltuk írásba, világos­sá téve, hogy milyen eredmé­nyeket várunk a kormányzástól. A kormányprogram csak a célo­kat rögzítette, most hozzáadtuk a módszertant is. Egy éve a leg­többen még az összeomlástól tartottak... Gy. F. : (székéből kissé föl­emelkedve módosít) ... Mármint annak rémképével fenyegettek! K. J.: Igen, az összeomlás rémképével fenyegettek. Szó­val, most a stabilizáción túli kérdésekre igyekeztünk vála­szokat adni.­­ Az utóbbi hetekben számos fajsúlyos ügyben önök ketten megállapodtak, aztán a parla­mentben mégis szétszavazták a kompromisszumos előter­jesztéseket, például az áram­piac liberalizációja ügyében. Mintha egyre több lenne a koa­líciót megosztó téma, s egyre kevesebb az összekötő kapocs - a közös ellenségképet leszá­mítva. Gy. F. : Az állítás nem állja meg a helyét. Nem tudok olyan fontos kormányzati szándék­ról, ami ne teljesült volna. És egy soha nem látott intenzitású kormányzati év után is helyén van a koalíció valamennyi kép­viselője. K. J.: Azért én is árnyalnám a képet! Érzékeltem jelentős zavarokat a kormány és a kor­mánypártok között, melyek, ha tartóssá válnak, szétzilálhatták volna az együttműködés kere­teit. A két héttel ezelőtti parla­menti szavazás (amikor is a szocialisták több ügyben a kor­mány, illetve az SZDSZ ellené­ben voksoltak -A szerk.) éppen azt mutatta meg, minek kell vé­get vetni. Ezért fontos, hogy a koalíciós szerződés kiegészíté­sét a frakciók is aláírták.­­ Vajon mi lehetett a szétszava­­zások oka? A miniszterelnök nem képes „fogni” a frakcióját, vagy a liberálisok nem egyeztet­nek megfelelően? Gy. F. : A frakciókat nem utasítani kell, elvégre mi nem ostorok vagyunk. Kóka elnök úr könnyen mondja, hogy mű­ködési zavarok voltak (Kóka felé fordulva). Minőségileg más összetartani egy húszfős frak­ciót és egy alapvetően néppár­ti jellegű, százkilencven fős képviselőcsoportot. K. J.: Az árampiac-szavazás valaminek a tünete volt. Hogy­ha világosan látjuk a célokat és a részleteket, akkor ez nem fordul elő. A kormányprogram mindig általánosságokban be­szél. Ha egy évvel ezelőtt a koalíciós megállapodásban előre tisztázzuk mondjuk a zöldenergia-támogatás számí­tásának a képletét, akkor most nem tartanánk itt. Ez a mostani megállapodás tehát a megelő­zést is szolgálja - megelőzendő a hasonló problémákat. És ak­kor én ezzel le is zártam az el­múlt hetek vitáit.­­ Okozhatták-e a koalíciós viták elmérgesedését az új SZDSZ-el­­nök imázsépítési törekvései? Gy.F. : Az elmúlt hetek koa­líciós vitáit jó vitáknak tartom, hiszen arról szóltak, hogyan le­het sikeresebben kormányozni, kontúrosabb politikát csinálni. K. J.: Az elmúlt időszakban egyetlen dolgot kellett bizonyí­tanom, nevezetesen azt, hogy a liberális párt a liberálisokhoz szól.­­ Kóka János korábban jelezte, olyan papírt hajlandó csak alá­írni, ami minden részletre kiter­jed, magyarán: amiből nem lehet utólag kitáncolni... K. J.: Pontosítanék, én azt mondtam, hogy nem maradha­tunk az általánosságok szintjén! Gy.F. : Vannak olyan részek, ahol a kormány munkatervénél is részletesebb a megállapodás. Az egészségügyet illetően csak a modellről tudtunk megálla­podni, a részleteket tartalmazó törvényjavaslatokat szeptem­berben nyújtjuk be. De vegyük például az egyik vesszőparipá­mat, a kis- és közepes vállalko­zások támogatását. (Kóka János felé fordulva): Elnök úr ezt szin­tén szereti, az ő területe. Itt két oldalon át soroljuk a célokat, aztán csak annyit rögzítünk, hogy szeptember 30-ig egysé­ges koncepciót fogunk letenni az asztalra. Szóval van ahol na­gyon tömör a szöveg, szinte rendeletszintű szabályozási mélységben, pontos határidők­kel, másutt csak a koncepció és végső határidő szerepel.­­ Ha az eddigi gyakorlatból in­dulunk ki, akkor fél évük maradt a kormányzásra, mivel azután kezdődik a kampányidőszak. Népszavazások, EP-választás, majd a parlamenti voksolás. Gy.F.: A népszavazási kérdé­sek részben arról szólnak, hogy megállítsák a reformokat, és megbuktassák a kormányt. Erre mondom, hogy ebben máris megbukott a referendum. Ami a költségvetést illeti, három ele­met építünk a tervezésbe, hogy ne futhasson el még egyszer a büdzsé. Az egyik a költségvetési tanács felállítása, a másik a no­minális kiadási plafon rögzítése három évre előre, a harmadik pedig az elsődleges többlet meg­követelése a tervezésben. Ez a három együtt remélhetően haté­kony eszköz arra, hogy egyensú­lyi pályán maradhassunk, vá­lasztások ide vagy oda. - Kóka úr, meddig marad gazda­sági miniszter? (Gyurcsány föl­nevet.) K. J.: (mosolyogva) Nincs napirenden a kérdés. Gy.F. : „Ez olyan jó, hogy én sem mondhattam volna job­ban”.)­­ Az egyház-finanszírozásról született megállapodás? Érvény­ben marad a vatikáni megálla­podás? Gy. F. : (Elkomorodik, a vá­lasz előtt nagy levegőt vesz.) A vatikáni szerződést nem felül­vizsgálni, hanem betartani kell. A mai gyakorlat azonban egy sor ponton nagyvonalúbb, mint a vatikáni szerződés. Nem töb­bet vagy kevesebbet kell ad­nunk, igazságosabbá kell ten­nünk a rendszert. K. J.: A szerződés megköté­se óta történt egy s más. Meg­erősödtek a civil szervezetek, megváltoztak a közszolgáltatá­sok is. Ez egy új helyzet, mely­ben - s ezt mi is elismerjük - vannak olyan közfeladatok, me­lyeket az egyházak képesek a legjobban ellátni. Minderről az egyházakkal fogunk tárgyalni, s csak utána lépni. - Az ügynökkérdés a megállapo­dás másik kritikus pontja. Egy munkacsoport tárgyalja meg, hogy a polgármester, az egyházi vagy a szakszervezeti vezető tu­lajdonképpen közszereplő-e. Ezt még sohasem sikerült keresztül­vinni a parlamenten. Bármilyen megállapodást is kötöttek, min­dig jött egy módosító indítvány... Ugyanez a helyzet az állambiz­tonsági iratok föltárásának civi­­lesítésével is. Most mi változott? K. J.: (Jelzi, hogy erre először ő felelne.) Független testület alakul az irategyesítés teljeskö­rűségének vizsgálatára, a kutat­hatóság feltételeinek javítására, ami jelentős előrelépés. Erős egyetértés van a koalícióban, úgyhogy nem gondolom, hogy ezúttal módosító indítványok­kal szét lehetne bombázni. Eb­ben a régóta húzódó meccsben ráadásul jelentős könnyítés, hogy időközben lecserélődtek az edzők... Gy.F. : ...És dobbantót is te­szünk a léc elé. Szóval az ügy­nökkérdés egy történelmi-poli­­tikai-erkölcsi magasugrás. Sok­szor nekifutottunk a lécnek, időnként elfutottunk előtte, máskor levertük. Majd újra ös­­­szeszedtük magunkat, és neki­futottunk még egyszer. Ez tehát egy újabb kísérlet. Senki nem tudja garantálni a kimenetelét, mert ez azon kevés ügyek egyi­ke, amelynek lényegéhez hoz­zátartozik, hogy egészen ponto­san mi sem tudjuk, hogyan vég­ződik. Kell százkilencvennégy szavazat, márpedig mi sem lá­tunk át minden emberi, politi­kai motivációt ebben az ügy­ben. Ezért újra és újra neki kell futni. A koalíciós megállapodás kiegészítéséről készült dokumentum a Kóka János balj­án ülő Gyurcsány Ferenc kezében Fotó: Móricz Simon Pont került tegnap a koalíciós megállapodás kiegészítésének végére. A továbbra is közös út­nak legalább 10 mérföldköve van­­ az SZDSZ 10 pontos köve­teléslistája mentén. A pártfi­nanszírozástól az ügynökügye­kig sok fontos ügyet felvonulta­tó lajstrom tételeinek mind­egyikében egyetért a két párt. Úgy tűnik, hogy a három leg­fontosabb, sok konfliktussal fe­nyegető kérdésben (adó, okta­tás, egészségügy) is közös ne­vezőre jutottak - többé-kevés­­bé. Ám még valószínűleg lesz­nek koalíciós csetepaték, leg­alábbis ezt sejteti a megállapo­dás végére illesztett klauzula. E szerint a koalíciós pártok a megállapodásban előírt egyez­tetéseket a megjelölt tárcák és politikusok irányításával belső műhelymunka keretében vég­zik, s ennek ideje alatt az adott kérdésekben kerülik a nyilvá­nos pártpolitikai vitát. Ami például az adórendszer megváltoztatásának egyik tézi­sén, az ingatlanadó bevezetésén könnyen kirobbanhat. 2007 szeptemberének végéig Veres János pénzügyminiszternek elő kell készítenie az értékalapú in­gatlanadóról rendelkező jog­szabályt. Ez az új adófajta a szándékok szerint kiváltaná, át­alakítaná az ingatlan birtoklásá­hoz és tulajdonoscseréjéhez kapcsolódó mai közterheket. Hiszen az adóreform jelszava az egyszerűsítés. Például a vál­lalkozóknak ma összesen 34 kü­lönböző számlán kell kötele­zettségeiknek eleget tenni, a jö­vőben viszont ezt egy-két számlán is megtehetik. Továb­b Az egészségbiztosításra vonatko­zó tegnapi megállapodás több pon­ton a szocialisták elképzeléseit tük­rözi, így például annak ellenére, hogy 5-8 állami többségű kötelező egészségbiztosítási pénztár kezd­heti meg 2008 januárjától országo­san az ügyfelek toborzását, marad egy nagy állami intézmény is, amely a járulékokat szétosztja. A biztosítók az alapcsomagot sem változtathatják meg, azaz a jövő­ben is azokat a szolgáltatásokat há összevonják az úgynevezett kisadókat is, többek között a munkaadói és a munkavállalói járulékot, a szakképzési, a reha­bilitációs hozzájárulást. Az át­kell nyújtaniuk és ugyanannyi pén­zért, amelyek most is járnak min­denkinek. A pénztárak versenge­nek a biztosítottakért, de 2009 ja­nuárjától kitüntetett területi fele­lősségük lesz egy-egy régióban. Az­az aki addig nem választott pénztá­rat, azokról gondoskodniuk kell. A pénztárak többségi hányada köztu­lajdon marad, a kisebbségi hányad­hoz jutó magánbiztosítók csak üz­letrészük arányában vehetnek részt a döntésekben, annál nem láthatóság egyes kedvezmé­nyek lenyesését vagy kiskapuk bezárását is megköveteli - így szűkítik, átalakítják az szja-ked­­vezményeket, például a biztost­nagyobb mértékben. Nem jutnak automatikus opciós joghoz sem, amellyel később megszerezhetnék a többséget. A megállapodás leszö­gezi azt is, hogy az előre nem lát­ható kockázatok mérséklésére lét­rehozandó úgynevezett garancia­­alapot is a pénztáraknak kell feltöl­teniük. Az állam nem finanszírozza a biztosítók esetleges veszteségeit. Jogszabály korlátozza az új biztosí­tók marketing- és egyéb működési költségeit is. (D. A. N.) tások után visszaigényelhető pénzek, vagy az őstermelői könnyítések esetében. A szintén vitásnak tűnő ok­tatásügyi kérdésekben a jelek szerint valóban megegyezett a két párt. Az SZDSZ - racionali­zálási szándéktól hajtva - az oktatási szféra „nem tanító” al­kalmazottainak egy részét „le­építette” volna, ám a szocialis­ták ezt nem engedték. A most tető alá hozott kompromis­­­szum értelmében a kormány a közalkalmazotti törvény módo­sításával teremti meg annak le­hetőségét, hogy az újonnan fel­vett, nem oktató foglalkoztatot­takat a közalkalmazotti státus­tól eltérő formában is alkal­mazhassák. (N. B. Gy.) Tízpontos koalíciós megállapodás

Next