Népszabadság, 2008. május (66. évfolyam, 102-126. szám)

2008-05-02 / 102. szám

2008. MÁJUS 2., PÉNTEK • LXVI. ÉVFOLYAM, 102/2. SZÁM, 24 OLDAL • BUDAPESTI KIADÁS • WWW.NOL.HU • 145 FORINT Lotfi Farbod és a TÓPARK Távol a politikától Nem tart politikai támadásoktól a TÓPARK beruházás befektető csoportjá­nak elnöke, amiért egyik beszállítójuk Kuncze Gábort nyerte meg felügyelőbi­zottsági vezetőnek. Lotfi Farbod interjút adott a Népszabadságnak. 5. oldal Uniós körkép a munkáról Mennyit, mennyiért? A németek meglepő módon keveset dol­goznak, s ha a munkaadó ezen változtat­ni akar, az alkalmazottak sztrájkba lép­nek. A szlovákok az alacsony bérekre pa­naszkodnak, a románok emiatt el is ván­dorolnak. Szerdai számunkban magyar körképet adtunk, most az unió régi és új tagállamaiban azt vizsgáltuk, mennyit, mennyiért és hogyan dolgoznak. 8. oldal Két százalék könyv­harc a kötött ár körül Elhalasztotta keddi ülését az Országgyű­lés kulturális bizottsága, amelyen a könyvkiadók és könyvterjesztők által szorgalmazott kötött könyvárról lett vol­na szó. Az új könyvek árának féléves befa­gyasztásáról évek óta sok szó esik, de a konszenzus még messze van. A verseny pártolása és a hagyományos könyvkeres­kedelem védelme között egyelőre kibékít­­hetetlennek látszik az ellentét. 10. oldal Tízezren Auschwitzban Az Élet Menete A világ minden tájáról mintegy tízezer ember, többségében zsidó fiatal, köztük sok magyar vett részt csütörtökön a dél­lengyelországi Oswiecimben és Brzezin­­kában (Auschwitz-Birkenau) a náci nép­irtás hatmillió áldozatának emlékére tar­tott Élet Menetében a holokauszt nem­zetközi emléknapján. 9. oldal Fotó: MTI - Koszticsák Szilárd Mai mellékletünk: Lakáskulcs, 20., 21. és 22. oldal Végletek az ünnepen Fegyverek, incidensek, rokonszenvtüntetés a szocialisták majálisán Milliók álmait beteljesítő szocialista­szociáldemokrata kormányzást ígért Gyurcsány Ferenc az MSZP május el­sejei nagygyűlésén, a Városligetben, ahol a meglehetősen nagy tömeg hosszú és ütemes tapssal jelezte az ígéretet illető bizalmát. Kevéssel ko­rábban azonban egy embert azért vittek el a helyszínről, mert - mint utóbb kiderült - ártalmatlan mű­anyag fegyvert fogott a kormányfőre, egy másik verekedést provokált, fiatalokat is előállítottak, mert hatás­talanított, szovjet gyártmányú AK géppisztolyt találtak náluk. Nem csak a Napozó-réten jelentek meg a végletek. Az idén a szocialistákén kí­vül nem volt nagy politikai megemlé­kezés a munka ünnepéről. A Liget­ben még a Munkáspárt jelent meg, hogy kubai és venezuelai ételkülön­legességeket kínáljon a mozgalmi in­dulók mellé, a Fidesz munkástagoza­tának vezetője pedig az MTI-nek adott az ünnep alkalmával nyilatko­zatot. A Fidesz ezúttal más, a nagy nyilvánosság számára érzékelhető rendezvénnyel nem jelentkezett. A párt elnöke viszont igen: Orbán Vik­tor a hagyományos ingyenes tabáni rockkoncerten közölte, hogy ami most történik a politikai életben, az őt a kommunizmusra emlékezteti. Az SZDSZ ezúttal már kénytelen volt eltekinteni hagyományos majá­lisától, amit az utóbbi években szél­sőjobboldali provokációk értek. A párt székháza előtt ettől függetlenül egy nappal korábban megjelentek az ehhez a körhöz tartozó erők, ame­lyek nevében ifjabb Hegedűs Lóránt református lelkész azt mondta, be kell tiltatni a Szabad Demokraták Szövetségét. A csütörtöki majálison, a Városligetben, a Tabánban és szer­te az országban egyébként sok száz­ezer ember élt a jó idő kínálta lehető­séggel és töltötte egymás társaságá­ban a napot. Általában békés felvonulásokkal telt az ünnep Európában. Oroszor­szágban sokfelé felvonulásokat tar­tottak, de jóval többen vonultak a dácsákba pihenni. A németországi gyűlések középpontjában a minimál­bér törvényes bevezetésének köve­telése állt. Törökországban, Isztam­bulban könnygázzal és vízágyúkkal akadályoztak meg egy tüntetést. Részletek a 2. és a 7. oldalon Több tízezren a Városligetben töltötték május első napját Fotó: Kovács Bence Világhódító világmárkák A globalizáció megkérdőjelez­hetetlen éllovasa továbbra is az Egyesült Államok, de a világ ötödik legértékesebb márkane­ve már kínai. Az idén először Oroszország is felkerült a már­kák világtérképére. Munkatársunktól A magyar GDP nagyjából tizenöt­szörösét, csaknem 2000 milliárd dol­lárt ér összesen a világ 100 legsikere­sebb márkája. Harmadával többet, mint két évvel ezelőtt. Ezzel a növe­kedéssel nemcsak a vánszorgó ma­gyar gazdaság, hanem a világ egyet­len más országa sem tarthatott lé­pést. A globalizációból élő, világ­szerte legkedveltebb márkák lefőz­tek minden „konkurenst”. A legsike­resebb „brandeket” adó óriásvállala­tok nem annyira erőfölényüknek, mint inkább az általuk táplált tech­nológiai fejlődésnek a haszonélve­zői. A MillwardBrown tanácsadó cég harmadik éve készíti el világméretű kutatások eredményeként a márkák erősorrendjét. A Financial Timesban publikált BrandZ Top 100 rangsor­ban az abszolút elsőséget az idén a technológiai szektor szerezte meg. A dobogó legfelső fokán a Microsoftot már tavaly beelőző Google áll, amely márkanévnek a piaci értéke a BrandZ Top 100 felmérés szerint ma már meghaladja a 86 milliárd dollárt, majd 14 ezer milliárd forintot, ami a magyar állam éves bevételeivel egyenértékű összegnek felel meg. De a legértékesebb tíz márkanévből ma már hét a technológiai, illetve a mo­bilszektorhoz köthető. Az Egyesült Államok ennek is köszönhetően megkérdőjelezhetetlenül uralja a legsikeresebb fogyasztói márkák rangsorát: a legerősebb tíz brandből nyolc amerikai, köztük természete­sen a Coca-Cola (4.) és a McDonald’s (8.), de a top tízben ott van még a Marlboro is - a növekvő dohányipar­­ellenesség dacára a 10. helyen. A fennmaradó két hely egyike a finn Nokiáé (9.), a másik pedig immár egy kínai óriásvállalaté, Kína mobil­­szolgáltatójáé, a China Mobile-é, amely egyébként az egyetlen nem „globális” márka a top 10-ben, hiszen kizárólag Kínában szolgáltat. Igaz, ez a piac bőven elég ahhoz, hogy a tár­saság a világ legnagyobb mobilszol­gáltatója legyen. A top 100-ban emel­lett még három kínai bank van. A feltörekvő országok közül a top száznak van már brazil résztvevője, és most először képviselteti magát Oroszország is. Kína legértékesebb márkájához hasonlóan, egy mobil­­szolgáltatóval, az MTS-sel. Kelet-Eu­­rópának - ha Oroszországot nem számítjuk - sok esélye a jövőben sincs arra, hogy felkerüljön e világ­térképre. Más kérdés, hogy a globális márkákra itthon is vevők vagyunk. A McDonald’s éttermeit a lakosság ne­gyede látogatja rendszeresen a Target Group Index (TGI), nemzet­közi piackutató szerint. A nálunk még ismeretlen amerikai Wal-Mart után a világ második legerősebb kis­kereskedelmi márkája, a Tesco 1999- ben még csupán a magyarok 9 száza­lékát tudta becsülni akkoriban nyílt üzleteibe. Egy évvel később már minden negyedik magyar vásárló, ma pedig a lakosság majd 60 százalé­ka itt szerzi be a szükséges élelmi­szereket. A leglátványosabb növeke­dést ugyanakkor itthon is a Google produkálja. 2002-ben 74 ezren, ma már majd másfél millióan használják hetente azt a szolgáltatást.

Next