Népszabadság, 2009. január (67. évfolyam, 1-26. szám)
2009-01-13 / 10. szám
2009. JANUÁR 13., KEDD • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország Szmogriadó után tisztul a levegő Csak a budapesti autósok egy része tartotta be a szankciók nélküli korlátozást Hétfőn tíz autóból 3-4 volt páratlan rendszámú a fővárosi utakon, ennyien nem tartották be a szmogriadórendeletet, így is jelentősen csökkent Budapesten a légszennyezettség értéke. Mára várhatóan feloldják a közlekedési korlátozást. Matalin Dóra Koccanásos baleset hétfő délelőtt a belvárosban: az egyik autó páros, a másik páratlan rendszámú. Utóbbi tulajdonosa talán már megbánta, hogy mégis autóval indult el otthonról. A körúton tízből körülbelül 3-4 autó volt páratlan rendszámú, vagyis ennyien nem tartották be a korlátozást. Vasárnap 11 óra óta volt érvényben a szmogriadó Budapesten, eszerint páros napokon csak a páros, páratlan napokon csak a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek. A riadóra azért volt szükség, mert a szálló por mértéke két egymást követő napon is elérte a rendeletben meghatározott 100 mikrogramm/köbméteres riasztási küszöbértéket. Ez már egészségkárosító hatású. A rendőrség ellenőrizte a rendelet betartását, de nem büntetett. - Úgy látom, hogy körülbelül minden negyedik autó páratlan rendszámú - mondta egy buszsofőr, aki reggel óta figyelte a rendszámokat. Szerinte határozottan kisebb volt a forgalom, mint egy átlagos hétfőn, viszont az ő járatán nem volt több utas, mint máskor. - Ez csak jóindulat kérdése - hangsúlyozta egy másik buszsofőr. Szerinte csak ennyi kell ahhoz, hogy valaki otthon hagyja az autóját. A lapunk által megkérdezett taxisok másképp látták, ők nem támogatják a szmogriadót. Nem lett több utasuk, de az utakon ők is kevesebb autót érzékeltek. Szerintük irreális elvárni az emberektől, hogy nagy hidegben, hétköznap otthon hagyják az autójukat, inkább hétvégén kellene korlátozni a forgalmat, vagy csak egy-egy területen, például a belvárosban. - Vagy nem kellene gázt eladni külföldre, hanem olaj helyett itthon felhasználni - tette hozzá egyikük indulatosan. Egy páratlan rendszámú autót vezető férfi azt mondta, hogy a munkája miatt elengedhetetlen, hogy kocsiba üljön. Egy másik sofőr rossz egészségi állapotára hivatkozott, egy nő pedig azt mondta lapunknak, hogy négy helyre viszi a gyerekeit, ez tömegközlekedéssel szerinte lehetetlen. - Hét perc alatt érek be a munkahelyemre, busszal pedig több mint fél óra alatt. Ha a busz egy kicsit sűrűbben járna, otthon hagynám a kocsit - mondta egy lány. Pedig a BKV „csúcsra járatva” dolgozott. Napközben a felszíni járatokon tíz, a metrókon húsz, a HÉV-eknél pedig ötven százalékkal növelték a kapacitást. Nem volt számottevő különbség a múlt hét hétfői és az e heti forgalom között - tájékoztatott a Fővinform ügyeletese, Vizelyi Márta. Ők forgalomszámlálást nem végeznek, a térfigyelő kamerák felvételeit követik, így pontos számokat nem tudnak mondani. - Elképzelhető, hogy valamelyest csökkent a forgalom a szmogriadó miatt, de számottevően biztosan nem - mondta az ügyeletes. A főpolgármesteri hivatal megbízásából hétfő reggel a város két pontján forgalomszámlálást végzett a Fővárosi Közterület-felügyelet. Eszerint az érintett budapestiek közel fele nem használta páratlan rendszámú autóját. A Dózsa György úton egy óra alatt 2000 személyautó közlekedett, ebből 1300 páros, 700 páratlan rendszámmal. Az Alkotás utcában ugyanezen idő alatt 1400 autó haladt, közülük 900 páros, 500 pedig páratlan rendszámmal. Ha a Budapesten közlekedők a felmérésben szereplőkhöz hasonlóan reagáltak a szmogriadóra, 200 ezerrel kevesebb autó közlekedett a szokásos 1,1 millióhoz képest. A szmogriadót pontosan annyian tartják be, mint bármelyik másik jogszabályt - állítja Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa. Szerinte amíg nem bírságolják a szabálysértő autósokat, a szmogriadó sem lehet igazán hatékony. A rendőrség ugyan nem bírságolhat, de ha jelentik az illetékes önkormányzat jegyzőjének, ő akár 100 ezer forintos bírságot is kiszabhat a sofőrre a levegő védelméről szóló kormányrendelet értelmében - közölte. Nyugat-Európában a szmogriadó idején megszokott látvány, hogy a gyalogosok maszkban közlekednek. Lenkei Péter szerint ez nagyon hasznos, mert így a szennyező anyagok egy részét kiszűrhetik. Budapesten azonban egyáltalán nem látni maszkos embereket. - Nálunk tájékozatlanok, felelőtlenek az emberek, még saját egészségük sem érdekli őket - mondta Lenkei Péter. Hozzátette: a folyadékfogyasztás még a maszknál is hasznosabb lehet. Jelentősen csökkent Budapesten a légszennyezettség értéke - mondta Bibók Zsuzsanna, a környezetvédelmi tárca főosztályvezető-helyettese. Vasárnap még hat mérőállomáson haladta meg a riasztási határértéket a szennyezés, a hétfő délutáni adatok már azt mutatták, hogy még a legszennyezettebb állomáson is a riasztási érték alá kerültünk. - Az éjszakai lehűléssel még romolhat a helyzet, de valószínű, hogy így sem lesz kedden a határérték fölött - tette hozzá az osztályvezető. Ez pedig azt jelenti, hogy ma várhatóan feloldják a közlekedési korlátozást. (Ez biztosan csak hajnalban dől el.) Az Országos Meteorológiai Intézet előrejelzése szerint szerdán érkezik egy front, amely csökkentheti a levegő szennyezettségét. Havazásra és ónos esőre számítanak, csütörtöktől pedig élénkülő szélre, ami javíthat a levegő minőségén. Füstben Fotó: Móricz Simon Pontosításokra szorul a rendelet Munkatársunktól Sem a fővárosi szmogrendelet előkészítése, sem az első szmogriadóra való felkészülés nem volt elég alapos. Ez derült ki az elmúlt két nap történéseiből. Az valóban egyértelműen kiderült, hogy a szmogriadó körül számos kérdés pontosításra szorul. (Demszky Gábor főpolgármester ezt néhány hónapja, amikor a jogszabályt módosították, jelezte is.) Aggályos például, hogy a lakosság széles körét érintő intézkedést sajtótájékoztatón jelentsenek be. A tavaly novemberben elfogadott, majd decemberben pontosított rendeletben csupán annyi szerepel, hogy a lakosságot szükséghelyzetben a főpolgármester tájékoztatja, ám annak módjáról nem szól. Így fordulhatott elő, hogy a forgalomkorlátozás vasárnap úgy lépett hatályba, hogy arról az autósok időben nem szerezhettek tudomást. A jogszabály ismeretének hiánya általában nem felmentő körülmény, ám ezúttal a tudatlan autósoknak szerencséjük volt. A rendőrség ugyanis némi bizonytalankodás után úgy döntött, hogy a közlekedési korlátozást megszegő járművezetőket csupán figyelmezteti. Tény, hogy sem a KRESZ, sem a szabálysértési törvény, sem az egyes szabálysértésekről szóló kormányrendelet nem rendelkezik az ügyben. Van viszont kormányrendelet a levegő védelmével kapcsolatos szabályokról. Abban az áll, aki a szmogriadóval kapcsolatos intézkedéseknek magánszemélyként nem tesz eleget, azt a környezetvédelmi hatóság százezer forintig terjedő bírsággal sújthatja. A büntetés cégeknél ötszázezer forint is lehet. Nyári Krisztián városházi kommunikációs vezető ezzel kapcsolatban leszögezte: a szankció csak az égetésre, valamint az erőművek szennyezőanyag-kibocsátására vonatkozik. Szöveg szerint azonban a rendelet hatálya mindenkire kiterjed, akinek a tevékenysége „levegőterhelést okoz”. A gépjármű használatának pedig van ilyen hatása. Más kérdés, hogy ez olyan közigazgatási bírság, amelyben a rendőrség illetékessége fel sem merül. Ezért még az is aggályos, ha a járőr az efféle jogsértésre akár csak figyelmeztet. Eljárni csupán a hatáskör címzettje, vagyis a környezetvédelmi hatóság jogosult, ám a mozgásban levő autót csak a rendőr állíthatja meg. Ez a rendelet így a szmogriadóra nagyjából alkalmazhatatlan. Jó megoldás lehetett volna, ha a főváros saját rendeletében minősíti szabálysértésnek, ha valaki szmogriadó esetén autózik. Ebben az esetben harmincezer forintig terjedő bírságot is kivethettek volna, és a szabályszegőkkel szemben a rendőr intézkedhetett volna. Helyi rendelet alapján büntetést csak a jegyző szabhat ki, ám helyszíni bírságolási joggal a rendőrséget is felruházhatják. A legszerencsésebb az lenne, ha a KRESZ-t és a szabálysértési törvényt módosítanák. Különben minden önkormányzat saját tetszése szerint szabályozhatná ezt a kérdést, ami a jogbiztonság szempontjából aggályos lehet. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre kormányzati körökből egyelőre nem kaptunk választ. A Magyar Autóklub alkotmánysértőnek tartja a szmogrendeletet, mert az aránytalan korlátozást jelent, és megfelelő biztosítékok beépítése nélkül ír elő a mozgásszabadságra vonatkozó „végrehajthatatlan vagy aránytalan sérelemmel járó korlátozásokat”. Kovács Kázmér, a szervezet képviselője szerint a rendelet nem gondoskodik a külföldről érkező és a külföldre induló, továbbá a vidékre induló járművek mentesítéséről, és nem rendezi a kényszerű parkolásra ítélt járművek parkolási díj és pótdíj alóli mentesítését sem. A 24 órás határérték = 50 mikrogramm/köbméter, a határérték 2009-ben változatlan Forrás: Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat www.nol.hu „Nincs ingyenebéd” Budapesten nem lesz ingyenes a tömegközlekedés azoknak, akiket a szmogriadó miatt „eltiltottak” az autójuktól. A BKV saját hatáskörben nem dönthet arról, hogy a szmogriadó idejére ingyenessé teszi-e vagy sem az utazást azoknak az autósoknak, akik nem használhatják a gépkocsijukat. Erről csak a Fővárosi Közgyűlés rendelkezhet mondta lapunknak Kiricsi Karola szóvivő. A BKV járatsűrítéssel, kapacitásbővítéssel alkalmazkodik a riadóhoz, ez a felszíni közlekedésben tíz, a HÉV és a metró esetében pedig 40 százalékos növekedést jelent. A fővárosi MDF-frakció vezetője, Hock Zoltán hétfőn nyílt levélben kezdeményezte Demszky Gábor főpolgármesternél, hogy a szmogriadó ideje alatt azok az autósok, akik nem használhatják a gépkocsijukat, a forgalmi engedély felmutatásával térítésmentesen utazhassanak a BKV járatain. (Botka László, Szeged polgármestere hétfőn bejelentette, péntek nulla óráig a város közigazgatási területén belül ingyenesen használható a tömegközlekedés. A személygépjármű-forgalom korlátozását nem rendelték el.) A Fővárosi Közgyűléshez eddig egyetlen párttól sem érkezett megkeresés a térítésmentes utazással kapcsolatban - reagált az MDF levelére Czuk Dorottya, a városháza sajtófőnöke. A szegedi példa kapcsán hozzátette: „ingyenebéd nincs”. Valakinek mindenképp meg kellene fizetnie azoknak az utazását, akik azt térítésmentesen vennék igénybe. (K. A. I.) Megállóban Fotó: Móricz Simon