Népszabadság, 2011. július (69. évfolyam, 152-177. szám)

2011-07-22 / 170. szám

2011. július 22., péntek | Népszabadság 13 Kultúra Utcaművészet Tanösvény épült a Duna belvárosi szakaszain Két part, tizenhárom állomás, plusz az akadályverseny Szemere Katalin Ha másért nem érte volna meg végig­nézni a Duna tanösvényt, azért min­denképpen, hogy órákat lófrálhattam a Duna-parton a langyos kora estében. Ritkán keveredik le az ember a rak­partra. Több helyen még a zebrán át­jutni sem könnyű. Nem véletlen, hogy a Duna tanösvény nevű projekt épp ar­ra próbál rávenni: mindennek dacára vágjunk neki. A főszervező a lelkes budapesti fi­atalokból álló Valyo-csoport (város és folyó), amely arra törekszik, hogy a fő­városiak folyassák be az életükbe a Du­nát. Ne csak akkor jusson eszünkbe, ha megárad. Egész meglepő, hogy milyen so­kan tartják törzshelynek a partot. Kü­lönösen a Lánchíd és a Parlament kö­zötti plázst és a Petőfi híd pesti hídfő­je környékét lakják be, igaz, ezek a leg­inkább alkalmas helyek az üldögélés­­re. Jól megférnek a futókkal is, ahogy a budai oldalon, a Lánchíd-Margit híd közötti csíkban a sétálókkal. A valyosok azzal az Artopolis Egye­sülettel dolgoztak össze, amelyet hely­színspecifikus művészeti törekvések hazai népszerűsítésére és inspirálásá­­ra hoztak létre 2008-ban. Placcc ne­vű rendezvényein csalogatják utcá­ra, ismeretlen városrészekbe a kíván­csiakat. (Legutóbb velük lehetett pél­dául nyúljelmezben, csukott szemmel tandemezni a Blaha Lujza tér környé­kén.) A Duna tanösvény a Margitsziget és a Petőfi híd között vezet, 13 állomással. Kilencet Pesten, hármat Budán, egyet meg a Margitszigeten kell keresni. Szorgalmasan bandukolok a Lánchíd­­tól a Petőfi felé, mint régen, az akadály­­versenyeken. Csak most nem a zsák­ban futás, a lepényevés vagy a trükkös kérdések helyszínét keresem, hanem az infópontokat. Szomorúan konstatá­lom: semmivel sem tudok jobban tá­jékozódni, mint úttörő koromban. Az okostelefon - térkép híján - segít, de még így is akad pár hely, amelyet há­romszori fel-le séta után sem találok meg. Például a Petőfi híd budai olda­lán a Duna számokban nevű táblát és a Sóhaj zónát a Lánchídnál, de ez utób­bit állítólag nem sokkal korábban ha­talmas szél tépázta meg. Ha fel is fedezem bármelyik táblát, bénázok előtte. Olvasgatom például a vízellátásról szóló részt. Még az ele­jén, a rómaiaknál tartok, mikor azon kapom magam, bár izgalmasnak tű­nik, ahogy a közeli tiszta vizű forrá­sokra az első nagyobb volumenű víz­vezetékrendszert ráépítették (kapc­san egymásba illeszkedő ólom- vagy agyagcsöveken keresztül szállították a vizet), a sűrűn írt szövegről mindig el­kalandozik a figyelmem. Később jövök csak rá, hogy türelmetlen vagyok. Egy szuszra végig akartam sétálni a tanös­vényt, ami nem lehetetlen, csak fárasz­tó. A valyosok is arra biztatnak, hogy több etapban fedezzük fel a Dunát. Ol­vasgassunk, bámuljuk a vizet, pihen­jünk, együnk-igyunk, fussunk haza, jöjjünk vissza. Mindenesetre a szövegtengerből jó átlépni az archív képekre, vagy adott esetben a képregényre a Petőfi hídnál. Ez utóbbi a Haláltánc a Dunán címet kapta, s mi másra utalhatna, mint az öngyilkosokra. A képeken két figura nyavalyog arról, hogyan kéne kinyír­niuk magukat a legkedveltebb öngyil­kos célponton, a Szabadság hídon. Eh­hez passzintották Arany János ver­sét, a Híd-avatást, amelynek magya­rázó része nemcsak azt a népi hiedel­met boncolgatja, hogy a hidakat az ön­gyilkosok vagy azok szellemei avatják - megtudjuk azt is, hogy párbajok vég­kimenetelét is jelentette az efféle víz­­befúlás. A legkellemesebb célpontnak a Belgrád rakpart előtti Steget kiáltom ki, amely a túra remek végpontja le­hetne, ha nem éppen a közelben kezd­tem volna a sétát. Az ember hever az ormótlan nagy, rendkívül kényelmes fa nyugágyon, kémleli a vizet, nézi az Erzsébet és a Szabadság híd forgalmát vagy a szemközti Gellérthegyet. Majd hazamegy. Jó, el tudnék képzelni itt egy büfét is, olyan romkocsma-han­­gulatút. Nem kimondottan olyat, mint a szomszédos piano bár, amelyet egy nagy amerikai énekesről neveztek el, valamint pocsék cégérrel szereltek fel. Míg az egyik hídtól a másikig me­gyek, bámulom a kikötött hajókat. Ha külföldi lennék, nem hinném, hogy szívesen szállnék fel bármelyikre is. Olyan igazi lehúzó helynek tűnik a leg­több. „A hídra lépni engedély nélkül ti­los” - fenyeget nem is egy tábla az út során, ami csak a Margitszigeten okoz fejtörést. Hiszen ha nem léphetek rá, max. távcsővel láthatnám a Budapest Avantgarde (Szabó-Lencz Péter) pho­­toshopolt Budapestjét. Szerencsére a Batthyány térnél a GG nevű festőmű­vész kikötőbódéra festékkel fújt képe, a Lánchidat bámuló csapat elég nagy ah­hoz, hogy a partról is megnézhessem. Rengetegen horgásznak a Dunán, ergo még nem halt ki totálisan a fo­lyó élővilága. Azért az jó hír. Azt vi­szont nem hinném, hogy hódpézsmák is vannak még errefelé, amelyeknek külön táblát szenteltek. Az állat vála­dékának amúgy misztikus erőt tulaj­donítottak eleink, használták a gyógy­szeriparban és nemi vágy­fokozóként is - tudtuk meg egy tábláról, tehát még­sem haszontalan ez az infópont, igaz, önmagamon kívül egyetlen embert sem láttam e szövegeket olvasni. A Duna-parti botladozások köze­pette egyetlen igazi meglepetés ért: amikor megpillantottam az alagutat a központi vásárcsarnokba, amely szigo­rúan ráccsal van lezárva a kíváncsi fel­fedezők elől. Illetve volt egy másik is, hogy miért pont a Szabadság híd köze­lében helyezték el a Szent István Park II. elnevezésű kikötőt, na, ezen filózok azóta is. Az ember hever a hatalmas fa nyugágyon, kémleli a vizet, aztán hazamegy fotó: kocsis Zoltán Zeneakadémia Újabb forráselvonás várható Kínkeserves felújítás Csider István Zoltán Az optimista forgatókönyv szerint 2012. november 30-ig be kell fejeződ­nie a Zeneakadémia még el sem kez­dődött felújításának - derült ki egy mai sajtótájékoztatón, Budapesten. Lakatos Gergely, a projekt főmérnöke elmondta: az európai uniós támogatá­si szerződést összesen ötször módosí­tották, legutóbb idén áprilisban. Ek­kor tűzték ki a jövő évi, egyszersmind új céldátumot, hiszen az eredeti tervek szerint már 2011. október 22-ig, Liszt Ferenc kétszázadik születésnapjáig el kellett volna készülnie a rekonstrukci­ónak, 11 milliárd forintból. Ennek fő oka a főépület felújításá­ra 2010-ben kiírt nyílt közbeszerzési eljárás elhúzódása. Első körben azért nem kezdődött meg időben a munka, mert még a legalacsonyabb ajánlat is meghaladta a rendelkezésre álló for­rásokat. Ezután úgynevezett tárgyalá­sos eljárás kezdődött, amelyre az egye­tem meghívta a korábbi tenderen in­duló vállalatokat. Az Arcadom-Laks- Swietelsky-konzorcium nyerte meg ezt a fordulót, ezután azonban az egyik vesztes cég, a Market Zrt. a Közbeszer­zési Tanácshoz fordult jogorvoslatért, mely grémium a lényegi kérdésekben nem adott ugyan igazat a pályázónak, néhány - a sajtótájékoztatón formai­nak nevezett - hiányosság miatt azon­ban az ajánlatkérőt döntésének felül­vizsgálatára kérte. A legutóbbi dönté­si folyamat a projekt vezetői, a Zene­­akadémia és a NEFMI reményei sze­rint még júliusban eredményes le­het. Már persze ha a Market Zrt. nem emel újabb kifogásokat. Mindenesetre Lakatos szerint a mostani céldátum­hoz képest legfeljebb néhány hónapot csúszhat a felújítás. Kiderült továbbá: a csúszás nem veszélyezteti a projektre kapott uniós forrásokat. A NEFMI által felkért miniszteri biztos, Bányai Miklós egyébként első­sorban a „tipikus bürokrata szemlélet­ben”, a jogszabályi környezet sokszo­ri változásában látja a rekonstrukció elhúzódásának okát, hiszen, mint is­mert, a projektről már 2007-ben kor­mányzati döntés született. Mindenesetre a Liszt Ferenc téri épületben 2009 novembere óta nem rendeztek koncertet, oktatási tevé­kenység ott nem folyik, a zeneművé­­szetis hallgatók egy Üllői úti épület­ben tanulnak, amelynek havi bérle­ti díja több mint tízmillió forint. Eh­hez jön még, hogy a főépület bezárá­sával az egyetem jelentős bevételi for­rásoktól is elesett. Ez a fajta veszteség úgy 190 millió forintnyi, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem „kára”, vagyis hiánya így körülbelül 300 millióra te­hető. Bányai szerint nem marad más út, mint az előremenekülés. S hogy ez mi volna? A napi műkö­déshez szükséges összegek előterem­tésének lehetőségét a miniszteri biztos például néhány ingatlan eladásában látja. Batta András rektor szerint ilyen például az a három Teréz körúti la­kás, amely eddig irodaként működött, s amelyeket ezután sem adna el, csu­pán bérbe az egyetem. Bányai Miklós továbbá az intézménynek a Városligeti fasoron található kollégiumát nevezte meg mint értékesíthető ingatlant. Az „előremenekülés” másik forrása pedig a Wesselényi utcai új épület le­het, amely az egykori divatiskola átala­kításával nyeri el végleges formáját, ott elvileg ősszel már meg is kezdődhet az oktatás. Ráadásul, folytatta a biztos, itt pluszbevételhez juthatna az egyetem, mondjuk üzleti alapú oktatással. A hazai kulturális intézményeket sújtó zárolások érzékenyen érintették a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egye­temet is: a kormány 228 millió forin­tot vont el a zenei felsőoktatás amúgy is rendkívül nehéz helyzetben lévő fel­legvárától, ahol emiatt a művész-taná­rok fizetése is csökkent. Az óraszámok nem változtak, az órák viszont a koráb­bi hatvan perc helyett negyvenöt per­cesek lettek, ennyi után fizet az egye­tem az oktatóknak. A jelen lévő újságírók véletlenül azt is megtudták, hogy „nem az utolsó zá­rolás volt” a korábbi 228 milliós. A mi­niszteri biztos elejtett félmondatához a Népszabadság kérésére hozzáfűzte: a korábbi zárolás tárcák közötti meg­oszlását pontosítva nemrégiben kide­rült, további mintegy 15 százalékot ki­tevő újabb megszorításra számíthat az egyetem, ami körülbelül 33-35 millió forintra tehető. Erről „napokon belül” hivatalos formában is értesítik a intéz­ményt. HIRDETÉS Kiadó üzlethelyiség­ A Farkasréti temető bejárata mellett négy üzlethelyiségből álló bérlemény kiadó, kizárólag virágüzlet céljára. Teljes méret: 118,49 m2 Üzlettér méret: 55,42 m­T További információ: 06 20 328 5886 BUDAPESTI TEMETKEZÉSI INTÉZET ZRT. Most 2012. november 30-a a „céldá­tum” FOTÓ: KOVALOVSZKY DÁNIEL

Next