Népszabadság, 2011. november (69. évfolyam, 256-280. szám)

2011-11-08 / 261. szám

A honvédség az áldozatokat hozza haza, a mentőrepülőgép a túlélőket ► Közlekedésbiztonsági szakértőket küldött a rendőrség Hurgadába. " Még nem tudjuk, műszaki vagy emberi hiba-e a tragédia oka. Világ ^7 FORRÓSÁG ÖNTI EL PALYA BEÁT, HA-ÍR Kultúra ^14 Vállalatfelvásárlás Tízmilliárdot költhet a vagyonkezelő a győri járműgyártóra Államosítják a Rábát Ábrahám Ambrus­ Kapitány Szabó Attila Felvásárolja a győri Rába Járműipa­ri Holding Nyrt.-t a Magyar Nemze­ti Vagyonkezelő (MNV). A szervezet hétfőn vételi ajánlatot tett a 13,4 mil­liárd forint jegyzett tőkéjű társaság összes részvényére. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy az állam milyen for­rásból fedezi majd az ügyletet. A ma­gán-nyugdíjpénztári vagyonból tőzs­dézik-e (bár a hatályos törvényi elő­írások szerint erre nem lenne lehe­tőség), vagy az EU-IMF-hitelkeret­­ből lehívott, de még fel nem hasz­nált pénzekből nagyvonalúskodik (miként tette azt a Mol-részvények megvásárlásakor), avagy egy harma­dik zsebből kerül elő a szükséges ös­­­szeg? Csak azt lehet biztosnak tekin­teni, hogy a szükséges pénz már meg­van, az MNV Magyar Államkincstár­nál vezetett számláján parkol. Az elemzők, kereskedők számára tegnap nem sokkal dél előtt világoso­dott meg a kép, hogy miért is függesz­tették fel múlt szerdán a Rába papír­jainak kereskedését a tőzsdén. A BÉT honlapján ekkor tette közzé az MNV nyilvános vételi ajánlatát részvényen­ként 815 forintos áron. Az állami va­gyonnal sáfárkodó szervezet az adó­fizetők pénzének tőzsdére viteléről már tájékoztatta a pénzügyi felügye­letet (PSZÁF), és európai versenyfel­ügyeleti eljárást is kezdeményeznek majd az ügylet engedélyeztetése ér­dekében. Kétsége azonban senkinek ne legyen: a hatóságok aligha gátol­ják majd a Rába államosítását. Zsúfolt napja van Pintér István­nak - mondták tegnap lapunknak Győrben. A Rába elnöke egész nap tárgyal, lélegzethez talán csak késő délután juthat, de az sem biztos. Ami érthető, hiszen az ötvenes évek ele­je óta kevés magánkézben lévő válla­lat vezetésének volt része nálunk álla­mosításban. A Rába menedzsmentjé­nek azonban most alkalma lesz a ta­pasztalatszerzésre - különösen, ha a nemzeti vagyonkezelő cég tartja az ígéretét, és valóban nem változtat a cégvezetés összetételén. Akárhogy is, a vagyonkezelő aján­lata igen bőkezűnek tetszik: az MNV a részvényekért harmadával kínál többet annál, mint amennyiért a Rá­­ba-papírok az utóbbi időben a tőzs­dén forogtak. Az elmúlt fél év át­lagárához viszonyítva is gáláns, hi­szen ebben az időszakban forgalom­mal súlyozottan számolva 668 forin­tot értek a részvények, míg az elmúlt egy évben az átlagár 737 forint volt. A tőkepiaci törvény szerint azonban az előbbiek mellett az ajánlattevő által vásárolt részvény legmagasabb ára is számít, és közülük a legmagasabb áron lehet megtenni a vételi ajánla­tot. Márpedig az állam 815 forintért vett korábban Rába-részvényt. Az MNV ajánlatában nem mulasztja el megemlíteni, hogy a tavaly decembe­ri konszolidált éves üzleti beszámoló­ja szerint a cég egy részvényre jutó sa­­játtőke-értéke 747 forint. Hogy az MNV-nek, s így közvetve az adófizetőknek mennyibe kerül a Rába felvásárlása? Ez elsősorban at­tól függ, hogy a kisrészvényesek közül mennyien válnak meg papírjaiktól, a vállalat részvényeinek kétharmada ugyanis az ő kezükben van. Jelenleg állami tulajdonban van a részvények 16,15 százaléka, ennek nagyobb ré­sze a Nyugdíjreform és Adósságcsök­kentő Alapban (nyugdíjalap) van, amelyhez a magánnyugdíjpénztá­raktól került, míg egy kisebb pakett felett a Magyar Fejlesztési Bank cé­ge, az MFB Invest diszponál. A Rá­­ba-papírok 10,85 százaléka a maláj DRB Hicom Group kezében van, míg 7,68 százalék a saját részvény aránya, vagyis a részvények ekkora hányada a Rábánál parkol. Amennyiben min­den szereplő eladja részvényeit az MNV-nek, akkor a járműgyártó fel­vásárlása csaknem 11 milliárd forint­ba kerül, ám a nyugdíjalap és az MFB Invest esetében az állam egyik zsebé­ből a másikba rakja át a pénzt, így va­lójában a számla 9,2 milliárd forintra rúghat. A DRB-vel és - nem meglepő módon - a nyugdíjalappal már meg­állapodott az MNV, míg a kisrészvé­nyeseknek egy hónapjuk lesz eldön­teni, hogy élnek-e az ajánlattal. Hogy miért van szükség a Rába „visszaszerzésére”, arról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium úgy nyilat­kozott: a „vásárlási szándék (...) szi­lárd közpolitikai megfontolásokon alapul, ám egyútttal üzletileg is indo­kolható. A járműipar Magyarorszá­gon kulcsszerepet játszik a gazdasá­gi növekedésben, a foglalkoztatott­ság bővítésében, és kiterjedt beszál­lítói körén keresztül a kis- és közép­­vállalkozói szektor megerősítésében.” Elemzők szerint ugyanakkor ez nem ilyen egyértelmű, s a piaci pletykák között hallani olyat, mely szerint a következő célpont a Széles Gábor nagyvállalkozó érdekeltségébe tarto­zó Ikarus lehet, amelyet összevonná­nak a Rábával. ~>9 A kormány hosszú távú stratégiára hivatkozik fotó: teknős miklós Kórházigazgatók dönthetnek a hálapénz elfogadásáról Az új munkatörvény terveze­tében szerepel egy passzus, amely szerint csak a munkál­tató engedélyével lehet a jövő­ben borravalót vagy hálapénzt elfogadni. ^6 Angyalölő lovas Police utal majd 2006-ra Kerényi festménytárlatán Januártól láthatja majd erede­tiben a közönség a Kerényi Im­re által megrendelt történelmi festményeket. A művészeti szakértő szerint az efféle akci­ók kudarcra vannak ítélve. a5 NEM ALAKÍTHAT FRAKCIÓT A DK Legalább fél évig a függetlenek közt kell ülniük az Országgyűlés­ben az MSZP-ből kivált szocialista politikusok­nak, köztük a hét végén pártelnökké választott Gyurcsány Ferencnek. A Demokratikus Koalí­ció alelnöke, Debrecze­­ni József és Bauer Ta­más nem honatya. ->4 FOTÓ: MTI -MÁTHÉ ZOLTÁN ÖTÖDIK HASÁB A jövő Egyetlen kérdésre ad választ a bejelentés, mely szerint az állam meg kívánja vásárolni a Rába részvényeit, olyan felárral, hogy attól „visszautasíthatatlan ajánlat” legyen. Arra, mi mo­tiválta a Rábát az utóbbi he­tekben, hogy csendben sok saját részvényt vásároljon a tőzsdén. Felvetődnek persze más kérdések is. A kormány nemrég még azzal vádolta elődeit, valamint a nyug­díj-megtakarításokat kezelő pénztárakat, hogy azok eltőzs­­dézték az emberek pénzét. Most maga vásárol a tőzsdén. Amikor meglesz az egész Rába, s végül a céget kivezetik a tőzsdéről, akkor lesz vége a „spekulációnak”, cserébe viszont egy olyan válla­latban lesz majd az emberek pénze, amelynek már a tőzsdei átláthatósági minimumot sem kell teljesítenie gazdálkodása során. Aki benn van, tudja, aki kinn van, arra nem tartozik. Ismerős. Az indoklásból kiolvasható terv, miszerint a magyar jármű­megrendelésekből sokat majd a Rába nyerhet el, ha értelmet nem is, magyarázatot ad a tranzakció­nak. Arra számítanak, hogy az állami megrendelésekkel munka­helyek ezreit teremtik majd meg. Hogy modernebb technológiát tudnak majd szállítani, s olcsób­ban, mint versenytársaik. Hogy állami státuszuk előnyt jelent majd a tenderek során. Hogy javul majd a hatékonysá­guk. Hiszen valamikor állami cégként is milyen jó volt. Még Kínában is milyen jól működnek hasonló konstrukcióban egyes kócerájok. Fejlesztő állam. Keleti szél. Nagyon is ortodox megoldá­sok, csak nem a chicagói iskola, hanem a moszkvai. Újra gyako­rolnak a kórusok. Már termelnek újra a gyárak, a gépben feszít az erő... (A szerk.) Vélemény Pető Péter szerint nem váltja le Orbán Viktort a Milla, mert nem dolga A platform máris teljesítette küldetését, a szabadságpár­ti polgár gazdagabb. Áll Aczél Endre a mérvadó politikai erő érdekéről ír Szabó Iván 15 éve a szétvált szót használta, Mesterházy most a kilépteket. új 11 9 770133 175029 11261

Next