Népszabadság, 2014. október (72. évfolyam, 230-255. szám)
2014-10-18 / 245. szám
2 Népszabadság 2014. október 18., szombat Magyarország Lapszél Visszavonták a vádat a gárdisták ellen Nem volt törvényes a vád, ezért a Debreceni Törvényszék másodfokon hatályon kívül helyezte az elsőfokú ítéletet, és megszüntette a büntetőeljárást az Új Magyar Gárda Mozgalom 13 tagjával szemben. Másodfokon Felegyiné Szabó Ágnes tanácsa megállapította, az ügyészség által benyújtott vád alapján D. Barnabással és 12 társával szemben a büntetőpernek el sem kellett volna indulnia, a vád ugyanis nem felelt meg a törvényességi kritériumoknak. A kétoldalas vádiratban csak három rövid bekezdés utal arra, hogy a gárdisták milyen funkciókat töltenek be, és milyen programokon vettek részt, de konkrétumok nem szerepelnek benne. (Hírösszefoglalónk) Újra elővette az MSZP a Simicska-adótervet Az MSZP ismét benyújtja az Országgyűlésnek az úgynevezett Simicska-adóra vonatkozó javaslatát, amely a 100 millió forintot meghaladó, legalább felerészt állami és uniós forrásból származó árbevételű cégek profitjának 5 százalék feletti részére 75 százalékos adót vetne ki. Ezt Korózs Lajos, a parlament népjóléti bizottságának szocialista alelnöke jelentette be pénteken Budapesten sajtótájékoztatón, jelezve: az ebből befolyó mintegy 50 milliárd forintos bevételt a gyermekszegénység csökkentésére, a gyermekéhezés felszámolására javasolják fordítani. (MTI) Még esküt sem tett, de már le is mondott Négy nappal a megválasztását követően lemondott a Vas megyei Borgáta vasárnap megválasztott polgármestere, Gőcze Zsanett - közölte pénteken Balás Endre, a település jegyzője. A független polgármester nem indokolta meg írásban benyújtott lemondását, amelyet a jegyzőnek adott át, hiszen még meg sem alakult az önkormányzat. A megválasztott négytagú képviselő-testületbe három olyan képviselő került be, aki nemrég jelentkezett be Borgátára - mondta a jegyző. Gőcze Zsanett a megyei napilap megkeresésére sem indokolta lemondását, de annyit megjegyzett: „a megválasztott képviselők nagy része a falu lakói számára sajnos ismeretlenek". (MTI) Sértő sztereotípiák a tankönyvekben Az LMP kezdeményezi, hogy vizsgáljanak felül, és engedélyeztessenek újra öt általános iskolai tankönyvet, mert szerintük azokban sértő és sztereotip tartalmak találhatóak. Erről Ikotity István, a párt országgyűlési képviselője beszélt pénteki sajtótájékoztatóján. Elmondta, az általuk problémásnak ítélt kötetek szinte százszázalékos minősítést kaptak, ami szerinte arra utal, hogy rossz a felülvizsgálati rendszer. (MTI) ERŐS MONDAT Mindenki szeretne olyan biztonságos és kiszámítható helyen befektetni, mint amilyen Magyarország. Orbán Viktor miniszterelnök Interjú Kósa Lajos gasztronómiai érvelése: a vasárnapi ebédet sem 11-kor tálaljuk A választó nem valamiféle „egységsugarú síkidom” Ez nem megszorítás, nem orbáni mixtúra, csupán intézkedés lesz - mondta a lapunknak adott interjúban Kósa Lajos a miniszterelnök által beharangozott reformokról. Rogán Antaltól eltérően a Fidesz ügyvezető alelnöke nem kér maga ellen NAV- vizsgálatot. Csuhaj Ildikó Ön most debreceni vagy fővárosi? Természetesen debreceni. Már köztudott, hogy Óbudán is van lakása. Nem az enyém, a feleségemé, jó tíz éve szerepel a vagyonbevallásában, írt erről annak idején a Népszava, ami országos napilap, valamint a helyi sajtó. Nem vettük, cseréltük, ez egy bő tízéves történet. Az RTL Klub most ezt tálalta újdonságként. Politikailag nem érzik veszélyesnek, hogy zsinórban derül ki a Fidesz ismert politikusairól, hogy százmilliós villát/házat/lakást vásárolnak? Nyilvánvaló, hogy az irigységfaktorra mindig lehet játszani. Én korábban is azt mondtam, amikor megkérdeztek Veres János új A6-osáról, hogy szerintem Veres Jánossal nem az a baj, hogy van-e vadonatúj A6-osa, vagy nincs, sőt, ha a gazdaság dübörgött volna, a költségvetési hiány két százalék alatt, a reáljövedelem-növekedés hat százalék fölött lett volna az országban, akkor tőlem hetente vehet új kocsit. Egy pénzügyminisztert nem azért tartunk, hogy Trabanttal járjon, hanem hogy jól végezze a dolgát. Arra válaszol, mennyi volt az ára az óbudai lakásnak? A gázgyári lakótelepi lakásnak? Tíz évvel ezelőtt vagy most? Miután cseréltem, nem tudom pontosan megmondani, ráadásul a tíz évvel ezelőtti árak a mai árakhoz képest indifferensek. Rogán Antal a NAV-tól kért vagyonosodási vizsgálatot. Ön kér? Nem, hiszen a csere az csere, nem vagyongyarapodás. Tizenhat évig irányította Debrecent, most a városi Fidesz-irodán beszélgetünk. Milyen ambíciói vannak? A Fidesz parlamenti frakcióvezetője lesz? Vagy a bürokráciacsökkentésért felelős tárca nélküli miniszter? Milyen miniszteri posztot kínált önnek Orbán Viktor ? Azt mondtam a miniszterelnök úrnak, hogy ha lehet, nem szeretnék bürokrácia éléről bürokrácia élére menni a dereguláció jegyében, mert az furcsa lenne. De azt, hogy milyen személyes beszélgetéseket folytatok a miniszterelnökkel, nem szeretném megosztani a széles nyilvánossággal. Jó lenne, ha Magyarországon a jelenlegi, GDP-arányos 10,6 százalékos igazgatási költséget legalább a felére tudnánk csökkenteni. Az európai uniós átlag négy százalék körül van. Konkrét példa a deregulációra? Példa mint a tenger. Szerintem nincs szükség tervellenőrre, el kell törölni ezt a kötelezettséget. Hiszen van építési engedély, felelős tervezői nyilatkozat, szakági nyilatkozatok, folyamatos műszaki ellenőrzés, mindez dokumentálva, vannak az engedélyező hatóságok, használatbavételi engedély, műszaki átadás-átvétel, ehhez még egy újabb tervellenőr? Teljesen felesleges, kidobott pénz. Ehhez hasonló példákat ezrével lehet hozni. Az elbocsátásokat hoz. Túl sok volna a hétszázezer köztisztviselő? Először a deregulációval kell foglalkozni, s csak utána az apparátus feladatokhoz való hozzárendelésével. Miért október 13-án látták elérkezettnek az időt a nagy szerkezeti átalakításokra? Április 6. óta csak alibiztek kormányzás címén? Egyáltalán nem. Valóban, folyt a nagy átalakítások, az 1500 milliárdos kiadáscsökkentés tervének az előkészítése. A kormány ma véglegesíti a 2015-ös költségvetést. Varga Mihály nyilatkozta az ATV-nek, hogy tizenötöt kell aludni, és minden kiderül, de nem lesz megszorítás. Ha nem lesz megszorítás, miért nem hozták nyilvánosságra az önkormányzati választás előtt a miniszterelnök elképzeléseit? Azért, mert biztos észrevette, hogy például a mozifilmeket is akkor mutatják be, amikor készen vannak, és nem részletenként, vágatlanul, esetleg szinkron nélkül. A vasárnapi ebédet sem tizenegy órakor tálaljuk, amikor a hús még csak be van panírozva, de nincsen kisütve, mert úgy nem finom, akármilyen mesterszakács is valaki. Vagyis mindennel akkor kell előállni, amikor készen van. .Amit az azt megelőző hónapokban titokban meg lehet csinálni úgy, hogy nehogy a választási kampány utolsó heteiben előkerüljenek a papírok, amelyek már készülnek, azt megtettük” - Gyurcsány Ferenc mondta az őszödi beszédében. Vagyis ez a szocialistákra vonatkozik, meg a baloldali kis pártokra, nem ránk. „Tudom, hogy van a baloldalon egy fixa idea, hogy egyszer Orbán Viktornak is lesz őszödi beszéde, de elfelejtik, hogy lényegében ez teljesen kizárt, teljesen máshogy vagyunk összerakva, mint a szocialisták”-ezt ön mondta márciusban. Érvényes? Fenntartom. A szociálliberális gazdaságpolitikának a kedvenc nünükéje, hogy a politikacsinálás nem jelenthet mást, mint szükségszerűen általánosan népszerűtlen, rossz, megszorító intézkedések meghozatalát, úgymond, azért kell összehúzni a nadrágszíjat, hogy majd később valamikor nagyon jó legyen. Aztán valahogy mindig kiderült, hogy mégsem lehet jobb. Besenyő Pista bácsitól tudjuk, hogy rossz intézkedést nem kell hozni egyáltalán, mert a rossz intézkedés az rossz. A Bokros-csomag után helyreállt a költségvetési egyensúly, és az első Orbán-kormány idején biztosította a növekedési pályát. Az egész Bokros-csomag ilyen értelemben egy legenda. Bokros Lajos intézkedései közül a csúszó leértékelés és az importvámpótlék volt, ami a makrogazdasági hatás 80-90 százalékát kiváltotta. A csomag többi eleme zömmel arra volt jó, hogy az embereket bosszantsa. A költségvetési hatása nem volt számottevő, az Alkotmánybíróság a nagy részét megsemmisítette. Az meg kifejezett arrogancia, hogy a 16 millió forintos végkielégítés után a Kossuth téren a tandíj ellen tüntető diákoknak Bokros Lajos azt mondta, hogy öreg, a te százezer forintodra is szükség van. Aha... A parlamentben a miniszterelnök is azt mondta, szakított a „valamit semmiért” politikájával, nem lehet tovább senkinek segélyekre alapozni. Igen, a Fidesz hosszú távú célkitűzése, hogy Magyarországon mindenki dolgozzon, aki képes rá. Természetesen a nyugdíjasok, a betegek, a tanulók nem, de alapvetően a munka kell hogy biztosítsa az emberek egzisztenciáját. Ennek megvalósítása közben mi is hoztunk olyan döntést, ami adott esetben a társadalom bizonyos részcsoportjainak nem kedvezett, de a többségnek igen! Lásd, a korkedvezményes nyugdíjrendszer megszüntetése. És igen, az a hatvanezer ember, aki érintett volt, mélyen nem értett vele egyet. De mindenki más mellénk állt. Nem mondanám, hogy ez megszorítás, mert nem általában járt rosszul mindenki. És ezt értik az emberek. Az orbáni megszorítás tehát egy mixtúra lesz? Nincs megszorítás, nem is lesz. A választó nem valamiféle „egységsugarú síkidom”. Ez csupán egy jellemző, emlékezetes szocialista kiszólás volt, így politikusok még egymás között sem beszélhetnek, ha valóban becsülik az embereket. Igenis, a választóknak el lehet mondani, hogyha hozunk egy intézkedést, ami bizonyos részcsoportokat sért, mégis miért nyer vele a társadalom nagyobbik része. Ez nem megszorítás, nem mixtúra, csupán egy intézkedés. Minden létező dolognak van „költsége”, ára, csak az a jó, hogyha ez kisebb, mint a haszon, társadalmi értelemben is. Amikor csak költség van, haszon meg nincs, na, az a megszorítás. Debrecenben tizenhat év alatt hoztam olyan döntést, ami adott esetben bizonyos debreceni emberek érdekét sértette? Hát persze, de a város egésze meg örült neki. Azt dekódolná, hogy senki ne alapozza segélyekre az életét? Felforgatják a szociális ellátórendszert? A „felforgatás” fikció. Szeretnénk, hogyha teljes foglalkoztatás vagy közel teljes foglalkoztatás lenne az országban. Az egészségügyben vizsgáljuk a tényleges ellátási költségeket, és próbáljuk a rendszer kiadásait a valós igényekhez igazítani. Elkezdődött az egészségügy magánosítása. Nem akarjuk magánosítani az egészségügyet. Bizonyos szolgáltatások fizetősek lesznek? Nem, dehogy! .. Nem lesz fizetős szolgáltatás az állami intézményekben is, és akinek van rá is pénze, a várólistákon az élre kerül? Ez marginális jelenség. Most is fordulhat bárki magánellátáshoz, ami [z adott esetben az állami infrastruktúra keretei között történik. De ha magánellátást vesz igénybe valaki, és eközben használja az állami infrastruktúrát, akkor ezt a tényleges költség megfizetésével kell hogy tegye! Mert lássuk be, az nem korrekt a közösséggel szemben, hogy magánpraxisom van, de a laborvizsgálatokat meg bizonyos diagnosztikai vizsgálatokat - melyek általában drágák - azt az állam pénzén csináltatjuk meg. Vagy ha a valós költségek megfizetése irreális, akkor mondjuk azt, hogy „kedves orvosok, általános szabály, hogy az állam segítse az egészségügyi ellátásnak a magános részét is”, de akkor a magánpraxist folytató orvosoknak ezt átláthatóan, jogszerűen kell tenniük. Az állami infrastruktúra jóval költség alatti igénybevételére pedig szerveznünk kell egy rendszert, de akkor az legyen legális, hogy a rendszer igazságosabb legyen. A közmunkán túl mit tudnak ajánlani? A közmunkán túl a szociális foglalkoztató szövetkezetek támogatása, életre hívása, vagy kifejezetten a speciális szövetkezeti formák kiterjesztése szükségesnek látszik. Itt néhány százezer embernek a munkába állításáról és ennek a szervezeti hátteréről van szó, amit eddig még igazából senki nem tudott megoldani. Az a cél, hogy csökkentsék „az államból élők arányát”? Nem, ez következmény lehet.