Népszabadság, 2016. október (74. évfolyam, 231-237. szám)

2016-10-04 / 233. szám

KULTÚRA EGY ŐRÜLT NAPLÓJA 2016. október 4., kedd | NÉPSZABADSÁG Gogol Egy őrült naplója című művét Keresztes Tamás játssza Bodó Viktor rendezésében a Jurányi Házban este 8-kor. Határ a csillagos ég TEHETSÉGGONDOZÁS Külföldi versenyek, méregdrága hangszerek, szervezési nehézségek­­hogyan finanszírozzák karrierjüket a kiemelkedő zenei tehetségek és szüleik? CSEPELYI ADRIENN Rozsonits Ildikó négy és fél éves volt, amikor szülei kíváncsiságból vettek neki egy furulyát. A kislány magá­tól kezdett játszani a hangszeren. A zenetanár megállapította: ösztö­nös tehetsége van a zenéhez. Zon­gorázni kezdett, a XIII. kerületi ze­neiskolában egy év alatt végezte el a hangszeres előkészítő­ első két évfo­lyamát. Később a Kodály Zoltán Ze­neiskolába került. Első versenyét, a 2014-es Farkas Ferenc Zongoraver­senyt és annak szakmai különdí­­ját is megnyerte, ahogyan a XIV. Or­szágos Zongoraversenyen is elhozta az aranyat és a különdíjat. Most tíz­éves, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rendkívüli tehetségek gon­­dozására létrejött előkészítő tagoza­tán Eckhardt Gábor és Marczi Ma­riann növendéke. Korengedmén­­­nyel vették fel. Édesapja azt mondja: komoly szervezést igényel az életük. Heti háromszor 60 perc főtárgy, két­szer 45 perc szolfézs az akadémiai penzum, ez csak úgy megy, hogy Il­dikó magántanuló: szerdán és pén­teken iskolában van, a többi napon csak néhány tanórát tud látogatni. A magántanulói státusz jóváhagyása igazgatói hatáskör, ki kell azonban kérni a gyámhivatal és a Gyermek­­jóléti Szolgálat szakvéleményét. Il­dikó a hét végén második helyezett lett a Danubia Nemzetközi Zenei Versenyen - mivel korosztályából kiemelkedik, egy kategóriával idő­sebbek között indult. A kislánynak a Nemzeti Tehetség Program segít a hangszervásárlásban, a költséges külföldi versenyek finanszírozására alapítványokhoz pályáztak. Pálfalvi Tamás salgótarjáni trombitaművész a zeneművésze­ti szakközépiskola után az ameri­kai Bard College, majd a Liszt Fe­renc Zeneművészeti Egyetemen Boldoczki Gábor növendéke. Meg­nyerte az Országos Trombitaver­senyt, az Amerikai Egyetemi Trom­bitaverseny döntőse, az Interna­tional Chicago Brass különdíjasa. Négyszer játszott a Carnegie Hall­ban. Első, Agitato című szólóleme­zét a Fanny Mendelssohn-ösztön­­díjnak köszönhetően készíthette el, a Zeneakadémia Karrierirodájának támogatottja. Az Adams hangszer­gyártó cég szponzoráltja. „Egy átla­gos család számára a karrierkezdet ösztöndíjak nélkül kivitelezhetet­len - mondja a művész. - Én már a konzervatóriumban pályáztam az Új Európa Alapítványnál, amelynek támogatása nélkül nem hiszem, hogy megvehettem volna a hang­szert, amelyen tíz évig játszottam.” Az alapítvány kérdésünkre elmond­ta: az utóbbi tíz évben 190 egyéni tá­mogatottjuk volt, sokukat éveken át segítették. Pályázni hangszervá­sárlásra és utazási költségek téríté­sére lehet. Művészet­tudomány ka­tegóriában évente 230-350-en pá­lyáznak, 70-80-at tudnak támogat­ni. Pálfalvi kiemeli a Zeneakadémia Baráti Körét is, amelynek segítsé­gével az egyetem hallgatói külföldi versenyekre járhatnak. Évente két­szer lehet pályázni támogatásra, amellett egyes bankok is különíte­nek el pénzt ilyen célokra. A külföl­di ösztöndíjakat az egyes intézmé­nyek hirdetik meg. „Utána kell jár­ni, de megéri - mondja a trombita­művész. - Én úgy tanultam Ameri­kában, hogy minden költségemet térítették. Csak a tandíj mintegy 50 ezer dollár lett volna...” A trombitaművész szerint a ver­senyek a kapcsolatépítés miatt is fontosak: ha nívós hangversenyter­mekben zenél, jó eséllyel figyel fel rá egy-egy menedzser vagy hang­szergyártó cég. Ezzel ért egyet Kál­lai Arna hegedűművész, akinek ver­senyeredményeit felsorolni egy ol­dal is kevés lenne. Világhírű „kollé­gája”, Itzhak Perlman tanácsára fel­vételizett a világ legrangosabb zenei intézmények egyikébe, a New York-i Juilliardra. „Tizenhét évesen jelent­keztem a Perlman Music Program hathetes nyári kurzusára, s a vide­óm alapján kiválasztottak. A kurzu­son nagyzenekarral muzsikáltunk, kamarazenéltünk és koncertlehe­tőséget is kaptunk.” Kállai játszott már a Carnegie Hallban, fellépett a New York-i Filharmonikusokkal és Perlman oldalán is. Négy évig játsz­hatott egy 1721-es Guarneri hegedűn a Juilliard Ritka Hangszerek Kollek­ciójának jóvoltából, most egy XVIII. századi Testőre hangszeren muzsi­kál. Ilyesmit képtelenség volna ma­gántőkéből megoldani: az effajta he­gedűk dollármilliókba kerülnek. Ál­talában bankok, alapítványok tulaj­donában vannak, ők pedig kölcsön­adják azokat a művészeknek. Jó he­gedűt akár egy padláson lelt hagya­ték is rejthet, vásárláskor azonban - akárcsak a karrier tekintetében - ha­tár a csillagos ég. Pálfalvi Tamás trombitaművész a karrierjét ösztöndí­jak nélkül elképzel­hetetlennek tartja A tízéves zongoris­ta Rozsonits Ildikó magántanuló lett zenei tanulmányai miatt Kállai Ernő hegedű­­művészt videofel­vétele alapján vá­lasztották a világhí­rű intézménybe LAPSZÉL Helyreigazítás Hétfői lapunkban tévesen írtuk az október 2-án, kilencvenkét esztendő­sen elhunyt Sir Neville Marriner kar­mester nevét. A Stuttgarti Opera a legjobb A legrangosabb operaszaklap, a né­met Opernwelt megválasztotta az el­múlt szezon legjobb operaházát, pro­dukcióit és művészeit. A Jossi Wider intendáns vezette Stuttgarti Opera­ház társulatát a többek között ritkán játszott darabokat és ősbemutatókat tartalmazó programjáért illeti dicsé­ret. A berlini magazin minden évad végén 50 európai és amerikai kriti­kust kér fel, hogy válasszák meg a le­zárult szezon legjobb operaházát, produkcióit és művészeit. Fidelio Képzőművészeti filmek Tizennyolc ország 61 versenyfilm­je látható október 12. és 15. között a nemzetközi képzőművészeti film­­fesztiválon Szolnokon. A 17 Szolnoki Nemzetközi Képzőművészeti Film­­fesztiválra 57 országból csaknem ezer alkotást neveztek. A verseny­programban olyan rendezők filmjei szerepelnek, mint Jankovics Mar­cell, Osskó Judit, Gyulai Líviusz, Kroó András és Zajti Gábor. Indulni olyan 2013. január elseje után készült fil­mekkel lehetett, amelyek képzőmű­vészeti alkotások filmes eszközök­kel történő bemutatására, újraértel­mezésére vállalkoznak, illetve egy vagy több képzőművész (művésze­ti csoport) életéről, annak egyes sza­kaszairól készültek. MTI OPERA Kodály a mennybe megy FÁY MIKLÓS Azt kérdi egy amerikai úr a szünetben, hogy ami az előbb elhangzott, amit a közönség a zenészekkel együtt éne­kelt, az a Himnusz volt? Nem, nem a Himnusz, csak majdnem, az A csitári hegyek alatt szólt pódiumon és néző­téren Pál István Szalonna felhívásá­ra. Előtte a banda játszott, bő fél órát zenéltek, és még egy hang sem szólt Kodályról, mégis szünet van. Csodálatos élmény, de felveti azt a kérdést, hogy vajon nem nyerte-e Kodály túl magát az elmúlt évtize­dekben? Hatni tud-e a Székely fonó, ha nem arról van szó, hogy ünnep­­lős zeneműként van becsempészve a közönség tudatába, ha nincs ab­ban semmi döbbenetes, ha az Ope­rában eredeti formájában játsza­nak népzenét, legfeljebb a prímás a helyszín tiszteletére nem veszi le a zakóját? A válasz az, hogy most semmi baj nincsen. A Székely fonó ebben a vál­tozatban operaként funkcionál, és nem népművészeti gálaként. Ehhez kellett a lengyel stáb, Michal Zna­­niecki rendező, Magdalena Dab­­rowska jelmeztervező és Bogumil Palewicz animációtervező. Olyanok, akiknek nem lehet a szemére hányni, hogy de kérem, ez nem székely nép­viselet. Tényleg nem az, a látvány ki­csit inkább szlávos, kicsit mesei. Nyil­ván nagyobb a különbség, mint ami­kor Kodály a székely népdalok közé felvidékieket is becsempészett, felte­szem, Trianon következményeként, de a cél is más: az a kérdés, hogy ott­hon maradhat-e a mű az operaház­ban, vagy jobb helyet találhat magá­nak a koncertteremben. Most otthon van. Otthon attól, hogy története lett, haláltól halál utá­nig tart. Elmegyek, elmegyek, énekli a legelején a kérő, aki most nem kérő, hanem férj, halálos betegen fekszik a szobában. Elmegy, mert meghal, el­temetik, megsiratják, még az életet is tovább löködi a Háziasszony Gál Erika, amikor próbálja a Ki­rákotty­­mesével csitítani a gyermekét. Hala­dunk előre és haladunk vissza, a ha­talmas, színpadi tükörkeretben nézi magát a gyászoló nő, és a boldog ön­magát látja, a fehér ruhásat. A két sze­rep a Háziasszony és a Fiatal lány eg­­­gyé válik, Rost Andrea az utóbbiként a vidám múlt, Gál Erika a sötét jelen. Ami a hangokat illeti, Rost nem ép­pen vidám jelen, élesedett a hangja, van enyhe visítás jellege. Még min­dig kellemesebb élmény, mint Ulb­­rich Andrea szörnyű élet-halál harca A legény anyjaként. A zenéhez kreált cselekmény zök­kenőmentesen halad hátra és előre, Görög Ilona balladája boldog befeje­zést nyer, megfogják a mániát, de rög­tön el is veszik feleségül. Úgy látszik, ennyit változott a világ: ha egy fiatal­embernek tetszik, egy lány, nem biz­tos, hogy katasztrófa lesz belőle. Nem is a hátrafelé haladás az igazi megle­petés, hanem az előre: a háziasszony neveli gyermekét, majd meghal ő is. De ez a történet nem itt ér véget, hi­szen óriási finálé vár még ránk. Talán itt érezni a zenei megvalósításban a hiányt, eksztázist nem hallani, pedig a színpadon a mennyország nyílik meg, egymásra talál férj és asszony, pontosabban férjek és asszonyok, a boldog és boldogtalan állapotok, if­jak és az élettől főbe kólintották. Új népmesei befejezést látunk: máig is élnek, pedig meghaltak. Ahogy Ko­dály. Ahogy a Székely fonó. KODÁLY ZOLTÁN: SZÉKELY FONÓ Magyar Állami Operaház © Kiss Erika és Rácz Rita a Székely fonóban FOTÓ: MTI - kallós bea Új tűzfalak A spanyol SPOR és a francia KORSE közös alkotása díszíti a Nagydiófa utca 12. épületének 230 négyzetmé­teres tűzfalát. A Színes Város Buda­pest fesztivál kérésére a két művész az olimpia, ezzel összefüggésben a városfejlesztés, a város és a víz kap­csolata témáját dolgozta fel a görög istenek világát ötvözve a jelen rajz­filmes képi világgal. Két lengyel street art művész, Mi­chal „Sepe” Wrega és alkotótársa, Daniel „Charme” Kalinowski pedig az Üllői úton, a Semmelweis Orvos­­tudományi Egyetem parkolójában festett meg egy 240 nm nagyságú tűzfalat. Ők azzal a gondolattal ját­szanak el, hogy milyen lenne, ha ak­várium lenne a város. H. K. Olimpia, utcai művészek alkotásán FOTÓ: FARKAS ANDRÁS

Next