Munkás-Heti-Krónika, 1878 (6. évfolyam, 1–52. sz.)

1878-06-30 / 26. szám

rendszer rosz, egyoldalú, s erről a nép legnagyobb része meg van győződve ; mert hisz szomorúbb tapasztalatokat Európa államainak egy népe sem tett, mint tette a magyar nép; tán egyetlen nép sem nézte oly birkatürelemmel a politikai és gazdászati garázdálko­­dást, mint nézi ezt a magyar nép; azon nép, mely szorgalmával, véres verejté­kével tartja fenn az államot és társa­dalmat; azon államot, a melyből egy talpalatnyi sem az övé; azon társadal­mat, a mely őt szolgálatainak elisme­réseül a maga köréből kitagadja. A magyar nép türelme és közönye a vele már évek hosszú során az elkö­­vetett igazságtalanságokkal szemben valóban csodálatraméltó, s kezdik már csodálni azok is, a­kik azt társadalmi állásuknál fogva eddig félig-meddig helyeselték, így a „Függ. Hirl." 2-ik száma elitéli a magyar nép közönyét és figyelmeztet ezen közönynek a népre magára háromolható súlyos következ­­ményeire. Nevezett lap ezeket írja : „A rémitő baj az, hogy a nép szi­véből kiölték a hitet és bizalmat, s ma hideg közöny egykedvű részvétlenség, a közügyek iránti valóságos undor, mi a nép szivébe fészkelte magát. Azt mondja: a sok szép ígéretnek terhek, adók és végrehajtások elviselhetlen sza­­porodása lett vége. Szidja a kormányt és képviselőjét, epedve sóhajt az 1867-ik előtti állapotért, mikor nem nyúzták le a bőrét, volt olcsóbb, gyor­sabb és jobb igazságszolgáltatás, szó­val: meg lehetett élni; ma a palócz így sóhajt fel: de uram ! már holtig sem élünk meg!" Vezérczikke végén pedig a követ­­kezőket írja: „Bármily érzékenyen érintsen a sok csalódás, legyen bár f­csüggesztő és leverő politikai és anyagi helyze­­­ünk, a közöny és lemondás azt csak súlyosbíthatja, a „nem bánom-féle" okoskodással a nép egyszer azon veszi magát észre, hogy róla nélküle ha­­­ároznak, akkor aztán felriadni késő­­ lesz. Úgy is sokat feladott már jogai­ból, mert mikor az alkotmányos vi­lágban a választási jogot lehe­­tőleg kiterjesztik, nálunk ugyancsak pogány­u­l megszo­rították. Vigyázzon a nép, a megyei és városi teremből már félig kiszorí­­tották; ha közönyével nem hagy fel, egyszer csak arra ébred, hogy minden­ből kicseppentették. Néhány százezer nemes ezredéven át, tömérdek viszály és szerencsétlen­­ség közt megbírta védeni az alkot­­mányt s most a népek milliói azt gyá­­ván feladhatnák? nem, az lehetetlen! Nép­ rázd le izmos vállaidról az erő­­szakoskodás súlyát, nevess szemeibe a hivatalos tekintélyeknek, tipord lábaid alá a vesztegetőket, hisz az ő átkozott forintjaik fejében kell most milliókat fizetned. Lépj ki tartózkodó helyzeted­­ből büszkén, öntudatosan, ne hagyd lelkedet a közöny ingoványába elsül­lyedni, hanem érdeklődjél a­ haza kér­­dései iránt, vegy részt a közügyekben, melyek magánügyeid is, inkább járj el hibásan s tévesen, mint sehogy, mert ez politikai halál. Nem szabad azon jogokat, melyek kivívásáért az egész nemzet szenvedett, s ezren meg ezren elvérzettek, rideg közönynyel sírba taszítani, mert számon kérik azt az utódok. Vigyázz, hogy az unokák átka s a történelem megvetése ne érjen. Ha látod, hogy érdekeid ellen szervezkednek, ne rettenj vissza a fé­­nyes fegy­vercsörtetőktöl s meg ne add magad, hanem vedd fel az odadobott keztyűt, s fogadd el a harczott. M­i­helyt erődet megismered,­­ e­gyezhetlen vagy. Sorsod még kezedben van, ha jól felfogott érdekeidet megvéded, létjo­­god lesz a szabad nemzetek közt, a közöny földönfutóvá tehet." A dolgozó néposztály bezzeg már rég észrevehette volna azt, hogy róla nélküle határoznak az eddigi osztályparlamentben, a­melyben eddig csak a szabadalmazott osztály érdekeit képviselték; a­hol eddig csak a nép­­ámítás politikáját űzték ; a­hol csak a népre támaszkodva, a nép ellen működ­tek. E nép pedig bizony nem érdemelte meg azt, hogy ily mostohán bánjanak vele azok, a­kik rovására élősköd­­nek, a kik verejtékéből bíznak meg. A nép pedig dobja le magáról a saját létét és jövőjét aláásó közönyt, mert a népet éri legnagyobbrészt a szemrehányás, hogy anyagi nyomorban és politikai függőségben szenved. Jöj­­jön erejének öntudatára és követelje az őt megillető polgári és politikai jo­­gait; ismerje fel hatalmát és ébredjen azon öntudatra, hogy ő az, mely a leg­nagyobb terheket viseli, mely a legna­­gyobb kötelezettségeket teljesíti az ál­­lam irányában ;­­ követelje tehát ezzel szemben megélhetését, polgári és poli­­tikai jogainak egyenes gyakorlását, követelje az általános és egye­nes választási jogot. Magyarország csak akkor lesz boldog, ha minden egyes lakosa élvezi annak alkotmányszerűleg is biztosított jogait és szabadságát, ha a jogegyen­­lőség elvét érvényesíti úgy, hogy az országnak minden egyes lakosa egyenlő mértékben vehessen részt vitális érde­­keinek megóvásában, azaz érvénye­­síttessék törvényileg a nép általi törvényhozás elve. TRECZA. Szeresd felebarátod, mint tenn­magad. (Folytatás.) Végtére az állam, mint legilletékesebb apa, átveszi a gyermeknevelést is, 1—16 éves koráig kivétel nélkül mind a két nemet, természetes hogy elkülönítve, kiki a maga nemebeli tanere­jével, hogy ezek közt se hiányozzon a verseny, melyet egyenlő tanítás, koszt, ruha, az intézet­beni elszállásolás csak elősegíti. Ezen intézetek elláttatnak terjedelmes kertekkel, melyben a nö­vendékek a konyha, gyümölcs és virágkertészet­ben prakticre és alaposan begyakoroltatnak; a többi theoretikus tanulmányok közt kiváló figye­lem fordíttatik szinte kivétel nélkül a dupla­könyvvezetés begyakorlására, mert ez az állam­gazdászat vezetésének alapja, kell hogy ezt min­denki értse, mert ezen alapszik a közbizalom, miután az egyén általa képesítve van, az év vé­gén a nyilvánosság előtt megjelenő zárszámlát saját tehetségével annak rendes vezetését végig te­kinteni, s nem a hittel, hanem tudatával magának megnyugvást szerezni. Az ily egyöntetű neve­lés aztán megengedi, hogy a nők is vállalkozhat­nak az állam bármely hivatalára és vele a fér­fiaktól a függetlenségüket is elérendik, föl lesznek mentve ama megalázó helyzettől, hogy minden hozzájárulásuk nélkül férjeikkel emelkednek és buknak, sőt ellenkezőleg, e függetlenségük mint védpajzsul szolgál nekik örök időkre tiszta jellemü­ket és erkölcsüket megőrizni. Így 16 éves korában mind a két nem, kivévén azokat, kik a tudomá­nyok mély búvárlatára szentelik magukat, min­denki pályázhat tehetségének és hajlamának leg­jobban megfelelő foglalkozásra; bármely foglal­kozás sem helyeztetik a másik fölé, miután egyik ép oly nélkülözhetlen, mint a másik, azért az ily elismerése a munka hasznosságának és nemes­ségének fogja megszülni a valódi szakegyéneket. Kell-e mondanom, hogy az átokkal terhelt rang- és osztálykülönbség megszűntével már az intézetben egygyé forr a testvérisülés, melyet jö­vőre nem lesz képes sem rágalom, sem erőszak többé fölbontani, annál inkább sem, miután a világ minden gonoszságának legmélyebb gyö­kere, az öröklési jog el volna törölve s vele az eszeveszett egymás becsmérlése is. És miután a szerelem, a legnemesebb tevékenységnek is fő­rugója, lehet-e a mai spekuláczió alapján kötött házasságokat az akkor valódi szerelmen alapuló házasságokhoz hasonlítani ? Bizony nem! . . . Azért az ily állam nem fogja azt a hibát sem elkövetni, melyet ma a világ minden népei követnek. Magamról tudom ezt legjobban meg­ítélni. Minden anyaszentegyház azt tanítja, hogy az isten az embert szabad akaratra bocsátá. Ez azt bizonyítja, hogy épen az anyák a képzelhető legroszabb nevelők, mert mihelyt gyer­mekük megszületett, azonnal rá­tukmálják a ma­guk vallását, melyet gyermeke sem nem ért, sem nem kért tőle. Íme itt áll a majom szeretet mellett első­sorban a szülői zsarnokság, mint egy gunyul az isteni szabadakarat rendelete ellen. Lehet e a hibásan kezdett nevelésnek folytatását és végét hibátlannak képzelni ? bizony nem ! — Ezt lát­tuk első képletemben a hatalom és vallás kelet­kezténél, az elsőnél a durva erőszakot, a másik­nál a ravasz képmutatást, mindkettőnél az önzés és hiúság ördögének cskráját lerakni, melynek­­ A nyomor súlyát tovább nem­ birta viselni Goldschmied Ignácz napszámos, és het­venhat éve daczára felakasztá magát. Egy öreg asszony, a felesége, siratja a boldogtalant és a saját, most még elhagyatottabb életét.­­ A német szocziáldemokraták vá­lasztási programmja e hó 20-án adatott ki, a­­ főbb pontokat tartalmazza: A kormány le akarja verni a szocziáldemokrácziát, kivételes törvényeket akar alkotni a munkásmozgalmak ellen, új és nagy adókat akar megszavaztatni, föltétlenül meg akarja újitani a két év alatt letelő vas­katonai rendszert, szigorúbbá tenni következményei vért fagyasztó betűkkel vannak a történelemben feljegyezve. Hogy ezzel minő oroszlányrészszel járul­nak hozzá az anyák is, csak egy példát hozok erre. Egy anya 6 éves leányát elvezette az arany­műveshez, hogy pár függőt vegyen részére, ezzel persze a hiúság ördöge már zsenge korában olta­tik bele, de füle nem lévén kifúrva, az arany­műves a hegyes eszközével akará ezen operácziót végrehajtani, mely ellen a gyermek erélyesen protestált, s hogy semmiféle függőkért az ő vé­rét nem engedi ontani; mivel az anya azzal vélte c sitíthatni, hogy az istenke is akarja, hogy a leá­nyok függőt viseljenek, mire a 6 éves gyermek imigyt válaszolt: „ha az istenke akarta volna, hogy függőt viseljek, akkor teremtett volna nékem lyukas fület". — Elemi iskoláinkban épen igy ficzamitják ki azon boldogtalanok józan eszét, kiket sorsuk egy nyomorteljes életen végigbotor­kálásra kárhoztatott Milyen megtorlást érde­melnének azok, kiknek érdekében történik ez igy ? Az általam képzelt államapát a józan ész ily gyalázatos eltörpítésével bizony nem lehetne vádolni, sőt ellenkezőleg, az egyöntetű nevelésnél egy irányban fejleszthetné, már a­mennyire a veleszületett talentum ezt az egyénnel megen­gedné és csak ezután és csupán szabad akaratára bizná az egyénnek, mint egyéni ügyet, azok val­lásához csatlakozni, a­melyik eszének legjobban megfelel ha egyáltalában ennek szükségét érezné. Kérem, az utczasöprés, istáló- és árnyékszék­tisztítás foglalkozása nem hogy nem megalázó, sőt ellenkezőleg, miután a trágya előkészítése a földművelésben kiszámíthatlan fontos szerepe van és ennek tudatával a kisebb tehetségnek, kiknek Társadalmi szemle.

Next