Népszava, 1953. november (81. évfolyam, 257-280. sz.)

1953-11-01 / 257. szám

NÉPSZAVA TÖMEGZENÉNK TÜKRE A II. magyar zenei hét második kórus- és kantáta-estje A zenetörténet szerves része a ze­nét hallgató tömegek története. Annál is inkább, mert ezek a töme­gek többnyire nemcsak passzív el­fogadói, hanem aktív ihletői, kezde­ményezői is voltak a zenei folyamat­nak — ezekkel a mondatokkal kezdődik Szabolcsi Bence Kossuth­­díjas zenetudósunk »A művész és közönsége« című könyve. És erre az elvi alapkőre épü­l a muzsika és a zenét hallgató vagy aktívan zenélő tömegek kapcsolatának egész épü­lete. A kórus- és kantátaműfa­j — természete szerint — felettébb alkal­mas arra, hogy fontos szerepet játsz­­szék kultúrforradalmunkban, hogy mintegy ostromlódként használják fel a zenekultúra várának elfogla­lására induló tömegek. A II. magyar zenei hét hangver­senyei és azok az üzemi bemutatók, amelyeken — még a plénumot meg­előzően — munkásaink megismer­kedtek zeneirodalmunk új termésé­vel, gazdag tanulságot hoztak nem­csak a zene, hanem a közönség olda­láról is. Elsősorban azt, hogy dol­gozó, tömegeink, az új közönség zenei ízlése és igénye fejlettebb, mint azt zeneszerzőink és a zenei élet többi munkása vélték. Félreérthetetlenül megnyilatkozott ez a szerda esti tö­­megzene-hangversenyen is. Az elemi erővel feldübürgő, hosszantartó tet­szésnyilvánítás, másfelől pedig az elszórt, udvarias, gyorsan elcsituló taps lényegében hiteles mértéke, hű tükre volt a művek erényeinek és fogyatékosságainak, művészi célkitű­zéseik sikeres megvalósításának vagy sikertelenségének. Elsősorban tehát a közönség vizs­gázott jól, s nyújtott reményt — éppen szigorú művészi követelmé­nyeivel — zenei életünk további fej­lődésére. Mihály András zenei éle­tünk problémáiról szóló vitaindító előadásában — péntek délelőtt — arról beszélt, hogy a mai zeneszer­zők nem követelhetik a közönség­től, hogy »megbocsássa« a művek hibáit, hogy ne vegye észre a művé­szi gond és színvonal fogyatékossá­gait. A szerdai tömegzene-est — a többi hangversenyhez hasonlóan — konkrét és objektív bizonyítéka an­nak, hogy a közönség lelkesedése vagy közönye valóban választóvíz, s hogy valóban nem létezik a »közön­ségtől független művészi követel­mény«. A bemutatott művek nagy számá­­ra — húsz alkotás hangzott el, kö­zöttük több nagyobbszabású kantáta — tanúskodik tömegzeneirodalmunk termésének bőségéről. Az örvende­tes bőség azonban nem jár együtt a megfelelően magas minőségi átlag­gal. Több mű figyelmeztető példát szolgáltat arról a megrekedt álla­potról, amelybe az utóbbi időben ju­tott ez a műfaj. Nem egy fiatal zene­szerzőnk témaválasztásában meg­maradt az egysíkú, vezércikkszerű mondanivaló, sematikus, nem eléggé költői megfogalmazásánál. Ez az igénytelenség azután jelentkezik a zenei nyelvben is. Nem töreksze­nek arra, hogy egyéni, sajátos zenei nyelven szólaljanak meg, megelég­szenek egy bizonyos epigon-nyelv­­vel, amelyhez a magyar klassziku­sok, különösen Bartók és Kodály példája nem ihletőül szolgál, hanem utánzati mintául. (Példa erre Pödör Béla — egyébként intonáció dolgá­ban is félrefogott — Petőfi-dala.) A zenei kifejezőeszközök gyakori szegényességére mutat a hangszere­lés ötlettelensége, a rézfúvók és üst­dobok nyakló nélküli használata, az állandósuló csúcspontok, fortisszi­­mók, zenekari-énekkari »tuttik«, vagyis a teljes hangapparátus indo­kolatlan, túlzott megszólaltatása, Ribári Antal Rákóczi-kantátája, Vu­­jisics Tihamér ráckevei balladája, Patachich Iván »Vidám vetélkedők« és »Szirtország« című művei, Vetéssi György »Honvéd aratódal«-a, Gra­­bócz Miklós két tömegdala sok te­kintetben különböznek egymástól, de rokonságot teremt köztük az, hogy a könnyű ellenállás útját, a szokványos témák szokványos fel­dolgozásmódját követik és a tipikus­nak zeneileg költői megragadása he­lyett nem jutnak túl a közhelyen. Még kiváló zeneszerzőink, mint Sár­közi István vagy Polgár Tibor, be­mutatott művei sem teljesen mente­sek ezektől a hibáktól. A költői mondanivalóért folytatott alkotói küzdelem eredményeként csendült fel Kadosa Pél Kóczián Ka­talin szövegére írott kantátája »A gellérthegyi Szabadság-szobor három alakjára«. A gazdagon komponált, sok értéket tartalmazó mű korlátja a drámai téma közvetettsége, az, hogy életből vett élmények helyett egy másik műalkotáshoz kapcsoló­dik. Megérdemelt, meleg sikert ara­tott Dávid Gyula »Tavaszi­­ nóták« (Weöres Sándor szövege), Szőnyi Erzsébet »Balatoni képek«, Behár György »Lakodalmas« című kórusa és Tardos Béla dala. Rendkívüli tet­széssel fogadták Bárdos Lajos ki­váló kórusszerkesztési technikájáról tanúságot tevő új műveit, a két kuruc dalt. Szűnni nem akaró, üte­mes taps köszöntötte Járdányi Pál »Árva madár« című népdalfeldolgo­zását. A sikeres alkotások lelkes fo­gadtatásának titka a közvetlen, me­leg lírával tolmácsolt igaz, emberi élmény, a zeneszerzés szakmai tit­kainak magasrendű alkalmazása. Külön méltatást érdemel a fiatal Kurtág György koreai kantátája. K Kurtág megtalálta a témában rejlő hatalmas drámai összeütközéseket és átgondoltan, nagy tehetséggel ol­dotta meg e drámai tartalmak zenei megfogalmazását. Műve a kifejező­­eszközök választékossága, a dallam­­formálás költőisége, a harmonizálás és hangszerelés erőltetettség nélküli egyéni módja tekintetében kimagas­lik a fiatal zeneszerzőgárda szerze­ményei közül. Különösen emlékeze­tes a mű zárótétele, amely a parti­zánok harcba indulását ábrázolja. Kurtág frappáns módon magyar le­j­­tésű katonadalt ír, de sikerül fel­idéznie művében a koreai zene na­gyon ízlésesen jelzett reminiszcen­ciáival a koreai táj, a koreai harc hangulatát. Ez a megoldás szinte zenei jelképe a magyar és a koreai ügy eggyéforrottságának. !/K­odály Zoltánnak Virág Benedek 1801-beli versére írott klasszikus művét, a »Eékességóhajtás«-t meg­­illetődött örömmel­ hallgatta a kö­zönség. »Szállj le felséges palotád egéből, Béke!« — hangoztatja hallat­lan erővel, a Kodály-kórusok utánoz­hatatlan deklamációjával az ének­kar. A másfél évszázados békesség­óhajtás, a vers, Kodály Zoltán kezé­ben, ebben a lenyűgöző súlyú, bár rövid műben roppant erőt, hatalmas nyomatékot kap. »A vadon Marsnak dühötlött kezéből üsd ki dárdá­ját ...« — hangzott Virág Benedek szózata. És a kórusmű az erősen akaró harcraszánt emberek sokasá­gának látomását idéző szólamszövé­sével, zengő harmonizálásával, ma­gyar dikciójának emelkedettségével himnikus kifejezése egész magyar népünk alapvető érzelmeinek: a készségnek a szabadság, a féltett béke és a szeretett haza megvédé­sére. Elismerés illeti az est karmestereit, előadóművészeit és a szereplő együt­teseket a nagyszámú alkotás gondos betanulásáért­ és lelkes előadásáért. Csobádi Péter Krasznodar, a kubányi város keleti részén járunk, amely nemrégen még puszta térség, tavasszal és ősszel térdig sáros, nyáron poros volt, mint a pokol... Peregtek az évek és Krasznodar keleti városszéle mélyen belefészke­­lődött a szteppébe. Új városka alakult, Paskovszkaja nevű, amely­nek takaros fiatal utcái diadalma­san hirdetik a régi kubányi kozák főváros gyors, egészséges, szocia­lista fejlődését. Nem sokkal a második világhá­ború után ekszkavátorok és traktorok dübörgésétől visszhang­zott a puszta térség. Teherautók reggeltől estig szállították a kavi­csot, cementet, épületfát, csöveket és téglát. Így indult meg az ország, az ötödik ötéves terv egyik legna­gyobb textilgyárának építkezése. Az új textilgyár és a köréje növekvő városka napról napra épül. A volt puszta térséget keresztül-kasul hálózó távíró- és telefonhuzalok búgnak a friss szteppei szélben. Sok-sok épület előtt már fiatal fák is zöldelnek és erőt gyűjtenek a to­vábbi lombosodásra. Tavaly ősszel és az idén tavasszal ültették el őket. Eljön — nemsokára — az a nap is, amikor a most még gyenge fácskák suttogó lombja vet árnyat a nyíl­egyenes utcasorra. Az épülő textilnagyüzemet vasút köti össze Krasznodarral. Nap nap után a­ vagonok egész sokasága érke­zik felszereléssel, épületanyaggal, élelemmel és nyersanyaggal megra­kodva. Bárhová tekintesz, minde­nütt állványok, csövek, téglák, vas­szerkezetek láthatók. Zakatolnak a betonkeverők, a kőaprózógépek és messze hallatszik az emelődaruk dugása. Úton-útfélen plakátok, transzparensek láthatók, amelyek figyelmeztetnek az ötödik ötéves terv legfontosabb feladataira. Ebédszünet volt éppen, amikor az iskola építkezéséhez érkeztünk. Az egyik szobában Pjotr Alekszandro­­vics Matyunin kőműves-brigádja olvasással töltötte a még rendelke­zésére álló félórát. O. Goncsar »Zászlóvivők« című regényéből ol­vastak fel egy részt. A még nem egészen kész ablakokon át kihallat­szott a brigádvezető erős hangja: — »Hogy a sapkátok­­ csillagja három kilométerre világítson előtte­tek... Hiszen te..., nagy ember vagy! Hiszen az egész világ téged néz, azt lesi, hogyan állsz, hogyan ülsz, hogyan haladsz, hogyan törsz előre.« Aztán Matyunin hallgatói­hoz fordulva ezt mondta: — Értjük? Lám erre tanította Horia Hajecki szovjet őrmester fia­tal harcosait. Amit mondott, ránk is vonatkozik. Mert mi szovjet embe­rek vagyunk és ez sokra kötelez... Matyunin brigádja szeret olvasni és elbeszélgetni. A brigád vezetője, Matyunin, a múltban a Szovjet Had­sereg kapitánya volt, dicső és nagy, harcos utat tett meg. Századparancs­­nok volt és forró hazaszeretetre, az ellenség iránti engesztelhetetlen gyű­löletre nevelte katonáit. Amikor a háború után a szovjet haza fiai visszatértek és békés mun­kába állottak, ott volt Matyunin ka­pitány is közöttük. Pihent egy hóna­pig, aztán azt mondta: — Na Pjotr, ideje megkezdeni... Brigy, dolgozz! Másnap gondosan kikefélt extra tisztiegyenruhájában, ragyogóra fé­nyesített csizmában jelentkezett a textilnagyüzem építkezésének káder­­osztályén. Rövid beszélgetés volt. — Az építkezésen akarnék dol­gozni. Szakmámban — mondta Pjotr Matyunin. — Igen helyes! Szakemberekre nagy szükségünk van — mondta a káderosztály vezetője. — Ön mérnök, elvtárs? Dolgozott már önállóan? — Abszolút önállóan — válaszolta Matyunin —, csakhogy én nem mér­nök vagyok, hanem kőműves. Tizen­­kétéves gyakorlattal. A káderosztály vezetője érdek­lődve emelte rá tekintetét, azután ezt mondta: — Okmányait visszaveheti, kapi­tány elvtárs. Kérését teljesítjük, a főépületre irányítjuk munkára. Elmúlt egy hónap. Az építés veze­tőségének és a csoportvezetőnek is kapóra jött az új kőműves. Fegyel­mezett, pontos, akkurátus ember. Szeret tanácsot, útbaigazítást kérni. Egyet-mást maga is javasol. Amikor pedig a falat rakja , egyenesen él­vezet nézni. A csoportvezető nemsokára a leg­­f­elelősebb munkát, a sarokfalak ra­­kását bízta Matyuninra, aki kitű­nően megbirkózott a feladattal, öreg mesterek csodálkozva nézték: »Sa­rokrakásban két normát műszakon­ként — ritkaság. Pedig a mi kapi­tányunknak két és fél norma kevés. Kinyomja a hármat is. Szóval — igazi gárdista...« Azóta Pjotr Matyunin változatla­­nul az építkezés legjobb kőművese hírében áll. Több évig vezette bri­gádját, amely mindig ott haladt az­ első sorban. Amikor Krasznodarban híre járt Siskov moszkvai kőműves fényes ered­ményeinek és módszerének, Ma­tyunin három napig el sem vált az újságtól, amely Siskov módszerét is­mertette: egyre gondolkozott, gon­dolkozott. Törte valamin a fejét. ■Égj’ nap aztán megérett benne az elhatározás és attól fogva sokáig tár­gyalt brigádja munkásaival. Elgondolását később jóbarátjával, Pavel Nyepejvodával közölte, aki szintén brigádvezető volt. — Te csak fogj hozzá, Pjotr, a mi támogatásunkban nem lesz hiány — mondta Nyepejvoda —, ilyen ügyet nem lehet nem támogatni! És Matyunin kezdeményezője lett a Siskov-módszer leggyorsabb alkal­mazásáért megindított szocialista versenynek az építkezésen. Rövide­sen meg is mutatkoztak a verseny eredményei. A brigád munkaterme­lékenysége megkétszereződött, a téglázás minősége javult, a nyers­anyagokat kezdték takarékosan fel­használni. Pjotr Matyunin jól egyezteti össze a termelőmunkát a politikai-tár­sadalmi tevékenységgel. Hat éve agitátoroskodik. Az Építő Tröszt I. számú építő és szerelő főosztályá­nak kommunistái beválasztották a pártvezetőségbe. Gyakran találkoztunk és beszél­gettünk Matyunin elvtárssal. Figyel­mes és közlékeny ember, aki nagyon szeret az építkezés dolgairól beszélni. De ha a saját brigádjára kerül a szó, azonnal szófukarrá válik. — Nincs minálunk semmi külö­nös. Grafikon szerint dolgozunk, semmi más... De Nyepesvoda bri­gádja — az igazán hősies munkát Végez. A miniszter is kitüntette a Miért nnna a Pécsi Porcelángyt A Pécsi Porcelángyár szomszédsá­gában magasodó kastély csillogó zöld cserepeivel már messziről fel­kelti az arra­­ haladók figyelmét. Évtizedekkel ezelőtt építtette a gyár­­tulajdonos Zsolnay-család valame­lyik tagja. Most pedig azoké a pom­pás épület, akiket illet: az üzem dolgozóié. Az egykori Zsolnay-kes­tély ma a porcelángyár kulturális életének az otthona. Ez a kultúrpalota nagyszerű lehe­tőségeket rejt magában és kínál a dolgozóknak. A kívülálló szemlélő ennek tudatában azt reméli, hogy sokoldalú, pezsgő élet folyik a pom­pás falak között. A művészeti cso­portok — színjátszók, énekkarosok, zenészek, bábjátékosok, táncosok — új műsorszámok tanulásán fára­doznak, a képzőművészkar tagjai el­mélyednek alkotómunkájukba, má­sutt a tudományos szakkörök vitat­nak meg egy-egy érdekes problémát, mások olvasnak az olvasóteremben, tanulnak, folyóiratokat böngésznek, vagy válogatnak a könyvek között... Csalódik, aki mindezt így kép­zeli el a Pécsi Porcelángyár kultúr­­otthonáról. A nagy otthon minden külső és belső pompája ellenére is — többnyire üres. És mit ér a szí­­vet-lelket gyönyörködtető környezet, ha nem igen akad benne ember? Rendszeres próbára csak az egyre gyérülő számú énekkar és a nyolc lányból álló tánccsoport tagjai jönnek össze. Az énekkar Baranya megye legjobb üzemi vegyeskara volt. A lelkes táncoslányok is mél­tóan képviselik a kultúrmunka iránt érdeklődő fiatalokat. A báb­játékosok szintén lelkes csoportja hiába fúrja-faragja a szebbnél szebb bábokat, alig-alig van alkalma a szereplésre, fellépésre, miként az énekkarnak vagy a tánccsoportnak is. A kerámiaművészetéről világ­híres gyárnak nincs képzőművész­köre. A zeneszerszámok az egyik szoba sarkában porosodnak: nincs zenekar. Mint a fehér holló, olyan ritka eset, ha megtelik az előadó­terem. Csak a kéthetenként rende­zett »családi estek« iránt mutatko­zik némi érdeklődés. De ide sem a sovány kultúrműsor vonzza elsősor­ban a kevésszámú érdeklődőt, hanem a műsor utáni tánc. Az otthonnak csak egy ablaka világít esténként: az egyik földszinti teremben egy-két­­ fiatal játszik asztaliteniszt és néhány idősebb dolgozó sakkozik alkalom­­adtán. A több mint ezerkötetes könyvtár sem örvend valami nagy »kitűnő minőség brigádja« címmel. És Pjotr szívesen beszél a szomszéd brigádról, arról, hogy miként vívta ki az első helyet a takarékossági versenyben. Pavel Nyepejvoda mostanság ké­szül a pártba belépni — közölte velünk Matyunin. — Egyelőre az építkezés vb-jének tagja és kitűnő agitátor. Általában az építkezés büszkesége. Hát így vagyunk vele. Jól élnek a kőművesek. A munka magasabb termelékenysége nagyobb bérrel jár. Menjetek csak el Matyu­­ninhoz és kérdezzétek meg tőle, mi­lyen is az ő költségvetése. — Főjövedelmem — mondja a volt gárdakapitány — természetesen a munkabérem. Ebben az esztendő­ben a következőképpen alakult a jö­vedelmem: január — 2100 rubel, február — 2180, március — 3003, áp­rilis — 2779, május — 2763, június — 3480 rubel stb., stb. Ez persze még nem minden. Csapjuk hozzá az évi fizetéses szabadságot, a díjtalan egészségi ellátást, a gyermekek üdü­lését és ingyenes oktatását, egyszó­val — jól élünk, semmit magunktól meg nem vonunk. Ennek igazolására Matyunin elv­társ megmutatja négyszobás, fürdő­szobás, gyümölcskertes téglaházát, amelyért maga épített fel megtakarí­tott rubeljeiből. A lakás tágas, ta­karos, villanyvilágítású... Hasonló téglaházzal ünnepli majd a Matyunin brigádjában dolgozó Nyikita Batasov is a küszöbön álló nagy októberi ünnepeket. Az állam épületanyaggal támogatta. Néhány nap és Batasov elvtárs családja el­foglalja új otthonát. . — No igen — tette hozzá Batasov elvtárs hunyorgatva. — Még nem kész itt minden. Egy ezrecskét még az asztalra kell csapnom — az ün­nep és az új ház örömére. Szívesen kérjük, legyen a vendégünk. Batasovval együtt Krasznodarban csaknem harminc kőművescsalád költözik az Októberi Forradalom 36. évfordulójára új családi házba. A párt és a kormány szeretettel és gondoskodással veszi körül a szovjet embert, aki földjének gazdája és­­át­alakítója, saját boldogságának meg­teremtője, kultúrélet­e kultúrpalotájában látogatottságnak, a gyár dolgozói­nak csupán mintegy húsz százaléka keresi fel rendszeresen. A kultúrotthon legtöbbször csak olyan eseménnyel »dicsekedhetik«, mint az emlékezetes irodalmi est a­­ könyvhéten. Az esten két személy jelent meg a meghirdetett időpont­ban: az előadó és a kultúrotthon igazgatója. Az otthon hanyatló élete vissza­tükrözi a porcelángyár kulturális nevelőmunkájának a gyengeségét. Jellemző, hogy az üzemi bizottság üléseinek napirendjén hosszú hó­napokig nem szerepelt a kultúra­munka egyetlen problémája sem. Emögött a kultúrnevelési munka nagyfokú lebecsülése, a­ dolgozók kulturális igényeinek semmibe­vétele rejlik. Az üzemi bizottság és a gyár pártbizottsága megnyugszik abban, hogy »a dolgozók közönnyel viseltetnek a kulturális megmozdu­lásokkal szemben«. De mit sem tesz annak­ érdekében, hogy felkeltse a dolgozók érdeklődését, bevonja őket a kulturális életbe, megteremtse a pezsgő, eleven kulturális életet az üzemben. A kultúrnevelési munka lebecsü­lését legélesebben megmutatja az üb és a pártbizottság, másrészről a kul­túrotthonigazgató között kialakult kapcsolat. Az igazgató feladata: az otthon kulturális életének fejlesz­tése. És az igazgató meg is tudná élettel, mozgással, érdeklődő embe­rekkel az otthont tölteni , ha meg­­kapná hozzá a kellő segítséget. Ez­­idén­ már négyen próbálkoztak a feladatokkal és a gyár­ vezetőszer­­veinek közönyével megbirkózni. Sikertelenül. Nemrégen nevezték ki az ötödik igazgatót. Ferenczi Józsefné, akit májusban jelöltek erre a tisztségre, a negyedik volt az igazgatók sorában. A párt­­bizottságtól és az üzemi bizottságtól Horváth Ferencig, az Építőanyag- ipari Szakszervezet megyei elnökéig mindenki megegyezett abban, hogy »Ferencziné igen becsületes, jól dol­­gozó elvtársnő, aki alkalmas a kul­­túrotthonigazgató tisztségére«. An­­nak rendje és módja szerint meg is történt a kinevezés. Ferenczinének nem volt gyakorlata a kultúrnevelési munka vezetésében, de mindenki igyekezett őt arról biztosítani, hogy segítséget kap problémái megoldá­­sában, a nehézségek leküzdéséhez. A problémák és nehézségek ezután egyre-másra tornyosultak, de a nagy garral beharangozott segítség el­­maradt. Az igazgató, akit »vízbe dobtak, hogy magától tanuljon meg úszni« és aki nem követelte meg kellő eréllyel a segítségnyújtást, természe­tesen belemerült a napi részletpro­blémák tömegébe. Zsemlyét vásárolt, szendvicseket készített, poharakat mosott a »családi estek« falatozója számára és gyakran elvégezte még a kultúrotthon takarítási munkáit is. Hónapok teltek el, a kultúrmunka állapota pedig ugyanolyan maradt, mint régebben. Október elején azután az üb a pártbizottsággal egyetértés­ben megmutatta, hogyan törődik, azaz, hogyan nem­ törődik az üzem kultúrmunkásaival. Anélkül, hogy előzően részletesebben beszéltek volna Ferenczinével a felmerült kér­désekről a következő szövegű, sza­bályszerűen iktatott értesítést juttat­ták el kezéhez: »A Pécsi Porcelángyár üzemi bi­zottságától Ferenczi Józsefné elv­társnőnek! Helyben. Értesítem, hogy folyó évi október 15-től a jelenlegi kultúrotthon igazgatói beosztása alól felmentem. Új beosztásáról a Pécsi Porcelángyár Munkaügyi Osztálya fog intézkedni.« Dátum, pecsét. Alá­írások: Wewerka Ferenc ab-elnök, Bálint János, a pártbizottság agit­prop. titkára. Ugyanazon a napon még egy ha­sonló írás született némi szövegvál­tozással: »Pribelszky János elvtárs­nak! Helyben. Megbízzuk önt folyó évi október 15-től a kultúrotthon­igazgatói teendők ellátásával.« Ferenczinét, a »bukott kádert« — akit visszairányítottak fizikai munka­körébe —, Horváth Ferenc, a me­gyei szakszervezet elnöke így »vi­gasztalta«: »Addig fogjuk váltogatni a kultúrotthonigazgatókat, amíg megfelelő helyzet alakul ki.« Pri­belszky elvtárs pedig igazgatóvá történt kinevezésekor — Ferencziné­­hez hasonlóan — minden ígéretet megkapott a segítségre... A bürokratikus bánásmód légköré­ben nyilvánvalóan elsorvadnak a legtalpraesettebb kulturális vezető képességei is. Ez pedig a kulturális nevelőmunka tönkretételével jár. A porcelángyári dolgozók csak akkor népesítik majd be otthonuk pompás termeit, csak akkor keresnek ott pi­hentető szórakozást, tanulási lehető­ségeket, ha az üzemi bizottság méltó­képpen megbecsüli az üzemi kultúra­munkát. Kurazeszi Kálmán KOMO­KISN­IC ÍRTA : ARKADIJ DASKEVICS 1963.­­NOVEMBER 1. VASÁRNAP

Next