Népakarat, 1957. november (2. évfolyam, 256–281. sz.)

1957-11-01 / 256. szám

Mindkét irányban vezetsieto^ a tTojmsokon is kementesi 4**#§^||^ | |'EBSS.^És FD Ha Hflíl­ utazást biztosít, 130 kilométeres sebességet ér el a Ganz Wagongyár ezüstvonata A Ganz Vagon- és Gépgyár szereldéjében az utolsó simí­tásokat végzik az »ezüstvona­ton«, amely alig néhány hét múlva Egyiptomban expressz­­vonatként fog közlekedni. A szemre is tetszetős vona­tok ma már világviszonylat­ban az elsők közé tartoznak A Franciaországban közlekedő ►►France-expressz vonatai — amelyek világszerte elismer­tek — kivitelben elmaradnak a Ganz gyártmányai mögött A motorvonat szíve egy 650 lóerős Ganz—Jendrassik rend­szerű diesel-motor. Teljesítő­­képességére jellemző, hogy a Győr—Mosonmagyaróvár kö­zötti útszakaszon az ezüstvonat 130 kilométeres sebességgel robogott. Nevét onnan k­apta, hogy teljesen a trópusi klímá­nak megfelelően építették, ezüst színűre festették, hogy a forró napsugarakat vissza­verje. A vonatban a hőmérséklet szabályozható, az elsőosztályú pótkocsiba légjavító berende­zést is építettek. A légjavító- és hűtőberendezések a legna­gyobb kánikulában is hűvös kellemes időt »varázsolnak« a vonatba. Az elsőosztályú pót­kocsiban az ülések menet­irányban forgathatók és hát­támláik a repülőgép ülések­hez hasonlóan, a legkényelme­sebb testhelyzetnek megfele­lően dönthetők. A szerelvény néhány perc alatt lemosható, mert belső falait műanyag­bevonattal látták el. Az ezüstvonat érdekessége, hogy mindkét irányban vezet­hető. Amikor a másodosztályú pótkocsi vezetőfülkéjéből ve­zetnek, a motorkocsi maga előtt tolja a pótkocsikat. A von­­natban összesen 160 utasnak­ biztosítottak kényelmes férő-­­helyet. Az új vonat iránt vi­­­lágviszonylatban is rendkívül nagy az érdeklődés. Jelenleg a Ganz-gyár az egyiptomiak meg-­ rendelését teljesíti, akik, mint­ hírül adtuk, 20 darab ilyen­ motorvonatot rendeltek. (moldován) Útra készen az ezüstvonat (Gonda György felvétele) VENDÉGSÉGBEN KUBIKOSOKNÁL Ha kubikosokkal találkozom, egy régi kép jut eszembe. Van annak már vagy tizenöt esztendeje, hogy egy hűvös őszi estén édesapámmal ha­zafelé igyekeztünk a Teleki téren át. S ott a téren láttam vagy harminc talicskás embert, amint csoportokba verődve va­cogtak, topogtak a hűvösödő estén. Akikor tudtam meg, hogy főleg vidékiek vannak itt s a téren várják be a reg­gelt, hogy elsőnek jelentkez­hessenek, ha valamiféle mun­kaalkalom kínálkozik. Ne nehezteljenek rám e be­vezetőért a Nagy Lajos király úti munkásszálló lakói, az Építésügyi Minisztérium Út­és Vasútépítő Vállalatának munkásai. Tudom, hogy most egészen más a kubikos­ sors. Elárulhatom, hogy mielőtt visszatértek a napi munkából, én már végigjártam a 65 ku­bikos ember egyszerű, de ra­gyogóan tiszta otthonát. Mert igaz ugyan, hogy mindegyikü­ket saját otthona is várja a falujában — dehát idejük ja­vát itt töltik Hét napból ötöt..« A csongrádiak „maszek" konyhája Elég ízletes az üzemi kony­ha főztje. — Ma »lepedő­leves« van — nevetek felém. Ha agyonvernének, sem talál­nám el, mi lehet az. Nagyra­­szelt tésztadarabok úsznak a lebbencslevesben, hát ezért kapta cifra nevét. Igen ízletes a leves is, a töltött paprika is, csak ezek a csongrádiak nem bírják. A munka végeztével­ ők sietnek elsőnek a konyhára.­­ Már munka közben megbe­­­szélték, ki mit főz vacsorára.­­ Szívderítő látvány, amint a 3 csákányhoz szokott nehéz ke-3 tek a kést forgatják a krumpli 3 körül. Lipcsei Feri bácsi ma 3 krumplis lebbencset fűz. Ma­i­gyár János fiatalabb munkás 3 még tegnap főzött körmpörköl-3 tot, annyit, hogy mára is jut, 3 most csak melegíteni kell. Bé-3 rés Sándor ma »szabadnapos«:« megegyeztek ugyanis Gaált Imrével, hogy felváltva főz-e nek. Ma Imre a »soros«, ő« meg moziba megy.­­ Vacsora után kártyázik a 3 társaság: »66«-ost játszanak.« Na nem pénzbe, csak úgy —3 vízbe. Ugyanis három pohár 3 ► izet kell meginnia annak, aki 3 bunkót kap. A szomszéd szó-3 bábán a rádiót bújja néhány­ legény s a zene ütemére verik­­ a taktust. 3 Paróczay Károly köré kis 3 csoport gyűlik. Azt számolgat­« ja, »hogy jön ki« a fizetéséből.« Keres havonta 1400 forintot. A« vállalat egyszeri étkezést biz­«­tosit olcsó áron. A nagyobb« gondot és a nagyobb kiadást a« hideg reggeli és ebéd jelenti.« Elmegy naponta sokszor húsz­­­forint, vagy még ennél is­; több... S hozzáveszi az úti­költséget is — amely­ ugyan szintén csekély összeg —, ma­rad nyolc-kilencszáz forintja. Ebből tartja el négytagú csa­ládját, meg aztán valami zseb­pénz is kell néha... Vita a minden második szabad szombat körül Az apróbb-na­gyobb egyéni gondokat leszámítva, nincs ami különösebben nyugtalaní­taná az embereket. Csak akkor morajlik fel a társaság, amikor Dekleva Árpád főmű­vezető azt kérdezi: mi volna a véleményük, ha az igazgató­ság úgy módosítaná a munka­időt, hogy minden második szombat lenne szabad? Az em­berek ellenkeznek. Horváth István sárbogárdi fiatal mun­kás így vélekedik: — Ugye, vannak távollakók, akik hatnapos munkahét után csak vasárnap reggel érnének haza és délután már indulhat­nának is visszafelé. Alig né­hány órát tölthetnének csa­ládjuk körében. Odahaza a ház körül is meg kell csinálni ezt, azt, nem végezhet mindent az asszony... Nos, azért van a tarsolyom­ban egy és más a régi kubikos életről. Tudom, hogy a fel­­szabadulás előtt a jól szerve­zett kubikos munkásság mi­lyen szívósan harcolt a nyolc­órás munkaidőért. Most sok új dolgozó keveredett közéjük. S az ő számukra új dolog, hogy az ötnapos munkahét általá­nosítása ellentétes korábbi harci céljaikkal. Hiszen így tíz vagy ennél is több órát kell naponta dolgozniuk. Az épí­tők szakszervezete méltányolja a változó munkahelyeken dol­gozó építőmunkások helyzetét s éppen ezért helyesli a min­den második szabad szomba­tot, így kéthetenként láthat­ják az otthoniakat és serény­kedhetnek a ház körül. Nem szeretném, ha ünnep­­romlónak bélyegeznének s azt gondolnák, hogy visszaéltem a vendégjoggal, mivel hogy nem értünk mindenben egyet... Abban viszont egyetérthetünk, hogy három év óta, amióta itt megszálltak , összeforrtak, mint egy nagy család. Békes­ségben, egyetértésben élnek s nincs is különösebb panaszuk. Őszintén szólva, félek is, hogy egy kicsit szépítik a helyzetet s nem akarnak a nehézségek­ről beszélni. Nyíltan meg is mondom ezt. Siflis Antal vá­lasza nagyon meggyőzően hangzik. — Ha nem volnánk elégedet­tek, nem húztunk volna itt le egyfolytában három évet. — S egymás szavába vágva a töb­biek is így vélekednek. — Nem kell minket félteni, nem hagyjuk mi magunkat! Felme­gyünk a jóistenhez is, ha sé­relem ér minket... De hát itt is fizetnek úgy, mint máshol, a szálláson meg otthon érez­zük magunkat. örülök, nagyon örülök, hogy már végleg a múlté a Teleki téren éjszakázó talicskás em­berek nyomorúságos világa, s hogy ilyen egyetértésben él Itt a szálláson hatvanöt kubikos ember: Forgács Anna 1951. november 1 4 OKTÓBER 4 HAJNALÁN, amikor felsüví­­t­­ett a világűr sötétkék, csillagporos magasába * egy háromlépcsős óriásrakéta, utasként egy * gömb alakú kis jövevényt cipelve magával, ► nemcsak egy műhold született, s nemcsak az­­ emberi technika története, a világűrhajózás ► napjára lapozott egy korszaknyit. A huszon­► nyolcezer kilométeres sebességű, soktonnás ►rakétatest, miközben sok száz kilométerre­­ ívelt a földi terektől, itt lent a földön össze­húzott egy kötetre való előítéletet, megrögzött ,és makacs hiedelmet a szovjet technika ala­­­­csonyabbrendűségéről, az amerikai­ »Super­man« világűrbeli elsőségéről. De elgondolkoz­hat valamiről itt, a földgömb kis, magyar sar­cában is. Ez a valami pedig­­ az értelmiség­­ vezető szerepének elmélete.­­ Kimondva vagy kimondatlanul: ez az elmé­­­­­et zavaró erőként hatott az elmúlt évek vi­táiban. Lényegében nem mondott kevesebbet, ►mint azt, hogy az atomenergia korszakában,­­az elektronikus számológépek s atommáglyák,­­a rakétakísérletek és a többi tudományos táv­­irat megvalósulásának küszöbén a társadalom­­ vezető ereje az értelmiség. Miért? Mert a kö­vetelmények olyan hallatlanul megnőttek, a­­ szellemi munka magas színvonala annyira­­ »fémjelzi« a társadalom elért szintjét, hogy Valamiféle új Egyiptom felé haladunk. Aho­­­­gyan ott a papok ismerték az apályt és da­gályt, a Nílus áradásának dátumait, a csilla­gok járását — ugyanúgy kialakul a XX. és­­ majd a XXI. század emberének vezető rétege,­­ az értelmiség, a magas képzettségű, az élet ve­­­­zetéséhez immár nélkülözhetetlen tudomány­­­­ágak ismereteivel rendelkező csoport, amely­­ megteremti az emberek boldogságát, békéjét,­­ perspektíváit. ► Hát — bármily meglepő is — ez az elképze­­­lés izzott és porlott szét annak a háromlépcsős ►rakétának az októberi égre rajzolt ívében. S NINCS ITT ELLENTMONDÁS? Hiszen a­­ szovjet óriásrakéták, a világűr meghódításá­­nak ezek az első harckocsijai éppen azt jelzik,­­hogy még közelebb kerültünk ahhoz a külö­­■ nos, új időszakhoz, amelyről eddig csak Verne­­ vagy Wells fantáziájának ormain álmodoz­­­tunk. Nem az elektronikus agyakat kiagyaló­­ szellem embereinek és az atomkorszak más ,értelmiségi csoportjainak vezető elhivatottsá­­­­gát igazolja a »bip-bip-bip« jelzés, amellyel a­­ holdbébi jelentkezik? Nem lényegtelen a kérdés. Sok, nagyon be­csületes és jó szándékú munkásembert és ér­telmiségit foglalkoztató, látszólag nagyon el­méleti gond ez — de beszélni kell róla. Éppen az 1949 után hazánkban történt népgazdasági hibák, műszakilag hibás tervek, elnagyolt és­­gigantomániára« valló elképzelések, egyes ipari vezetők szakszerűtlen munkára alakítot­tak ki egy »technikai csalódottságot«. Fokoz­ták ezt az érzést a nyugati országokból ér­kező, kétségtelenül jeles technikai eredmé­nyekről, a műanyagipari, fémipari, közleke­déstechnikai és ezer más területen elért ug­rásszerű fejlődésről szóló hírek. Felkapták őket, és a maguk szája íze szerint, a maguk képére és hasonlatosságára fordították azok, akik a betegséget úgy akarták megszüntetni, hogy agyonütik a beteget, a népi demokrácia hibáit nem, hogy elpusztítsák a nemi demokrá­ciát. Mi volt az általuk szült magyarázat? Az, hogy a nyugati eredmények, a Nyugat tech­nikai előnye annak köszönhető, ott az értel­miség vezet, hozzáértő emberek irányítják a műszaki, gazdasági életet. Lám, meg is van az eredmény! Volt mindebben sok — legyünk őszinték — abból a felszínességből, amely egy ország technikai kultúráját kizárólag bizonyos tö­megcikkeken méri: az autógyártás, a hűtő­szekrény-gyártás számain. ÉS MOST ITT KERING a Föld körül a szputnyik, a holdfióka. Nem ezek a paradi­csomi lehetőségek szülték meg, hanem az az ország, ahol — így emlékeztek rá még Hitler éveinek Signaljából, és tulajdonképpen sok­kal többet ma sem tudnak róla — »a régi cári értelmiséget kiirtották, és nem nőtt helyette új«, ahol »az értelmiség csak pártutasításra dolgozhat, és gúzsba van kötve«. Kiderült: íme, ilyen az a gúzsbakötöttség, amely először nyitja ki a világűr kapuját Ádám utódai előtt! Itt kering annak az országnak a mestersé­ges holdja, ahol (éppen most készül, hogy 40. évfordulóját ünnepelje) először a Világon a munkásosztály lett minden hatalom birtokosa. Először törték át azt a vasból és megszokott­­ságból épült szörnyű falat, amely a világon az urak uraságát védte. Most először törték át azt a láthatatlan falat, amelyhez a háromlép­csős rakéta óriás kezdősebessége kellett. Hát már most kié a vezető szerep? Talán a szovjet értelmiség mint a hatalom új igénylője jelentkezzék? Kérdezzünk mást. Ha először kapitalista or­szág lőtte volna fel a műholdacskát , ott és attól az értelmiség vezetne? Mindenki, aki reálisan gondolkodik, tudja, hogy nem így van. Próbáljon a legragyogóbb értelmiségi szembe­szállni a társadalom ottani vezetőinek elkép­zeléseivel! Elfogadják ilyennek Einsteint? Bi­zonyára. Nos, ő irtózott az atomenergia hábo­rús felhasználásától, Hiroshimát mégis elpusz­tították. Nem az ►►értelmiségi­ Amerika, mert ilyen nincs. Hanem az imperialista Amerika, a DuPont—Nemours Tröszt és a General Electric Amerikája, mert ilyen van. A társa­dalmat osztályok vezetik, gúnyolódhatnak a szemináriumi tételek felett, akik ebben lelik örömüket, de ez mégiscsak így van. S ha a szovjet értelmiség elébevágtatott a maga­konstruálta rakétákkal DuPonték Amerikájá­nak, az a szovjet társadalom vezető osztályá­nak nagyobb energiáját, vezető szerepének fö­lényét bizonyítja, a feladatok jobb felismeré­sét, egy gigantikus feladatokra képes nagyipar munkásságának érett és okos támogatását. Ezt mutatják a mai csillagok. A régiek egy­­egy csecsemő születésekor horoszkópot állítot­tak, meghatározva benne a csillagképek ak­kori állását, »konstellációját«. A szputnyik horoszkópja azt mutatja, hogy ragyogó értel­miség szellemi apasága kellett hozzá. De ez az értelmiség nem valami társadalomtól függet­len vagy fölötte álló képződmény. A MAGASSÁGOKBA A MUNKÁSOSZ­TÁLY EMELTE. A műhold se magától ugrott az égre. A rakéta emelte fel! Baktai Ferenc GiziTÁJ Részlet a harkányfürdői parkból (MTI Fotó : Mező Sándor felvetette) NÉPAKARAT s Kairó európai szemmel is a fények városa. Este, amikor a Nílus fölött már hűvösebb szellő lengedez, mintegy va­rázsütésre kigyulladnak a fé­nyek az utakon, a hidakon, az ezerszínű neonreklámok az üzletek kirakataiban és a há­zak falán. A főútvonalakat ál­talában neoncsövekkel világít­ják. Amikor végigsétáltam a Szolimán pasa úton vagy kör­bejártam a II. Ramzesz téren, bizony irigykedve néztem a káprázatos kivilágítást. Kairó utcáin elképesztően nagy a forgalom. Ha »sza­bad«, jelez a lámpa, száz­számra rajzanak ki az utcáid­ból a gyakran 70 kilométeres sebességgel száguldó autócso­dák. A villamosok lépcsőjén kaftános arabok lógnak für­tökben, de zsúfoltak az autó­buszok is. Érdekes, hogy még ma is I. és II. osztály van a közlekedési eszközökön, fallal elkülönítve. Egyiptomi bará­taim megmagyarázták, mindez „ÉLETKÉPEK üzlet: az autóbusz- és villa­mosközlekedés magánkézben van. Néhány nagy szálloda és üzlet már állami tulajdon és utóbbiak sikerrel küzdenek például a húsárak drágítása ellen. Pesti neon a Cheops-píramis belsejében Ezt a tarka képet még érde­kesebbé teszi a mélyen lefátyo­lozott arab nők, a kaftános és humuszos arab férfiak állan­dóan hullámzó tömege. Pénte­ken, a mohamedán ünnepnapon zsúfolásig megtöltik a műem­lékszámba menő mecseteket, de nem ritka az imaszőnyegét az utcán leterítő és Mekka felé fordulva imádkozó arab sem. A keresztény egyiptomiak, a koptok, vasárnap ünnepelnek. Ebből következik, hogy az üz­letek egy része pénteken, más része vasárnap tart zárva. Fényes nappal volt ugyan, amikor a Kairótól néhány ki­lométerre fekvő Gizehben megtekintettük a piramisokat és a Szfinxet. Néhány száz méterre a piramisoktól, teve­hajcsárok várták tevékkel a látogatókat és szinte marakod­tak azon, kié legyen a néhány piaszter, a néhány perces »te­velovaglás« ára. A két pira­mis, a Cheeps és a Chefren több ezer éve állja a turisták, főleg a mohó amerikaiak ro­hamát. Kissé furcsán hatott számomra, hogy a piramis bel­sejében fáklyák helyett neon­világítást találtam. De nem tudtam neheztelni ezért, mert a neoncsöveken a következő felírást olvastam: »Tungsram, Budapest«. Csárdás a kairói lokálban Néhány száz méterre a Cheops lábától gyönyörű szál­loda, a Mena House és Kairó legelőkelőbb éjszakai szórako­zóhelye, az Auberge des Pira­­mides várja esténként a láto­gatókat. A lokálban olasz ze­nekar játszik tangót, mambót és csa-csa-csát. A kairói előke­lő közönség erre a zenére tán­col minden este szigorúan es­télyi ruhában. Éjfélkor nem­zetközi műsor következik: olasz énekesnő, francia tangó­­harmonikaművész, amerikai néger énekespár, dél-amerikai táncosnő és két bájos német lárnyka, akik — a műsor sze­rint *— valamilyen magyar csárdásfélét jártak, magyar népviselethez hasonló ruhá­ban. A nézőközönség soraiból szedik »áldozatukat« a tánc­hoz és ez este véletlenül ma­gyar vendéget kértek fel. Hon­fitársunk nem sokat teketó­riázott: elkapta az egyik lány derekát, amúgy jó magyarosan megforgatta, megropogtatta és a közönség tapsai közepette ízelítőt adott a valódi csárdás­ból. Kairó előkelő szórakozóhe­lyei közé tartozik a Níluson lehorgonyzott pompás hajó, a Kassed Kheir, amely, néhány évvel ezelőtt még Faruk király tulajdona volt. Itt már rock and rollt is táncolnak a fiata­lok, de a műsor slágere Fati­­mé, a hastáncosnő, aki az arab zenekar egyre gyorsuló dalla­maira háromnegyed órán át táncolt fáradhatatlanul. Az egyszerű emberek viszont megelégszenek azzal, hogy ki­ülnek a főútvonalakon száz számra található kávéházakba és­­ egyiptomi kávét isznak. Negyedóra „Allah kertjében" Kairói tartózkodásom egyik legérdekesebb eseménye volt a híres bazár, a Khan fi Khalili meglátogatása. A szűk sikáto­rokban üzlet üzlet mellett és a kereskedők jórészt a vevő szeme láttára készítik porté­káikat. Az árakról jobb nem beszélni, kíméletlenül kell al­kudni, mert különben becsap­ják az embert. Vezetőnk a ke­reskedők tömegéből egy kétes tisztaságú elsőemeleti helyiség* be vezetett: »Allah kertje« r~* olvastam a feliratot. A névhez képest eléggé elhanyagolt ez a kert, de az illatok mindenért kárpótoltak. A rózsa lelke, a lótusz virága és még vagy húsz közismert parfüm fogadja itt a látogatót. — Innen kap aromá­kat Párizs — mondotta a ke­reskedő és bőségesen meglo­csolt valamennyiünket illatjai­val. Így történt, hogy a pisz­kos bazárból száz illattal pom­pázva távoztunk. Vándor Pál

Next