Népszava, 1963. augusztus (91. évfolyam, 178–203. szám)

1963-08-01 / 178. szám

Az évi félmilliárd forintból Ki­s­tfz. kap prémiumot? Évente a prémiumokra fordított összeg mintegy félmilliárd forintot tesz ki. Ebből az ipar 350 mil­lió forintot, s ezen belül például a vasipar mintegy 100 millió forintot kap. Tehát nem kis összegek­ről van szó. Mennyire se­gítette a jelenlegi pro­nz eddigi tapasztalatok azt igazolják, hogy pél­dául a Nehézipari Mi­nisztérium vegyipari és bányászati ágazatainál, az Építésügyi Miniszté­riumnál és másutt is­­ egyre nagyobb erőfeszíté­seket tesznek a prémiu­mok ösztönzőbb felhasz­nálására. A prémiumfel­adatok meghatározásánál mindinkább figyelembe veszik az ipar előtt álló legfontosabb tennivaló­kat Így került előtérbe az utóbbi két évben az építőiparban a lakásépí­tési tervek határidőre történő teljesítése, a híradástechnikában, a gépgyártásban, a műszer­iparban a műszaki fej­lesztés, a textilpiacban s más iparágakban is az exportkötelezettségek tel­jesítése. A prémiumrendszer ösztönzőbbé tételében fontos lépést jelentett a mintegy két éve kiadott rendelet amely meg­szabja, hogy a prémium­­feltétel nem teljesítése­miumrendszer a legfőbb feladatok sikeres teljesí­tését — erről beszélget­tünk üzemi, szakszerve­zeti vezetőkkel és a Munkaügyi Minisztérium illetékeseivel, akik nem­rég száz üzemben vizs­gálták a prémiumrend­szer helyzetét esetén — bármely okból is következett be — pré­mium nem fizethető. Ko­rábban ugyanis a nem­­teljesítés okát mindig megmagyarázták. Márpe­dig a prémium nem a jó­szándékért, hanem az eredményért jár. A má­sik fontos rendelkezés az éves premizálásra való áttérés, amely szerint ne­gyedévenként előleg fi­zethető a műszakiaknak. Ez arra is ösztönöz, hogy az esetleges időközben történő lemaradásokat pótolják, mert az év vé­gén a teljes összegre csak ezután számíthatnak. A jelenlegi prémium­rendszerről tehát el lehet mondani, hogy a célokat, az elveket általában he­lyesen határozták meg. A végrehajtás során azonban sokhelyütt lehe­tett találkozni a minisz­tériumi utasításokból és a vállalati végrehajtásból származó hibákkal, ame­lyek miatt a prémium ösztönző célja nem érvé­nyesülhetett kellően, összegekhez jutottak. A “rendteremtés” érdeké­ben már tavaly bevezet­ték a pontosabb tervezés­re való ösztönzést, így a reális tervteljesítésért vagy még esetenként né­mi lemaradásért is most magasabb összegű pré­mium kerül kifizetésre, mint a tervek irreális túlteljesítéséért. A vegyiparban például 1958-tól 1961-ig a válla­latok a termelési értéket és a termelékenységi tervet évente általában 5—10 százalékra alacso­­nyabbra tervezték, mint amennyit végül teljesítet­tek. 1962-ben már a ter­vezett és a tényleges tel­jesítés majdnem azonos szinten mozgott. Hasonló volt a helyzet az önkölt­ségi tervvel kapcsolatban is. El lehet mondani, hogy hasonló tapasztalatokat mutat a többi iparágban is a pontos tervezésre való törekvés. A legfontosabb célok az előtérben 2 A lány és az államügyész A történet dióhéjban ennyi: kerítés vádjával börtönbüntetésre ítélnek egy asszonyt, aki eltűrte, hogy kiskorú lánya a la­kásán szerelmi kapcsola­tot tartson fel egy férfi­val. A lány anyja bírójá­hoz, Soldan államügyész­hez fordul kegyelemért. Soldannak annyira meg­tetszik a lány, hogy el­veszti erkölcsi érzékét; a segítség ígéretével elcsá­bítja Az ügyet leleplezik és az erkölcsbíró vádlottá lesz. Jürgen Gosler fiatal nyugatnémet rendező filmje első harmadában renkívül érdekes, tehetsé­ges alkotás. A bírósági tárgyalás jelenete, a lány környezetének bemutatá­­­sa nagyon jól sikerült. Sajnos, a történet aztán ellaposodik, giccsessé, itt­­ott túlságosan érzelgőssé válik. Így például a lány­­megtérésének­ e édeskés képsorai csak a hitelét rontják a filmnek, amely egyébként némi társada­lomkritikát is tartalmaz és fényt vet a nyugatné­met ifjúság erkölcsi prob­lémáira. (v. v.) A termelékenység és a műszaki fejlesztés Ilyen volt például a termelékenységi mutató fetisizálása, amely — mert prémiumfeltétel volt — sok esetben hátráltat­ta a műszaki fejlesztést. Nem ösztönzött az új korszerű termékek beve­zetésére sem, mert az­­.ez­zel járó kezdeti nehézsé­gek — ez tapasztalható volt a Telefongyárban, a Belloianniszban és má­sutt is — a termelékeny­ség időleges visszaesését, vagy stagnálását hozta magával. Ez pedig hátrá­nyosan érintette az üze­mek vezetőit a prémiu­mok elbírálásánál. Éppen ezek miatt a KGM-ben ez év elejétől üzemeik számára a termelékeny­ség mutatóját nem szab­ják meg prémiumfeltétel­ként. Az így felszabadult összegek nagy részét a műszaki fejlesztésre, mint a folyó termelés mellett a jelenleg legdöntőbb feladatra használják fel. Mi­vel csak prémiummal nem lehet az ösztönzés hatékonyságát fokozni, intézkedés történt arra is, hogy egyes korszerű gyártmányokért maga­­s faiób­ árkiegészítést kapja­­üzemnek. Az el­avult termékek esetében pedig a nyereség egy ré­szét »eredményszabályzó« forgalmi adóval elvonják. Így tehát egyre kifizető­dőbbé válik a vállalatok számára a korszerű ter­mékek gyártása, ami ter­mészetesen kihatással van a prémium összegére is. Az elmúlt években a vállalatok nagy részénél úgy biztosítottak megle­hetősen mag­as prémiu­mot, hogy lehetőségeiknél jóval alacsonyabb költ­­ségszint-csökkentési ter­veket készítettek, így az­tán a terv túlteljesítése után még nem érdemelt ci­kit (ISzufei Bálvány Ezzel a címmel került a héten a nagyközönség elé az a film, amelyet az előzetes híradásokból és nyilatkozatokból r Omlás­néven ismertünk meg. Gergely Mihály forgató­­könyve lélektanilag, tár­sadalmilag egyaránt érde­kes kérdéshez nyúl: a ha­mis nimbusztól megrésze­­gült ember erkölcsi lezül­­lésének problematikájá­hoz. Miként válik »vélet­lenül«, egy sereg előítélet és félreértés következté­ben »hőssé« a bányász­városka birkózó bajnoka egy támabeomlás után — (amikor mindenki azt hi­szi, hogy ő mentette meg két társát a halál torká­ból) s miként vezeti kiér­­demeletlen dicsősége az erőszakos, hazug karrier útjára — erről szól a film. Helyesebben, erről szólna, ha szavát nem nyomná el gyakorta az utánérzések, kínosan ere­detiségre pályázó sablo­nok filmbeli recsegése, így — nem is tudjuk pontosan lemérni, mekko­ra az a megoldatlanul ha­gyott kérdés-halmaz, ami­vel a forgatókönyv volt képtelen megbirkózni, s mennyi az, amit Mom­­cserov Frigyes rendező munkájának keresettsége rontott a drámai helyze­tek alapigazságain. Kihá­­mozására sincs kedve a nézőnek: a figurák nem győzik meg arról, hogy az életnek egy sűrített, de mégis valóságos darabját látja. Inkább tételek hor­dozóit látjuk: a férfit, akinek minden sikerül, a másik férfit, akinek vi­szont semmi, még a sze­relemben is vetélytársak, s persze itt is megismét­lődik életük törvénye, adottsága. Érdekes, hogy így, leírva, nagyon is könnyen elképzelhető mindez, s filmbéli megje­lenésében mégis rendkí­vül átlátszó, szimpla és valótlan. Hogy miért? Alighanem, mert mindez motiválatlan s a film­ kö­­vetelte apró dolgok igéze­te nélkül való, inkább is­kolás megismétlése sok jó példaképnek. (Hogy csak a legnyilvánvalób­bat, a Rocco-t említsük — annak hiteles légköre, iz­galmas erkölcsi imperatí­vuszai nélkül.) Egyszóval: kudarc ez a film, még akkor is, ha Hegyi Barnabás operatőr néhány gyönyörű felvé­tellel remekel benne, sőt — érdekes módon — a fényképezés színvonala helyenként még érzéke­nyebbé teszi a nézőt a képszerű ábrázolás ellent­mondásaira: a laposság feltűnőbb, ha válogatot­­tan finom stilisztikai esz­közökkel fejezik ki. A szereplők mindössze el­játsszák a figurákat — él et nemigen van bennük. Kivétel talán Tör­őcsik Mari egy-két pillanata Verának, egy kedves kis tisztviselőlánynak alakjá­ban, meg Madaras József néhány jelenete, Mikó Balázsnak, a »mindig mindenről lemaradó« bá­nyászfiúnak a szerepében. A többiek, így a címsze­repet játszó Kiss Gábor is, de Molnár Tibor, Kiss Manyi, Szakáts Miklós és sokan mások képességei­ken aluli teljesítményt nyújtanak a profil nélkü­li, helyesebben túlságo­san szokvány-szerepkö­rükké vált figurák meg­jelenítésében. (geszti) Déryné A tizenkét évvel ezelőtt szép sikerrel bemutatott zenés magyar film meg­érdemli a felújítást. Bé­­keffy István forgatóköny­ve, ha nem is mindenben hű Déryné naplójához, érdekesen eleveníti fel a magyar színészet hősko­rát, azt az áldozatos, ne­héz harcot, amelyet a pes­ti színjátszó társulat ek­­hós szekéren vándorló tagjai a magyar szó haj­lékáért az állandó ma­gyar teátrumért folytat­tak. Ennek a harcnak központi alakja, lelke volt Déryné, Széppataki Róza. A címszereplő Tol­­nay Klári kitűnően for­málta meg az erős egyéni­ségű, ragyogó tehetségű színésznőt. Egész sor él­vonalbeli művész vállalt szerepet a filmben, köz­tük olyanok is, akiknek játékát, hangját már csak a celluloid-szalag és az emlékezet őrzi: Uray Tivadar, Rajnai Gábor, Kerekes János és Pol­gár Tibor szép dalai és az operaáriák a Déryné hangját tolmácsoló Gyur­­kovits Mária gyönyörű koloratúr-szopránján szó­laltak meg. A film rende­zője Kalmár László és operatőre, Eiben István egy-két népszínmű-ízű je­lenettől eltekintve elisme­résre méltó munkát vég­zett. A felújított Déryné bizonyára ismét sikert arat A döntés joga Érdekes történet kere­tében a bátorság és a gyávaság problémáját fe­szegeti Hubert Drapella lengyel rendező filmdrá­mája. A történet fősze­replője Dórin kapitány, a tapasztalt katonai repülő, aki kiugrik sérült gépéből és ezért gyávának tart­ják. Joga volt elhagyni gépét, de volt-e rá elég alapos oka? A hivatalos vizsgálat felmenti ugyan, de bajtársai és bátyja, a vak háborús hős elítélik. A kapitány izgalmas kö­rülmények között bizo­nyítja be, hogy a megfon­toltság nem azonos a gyá­vasággal és nagyobb erény, mint a vakmerő bátorság. A filmet humanizmus hatja át, finom lélek- és jellemrajzok gazdagítják. A keserűségében köteke­dő vak hős, az embersé­ges parancsnok, a hetven­­kedő ifjú pilóta találó, ki­tűnő figurák. A két opera­tőr, Sprudin és Florkows­­ki bravúros légifelvételei ugyancsak elismerést­ ér­demelnek. Nem fizetéskiegészítés! Sajnos, még mindig találkozni olyan nézettel, amely fizetéskiegészítés­nek tekinti a prémiumot. Megmutatkozik ez azok részéről is, akik adják a prémiumot. Akkor tart­ják magukat jó vezető­nek, ha beosztottjaiknak mindenáron biztosítják a prémiumot. Ez talán nem volna baj, ha ugyanak­­kor azt is megszabnák, hogy az adott összegért mit kell letenni az üzem­­asztalára­. Azonban sok­helyütt még mindig for­mális, nem kellően érté­kelhető feltételeket hatá­roztak meg, amelyben nemegyszer csak a mun­kaköri kötelezettség, vagy volt úgy, hogy még az sem, szerepelt. Tavaly például a Fo­­nalkikészítőgyár pénzügyi csoportvezetőjének pré­miumfeltételeként az egy­számla és naplóbizonylat naprakész vezetését hatá­rozták meg, pedig ez a munkaköri kötelezettsége volt, amiért a fizetését kapta. Hasonlókat mutat­tak a tapasztalatok a Debreceni Ruhagyárban is, ahol a normáloknak a munkanapfelvétel elő­készítését és a bérszóró­dás csökkentését tűzték prémiumfeltételként. A Kistar­csai Fésűsfonóban a hozam javulása után kapta a prémiumot a munkaügyi osztályvezető, a időelemző, a műszaki rajzoló, az energetikus stb., akiknek lényegében a kitűzött feladat telje­sítéséhez semmi közük nem volt. A többletmunka határozza meg Gondot jelent még az is, hogy a prémiumoknál sokhelyütt meglehetős egyenlősdi érvényesül. Különösen a KGM üze­meiben jellemző, hogy a vezetők, függetlenül az általuk irányított terület nagyságától és fontossá­gától, valamint az elért eredmények népgazdasá­gi jelentőségétől, meg­kapják az elérhető legma­gasabb, 40 százalékos prémiumot. Ez lényegé­ben az egyenlősdiségnek a megnyilvánulása. Az építőiparnál éppen e helyzet megváltoztatására a prémiumösszeg megha­tározásánál figyelembe veszik az egyes építkezé­sek fontosságát, az irá­nyított emberek létszá­mát, a termelési felada­tok bonyolultságát és en­nek alapján határozzák meg a prémiumösszeg mértékét. Úgy gondoljuk, a leg­messzebbmenőkig helye­selni lehet azt az elgon­dolást, hogy a prémium nagyságát ne az alapfi­zetés, hanem a kötelezőn felüli többletmunka ha­tározza meg. Az elmondottakból te­hát kiderül, hogy a je­lentős fejlődés mellett a prémiumok felhasználása körül még mindig nincs minden rendjén. Éppen ezért csakis hasznosak lehetnek azok az elgon­dolások, amelyek azt cé­lozzák, hogy a prémiu­mokra szánt milliók a legmesszebbmenőkig szol­gálják az egész népgaz­daság érdekeit Természe­tesen nem lehet örökér­vényű elveket rögzíteni. Mindenkor az adott ter­melési feladatok, illetve célkitűzések kerüljenek előtérbe, mint prémium­­feltételek. Ezért nem ele­gendő csak a miniszté­riumi szervek erőfeszíté­se. Feltétlenül fontos, hogy ebben a munkában a szakszervezetek köz­ponti vezetőségei, az üze­mi vezetők és szakszer­vezeti szervek együttesen közreműködjenek. Taray László NÉPSZAVA Három levél feleszik az asztalunkon. Tartalmuk­ban félreismerhetetlen, kiáltó az ellentmondás. S ez olvasóközönségünkre is tartozik, amelyet félre­vezetni senkinek nincs joga. Az egyik levélben a Vendéglátóipari Országos Szövetkezeti Központ ne­vében Lipták Sándor igazgató közli, hogy »Kul­túra?« című cikksoroza­tunkkal kapcsolatos vizs­gálatuk befejeződött és több vonatkozásban alá­támasztotta a cikkek bí­ráló megállapításait, azon­ban következtetéseinkkel nem értenek egyet. Ehhez joguk van. A másik levelet ugyan­csak Lipták Sándor igaz­gató írta lapunk szerkesz­tő bizottságának. Lénye­gét olvasóink is ismerik, mert a július 6-i Népsza­vában közöltük. Itt most újból idézzük: »A Nép­szava hasábjain 1963. jú­nius 23-án, 27-én és 30-án .Kultúra?’ cím alatt cikk­sorozat jelent meg a föld­­művesszövetkezeti ven­déglátóipari üzletek és közbejött akadályok egyes előadóművészek közötti helytelen kapcsolatok tárgyá­ban ... Tájékoztatásul közlöm, hogy a Latabár­­együttes újabb kiközvetí­téséhez már nem já­rultam hozzá...* (Kiemelések tőlünk. — Szerk.) A harmadik levelet Bé­kési Józsefné, az ibrányi művelődési ház igazgató­ja írta az Országos Ren­dező Irodának. Sajnálat­tal közli, hogy az augusz­tus 10-re megtárgyalt ORI-előadást a művelő­dési házban közbejött akadályok miatt megtar­tani nem tudják. A feles­leges fáradozásért és a sikertelenségért elnézést kér. Közbejött akadályok? Idézünk a levélből: »Ugyanis a Vendéglátó­ipari Szövetkezeti Köz­pont által szervezett tata* bár Kálmán-estet már előre propagálták...* Tehát: a művelődési házban elmarad a műsor — de nem marad el a hakni-brigád fellépte ... Hónapok óta súlyos erőfeszítéseket teszünk a »■helytelen kapcsolatok« (Lipták Sándor kifejezése) megszüntetésére. Sikerült kivívnunk a SZÖVOSZ, a Műsor-igazgatóság, a Mű­velődésügyi Minisztérium egyetértését törekvéseink­hez. Mindeddig úgy tud­tuk, olvasóinkat is így tájékoztattuk, hogy a VOSZK is lényegében segíti a társadalom érde­kében való tevékenysé­günket a hakni-brigádok megfékezésében és meg­szüntetésében. Lipták Sán­dor igazgató leveléből is ezt olvasták ki — ezt kö­zöltük. A gyakorlat mást mu­tat. Akkor a küzdelmet ilyen értelemben és irány­ban is kötelességünk foly­tatni. Rajk András A Ruházatipari Dolgozók Szakszervezetének központi vezetőségi ülése Szerdán központi ve­zetőségi ülést tartottak a Ruházatipari Dolgozók Szakszervezetében. Az ülésen megvitatták a köz­ponti vezetőség korábbi határozata nyomán a Női és a Férfi Fehérnemű­­gyár üzemeiben végzett vizsgálatról készült je­lentést. A szakszervezet vezető­sége e két vállalatnál megvizsgálta az üzemösz­­szevonások tapasztalatait, a műszaki intézkedési tervek végrehajtásának menetét, a kulturális ne­velés, a termelés, a bérek és a normák alakulásá­nak kérdéseit. A központi vezetőségi ülésen úgy határoztak, hogy a gyárakban felme­rülő problémák egy ré­szének gyors kijavításá­hoz a Könnyűipari Mi­nisztériumtól kérnek se­gítséget. Egyenletesebb anyagellátásra, a munka jobb megszervezésére, egyes helyeken pedig a béraránytalanságok meg­szüntetésére van szük­ség. (MTI) Egy család Győr ma Az ország első termelő­szövetkezeti megyéjében, a 391 000 lélekszámú Győr-Sopronban, a folyó­iratokon és egyéb kiadvá­nyokon kívül 40 000 fővá­rosi napilap érkezik. Több mint 40 000 példányszám­ban jelenik meg a me­gyei újság, a Kisalföld. A statisztikai kimutatások szerint csaknem minden családra jut egy napilap, ezenkívül ezrek vásárol­ják a különböző folyóira­tokat és képesújságokat. A főváros után Győrött jelenik meg a legtöbb üzemi lap. A győri üze­mek összesen nyolc — he­tenként vagy kétheten­ — egy újság ügyében­ ként megjelenő — újságot jelentetnek meg, több mint 20 000 példányszám­ban. (MTI) A közélet eseményei Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke, a Svájci Államszövetség nemzeti ünnepe alkalmából táv­iratban üdvözölte Waly Spühler elnököt Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke, a Daho­­mey Köztársaság nemze­ti ünnepe alkalmából üd­vözlő táviratot küldött Hubert Maga elnöknek. A Helyiipari és Város­­gazdasági Dolgozók Szak­­szervezete elnökségének meghívására hazánkba érkezett Wladyslaw Ga­­worski, a lengyel Kom­munális Gazdálkodási Helyiipari és Kézműipari Dolgozók Szakszervezeté­nek elnöke. Szombaton utazik a Fővárosi Operetts­zínház együttese Olaszországba szerepel a műsoron. Az együttes — a műszaki és egyéb kisegítő személyzet tagjaival együtt összesen 160 fő — szombaton uta­zik el Budapestről. Augusztus 5-én és 6-án Triesztben egy régi vár udvarán épült szabadtéri színpadon mutatkozik be az együttes az olasz kö­zönségnek, majd 8-án és 9-én hasonló szabadtéri színpadon Pisában tart előadást. Innen rándul­­nak ki augusztus 10-én Montecatini világhírű fürdőhelyre, ahol kőszín­házban játszanak. Az utolsó olaszországi állo­más: Velence. A Lidó rendkívül modern, úgyne­vezett „Gyöngyszem­“ színházában augusztus 13-tól 18-ig 8 előadást tart, majd Bécsbe utazik, ahol augusztus 20-a és 25-e között hat alkalom­mal a Theater an der Wien-ben vendégszerepel az együttes. Bécsből a társulat ha­zatér Budapestre, majd augusztus 29-én kezdi meg csehszlovákiai ven­dégszereplését. Öt napig játszanak Pozsonyban, majd egy kisebb csoport — a színház vezető mű­vészeinek részvételével — Kassán ad hangversenyt. A Fővárosi Operett­színház vezetősége szer­dán társulati ülésen tájé­koztatta az együttes tag­jait az olaszországi, a bé­csi és a csehszlovákiai vendégjáték programjá­ról. A Csárdáskirálynő A NÉPSZAVA TELEFONSZÁMA : 224—819* 1963. augusztus 1

Next