Népszava, 1966. május (94. évfolyam, 102–127. szám)

1966-05-01 / 102. szám

Kavargatom a feketét és körülnézek. Heverő, asztalka, amelyet lépcsős galéria választ el könyvei­től, írógépétől. Itt, a Sza­badsághegyen él az ország egyik leggazdagabb embe­re, dr. Gyetvai János. Hetvennyolc éves, de öregségnek, fáradtság­nak nyoma sincs az ar­cán. Nyakkendője divatos, emlékezete hihetelenül friss. Áldozati borjú Egy mondat, egy kife­jező kézmozdulat, s már eb­bem varázsolja a múlt századi jelenetet, amely számára a kezdet kezdete lehetett Szekula kántor­tanító úr meglátogatta az apját: — Hát, János, most már határozatra kell jutni a gyerekkel... Az uradalmi bognár ke­ze a nagybab­a nyelén matat és a súlyosan be­álló csöndben leszámol az egyetlen jószággal, amit »összefaragott«, az egész keserves világgal, ahol — akár valami ősi szertartá­son — borjút kell áldozni a vágyakért Csak éppen nem oltáron, hanem pia­con, hogy a gyerek gim­nazista lehessen ... Először egy gőzmalom­­tulajdonos fiával vereke­dett a jászberényi iskolá­ban. Később, nem is na­gyon sokkal később már egyáltalán nem tudott ha­ragudni a gőgös úrifiúkra. Haragja veszélyesebb lett, mert a vagyonos osztályok ellen fordult, amelyre ter­mészetesen nem a helybé­li történelemtanár tanítot­ta, hanem néhány újság­példány, számára rokon­szenves fejléccel: «­Nép­szava« Néhány »izgága« társával olvasókört is szervez, de valahogyan azért megússza a kicsa­­pást Érettségi után jogot hallgat a fővárosban, s hogy megtehesse, huszon­hét koronáért tanítósko­­dik, könyvel, futkároz. Közben szorgalmasan lá­togatja a Galilei Kör sze­mináriumait, ahol a sza­badgondolkodással, Berg­sonnal, Poincaréval is­merkedik. Szükségben nincs tilos Az 1912-es Vérvörös Csütörtökön döbbent-má­­morosan fülel a Váci úti munkástömegek felzúgó dalára: »Szükségben nincs tilos —, Szükségben nincs tilos —, A mi zászlónk vérpiros, Úgy ám, vérpi­ros, — A zászlónk vérpi­ros ...« Pártfogója akad a Nép­szavánál, Révész Béla ta­nítja verekedni, de nem ám akárhogyan, hanem tollal. Megjárja Szerbiát, sebesülten kerül haza, tudja, mi a háború. Egy­­szercsak azt hallja, hogy két menetszázadot akar­nak ismét a frontra indí­tani. Néhány társával ro­han a pályaudvar felé, a katonatanács lázítja a bakákat. Izzik a levegő is. Boká­nyi az Ipar­csarnokban harsogja tízezreknek: «Ide zarándokoltunk, hogy oda­dörögjük a háborúnak: félre az útból, emberirtó vérpad ...« „ Vége a háborúnak...!“ A Baross utcai telefon­­központ előtti százláló ka­tonának csak ennyit szól Gyetvai János: — Vége a háborúnak, hazamehet barátom... S a katona elhiszi. Pilla­natok alatt átadják a tele­fonközpontot, de most már igazán nincs idő, röpiratot kell nyomatni a Népszava gépein. Éjszakára készül el, a többi között ez áll rajta: »Kitört a forrada­lom! Munkások! Elvtár­sak!... Ki az utcára!« Ka­varog a tömeg a kései órákban, közéjük megy, kiválaszt csak úgy talá­lomra egy maroknyi csa­patot, akik reggel már szórják a gyárak előtt a felhívást... Fasiszta rohamcsapatok Az internacionalizmus érzésével az első világhá­borúban találkozik, az »őszirózsás« forradalom­ról, s méginkább a Ta­nácsköztársaságról már tudja, hogy az orosz mun­kásosztály nélkül sokáig el sem jöhetett volna. Megkérdem tőle: — Ekkor lett kommu­nista? — Az ilyesminek nincs pontos határideje, de azt hiszem, már régen az vol­­tam.. A proletárdiktatúra védelmében a »Vörös Ka­tona« című újságot szer­kesztettem a fronton, Stromfeld Aurél parancs­noksága alatt. És Szolno­kon nekem jutott a fel­adat, hogy a május else­jei nagygyűlésen a tömeg­hez szóljak... — Ez volt az utolsó má­jusi tüntetés, amelyben még fiatalon részt vett? — Magyarországon... Rövid bécsi emigrációm után a német kommunis­ták Berlinbe hívtak, ahol egy Valeriu Marcu neve­zetű román elvtárssal megteremtettük az első , antifasiszta folyóiratot. ■ Közben a szovjet távirati ■ iroda kirendeltségén is ■ dolgoztam. Huszonhárom­ó­ra már alakulóban voltak ■ a hitleri rohamcsapatok, mint a német párt tagjá­nak, nekem is szerveznem kellett a május elsejei tüntetést. Egységes felvo­nulás helyett körzetekre osztottuk a várost, s úgy vittük ki a munkásokat az utcára. Hol itt, hol ott tűntek fel a fasiszta bri­gádok, botokkal, ököllel, kövekkel tudtuk csak visz­­szaverni támadásaikat... Ekkoriban cikkeket kül­dözget New Yorkba is, az »Új előre« című baloldali lapnak, hadd tudják meg ott is, mi volt, s mi készül Európában. Amikor tart­hatatlanná válik Berlin­ben a helyzete, német elv­társak csempészik át a tengeren... — Útlevelet nem tudott szerezni?­­ — Útlevelet? — kérdez vissza mosolyogva — Ilyen okmányhoz először­ 1949-ben jutottam, amikor már népi demokráciánk ankarai követeként men­tem külföldre. A megláncolt lány Amerikában közel ne­gyedszázadig kommunista lapokat szerkeszt. — Sztrájkokra, tünteté­sekre hívta fel a dolgozó­kat? — Természetesen. De minthogy nemcsak újság­író, hanem párttag voltam ott is, a felhívások közzé­tételén kívül mindabban magam is szerepet vállal­tam, amire a munkásságot szólítottuk fel. A májusi gyűléseken általában lét­rákról szónokoltunk, ame­lyek pillanatok alatt ke­rültek elő a kapualjakból. A rendőrség engem is számtalanszor lerángatott a létráról, ilyenkor mene­külni kellett... — Mi volt a legemléke­zetesebb május elsejei tüntetés, amelyet például New Yorkban látott? — A város központjá­ban egy asszony szónokolt a létráról. Megérkezett a rendőri riadóautó, elfog­ták az asszonyt. Egyszer csak arra lettünk figyel­mesek a tömegben, hogy egy női hang folytatja a beszédet. Az emberek a rendőrökkel együtt a hang felé tódultak, majd döb­benten, némán megáll­tak __ — Miért, mi történt? — Egy lány odaláncol­­tatta magát a városi könyvtár épületének rá­csos kapujához. A rendő­rök több mint háromne­gyed órán keresztül tehe­tetlenek voltak, előbb fű­részt kellett keríteniük, s verejtékesen dolgozniuk, amíg leverték a láncokat. S a lány csak beszélt az egybegyűltekhez a mun­kásság nemzetközi ünne­péről ... Gyetvai János most itt ül előttem szabadság-he­gyi szobácskájában, eddi­gi, s készülő könyveiről beszél, amelyekben mind­erről számot ad. Még min­dig kavargatom a feketét, lám, egészen kihűlt... Nincsenek itt vagyon­tárgyak, és mégis a gaz­dagság atmoszférája vesz körül. Mindennel »­meg­szedte« magát, amit csak egy emberöltő felkínálhat a forradalmárnak. Mérhe­tetlen tapasztalattal, sze­rénységgel, a szüntelen al­kotás igényével. Az uradalmi bognár nem is sejthette, milyen jó vállalkozásba fekteti az áldozati borjút. Fodor Gábor 1966. május 1 Ezekkben a napokban több viharsarki községben és vá­rosban — Orosházán, Endrő­­d­ön, Békésen, Békéscsabán , — emléktáblát lepleznek le a magyar agrár­mozgalmak kiindulásának színhelyén. Ünnepi szónoknak csaknem mindenütt a munkásmozga­lom veteránját, a MEDOSZ elnökét, Hunya Istvánt kér­ték fel. — Ugyan ki tudja ma már Magyar­­országon, hogy kik voltak annak idején a Viharsarokban a gatyás próféták? Nem is emlegetik így őket, pedig a századforduló előtti évtizedekben, az Alföld délkeleti részén nagy szerepük volt az agrármozgalmak megindulásá­ban — idézi Hunya István sokévtize­des emlékeit és apai „örökségét". Az 1860—70-es években a Berettyó mentén megindult a vizenyős talajok lecsapolása, az ármentesítés. Munka volt, kenyér. Azok a zselléremberek, akiknek nem volt telkük vagy cselédes­­kedtek, vagy kubik munkából éltek. Mentek a Berettyóra. Nem is kerestek rosszul, különösen, amíg a magyar búza ára külföldön is nagy pénzt biztosí­tott a földesuraknak. De amikor a búza iránti kereslet csökkent, az uradalmak sem foglalkoztattak annyi cselédem­bert, sok volt a munkaerő és a ko­rábbi napi 400 forintos kereset a gát­nál is leesett 1 forintra. A kubikosok, a gatyások bejárták az egész országot, sőt az egész osztrák—magyar monar­chiát, munkát kerestek. — Apám is említette, hogy amikor Bécsben voltak kubikon és a dokkon sódert hordtak, együtt ünnepeltek min­dig a bécsi munkásokkal. S ők vala­mennyien, akik járták az országot, vi­lágot, hozták a munkásmozgalom hírét haza, az elkeseredett nép közé a Vihar­sarokba. Ezekben az időkben különösen Oros­házán, Endrődön sorra alakultak az úgynevezett munkáskörök, olvasókörök. Szegény parasztok, vándorló kubikosok, falusi suszterek, órások terjesztették a fővárosban hallottakat, a munkások­tól tanultakat. Ők és apáik terjesztet­ték korábban Táncsics Mihály lapját, az Aranytrombitát is, később pedig az életükkel kapcsolatos fontos könyveket. 1891 áprilisában a budapesti szervez­­kedésekkel egyidőben az orosháziak is készültek májusra. Úgy döntöttek ápri­lis 13-án tartanak egy olyan nagygyű­lést, ahova egész Békés megyéből meg­hívják az olvasókörök tagjait és előké­szítik a május 1-ét. Előadót Pestről hívnak. Nem volt ez jó jel a főszolgabírónak, mert a szervezők mind a felvilágoso­dott kubikos emberek és cselédek vol­tak. Azokat a kubikosokat, akik Oros­házától Pestig és Bécsig tolták a ta­licska szarvát, most már nemcsak ga­tyás prófétáknak hívták, hanem mivel piros harisnyát, »trimflit« hordtak — ez az elnevezés is rájuk ragadt. A pi­ros trimflisek így is akarták bizonyí­tani, hogy haladó gondolkodású embe­rek. Ez pedig veszélyes jel volt az urak­nak. A főszolgabíró betiltotta az olvasó­körök április 13-i gyűlését, de akkorra már sokan összejöttek. Annyian min­denesetre voltak, hogy döntsenek: ők is megünneplik a május 1-ét, egyszerre a fővárosi munkássággal. A Viharsarokban forrongott a nép, nagy volt az elkeseredés és még na­gyobb a vágy a felszabadultabb, jobb élet után. Az olvasókörök tagjai sokat látott, olvasott emberek voltak. S az írott betű elhozta közéjük is a szerve­zettség erejének felismerését. S ki cso­dálkozik ma már mindezek tudtán, hogy a forradalmi érzelmű emberek május 1-én a tilalom ellenére is ki­tűzték a munkáskör tűzfalára a vö­rös zászlót? A főszolgabíró csendőrök­kel vetette le, s néhány embert, a szer­vezők közül letartóztatott. Az orosházi szegény nép azonban ellenállt. A csend­őrség gyengének bizonyult ellenük. A főszolgabíró katonaságot kért és sortü­­zet nyittattak. A nép gyerekeivel lövet­tek a népre. Meg is sebesültek néhány százan. Ez még csak olaj volt a tűzre. Má­jus 2-án Békéscsabán kezdődött a nagy tüntetés. Nem lehetett megállítani ak­kor már a lavinát. A békéscsabai tün­tetés nagy összetűzést hozott. Több zászlóalj, katonát és csendőrt hozattak, hogy megfélemlítsék a tömeget. Késő volt. Bár Békés megyében statáriumot hirdettek ki és külföldről hozattak sztrájktörőket, a paraszt-megmozdulá­sok mégsem lankadtak.­­ Az uralkodó körök minden esz­közzel igyekeztek megfékezni és meg­félemlíteni a jogaikat követelő paraszt­­embereket. Júniusban a három nem­zetiségű — román, magyar és szerb la­kosú — Battonyán igyekeztek szembe­állítani egymással az embereket, a né­pet — mondja Hunya István. — De a közös cél szembefordította az elnyo­mókkal a község lakóit: elmosódtak a nemzetiségi határok és ismét nem le­hetett megállítani a forradalmi fel­lángolásokat egész Csanád megyében Makón, Szentesen is kitört ősz felé a forrongás, aztán már nemcsak a há­rom viharsarki megyében, hanem to­vább hullámzott az egész országban. Minden évnek megvan a maga kró­nikája. Hunya István úgy beszél ró­luk, mintha tegnap történtek volna, minden mozzanatról alapos feljegyzé­sek, saját gyűjtései állnak rendelkezé­sére. Még a közelmúltban, mikor egy­kori lakóházukat bontották, találtak meg a helybeliek a tetőszerkezet, és a nád között két füzetet. A csendőrök elől bujkáló Hunya István dugta el oda feljegyzéseit. Ott nőtt fel Endrődön a parasztmozgalmak egyik, fellegvárában, ahol az apja a piros trimflis kubikos szervezte az olvasókört. Egy másik hoz­zá hasonló szegényember házánál volt a kör, s a szegényes, de akkor különö­sen nagy kincset érő könyvtár. Ugyan hol volt akkor még a gondolata is a gyönyörű klubhelyiségeknek, művelő­dési házaknak? A könyveket úgy hord­ták össze az ország és a világ külön­böző részeiből. — Ott tanultam meg én is a mun­káskörben az igazi történelmet olvasni. A betűre éhes kubikosokkal együtt ol­vastam az Ökör és a Középkor című tör­ténelmi könyveket s így jutottam elő­ször Shakespeare-hez is. Azok az egy­szerű emberek, akik elindították a századforduló előtt a parasztmozgalma­kat, azok szerettették meg velem a be­tűt. És itt vállaltam én is apám nyom­dokain a kubikosok sorsát, hogy egész életemet összekössem a forradalmi ag­rármozgalmakkal, amely ott Endrőd és Orosháza határában esküdött örök hű­séget a munkásmozgalomnak. Lendvai Vera Viharos esztendők Gazdagabb folytatás Mire az ember arcán megsűrűsödnek és elmé­lyülnek a ráncok, haját fehérre koptatja az idő, már nehezen tudja szá­mon tartani, hogyan és hányféleképpen mérte meg erejét, a­karatát, szándékait az élet, de az évgyűrűkbe zárt, kötött anyagban szépítés nélkül, eredeti formájában marad meg minden élmény és indulat. Ezeket felszínre hozni gyakran történelem­­könyveknél is izgalma­sabb utazást jelent az időben. Egy öreg tímár segítsé­gével ilyen utazásban volt részem az alatt a néhány óra alatt, amíg elmondta­magógokkal kellett akikor szemtől szembe kiállni. Ebben a kiállásban nem szavakat állítottak a sza­vak ellenében, ehhez ta­nulatlanok voltak s gya­korlatlanok, hanem a szo­cializmusnak a munkás számára kézzelfogható igazságát. Milyen kicsi még az őszinte irodalma ennek a munkáshatalo­mért folyó nehéz harc­nak, milyen keveset mu­tattunk még meg azokból A­ Tanácsi vezetőnek akar­ták, de azt mondta, hogy szakmájában elsők között van iskolázatlanul is, ah­hoz meg nem érzi elég fiatalnak magát, hogy negyvenéves fejjel más munkába vágjon. A kité­rés nem jelentette azt, hogy Rull Lajos ezután kevesebbet akart vállalni a teendőkből. 1948-ban köztársasági érdemérem­mel tüntették ki. A ki­tüntetés nem zárt le sem­mit, csak megfelelő fokon elismerte a legegyszerűbb érdemeket. — 1949 óta meg itt va­gyok, ki sem mozdultam ebből a gyárból. Voltak napok, amikor ez szó szerint így volt Vác megfogta Ruilékat ma is ott laknak, onnan jár az öreg­be minden­nap. Reggel, befelé min­­dig ugyanazzal a busszal jön, de hazafelé az indul az egyszerű emberekből, akik személyes érdekeik­kel semmit se törődve, éveket adtak életükből a mun­káshatalom megte­remtéséhez, s akik közül sokan, amikor feladatuk véget ért, újra »csak«­­ munkások lettek. A hitelesség kedvéért,­­ Rull Lajos figyelmeztet . Többször is kértek, hogy hagyjam a szakmá­­■ mat, mert máshol nagyobb­­ szükség lenne rám. - mást a munka melletti­­ teendők szabják meg. Az­­ még mindig van, mert az­­ idős tímár még soha nem­­ volt gondokkal járó funkc­­­ciók nélkül.­­ Éveken át volt pártve­­­zetőségi tag, hosszabb , ideig párttitkár, szakszer­­­­vezeti tisztségviselő. Most­­ a szakszervezeti bizottság­­ elnöke. Már csak ez ma­­­rasztja benn, meg ha a­­ napi munkában valami­­ váratlan probléma adód­­­dik. Régebben ehhez jött­e­ a szövetkezeti szervezés, agitáció, falujárás, sze­­­mináriumok, amelyek es­­i­téket, éjszakákat vittek el.­­ Amikor megkérdem, hogy a család nem kí­­vánt volna-e több törő­­­­dést, kis szemrehányással­­ néz. — A szülői kötelességet­­ nem mulasztottam el — - mondja. A figár 4* Hull hajós negyven éve tímár, Újpesten, a Bőr­ipari Vállalat Tinódi ut­cai gyárában dolgozik. Amennyire vissza tud emlékezni, minden őse ez­zel a szakmával kereste a kenyerét. — Azt, hogy Európa melyik részéből indultunk el, s jutottunk el ide, nem tudom. Ha időt és energiát szánnánk rá, hogy a leg­régibb szakmákban utána járjunk azoknak a csalá­di kapcsolatoknak, ame­lyek nemcsak Európában, de az egész világon kö­zös gyökérről ágaznak szét, olyan szövevényes és gazdagon termő munkás­családfákig jutnánk el, amikhez képest féltve őr­zött nemesi családfák csak nyiszlett ágak len­nének. De Rull Lajos egy tímár­dinasztiának csak vadhaj­tása volt. A jobb hang­zás miatt úgy mondták: hadiárva. Ez a jobban hangzó szó sem volt ké­pes megóvni a könyök­védős hivatalnokok sunyi pillantásaitól, valahány­szor a személyi adatait kellett bediktálnia. Ami­kor első házassága zá­tonyra futott, ezekre a su­nyi pillantásokra vissza­gondolva döntötte el, hogy odaadja nevét an­nak a gyereknek is, akit felesége muszájból vitt magával a válás után. A tömör nyak vastag redőit a szégyenkezés vö­röse futja be, hogy így kinyílott, sokáig őrzött titkát elmondta. — Ilyen világ volt az, amikor az ember előtt járt a neve. A második házassággal a nagyobbik gyerek jó anyát, Rull Lajos pe­dig megértő társat ka­pott. Egyszerű asszony volt, öntők mellett kise­gítő, de szervezett újpesti munkás, aki ugyan igye­kezett megóvni férjét a munkásmozgalommal já­ró veszélyektől, de mert egyformán érzékeny volt vele a társadalmi igaz­ságtalanságokra, el nem térítette a munkásforra­dalmárok nehéz útjáról. Ez az út a csepeli Pollák Testvérek kesztyűgyárá­ban viselt szakszervezeti tisztségeken át egyenesen a büntetőszázadig veze­tett. Mire hazaért, Újpes­ten már nagytőkések nél­kül dolgoztak a gyárak. Wif­f Súlyos ökle az asztalon fekszik, szorosan egymás mellett mind a kettő. Az­zal a régi indulattal zár­ja össze ujjait, amellyel a hazatérés utáni hóna­pokban kezdett munká­hoz. — Azon az első május elsején, ahogy egymás mellett mentünk, Vácott — mert oda kerültem munkásnak a Hammerli céghez és rendcsináló, kommunista szakszerve­zeti vezetőnek — hátulról a második legrövidebb oszlop volt a miénk, kommunistáké. Mutatja, hogy jobban elhiggyem. — Sanda szándékú talp­­nyalókkal, nagyszájú de-­ ­ es Volt ugyan időszak amikor nehéz szívre egyezett bele, hogy fiából pilóta legyen, de szeren­csére az a néhány év még segített is a neveléshez Miután Rull Mihály le­szerelt, olyan szorgalom­mal kezdett tanulni, hogy az Egyesült Izzó váci gyá­rában a nehezebb úton is eljutott a mérnöki beosz­­­­tásig. Csöndesen hozzáteszi: — Ez a legnagyobb örömöm, hogy az életem folytatása ilyen gazdag lett. Nem tudom, hogy csak­ a fiára gondol vagy a sa­ját életére is, ezért meg­kérdezem: — Elégedett az életé­vel? — A magaméval igen. — S m­ivel elégedetlen? *alád * 1 — Közelebb hajol, s úgy ■1 mondja: 1 — Amikor a szövetke­­­zeteket szerveztük, az­­ egyik paraszt megkérdez­­­te tőlem, hogy mondanám­­ meg, mit fizetnek nekem - azért, hogy őt beviszem a­­ közösbe. Magyarázhattam­­ én, amit akartam, akkor s­­e hitte el, hogy ezért­­ semmi nem járt. Hiszen megértem, hogy pénzzel élünk, de rossz érzésem is van, valahányszor azzal­­ lát valaki munkához még­­ most is — és hány ilyet ismerek! —, hogy na, ezért mennyi jár? Ilyen forintra mért öntudattal nehéz boldogulni. Miután ebben magam is így gondolkozom, nem hagyhattam el ezt a meg­jegyzést az öreg tímár­­vázlatos élettörténetéből.­­ Diósdi László NÉPSZAVA.

Next