Népszava, 1968. szeptember (96. évfolyam, 205–229. szám)

1968-09-01 / 205. szám

Küszködnek a bürokráciával Rendélgetés dr. Jókai Loránddal, a Közalkalmazottak Szakszervezetének főtitkárával Hivatal és bürokrácia a szó eredete tekintetében elválaszthatatlan egymás­tól. Az életben azonban nem­ végtelenül sorolhat­nánk a lelkiismeretes, gyors ügyintézés példáit. És ez is a természetes a mi társadalmi rend­szerünkben, ahol az állam a dolgozók hatalmának szervezete, s az állam­— a meglevő bürokrá­cia még nagyon sok for­rásból táplálkozik — kezdte —, ezért is olyan nehéz elfojtani. Vannak „objektív” okok, például a rengeteg központi uta­sítás, amely megköti a helyi szervek, ügyintézők kezét. Azért mondom idé­zőjelben, hogy „objektív”, mert ezek tulajdonképpen nem elkerülhetetlenek és a kormány határozatot is hozott megváltoztatásuk­ra, az ügyvitel egyszerű­sítésére.­­ Jelenleg azonban az a helyzet, hogy egy épí­tési engedély megszerzé­séhez 28 szerv hozzájá­rulása szükséges. Ezek közül például az egész­ségügyi és tűzrendészeti engedélyezési feltételek nem veszik figyelembe azt a nagy fejlődésit, ami akár az építőanyagok, akár az építési technoló­gia tekintetében bekö­vetkezett, és — kis túl­zással — század eleji szem­léletről tanúskodnak, amikor az emberek még sárból és szalmából zsúp­­fedeles házakat építettek. Ilyen „objektív” ok az is, hogy következmények nélkül lehet minden ügyet felterjeszteni akár a kor­mányig ... — Próbált volna­ urnák idején a jegyre felterjeszt­­ni valamit, amit neki kellett elintézni! Azt hiszem, az al­ispánja hamar túladott volna rajta . Minden bizonnyal. És ez a meglevő bürokrácia másik forrása a szubjek­tív ok, mindaz, ami a közalkalmazott felkészült­ségén, felelősségvállalásán, emberi magatartásán mú­lik. Ha valaki ismeretei hiányában nem tud elin­tézni valamit, vagy egy­szerűen át akarja hárí­tani a felelősséget, akkor „továbbadja a labdát”, elhúzza az ügyet. Er­re, sajnos, lehetősége van. — véleménye szerint mit kellene tenni? — Különösen fontosnak tartom a széles tömege­— A szakszervezet évek óta folytatja ezt a szakmai, politikai, nevelő, felvilágosító tevékenységét, mégsem sike­rült gyökeres változást el­érni. — Érvek egyik lénye­ges oka a nagy fluktuá­ció. Az utóbbi években például a községi tanú­igazgatás a lakosság ér­dekeit szolgálja. Mi a magyarázata, hogy mégis van bürokrácia, sőt a sok éve tartó állan­dó küzdelem ellenére na­gyobb, mint amekkora el­viselhető lenne — erről beszélgettünk dr. Jókai Loránddal, a Közalkalma­zottak Szakszervezetének főtitkárával.­ket érintő ügyek — épí­tési, kisajátítási, adó­­igazgatási, gyámügyi,­­la­kásügyi, nyugdíj, társa­dalombiztosítási stb. eljá­rások — egyszerűsítésé­nek fokozottabb ösztönzé­sét, ellenőrzését, a kor­mány ilyen irányú intéz­kedéseinek szigorú és következetes végrehajtá­sát. Ennél szélesebb kör­ben célszerűnek látszik napirendre tűzni az álta­lános jogszabályrende­zést, a hatályos rendelke­zések ésszerű csökkenté­sét, áttekinthetőbbé, az állampolgárok számára könnyen érthetővé tételét. Az országgyűlés jogi, igazgatási és igazságügyi bizottsága sürgeti ezt és örvendetes, hogy az Igaz­ságügy-minisztérium nagy felelősséggel hozzá is lá­tott ehhez a nagy mun­kához.­­ A sallangmentes, gyors ügyintézés szub­jektív feltételei között a legfontosabb az alkalma­zottak szaktudásának nö­velése. Ennek érdekében a szakszervezet is nagyon sokat tett az elmúlt évek­ben. Közreműködtünk például az apparátus po­litikai és szakmai felké­szültségének növelésére ösztönző képesítési rend­szer kialakításában. Szak­mai napokat, ankétokat,­­tapasztalatcseréket szer­veztünk az ügyfelekkel való bánásmód, a lakos­ságot­­ közvetlenül érintő munkastílus és módsze­rek javításának előmozdí­tására. A Közalkalmazot­tak Könyvtára sorozatban rendszeresen jelentetünk meg hasznos, gyakorlati kézikönyveket. A bürok­rácia elleni harcot szol­gálják azok a tudomá­nyos felmérések és vizs­gálatok, amelyeket a ta­nácsi ügyintézés raciona­lizálása érdekében végez­tünk, valamint a közel­múltban a minisztériu­mokkal és főhatóságok­kal megkötött együttmű­ködési megállapodások is, csak apparátusának 46 százaléka kicserélődött. Az új embernek, persze, mindent elölről kell ta­nulnia. Hogy miért men­nek el? Csak két példát. Az egyik község tanács­elnöke elment általános iskolai igazgatónak. Fize­tése 2100-ról 3200 forint­ra emelkedett. A Hajdú megyei Tanács építési osztályán a közgazdász­nak 2500 forint volt a fi­zetése, elhívták egy ki­sebb vállalathoz 3650 fo­rintos alapbérrel... — Ez a fluktuáció egyébként nemcsak a bü­rokrácia leküzdését kés­lelteti, hanem gazdasági és politikai veszélyeket is rejt. Hiszen az új mecha­nizmusban a tanács irá­nyítja a helyi gazdasági szerveket, vállalatokat, másrészt a demokrácia érvényesülése is azon múlik, hogy az apparátus hogyan készíti elő a vá­d Laikus számára meg­lepő, hogy a Közalkalmazot­tak Szakszervezete, amely a ,,hivatalnokok’ érdekvédel­mi szerve, ilyen sokat fog­lalkozik a bürokrácia elleni harccal. Kongresszusaikon, központi vezetőségi és elnök­ségi üléseik sorozatán tár­gyalják, vitatják és igyekez­nek lépésről lépésre vissza­szorítani a bürokráciát. Ta­lán azért, mert senki sem szereti, ha febürokratázzák? — Biztos, hogy nem, de ennél sokkal többről van szó. A közigazgatás dolgozóinak túlnyomó ré­sze szereti, hivatásának­­tekinti munkáját. A meg­levő sok kötöttség, az el­avult és ellentmondó jog­szabályok arra kénysze­rítik őket, hogy sokszor értelmetlen, felesleges munkát végezzenek — márpedig az ilyen mun­ka mindennél fárasztóbb — Pillanatnyilag az átfogó és folyamatban levő kor­mányintézkedéseken kívül milyen gyakorlati lépéseket látna szükségesnek az állam­polgárok ügyeinek gyorsabb és egyszerűbb intézésére? — Csak néhány csöp­pet a tennivalók tenge­réből: biztosítani kell, hogy az ügyfélfogadás rendje alkalmazkodjék a lakosság igényeihez, kü­lönös tekintettel arra, hogy a dolgozók mind szélesebb rétegét érinti a munkaidő csökkentése. Javítani kell az ügyfél­­fogadás feltételeit, tájé­koztató, eligazító irodá­kat kell létesíteni, ami sok felesleges utánjárás­tól kímélné meg az ál­lampolgárokat, sok fölös­leges munkától a közigaz­gatást Hasznos lenne egy­ségesíteni a nyomtatvány­ellátást és feltétlenül kul­turáltabbakká kell tenni a lakosság fogadására szol­gáló helyiségeket. Nagyon fontosnak tartom a kü­lönböző szervek jogpro­paganda tevékenységének összehangolását, a ható­sági­­ ügyintézésre vonat­kozó jogszabályok széles körű ismertetését.­­ Folytathatnám a sort, ezek azonban valójában csak apróságok. A bü­rokrácia visszaszorítására olyan alapvető feladat e­losztott szervek üléseinek napirendjét, milyen alter­natívákat dolgoz ki — és egyáltalán kidolgoz-e al­ternatívákat —, hiszen ezen múlik a reális dön­tés. Mindez széles látó­körű, tapasztalt szakem­bereket kíván és bár az elmúlt tíz évben többször is emelkedett a közalkal­mazottak bérezése, jelen­leg az a helyzet, hogy a közigazgatás e tekintetben nem tud lépést tartani a termelő vállalatokkal. En­nek az ellentmondásnak a feloldása bonyolult, ösz­­szefügg egész bérrendsze­rünkkel is,­­ és ráadásul emiatt esetleg le is bürokratáz­­zák. Az ügyfél csak egy­szeregyszer ütközik a bürokráciába, az ügyin­téző mindennap. Senkit nem nyom, terhel any­­nyira a bürokrácia, mint a közalkalmazottat. Bizo­nyítja ezt az is, hogy az utóbbi néhány évben több mint ötvenezer ésszerűsí­tési javaslatot gyűjtöttek össze alapszerveink és to­vábbítottuk illetékes álla­mi fórumokhoz. Sajnos, ezek túlnyomó része a tárcáknál megfeneklett. Pedig ezeknek a javasla­toknak összefogása, rend­szerezése, felhasználása az állami szervek fontos feladata lenne, nagymér­tékben elősegítené cél­jaink elérését. hzt kell megoldani, ami­lyeneket az MSZMP IX. kongresszusának határo­zata tűzött elénk. Ki kell dolgozni a szocialista ál­lamszervezet hosszabb tá­vú fejlesztési koncepció­ját, ezen belül foglalkozni kell az állami szervek és a társadalmi mechaniz­mus más alkotóelemeinek viszonyával, az állam­szervezet belső struktúrá­jának és működési rend­jének felülvizsgálatával. Mindezek majd számos, a lakosság ügyeinek inté­zésével kapcsolatos teen­dőt is felvetnek, amelyek sikeres megoldásában a szakszervezetek is részt vállalnak.­­ Ilyen szemlélettel tárgyalta a közelmúltban a Szaktanács elnöksége a dolgozók ügyeinek inté­zését az állami hivatalok­ban. Az ennek kapcsán hozott határozatok fel­hívják a figyelmet, hogy a bürokratizmus elleni harcot nem kampányfel­adatnak kell tekinteni, hanem olyan össztársa­dalmi feladatnak, ahol az állampolgárok közvetlen, mindennapi érdekei di­rekt módon összefüggnek a szocialista állam mun­kájának megjavításával — fejezte be a beszélgetést dr. Jókai Loránd. Man­át Árpád Még sok forrásból táplálkozik A fluktuáció és veszélyei Több mint 50000 ésszerűsítési javaslat Fogadási rend, jogpropaganda C SILLOGÓ SZEM­ÜVEGE körül nem repkednek szikrák, nem fé­­nyesül overallja mellett pattogó forgácshalom, — így, kockásingesen, kony­hában ücsörögve hivatal­noknak gondolná az em­ber. Pedig pontosan 30 éve tölti mindennapjait fém­­szagú műhelyekben, 30 éve — 15 éves korában — szorította gyári munkára a szükség. Nemes János önéletraj­zi beadványok puritánsá­gával beszél, gyorsan ke­resi a mondatok végét. Szülei öt gyermekkel köl­töztek Ózdról a másik kenyeret adó városba, Csepelre. Régi mestereit említi, akiknek munkaszeretetét, szigorúságát, precízségét kapta örökbe Csepelen — akiket nyugdíjban, beteg­ségben épp most látoga­tott meg —, s akiknek módszereit, tudását máris átadta egy újabb nemze­déknek. FELÉLÉNKÜL, átme­legszik a hangja, mikor a fiatalok oktatásáról be­szél. Szenvedélyének pon­tos, katonás rendjét én is megcsodáltam a Csepel Autógyárban. Főnöke, kol­légái mutatták meg biro­dalmát, a rekeszekre osz­tott műhelysarkot, ahol minden tanuló munkáját figyelhette; említették a szapora feljegyzéseket, a naplóját, amelyben a gye­rekek fejlődését mérte, vigyázta naponta. Mesél­tek műgonddal, ízléssel rendezett kiállításairól, amit a tanulók munkáiból szervezett. Most szabadsága alatt, barkácsolást, ház körüli munkát odahagyva, sze­rénykedve legyint a dicsé­retekre. — Én nem tudok más­ként dolgozni. Nagyon fontosnak tartottam min­dig a szakmunkástanulók gyakorlati oktatását. Volt olyan időszak, amikor rendszeresen ott marad­tam, hogy a nehezebb szaktárgyaknál lejegyez­hessék a fontosabb isme­reteket. — Hány tanuló ismerte meg keze alatt a mester­séget? — Nem is tudom ... 1951-ben az MTA-ban, az iparitanuló-intézetben kezdtem. 1954-ig csinál­tam, aztán — tűnődik mondja-e, ne mondja — szerszámlakatosként dol­goztam tovább a Csepel Autóban. Nem fizették meg akkor az oktatói munkát. A gyerek, ha fel­szabadult, egy hónap múl­va annyit, vagy még töb­bet keresett, mint a mes­tere. 1960-ban ismét megkértek, foglalkozzam az érettségizett fiatalok szakoktatásával. Hát azóta csináltam. Igaz, most nincs „gyerekem”, szűkí­tették a szakmában a fel­vételt. Ez legalább okos megoldás volt. Tanítottuk egyre-másra őket, elhe­lyezkedni meg nem tud­tak. SZÜNETET TART. A gyerekek gondját mérle­geli. — Az lenne jó, ha a szakmaválasztásnál az is­kola befejezése után egy­hónapos próbaidőt tehet­nének a gyerekek. Egy 14 éves tanuló nehezen dönti el az életét. Még az érett­ségizettek pályaválasztása is sok gonddal jár. Lelkesedik a szakma szépségein, emésztődik a tanulók gondjain, bosz­­szankodik apró, segíthető dolgokon. Mi táplálja mindezt? — Én is örültem a se­gítségnek, tudom, mennyi hasznát vettem. Szeretem a munkámat, igyekeztem tovább képezni magam, ne maradjak el a mai színvonaltól. Hogy átad­hassam nekik, amit tu­dok. Hálásak is, akik örökre választották ezt a szakmát. Gondjaikkal fel­keresnek otthon, a mun­kahelyemen. Még nősülési terveikbe is beavatnak. MOZDULATLAN arca mosolyra derül. Jólesik neki a ragaszkodás. — De hát — tűnődik el — nem az én érdemem, nemcsak az én célom, ha­nem mindnyájunké, hogy tanuljanak a fiatalok, em­ber legyen belőlük. FIGYELEM komoly, megfontolt szavait, emlék­szem nevetésére, mikor itthon malteros könyökét nyújtotta üdvözlésre, hogy lám ő minden szakmához ért. Otthon ács, kőműves, rádiószerelő, a gyárban lakatos, hegesztő. Tudom róla, hogy beteg, a gondos munka szívét megviselte, hogy a technikumba is ezért nem mert belevágni. Tudom, hogy szabad ide­jében mindene a család, a színház, a mozi, a tv, meg az unokája, akinek szépen faragott, kékre fes­tett hintalovat vett a mi­nap. Tudom, hogy a gyár­ban a fröccsöntő, présöntő­­■tokillák, zizegő, kattogó gépek közt egyetlen do­logra alapozza tekinté­lyét: cselekedeteire, a munkájára. — Nem „szöveget” szok­tam mondani. Jó példával tudom csak „megfogni”, irányítani a fiatalokat. Erre alapoztam az életem — és nem csalódtam. Jakab Ágnes Munkásarcok Nem „szöveget” mond lobblakásért közös összefogással, a vállalat támogatásával A fővárosban és szerte az országban mindenhol, még a legkisebb faluban is új lakónegyedek, töm­bök, családi házak soka­sága jelzi az elmúlt húsz esztendő „fészekrakásá­nak” fejlődését, méreteit, összesen egymillióra te­hető, amit eddig építet­tünk. A lakásgondokkal küszködő, olykor lehetet­len körülmények között élő emberek, családok száma azonban még min­dig sok. Nehéz a város. Lerövi­díteni az időt, csak a gon­dokat közösen vállalva, a legszélesebb társadalmi erőket bekapcsolva lehet. Ennek egyik formája és módja a még nem nagy múltra tekintő üzemi, vállalati lakásépítési ak­ció. Méreteit és eddigi sikereit tekintve még nincs átfogó kép, hiszen most van kialakulóban. Annyi azonban bizonyos, hogy néhány nagyobb vállalatnál, gyárban a dolgozók százai jutottak ily módon új lakáshoz és az eddig ismert tervek, elképzelések szerint sok ezerre tehető a váromá­nyosok száma. Növeli-e a kapacitást? „Szép az összefogás és nyilván haszon is lesz belőle, de vajon nem lenne-e célszerűbb, ha lakásépítéssel lekötött vállalati erőket a korsze­rű eszközökkel rendelke­ző állami és más építő­ipari szervezetek keretein belül foglalkoztatnánk?” — kérdezik többen az érintett hivatali, állami szervek vezetői közül, ar­ra utalva, hogy az ilyes­­­­fajta vállalkozás elvonja a figyelmet, az erőket az üzemi, vállalati rendelte­tésű tevékenységtől, más­részt pedig az erők szét­­forgácsoltsága, a kellő eszközök, és felkészültség hiánya miatt alacsony termelékenységre lehet számítani. A kérdést nem volna helyes egyértelműen el­utasítani, hiszen akik fel­teszik, az összes lehetsé­ges erők összpontosításá­ra, azok minél hatéko­nyabb hasznosítására gondolnak. Ezért több vállalat gazdasági és szak­­szervezeti vezetőivel be­szélve, majd a szerkesz­tőség kerekasztala mellett folytatott eszmecsere so­rán arra kerestünk vá­laszt, hogy az üzemi, vál­lalati lakásépítés növeli-e a lakásépítő kapacitást, magyarán: lesz-e így több lakás? A beszélgetés részvevői voltak a Budapesti Rá­diótechnikai Gyár, a Kő­bányai Porcelángyár, az Egyesült Izzó, a Csepel Vas- és Fémművek kép­viselői, más formában meghallgatták a Május 1. Ruhagyár, a Kőbányai Gyógyszerárugyár, a Bél­apátfalvi Cementgyár és több más üzem, vállalat illetékeseit is. „Mi elsősorban azt néz­zük — érveltek az ankét részvevői —, hogy a vál­lalati közreműködés mi­lyen előnyökhöz juttatja saját dolgozóinkat...” — Korábban — példáz­zák a csepeliek — évenzte mindössze csak 20—25 la­káshoz jutottunk, míg most, amióta magunkra vállaltuk az építés, a szer­vezés gondjainak egy ré­szét, 100—120 új lakáson osztozunk... Hasonló az arány az Izzóban és még ennél is jobb a Porcelángyárban, ahol már évek óta épít­kezve, egész kolónia ala­kult ki a gyár körül. „Arról nem is szólva — fejtegetik —, hogy a válla­latok, a gyárak szervezé­sében folyó lakásépítés olyan erőket hoz mozgás­ba — tehát kapacitást bővít —, amelyeket egyébként nem lehetne az építés szolgálatába állí­tani ... Vonatkozik ez a legkülönbözőbb elfekvő, vagy hulladékanyagok felhasználására, a lakások terveinek társadalmi mun­kában való elkészítésére, az építés műszaki ellen­őrzésére és olyan embe­rek foglalkoztatására, akik a gyárhoz nőttek, az építőiparban nem vállal­nának munkát. És megte­szi a karbantartó részle­gek közreműködése is...” Elsősorban munkásoknak „Az sem elhanyagolan­dó — állítják egybehang­zóan —, hogy az érintet­teknek juttatott kamat­mentes előleg, jutalom és a segítség sok más for­mája lehetővé teszi, hogy spórolt pénzüket közre­adva, olyan emberek is bekapcsolódjanak az épí­tésbe, akik egyébként nem vállalnák, vagy pedig olyan terhet vállalnának magukra, amelyet azután nem bírnának elviselni...” — A telek intézményes úton történő megszerzése, a különféle engedélyek és utánjárás tortúrájának a vállalat hivatalos szemé­lyeire való testálása is hihetetlen gondtól, fárad­ságtól mentesíti az érin­tett dolgozókat — veti közbe Kiskovács Pálné, a Csepel Vas- és Fémművek szakszervezeti tanácsa közgazdasági titkára —, s egyszerűbbé, könnyebbé teszi az illetékes tanácsi szervek munkáját is, hi­szen nem ötven vagy száz építtetővel kell külön-kü­­lön tárgyalni. — Ugyanakkor — bizo­nyítja Biró Károly, az Izzó megbízottja és Per­­nyész András, a Porcelán­­­gyár műszaki osztályának vezetője — a vállalati la­kásépítés hozzájárul a törzsgárda megtartásához, sokakat megkímél a távo­li utazástól, következés­képpen tehermentesíti a közlekedést, az egy tömb­be való építés alakítja, formálja a kerület képét és megítélésünk szerint igazságosabb a lakások elosztása is. Amint azt elmondották, a megépült, illetve épülő lakások 60—65 százalékát a BRG-ben munkások, 20 százalékát KISZ-fiata­­lok, az Izzóban 60 száza­lékát fizikai munkások, Csepelen 50—60 százalé­kát ugyancsak fizikai munkások, az egészen be­lül 50 százalékát 30 év­nél fiatalabbak, a Porce­lángyárban pedig 70—­80 százalékát fizikai munká­sok kapják. — Sok olyan munkás­­család van — említi Bán Ervin, a csepeliek képvi­selője —, akik már rég­óta listán varrnak és ne­héz lakásviszonyok kö­zött élnek, de nem kap­tak és a közeljövőben sem remélhetnek lakást. Megoldásra váró gondok „Tapasztalatból tudjuk — mondották —, hogy a vállalati lakásépítés és az említett módok feltétle­nül növelik a kapacitást, gyorsítják az építés üte­mét. De különösen az utóbbi időben egy sor kö­rülmény nehezíti, bonyo­lítja az effajta vállalko­zást. „Hónapokig, nemegy­szer évekig tart egy-egy telek megszerzése . .. A vállalati lakásépítést e te­kintetben is előnyben kel­lene részesíteni... Az el­készült tériteket többszö­rösen és olykor egymás­sal ellenkező módon is át­dolgoztatják a tanácsok, ami növeli a költségeket s rendkívüli mértékben megnyújtja az építés ide­jét... Érthetetlen az is, hogy a városkép alakítá­sa szempontjából is elő­nyös és célszerű tömbös építkezés esetében az il­letékes tanácsok a közte­rületek közművesítésének összes költségeit az épít­­tetőkre ruházzák ... So­kakat elkedvetlenített, vagy éppen visszalépésre késztetett a január óta ér­vényes magas OTP-ka­­mat. Az is zavar, illetve akadályozza a költségek finanszírozását, hogy még nincs végrehajtási utasítás a vállalatfejlesztési alap megfelelő százalékának la­kásépítési célokra való felhasználására...” Hosszú a gondok, a vál­lalati lakásépítést megne­hezítő problémák, akadá­lyok sora, amelyeknek el­hárítására, oldására leg­utóbb a Szakszervezetek Budapesti Tanácsának el­nöksége is megszívlelen­dő javaslatokkal, gondo­latokkal élt. Szerintünk is ezeken kellene enyhíte­ni és az eljárás egyszerű­sítésével is segíteni, hogy tovább szélesedjen e min­denképpen hasznos lakás­­építési forma, amely az ütem meggyorsításával egyidejűleg sok más elő­nyével együtt nagymér­tékben mentesíti az álla­mi, szövetkezeti és más építőipari szervezeteket a legnagyobb gondot okozó szakipari befejező tevé­­kenys­égtől. Fekete Béla NÉPSZAVA A NÉPSZAVA TELEFONSZÁMA 224—819* 1968. szeptember 13

Next