Népszava, 1970. augusztus (98. évfolyam, 179–203. sz.)

1970-08-04 / 181. szám

Elhunyt Kauders Imre Kauders Imre, a Nyom­da-, a Papíripar és a Saj­­tó Dolgozói Szakszerveze­te számvizsgáló bizottsá­gának elnöke, a Szocialis­ta Hazáért Érdemrend tu­lajdonosa életének f6.­évé­ben elhunyt. Kauders Im­­­ét az MSZMP XIX. ke­rületi bizottsága, valamint a szakszervezet saját ha­lottjának tekinti. Temeté­séről később történik in­tézkedés.­ A munkásmozgalom és a nyomdaipar „nagy öreg­jeként” ismerték. Egyfor­mán tisztelték benne a harcos internacionalistát, a meg nem alkuvó kom­munistát, a szakma oda­adó szerelmesét és a sze­rény, derűsen bölcs em­bert. Gazdag életútjának hetvenöt esztendeje alatt — legutolsó napjáig — te­vékeny harcosa volt osztá­lyának. A Hivatás szerete­­tét a gyomai Kn­er Nyom­dában sajátította el, a munkásosztály iránti Hű­séget a nyomdászszak­szervezetben, melynek 1911 óta tagja volt. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom idején a Vö­röshadseregben harcolt, majd a bolsevik párt ma­gyar­ csoportján­ak tagja­ként egy szaratovi nyom­dában szedte a Kellner Sándor szerkesztésében megjelenő, Világ­forrada­lom című újságot. A Ta­nácsköztársaság védelmé­ben fegyverrel harcolt, az ellenforradalom évtizedei alatt, az üldöztetés ellené­re is állhatatosan részt vállalt a munkásság moz­galmában. Kanders Imre halála nagy veszteség a nyomdaipar s a magyar munkásmozgalom számá­ra. (V.) ,Super show Bukarest 1970" A Bukaresti Constantin Tanase Revüszínház vendégjátéka A legsürgősebb: át­kapcsolni az osztrákféle műsoroknak szóló hang­vételről a művészetnek szóló értékelés hangjára. Bukarestből egy nálunk sajnos évtizedek óta sor­vadó (igazán sosem kifej­lett) műfaj, a revü mű­vészei látogattak el hoz­zánk. Színházuk, a Buka­resti Constantin Tanase Revüszínház két év híján százados tradícióra tá­maszkodik, olyan színvo­nalra fejlesztette a revüt, amilyen ma alig találha­tó a világon. Nem vélet­len, hogy a Falies Bergere városában, Párizsban, Moszkvában, Londonban hetekig, az ilyen vonat­kozásban igényes ameri­kai Las Vegasban egy ke­rek esztendeig vendégsze­­­­repeltek kivételes­­siker­rel. Titkuk nagyon egysze­rű. A maguk revüfelada­­tát éppoly felelősséggel fogják fel, annyi gonddal oldják meg, mint egy drámai színház a Hamlet előadását, egy operaház a Parsifalét. Revüt ugyanis csak így lehet létrehozni , s az ilyesminek sem­mi köze a nyárra össze­dobott esztrádokhoz, ha mindjárt a legjobb slá­gerénekeseket, görlöket és a leg­csillogóbb díszleteket seregítik is egybe. Ami művészet kíván lenni, iga­zán hatásos, igazán szép, azt csak kitartó munká­val lehet létrehozni, meg teli kom­ponálni. Ez az egyik. A másik, hogy kikkel. A leggondo­sabban megkomponált re­vü sem ér egy vasat sem, ha nem elsőrendű, nagy tudású művészek valósít­ják meg. Sőt, még ez sem elég. Csak egy produkció­ra összeállva még kitűnő művészekből sem kereke­dik ki ilyen értékű mű­sor. Kívülről legfeljebb egy-egy kivételes szám­mal lehet gazdagítani egy revükompozíciót —­ az egészet csak művész­­együttes hozhatja létre. Mindez azért ér meg egy rövid gondolatsort, mert bukaresti vendé­geink valami olyasmit reprezentálnak, amihez hasonlóra szükség volna nálunk is, tehetség is adódna és közönség is. A Tanase Színház ugyan törekszik a ,,totális szín­ház” létrehozására — ez azonban természetesen nem valósul meg vala­mennyi válfajban egyfor­ma szinten. Kabarészerű megnyilvánulásaik nem különösek (hálás köszö­net a rendkívüli erőfeszí­tésért a nehéz magyar szövegek megtanulásá­ban), énekeseik közül csak a kiváló Dirid Bade­a és a Caban-trió kíván említést, a többiek sajnos mélyen a revü szintje alatti kva­litásokkal rendelkeznek. A Geru­ Solomonescu vezé­nyelte zenekar­ja, Puiu Ganea díszletei és jelme­zei tetszettek. A hangsúlyos kiemelés azonban itt Nicolae Di­­nescu rendező mellett ki­zárólag a mozdulat művé­szeinek, Sandu Fayer, Ad­rian­ Dumitrescu és Nico­­lae Sever koreográfusnak, Romica és Anton panto­­mimművészeknek és a legigényesebb balett szint­jén képzett táncművé­szeknek szólhat. Csak­nem valamennyi produk­ciójukkal kapcsolatban használható az esztrádok könnyelműségével és na­­gyotmondásával elkopta­tott szó: világszám. Nem az üres szenzáció értel­mében, hanem tartalmas­ságuk alapján. Revüt és jelképes néptánc-elemeket például még aligha ötvö­zött ez a műfaj ilyen szellemesen. (Igaz, az ör­­döngös román néptánc és „beat”-es ritmika kivéte­lesen alkalmas is erre a természetes ötvözésre.) De nemcsak ez. A Ritmusok című „dob-balett" például hallatlan lelemény ered­ménye, minden változatát a legnagyobb élvezet néz­ni és hallgatni. Jó dolog a végére hagy­ni a legjobbat (már úgy értem, a kritikusnak is). Marica Negrea és Tudosé Martinica olyan artista­táncos pár, amilyent még nem láttam, holott a világ legismertebb hasonló jel­legű műsorai közül többet végignézhettem. Negrea a maga fantasztikus hajlé­konyságát, tágulékonysá­­gát egy pillanatra sem használja mutatványként (holott annak is­ „világ­­szám”), hanem a legne­mesebb művészet és az elragadó ritmus szolgála­tába állítja. A Constantin Tanase Revüszínház vendégsze­replése a nyár nagy és nagyon kellemes megle­petése. Rajk András A felvevőgép mögött... Álkatonák — a Balaton-hegyvidéken Beszélgetés Bornyi Gyula operatőrrel Terepszemle. Izgalmas időszak a filmezés törté­netében. Hiszen a jól ki­választott helyszín, a hát­tér egyik legfontosabb fel­tétele a forgatásnak. Még inkább: ezen áll vagy bu­kik kissé a játék atmosz­férája, hangulata. Különösen izgalmas a helyszín, a háttérkutatás, ha a honi dombhajlatnak, az omladékos épületcso­portnak — idegen, távoli világ hangulatát kell árasztania. Mint például az Álkatonák esetében is, Ceccherini írása — tv-já­­ték készül az izgalmas történetből — az 1943-as Olaszországot idézi. — Közelebbről egy olasz tanyán játszódik a törté­net — mondja az opera­tőr, Bornyi Gyula —, s ez igencsak­ nehéz feladat elé állította a forgatócsoportot. A fél országot bejártuk, mire hozzávetőlegesen megfelelő helyszínt talál­tunk a Balaton-hegyvidé­ken. Ez a furcsa, magá­nyos tanya — nem kevés­bé furcsa és magányos­­ tulajdonos is, külön filmet igényelne — a lejtőre épült. S az istálló és a pince megfelelő látszögből kétszintes épület benyo­mását kelti. Persze, ehhez a „leleményhez” némi va­riálókedv is társult. Kör­beraktuk az épületet vas­tag kőkerítéssel. S így a magányos épületcsoport, háttérben a kopár, köves sziklákkal valóban olaszos benyomást kelt. — A filmfelvevő gép objektívje — mindenkép­pen objektív. Világosan árulkodik a hibákról. Ar­ról is, ami csupán „ola­szos”, és nem igaziból olasz. — Vitatkoztam erről? Nem. Mindenesetre én ezt nem tartom „árulásnak”, hanem szükségszerűség­nek. Nem készíthetünk úgy filmet, mint például az amerikaiak, akik vagy az eredeti helyszínt fo­­tografálják, vagy fölépítik a­ teljes díszletet a rá­­diókban. Meg kell eléged­nünk a lehetőségekkel. Én mindenesetre megpróbá­lok „olasz” operatőrré vál­ni. S ha képileg nem lesz jó a film, akkor az az én hibám ... Persze mindezt nem lehet megoldani, ele­mezni egy beszélgetésben, csak a felvevőgép mögött, vagy éppenséggel az esti musztervetítéseknél. Hi­szen a szobrásznak vagy a festőnek is mindig újra és újra hátra kell lépnie, messziről kell szemlélnie a képet. Az operatőr szá­mára ez a musztervetí­tés... — Volt már olyan hely­zetben, hogy megcsalta a filmfelvevő objektívje? — Igen. Oda-vissza egy­formán. Mert az operatőr a szemével, az agyával, az érzékeivel világosan látja a kis négyszögön keresz­tül azt, amit a néző lát­hat majd, de mégsem tud­ja magát szubjektíven függetleníteni a többi rész­lettől, az egész műterem hangulatától. Itt volt pél­dául a Tolnay Klari-est. A híres Blanche-jelenetet vettük fel a Vágy villa­mosából. Valamennyien — a rendező, jómagam, a vi­lágosítók és a díszletmun­­kások — csodálattal fi­gyeltük a nagyszerű szí­nésznőt. .A jelenet végén megállapítottuk: ez kitű­nő. Az esti muszterén ki­derült: mindenképpen rossz a jelenet. Rendezői­­leg, színészileg és opera­­tőrileg. Újra kellett ven­ni az egészet. Máskor vi­szont — h Három arckép esetében — egyik színé­szünk zavartan, szöveg nem tudással küszködött. Már felvétel közben érez­tük, újra kell vennünk majd a jelenetet. S az el­ső nyersanyagon ez a szö­veg nem tudás átalakult valahogy gondolatokkal teli, érdekes színészi já­tékká ... — Rengeteget dolgozik. Melyik munkáját tartja a legjobbnak, illetve a leg­rosszabbnak? — Véleményem szerint a legrosszabb: az Egy bor­bély halála. Miért? — Mert ebben a film­ben szinte főiskolás hibá­kat követtem el, alig tud­ta rendbe hozni a labora­tórium. — S a legjobb? — Az egyik — még nem mutatta be a televízió — a Kiáltás a világűrbe, ren­dezője: Dömölky János. (Ő a rendezőm az Alkato­­nákban is.) A másik: Be­rek Katalin József Attila­­estje. Ebben az volt a nagyszerű, hogy Zolnay Pál rendezővel kitaláltuk: egyáltalán nem avatko­zunk be a játékba. Egyet­lenegy beállításban vet­tük fel a 20 perces mű­sort. Persze, ehhez József Attila zsenialitása és egy nagyszerű színész intenzi­tása kellett... Gardner Ilona SZÍNHÁZ A KÉPERNYŐN A tv-színház n­yári re­pertoárjából az elmúlt héten három esti forrtű­­sor is tellett. Láttunk egy drámát felvételről, egy vígjátékot tv-filmen és a Régi nyár című ma­gyar-svéd szórakoztató produkciót, amelynek műfaji meghatározása kissé bajos. Úgy tűnt, mintha Bé­­keffy István szövegköny­ve egy régi operettről verte volna le negyven év porát, de a por azért ott szállongott a cselek­mény felett. Csak az iró­nia friss szele űzte el olykor, a nézőre kacsintó játékosság, a színészek jó kedve. Különben alig lett volna elviselhető , a jurásdig huszárkapitány­ és a szép primadonna cukorhabos története, amellyel az előjáték fe­nyegetett. Keleti Márton rendezé­se musical jellegű zenés komédiává igyekezett korszerűsíteni a játékot, idézőjelbe téve az ope­­rettes stílusjegyeket. Ez a megoldás, valamint a gyors képváltások és a darabbeli szerzőhármas keretjátéka, valószínűleg zavarta az operett régi híveinek élvezetét Vi­szont a nézők más része, főleg a fiatalok, még ilyen formában se talál­hattak kapcsolatot a negyveni év előtti világ­gal, amelyhez sem emlé­kek, sem érzelmek nem kötik. Kedves volt Run­kai Éva játéka, kelleme­sek Lajtai Lajos örök­zöld melódiái, amelyeket Körmendi Vilmos frissí­tett fel és egészített ki a maga zenéjével és tet­szettek Bogár Richárd táncai is. A háromszögletű ka­lap, Pedro de Alarcon szellemes novellája, dö­cögősen nehézkes vígjá­tékká lett a nyugatnémet tv-feldolgozásban. A boc­­cacciói ihletésű törté­netben kevés egészséges, vérbő humort, kedvessé­get lehetett felfedezni. A klasszikusok sorozatában méltóbb feldolgozásnak volna helye. Igazi színházi est élmé­nyét nyújtotta Németh László Széchenyi cím­­ű darabja, a Katona József Színház tolmácsolásában, felvételről. A történeti­­lélektani dráma, Besse­nyei Ferenc, Őze Lajos, s a többi szereplő kiváló alakítása a képernyőn is jól érvényesült. HÁZI MOZI Asztalunkra télen ke­rül­­a legtöbb konzerv, a képernyőnkre pedig nyá­­á­ron. A nyár a dobozban tartható műsorkonzervek, képfelvételek és filmek idénye a televízióban. Az utóbbi napok játékfilm­jei közül a háború hát­országi szenvedéseit idézte az Ilyen nagy fiú című szovjet alkotás. Las­sú sodrású, érzelmes történet, csak néhány fi­noman megoldott részlete emeli ki a hasonló té­májú filmek átlagából. Hétvégi betévő falat kriminkről is gondoskod­tak, elég jó színvonalon. Az Egy tanú a városban című francia bűnügyi film a maga műfajábann ügyes, jól rendezett, nö­vekedő feszültséggel és a vége felé némi hajme­­resztéssel. Az effajta filmnek különben az a veszélye és ártalma, hogy sok néző szinte tudtán, akaratán kívül szurkolni kezd az életéért küzdő, sebesültért üldözött, szug­­gesztív egyéniségű go­nosztevőnek. Ami az éjszakai film­vetítést illeti... Nana, gyerekek, ne leskélődje­­tek, mert Zola naturaliz­musa négyzetre emelő­­dik az angol tv-filmválto­­zat képsoraiban. A Francis az ősi Afri­kában című francia film­sorozat első adása nem mindennapi látvánnyal, izgalmas híradással szol­gált egy, a vaskorszak kezdetének körülményei között élő primitív nép­törzs életéről. A folytatás is érdekesnek ígérkezik. SZÍNEK ÉS HANGOK A Tv galériája legutób­bi adásának témája az akvarell volt, és bár ma­gáról a műfajról sokat tudtunk meg, az alkotá­sok, színeiktől megfoszt­­va, bizony nérüi érvénye­sültek kellően. Éppen az akvarell a legkevésbé al­kalmas erre a „kísérleti színtelen adásra". A kép­ernyő sokkal inkább szobrok, plasztikák, épü­letek, ötvösmunkák „kö­rüljárására”, grafikai mű­vek bemutatására, fino­mabb részleteinek megfi­gyelésére szolgálhat a képzőművészeti ismeret­­terjesztésben. Régebben sok vita volt a komolyzenei hangverse­nyek tv-közvetítése körül is; ad-e valami élmény­­­többletet, vagy zavar a kép, nem inkább rádiós műfaj-e a koncert? A vi­ta lezárult, valószínűleg ott és akkor, amikor a televízió zenei rendezői elsajátították a muzsika és a kép Harmóniájának megteremtését. Ennek szép példája a minapi Boccherini Hegedűver­seny, amely Kocsis Al­bert és a Magyar Kama­razenekar tolmácsolásá­ban szólalt meg a tv Nyár esti muzsika soroza­ta keretében. Vajk Vera hűtőszekrény legyártása alkalmából rendez A sorsoláson minden gyártási szám részt vesz FIGYELJE LEHEL HŰTŐSZEKRÉNYE GYÁRTÁSI SZÁMÁT! MŰSOROK Budai Parkszínpad: Super Show Bukarest (8). KOSSUTH RÁDIÓ 4.30: H. Idej. 4.33: Hajnaltól — reggelig. Közben 5: Hírek. Időj. 5.30: Reggeli krónika. 5.41: Falurádió. 6: H. Időj. 5.30:­­ Idej. 6.45: Műsor. 7: Reggeli krónika 2. 7.15: Kürt, időj. 7.25: Új könyvek. 8: H. Idej. 8.05: Színház- és mozi­műsor. 8.20: Verbunkosok, népdalok. 0: Hársam a kürt­szó ! 9.35: Gaál Jenő: Zongo­raverseny. 10: H. Idős. 10.03: A közönyös szépfiú — Coc­teau jelenete. 10.25: A Mura Hanglemezgyár Crcopin-össz­­kiadásából 11.33: Hatosok operákból. 12: Déli krónika. 12.20: Ki nyer ma? 12­0: Me­lódiakoktél. 13.52: Törvény­könyv. 11.07: Mai témák — mai dalok. 14.10: Gyermek­rádió. 15: H. Idős. 15.10: Jolo: A rejtélyes trombitás. 15.24: 25 év gazdaságtörténet. XII. 15.34: Fricsay Ferenc Bartók, műveket vezényel. 10.43: Dan­­kó Pista és Tolnai László nó­táiból. 17: H. Idős. 17.05: Ahogyan felrobban a bomba («Tok.-m­.). 17.30: Anna Moffo és Fernando Corena énekel. 17.53: India gondjai — IV. 18.08: Könnyűzenei olimpia — Döntő — I. 18.50: Jelentés az öttusa VB-ről. 10: Esti kró­nika. 19.25: A Szabó család. 19.55: A Suisse Romande ze­nekar hangversenye. 21.18: H. 21.21: Népdalcsokor. 22: H. Időj. Sporthírek. 22.20: Óvó­hely — éjszakai Rádiószín­­ház. 23.10: Kamarazene. 24: H. Időj. 0.10: Csárdások. PETŐFI RADIO 8.05: Mikrobi és a Holnap­látók— V. 8.35: Fúvóopolkák. 8.45: Külp. figyelő (ism.). 9: A cigánybáró (részi ), ló: Ze­nés műsor üdülőknek 12: Bellini és Donizetti operáiból. 13: H. Időj. 13.03: Mendels­sohn , m­. (Skót) szimfónia. 14: Kettőtől — hatig. IS: H. Időj. 18.10: Fiatalok hullám­hosszán. 19.54: Mese. 20: Esti krónika 2. 29.25: Új könyvek (ism.). 20.28: Népi zene. 21.07: Korunk hőse­­ I. 21.49: Hei­­du­ Mihály: Kádár Kata (két­felé. operai. 23: H. Időj. 23.1­1 Tánczere. 24: H. Időj. URH 18: H. Időj. 18.10: Hangle­­mezparádé. 18.59: Magyar ze­neszerzők. 19.43: Új opera­­lemezeinkből. 20.30: H. 20.33: Legkedvesebb hőseim (Róbert Jordan, Akiért a harang szól) (ism ). 21.01: Dzsessz. 21.21: A harmadik évezred­­elé ... (ism ). 2117: Hangfelvételek felsőfokon. 23: H. Ides. TELEVÍZIÓ 13.50: Műsor. 1*: Hírek. 18.05: Homokemberke beavat­kozik (NDK bábfilm). .18.25: Fabula irodalmi műsor —­­nagy gyerekeknek (ism.). 19.05: Reklám. 19.10: Mese. 19.35: Nők félórája. 20: Tv­hiradó. 20.20: Ez Tom Jones (zenés film). 21.05: Történe­tek főidőn és vízben (tv-film) 21.50: Tv-hiradó 2. 22.10: Be­fejezetlen történet (sorozat), POZSONYI TV 18: A sivatag patkányát (dok.-film). 18.40: Mese. 19: Dok.-film Szlovákia idegen­forgalmi nevezetességeiről. 20.05: Párbaj az emlékezettel. 20.40: Kis filmtörténet. 21.55. Tv-híradó. Hofszemt □ A szövetkezeti nép­táncosok III. Országos Találkozója, amely szom­baton Balatonlellén és Balatonfüreden kezdődött vasárnap Siófokon­­ foly­tatódott. A csoportok va­sárnap a siófoki szálloda­soron és a Petőfi-sétá­­rtyon színes, látványos menettánc-versenyt ren­deztek, amit csaknem tíz­ezer hazai és külföldi vendég tekintett meg. Az első díjat a Baranya me­gyei Véméndi ÁFÉSZ né­pi együttese­ nyerte. ÚJRA ITT AZ ALKALOM! RUHÁZATI VÁSÁR a SZIVÁRVÁNY MÉTERÁRUBOLTOKBAN 30-40%-os árengedménnyel Százféle sima és mintás, divatos nyári ruhaanyagokat GAZDAG KÉSZLETBŐL I­S REMEKÜL VÁSÁROLHAT! Most 10 munkanap... m kg-óv és pipere fehérneműmosás vállalási ideje Kívánságra EXPRESSZ FELÁRRAL 3 MUNKANAP RUHATISZTÍTÓ SZÖVETKEZET

Next