Népszava, 1970. október (98. évfolyam, 230–256. sz.)

1970-10-25 / 251. szám

ttct.tfkUnter 2. Az árvízkárosultak segélyezése A szamosközi tragédia első óráiban már meg­mozdult az ország. Tíz- és tízezrek ajánlották fel se­gítségüket A gyűjtőakció:­­ A bajba jutottak, a károsultak nemcsak köz­vetlenül a mentésnél, az ár elleni védekezésnél, ha­nem az újjáépítésnél és sok más közvetett módon is érezhették, tapasztal­hatták milliók együttér­zését, segíteni akarását —– mondja dr. Soóky László, a Magyar Vöröskereszt fő­titkárhelyettese. — Eddig 334 millió forint gyűlt össze a belföldi befizeté­sekből, és nyolc országból további 43 millió forint értékű devizát utaltak át. Jelentős összeget utalt át a Szovjetunió, az Egyesült Államok és Kína is, va­lamint a FAO. — Hogyan használták fel a rendelkezésre álló pénzt? — Az ár Szabolcsban pusztított legerősebben. Annak idején az akció is Szabolcs megsegítésére — Az egyik olvasónk panaszolta: összeomlott a háza, s a vele egy fa­luban lakó szüleié is. Most közösen építenek egy házat, de csak egy ingatlansegélyt kaptak, bár két családról van szó. — Az elosztás szabá­lyait az országos bizott­ság határozta meg. Ingó­sági segélyt és gyorsse­gélyt minden károsultnak adtunk. Az ingatlansegély célja az építkezés, a káro­sultak anyagi terheinek csökkentése. A kiadásnál alapfeltétel az építési en­gedély, az összeggel az OTP-tartozást csökkent­jük. És mivel a visszafi­zetési idő nem csökken, havonta sokkal kisebb részletet kell törleszteniük az érdekelteknek. Egy­­egy építkezőnek 40 000 fő- amelyben a szakszerveze­tek és a társadalmi szer­vek vezető szerepet vál­laltak, május 20-án kezdő­dött indult Az volt az állás­pontunk, s ezzel egyetér­tett az Országos Társadal­mi Bizottság is, hogy elő­ször és gyorsan ott kell segíteni Közvetlenül az árvíz időszaka alatt tíz­ezer család kapott gyors­segélyt, 9400 Szabolcsban, és csak 600 az ország más részén. Ingósegélyekre 85 millió forintot fizettünk ki 47 községben. Olyan családoknak adtunk tehát pénzt — 7000—25 000 fo­rintot —, akiknek ruhá­ját, bútorait, különböző ingóságait használhatat­lanná tette, elvitte az ár­víz. Az ingatlansegélyek kifizetésére 110 millió fo­rintot utaltunk át, ebből eddig 88 millióval segítet­ték a károsultakat, 3356 új ház építéséhez, 1034 megrongált újjáépítéséhez, rendbe hozásához hozzá­járulva.­zintig adható ingatlanse­gély általában, de ettől el lehet térni. Több példa is van arra, hogy nagy csa­ládnak, kis jövedelműek­nek 60 000 forintot is ad­tak. Minden ügyet külön megtárgyalnak, s a helyi öttagú társadalmi bizott­ság feladata, hogy a kö­rülmény ismeretében dönt­sön. A kérdésben szereplő ügynél egy ház felépítésé­ről van szó, tehát csak egy ingatlansegély adható. A bizottságok kötelesek a segélyezési javaslatot a tanácsházán kifüggeszteni, és ezek ellen panasszal le­het élni. Orvoslásra mód van. Eddig 200 panasz ér­kezett, s ahol úgy láttuk, helytelenül döntöttek, in­tézkedtünk. Fehérgyarmat térségében is befejezik a napokban az ingatlansegé­lyezést, ezzel egész Sza­bolcs megyében véget ér ez a munka, de természe­tesen a további panaszo­kat is megvizsgáljuk. Következik: Csongrádi, Békés, Szolnok, Hajdú és Borsod — További öt megyé­ben csaknem 7000 épü­let omlott össze, illetve rongálódott meg. Ott mikor kezdik meg a se­gélyezést? — A társadalmi bizott­ságokat Csongrád, Békés, Szolnok, Hajdú és Borsod megyében megalakítot­tuk, a felmérések elkez­dődtek, sőt a jövő héten már a kifizetésekhez is hozzálátnak, s november végéig be is fejezik. Ezek­ben a megyékben a tölté­sek melletti házak, és a magas és tartós ár miatti belvizek a belterületi épü­leteket rongálták meg. Így ezekben a megyékben csak ingatlansegélyeket fize­tünk, a szabolcsival azo­nos elvek és felosztási módszerek szerint. — Mi lesz az esetleg megmaradó pénzzel? — Több javaslattal is foglalkozunk. Egy alka­lommal már külön segí­tettük azokat az öregeket — személyenként 5000 fo­rinttal —, akik nem akar­ták házukat újjáépíteni, szociális otthonba vonul­tak, vagy máshol helyez­kedtek el. Most többen is javasolják, hogyha marad pénz, akkor az állammal közösen építsünk újabb szociális otthonokat az öregek számára, illetve is­mét gondoljunk a nagy családokra, a rossz anya­gi körülmények között élőkre. A döntést — ami­re előreláthatólag decem­berben kerül sor — az Országos Társadalmi Bi­zottságba bízzuk .— mon­dotta befejezésül: dr. Soó­.ffy László, a Magyar Vö­röskereszt főtitkárhelyet­tese. M. T. 377 millió forint Minden panaszt megvizsgálnak Pillanatképek a Soproni Sörgyárból A Magyar Országos Sör­ipari Vállalat a „Kiváló vállalat” büszke címet vi­seli. Ennek is legjobb gyáregysége, a szocialista munka gyára, a Soproni Sörgyár. Az évi 300 ezer hektoliter teljesítményre rekonstruált gyár ezt a mennyiséget rendszeresen 20—25 százalékkal túltel­jesíti és most, a kongresz­­szus tiszteletére további kétezer hektoliter palac­kozott sör legyártására tet­tek ígéretet. Képeink: Komlófőzési mintavétel a főzőházban A palackozóban napi 1200 hektoliter sör kerül öregekbe (Gonda György felvételei) n£p SZAVA 3 A lakosság húsellátásának kérdéseiről Írta: Dr. Dimény Imre mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter A­z életszínvonal alakulásával egyre inkább előtérbe kerül a hústermelés és -fogyasztás alaku­lása. Természetes, hogy mivel a la­kosságot — és elsősorban a bérből és fizetésből élőket közvetlenül érinti ez a kérdés, az érdeklődés középpontjában áll a húsfogyasz­tás. A Népszava szerkesztő bizott­sága az életkörülmények alakulá­sának vizsgálata során kért fel e kérdés megvilágítására. Szívesen teszek eleget e kérésnek, mert fontos, hogy a szervezett munká­sok megismerjék húsprogramunk termelési problémáit is. Az életszínvonal emelkedésének, a korszerű táplálkozás fejlődésé­nek egyik fontos mércéje a hús­­fogyasztás alakulása. Érthető tehát az az érdeklődés és igény, amely a hústermelés alakulásával,­s fej­lődésével kapcsolatban országosan megnyilvánul. Ez a tünet — amely egyébként világjelenség — tükröződik IV. ötéves tervünkben is. A tervtörvény a lakosság áru­ellátására vonatkozó részében elő­írja: „Az élelmiszerekből és az él­vezeti cikkekből az ellátás tovább javuljon. Lehetővé kell tenni, hogy a várható kereslettel összhangban, némileg csökkenjen a zsiradék- és szénhidrátfogyasztás és növeked­jék az állati fehérje- és a vitamin­tartalmú élelmiszerek fogyasztása. Személyenként 65—67 kilogram­mos húsfogyasztás fedezetét kell megteremteni.” A tervtörvénynek ebben a szakaszában tükröződik tehát az igény, melynek kielégíté­séhez szükséges árualapok meg­termelése a mezőgazdaságra vár. A mezőgazdaság fő feladatainak kialakításánál, a termelés szerke­zetének fejlesztésénél ennek meg­felelően vettük figyelembe a la­kosság növekvő igényét, amely egyre inkább a biológiailag érté­kesebb élelmiszerek, a hús és más állati termékek iránt növekszik. Ezt a célt kell szolgálnia a beru­házási politikának, és az állatte­nyésztés fejlesztését szabályozó el­veknek. Ezért kell a jelenlegi sza­kaszban a nagyüzemi állattenyész­tést a növénytermesztésnél gyor­sabb ütemben fejleszteni. Amíg a növénytermesztés­ évi átlagban 2,6­­—2,8 százalékos fejlesztését írja elő a tervtörvény, addig az állat­tenyésztésben a megelőző 5 év át­lagához képest évi átlagban 3—3,2 százalékos növekedés szükséges. Ez alapozza meg a lakosság húsel­látásának javítását, a húsipari ter­mékek gyártásának növelését és ebben jut kifejezésre jórészt a vá­gósertés-termelés legalább 30 szá­zalékos növelése is. De nemcsak a vágósertés-előállítás növelése, ha­nem ezzel egyidőben a szarvas­marha-tenyésztés, a juhtenyésztés és a baromfitenyésztés gazdaságos, korszerű irányú fejlesztése is fel­adata a mezőgazdaságnak. A húsfogyasztás iránti igények kielégítéséért és a termelésben jelentkező gondok közötti ellent­mondások megszüntetéséért a kor­mány már 1969-ben hozott jelene­tős ár- és szervezési intézkedése­ket. Ahhoz, hogy növekedjék a termelés, a nagyüzemi állatte­nyésztés mellett igen jelentős sze­repet játszik a háztáji állatte­nyésztés, mint a nagyüzemi gazda­ság háztáji üzemága. Az 1969-es intézkedések lényegében megala­pozták a negyedik ötéves tervben előirányzott húsprogram­unkat is, mert 1970-ben az állatállomány létszámában máris jelentős ered­ményekről számolhatunk be. Ezek az eredmények nagyrészt a köz­­gazdasági szabályozók hatására jöttek létre, és ma már mind a sertéslétszám és termelés, mind a baromfihús-termelés tekintetében jelentős előrehaladás történt. A negyedik ötéves terv húsprog­ramjának megalapozása tehát reá­lis keretek között halad. A mező­­gazdaságnak biztosítania kell a hazai húsellátást, export-kötele­zettségeink teljesítése mellett úgy, hogy az 1970. évi mintegy 59 kilo­grammos fejenkénti húsfogyasztás — mint ahogy a tervtörvényben is olvashatjuk — 65—67 kilo­grammra növekedjék. H­úsprogramunk teljesítésének lényeges kérdése a piacra ke­rülő húsfélék összetétele. A fo­gyasztó a sertéshúst tekinti min­denekelőtt húsnak, tehát a gon­dok ezen a téren a legjelen­tősebbek. A húsfogyasztás ösz­­szetételében a sertéshúsnak a kiemelkedő szerepe csak nehe­zen és hosszú idő alatt csökkent­hető és növelhető más, biológiai­lag értékesebb húsfélék fogyasz­tása. A hazai igények kielégítésé­re tehát mind a nagyüzemi, mind a háztáji gazdaságokban jelentő­sen fejlesztenünk kell a sertéste­nyésztést A nagyüzemi sertéshús­termelés megalapozása, beruházási programja éppen ezért kiemelke­dő célkitűzése negyedik ötéves ter­vünknek is. Ezért készül a negye­dik ötéves tervben mintegy más­fél millió hízó számára jórészt kor­szerű technológiai berendezéssel ellátott férőhely a termelőszövet­kezetekben és az állami gazdasá­gokban. A férőhelyeknek mintegy fele már a legkorszerűbb techno­lógiák bevezetésével együtt léte­sül, s célunk, hogy a baromfihús­­termeléshez hasonlóan, kialakul­janak a nagy kapacitású nagyüze­mi sertéshústermelő-telepek. Ezek­nek a telepeknek egy része már 1970-ben üzemel, s mintegy 25— 30 — részben állami gazdaságban, részben termelőszövetkezetben — termeli a húst hatékonyabb ab­rakfelhasználással, szabályszerű rotációval, valóságos ipari terme­lési módszerekkel. Nagyon fontos a háztáji sertéstar­tás korszerűsítése is, mert ez nem­csak a központi árualapok bővíté­sét teszi lehetővé, hanem jelentős tényezője a falusi lakosság húsel­látásának is. A háztáji és egyéb gazdaságok saját felhasználásra évente mintegy 2,5 millió sertést vágnak le, s ezen felül vár tőlük az ország évente több mint ne­gyedmillió hízósertést és mintegy félmillió ipari hizlalásra alkalmas süldőalapanyagot A sertéshústermelésben világ­szerte létező ciklikusság ha­zánkban is másfél-két évenként jelentkezik, nagyobb mértékben a háztáji állományban létszámhul­lámzás formájában. Legfőképpen a közgazdasági tényezők, az árvi­szonylatok és a takarmányterme­lés eredményessége változásainak hatására. A korszerű nagyüzemi telepek bekapcsolódása a terme­lésbe, a ciklus magaslatán az ál­lami elővásárlás alkalmazása, a takarmánytermelés és az árak színvonalának stabilizálása, segít a kérdés rendezésében. Előreviszi az ügyet, ha még a részleteiben korszerűsíthető telepeket is mű­ködtetik. Csökkentheti a ciklus ki­lengését, ha a sertéstenyésztéshez nyújtott állami támogatást jól használják fel. Mindez együtt a kiegyensúlyozottabb sertéshúsellá­tást eredményezheti. Ehhez természetesen jelentős állami beruházás, hitel és egyéb kedvezmény szükséges. Az állami erőfeszítések, amelyek a negyedik ötéves terv beruházási programjá­ban kiemelkedő szerepet játsza­nak, elsősorban a nagyüzemi tele­pek kialakulását szolgálják, de nagy jelentőségük van a tenyész­téspolitikának realizálódásában is. A korszerű, ipari jellegű techno­lógia nyilvánvalóan a régitől elté­rő, termelőképesebb, a most már ipari módon előállított takarmányt jobban hasznosító sertésfajtákat igényel. A hazai és a külföldi nemesíté­­si eredmények alapján egyre na­gyobb mértékben terjednek a kor­szerű hússertésfajták és újabban a hibridsertések. Ezek 1—2 száza­lékkal több húst adnak, mint a korábban tenyésztett sertések, s ez az 1—2 százalék országosan 40 —80 ezer mázsa hústöbbletet je­lent. Nem lehet közömbös természe­tesen a tenyésztéspolitika szem­pontjából sem, hogy a háztáji gaz­daságokban milyen a sertésállo­mány fajtaösszetétele. Állami ak­cióink és a nagyüzemeinkbe törté­nő kocakihelyezési akcióink arra irányulnak, hogy a háztáji állo­mány is termelőképesebb fajták­ra épüljön, mert ez nemcsak ab­rakmegtakarítást, hanem jobb hústermelési arányokat is jelent Az állomány átformálása egyéb­ként évek óta kedvező ütemben folyik. 1938-ban hazánkban egy anyakocára 2,5 mázsa hústermelés jutott, míg 1961—1965. években 5,4 mázsa húst adtak egy koca egyévi utódai. Az 1969-es eszten­dőben pedig egy anyakocára 5,7 mázsa hústermelés jutott. Ez az arány a már említett nagyüzemi módszerekkel, korszerű takarmá­nyozással és tartással, és a háztáji gazdaságokban is érvényesíthető korszerűsítéssel még tovább nö­velhető. K­ét húsféléről kell még szót ej­tenünk. Az egyik a marha-, a másik a baromfihús. A korszerű táplálkozás azt kívánja, hogy mind nagyobb mértékben kerüljenek előtérbe a biológiailag értékesebb, zsírban szegényebb, könnyebben emészthető húsok. Ez az igény egyébként világjelenség, és ennek a hatására lendült fel világszerte a baromfihús termelése, a legkor­szerűbb ipari módszerek alkalma­zásával. Ez a tudományosan meg­alapozott szemlélet érvényesül egyes, eddig elhanyagolt húster­melési ágazatok — hal, nyúl, ga­lamb — fellendülésében is. Az 1968-as egy főre jutó 55,7 kilo­gramm húsból és húsáruból 51 szá­zalék sertéshús, 15 százalék mar­hahús, 24 százalék a baromfihús és 10 százalék egyéb húsféleség volt. A százalékarányok összetételében a marhahúsnál az összhúsmennyi­­séghez viszonyítva nem tervezünk változást. A szarvasmarhatenyésztés hús­­irányú fejlesztése elsősorban ex­portkötelezettségeink teljesítésére irányul. A marhahús és az élő marha világpiaci átalakulása szá­munkra kedvező. Ezzel kapcsolat­ban a negyedik ötéves tervben a hústermelés gazdaságossága és az idevonatkozó tenyésztéspolitikai célkitűzés megvalósítása a mező­gazdaság feladata. Nagyobb jelen­tőségű a baromfihús-fogyasztás növelése 1968-ban 13 kilogramm baromfihús jutott hazánkban egy főre. Ezt a negyedik ötéves terv időszakában néhány kilogrammal növelni kívánjuk, amihez jó ala­pokat szolgáltatnak a baromfihús­termelés megoldottnak tekinthető nagyüzemi ipari módszerei. Gond­jaink enyhítése a húsellátás tekin­tetében lényegesen könnyebbé válna, ha a baromfihús iránti igé­nyek tovább növekednének. E­gyre kevesebb a panasz a baromfihús, elsősorban a pe­csenyecsirke minősége ellen­. A korszerű nagyüzemi tartási, takar­mányozási viszonyok — kiküszö­bölve a minőséget korábban ked­vezőtlenül befolyásoló takarmá­nyokat, — lehetővé teszik, hogy a háziasszonyok mindenkor jó mi­nőségű pecsenyecsirkét vásárol­hassanak. A főzéstechnika és a jó ízesítés kialakítása, elterjesztése szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy a baromfihús kedveltebb és bio­lógiai értékének megfelelő helyet foglaljon el a háztartások étrend­jében. A húsfogyasztás alakulásában jelentős szerepet játszanak a húst helyettesítő, értékes fehérjetartal­mú állati termékek. A negyedik ötéves tervben több alkalommal említett korszerűbb, egészségesebb táplálkozás nem nélkülözheti a tej és tejtermékfogyasztás növelését, valamint helyi, területi megszer­vezését. Az elmúlt években a húsellátás, az ország hússzükségletének meg­tervezése szorító gondjaink legna­gyobbika volt. Az 1969-ben hozott kormányintézkedések kedvező ha­tása 1970-re mind az állatok lét­számának alakulásában, mind pe­dig a termelésben kedvező ered­ményt hozott. A fogyasztókat leg­jobban érdeklő sertéshús tekinte­tében a háztáji gazdaságok jelen­tős volument kitevő termelése is lényegesen enyhítette gondjainkat és megteremtette azt az alapot, amelyen a negyedik ötéves terv húsprogramjának előírásait telje­síthetjük. A nagyüzemi állatte­nyésztés, a korszerű technológiák, az iparszerű termelés és a köz­­gazdasági környezet célszerű ki­alakítása oldja meg azonban vég­érvényesen a hústermelést, a hús­ellátás minden gondját hazai és exportvonatkozásban, Így válik majd lehetővé, hogy azokban a községekben is árusítsanak húst, ahol ma még erre nem rendez­kedtek be. S így tudjuk növelni a választékot, az olcsó töltelékáru arányát és mód lesz megjavítani a szállítást és az elosztást. M­indehhez azonban nem ele­gendők a mezőgazdaság ren­delkezésére álló erőforrások, az egész társadalom ügye az életszín­vonal emelésének ez a része, s ép­pen ezért az egész társadalom be­látása és anyagi hozzájárulása szükséges a továbbfejlődés reális alapjainak megteremtéséhez. Ami­kor a hústermelés ipari jellege ki­alakul — és ez a jövő útja —, ak­kor az ipari anyagok felhaszná­lási aránya olyan mértékben nö­vekszik — építőanyag, gép, beren­dezés, villany, ipari jellegű takar­mány —, hogy a mezőgazdaság mindinkább az érdekelt iparágak legnagyobb vásárlójává válik. Ez a kölcsönösség, az érdekek egyez­tetése feltétlenül hozzájárul ahhoz, hogy negyedik ötéves tervünkben mind kevesebb szó essék húsellá­­tási gondokról, mennyiség és ösz­­szetétel tekintetében egyaránt. A háziasszonyok megértése is szükséges ehhez és aktív köz­reműködésüket olyan tekintetben kérjük, fordítsanak nagyobb fi­gyelmet a biológiailag értékesebb húsokra. Az életszínvonal emelke­dése, az egészségesebb táplálkozás kialakítása így tehát közös gon­dunk, s az elért sikerek közös si­kerekké válnak.

Next