Népszava, 1972. december (100. évfolyam, 283–307. sz.)

1972-12-14 / 294. szám

to ÚJ AUTÓBUSZJÁRATOK AUTÓBUSZOK Menet- Első Utolsó idő kocsi indul 2/Y DÉLI PU. — Böszörményi út — Strom­feld A. út — Fodor u., KÖRFORGALOM­­13 4.50 22.50­­ 5.00 23.00 7/A BAROSS TÉR — Rákóczi út — Erzsé­­bet-híd — Bartók B. út — Kornemissza tér 25 5.00 22.50 5.00 22.50 74 MADÁCH TÉR — Dohány u. — Hun­*u.12 23.20 Mária krt. — CSÁKTORNYA PARK 4.45 23.15 74/A KACSÓH P. ÚT — Csáktornya park — 10 5.00 23.00 ungvár u., KÖRFORGALOM 5.10 23.10 75 UV U. — Szugló B. — Népstadion út — 5.00 23.00 NÉPSTADION 5.00 23.00 89/A BAROSS TÉR — Rákóczi út — 16 4.20 23.00 Erzsébet híd — Attila út — MIKÓ U. 4.20 23.00 95/A BAROSS TÉR — Kerepesi út — Pong­rác út — Zalka M. tér — Kápolna tér L3 Időszakos járat 103 MÓRICZ ZS. KÖRTÉR — Fehérvári út — Nagytétény, ANGELI U. 30 4.15 13.00 4.45 13.32 7.30 18.30 8.00 19.00 131 ÜLLŐI ÚTI ÚJ LAKÓTELEP — MADÁCH TÉR 22 4.45 15.00 8.00 18.00 5.05 15.25 8.20 18.25 A 7­ A járat december 31-én üzemkezdettől közlekedik. 1972. XII. 23-től módosított útvonalon közlekedő­k PASARÉTI TÉR — Moszkva tér — 20 5.00 23.005 Erzsébet-híd — MÁRCIUS 15. TÉR 5.15 23.15 11 NAGYBÁNYAI ÚT — Bimbó út — 19 4.45 1 23.15 Csalogány u. — BATTHYÁNY TÉR 4.25 1 22.55 16 MOSZKVA TÉR — Vár — Lánchíd — 16 5.30 ! 23.05 ENGELS TÉR 5.30 1 23.00 0 1 Óbuda, ARPAD-Híd — Bécsi út — 24 4.45 23.15 1 dobosjenői téglagyár 4.35 23.40 19 GVADÁNYI U. — Fogarasi út — 14 4.55 ! 23.10 Kerepesi út — NÉPSTADION 5.10 1 23.21 34 Óbuda, ARPAD-HÍD — Szentendrei út — Emöd u. — fővárosi tanács ÜDÜLŐ 23 4.20­­ 23.15 4.45 23.40 37 / Óbuda, ARPAD-HÍD — Szentendrei út­­ — NIMROD U. 16 Időszakos járat 37/ 1 Óbuda, ARPAD-HÍD — Testverhegy — 13 4­6 23.15­­, ERDŐALJA ÜT »•Bf 23.28 37/ 1 Óbuda, ARPAD-HÍD — Testverhegy — 12 5.00 23.00 1 JABLONKA ÚT 5.15 23.12 37/ 11 Óbuda, ARPAD-HÍD — Testvérhegy — 14 4.40 22.4. IV­ MARAMAROS ÚT 4.55 23.00 39 DÁNIEL ÚT — Krisztina krt. — 17 4.50 23.0. Alkotás utca — GOLDMARK K. UTCA 5.00 23.00 42 Óbuda, ARPAD-HÍD — Szentendrei út 26 4.30 23.04 — BÉKÁSMEGYER 4.50 23.25 56 HIDEGKÚTI ÚT — Vörös Hadsereg 18 4.45 23.0 Útja — MOSZKVA TÉR 4.25 23.05 60 Óbuda, MÁV ÁLLOMÁS — Bécsi út — 25 5.00 23.00 Lajos Utca — BATTHYÁNY TÉR 5.00 23.00 99 Pesterzsébet, VASÚTSOR — Kossuth L. u. — Vajda P. u. — Kőris u. —­­ Népszínház u. — NAGYKÖRÚT 4.50 23.30 5.10 23.00 99/1 Pesterzsébet, TÁTRA TÉR — Határ út 30 4.50 14.55 8.50 18.50 — Vajda P. u. — Kőris u. — Népszínház u. — NAGYKÖRÚT 0.15 14.25 8.25 18.50 107 1 BOSNYÁK tér — Erzsébet-híd — 30 5.00 123.00 Bartók B. út — KELENFÖLDI PU. 5.00 123.00 VILLAMOSOK Szentendrei helyiérdekű vasút: Batthyány tér—Békásmegyer—Szentendre vonalon közlekedik. A LÁGYMÁNYOSI LAKÓTELEP — Nagykörút — Margit-híd — MOSZKVA TÉR 39 3.40 0.05 4.20 0.20 a BATTHYÁNY TÉR — Budai Duna-part — Fehérvári út — Budafok, VARGA JENŐ TÉR 33 00 o.ot 1 4.35­­3.45 11 MARGIT-HÍD — Frankel Leó út — Vörösvári út — BÉCSI ÚT 18 4.30 0.35 4.26 1.20 17 MARGIT-HÍD — Frankel Leó út — Bécsi Út — MARGIT KÓRHÁZ 11 4.25 0.00 4.35 0.10 18 JÁNOS KÓRHÁZ — Krisztina krt. — Fehérvári út — ALBERTFALVA KITÉRŐ 33 4.45 1.15 4.10 0.50 44 BAROSS TÉR, KELETI Pu. — Thököly Út — Zugló, RÁKOSPATAK 16 *.50 23.20 4.40 23.40 47 MARX TÉR — Bajcsy-Zs. út — Szabadság-híd — Fehérvári út — Budafok, VARGA JENŐ TÉR 3­­4.00 23.00 4.35 22.40 43 MADÁCH TÉR — Múzeum körút — Üllői út — NAGYVÁRAD TÉR 16 *.30 1.00 4.10 0.45 67 BAROSS TÉR, KELETI PU. — — Thököly út — Erzsébet királyné útja — Rákospalota, PESTÚJHELY 27 4.45 0.45 4.30 0.20 1972. XII. 31-től módosított útvonalon közlekedő VILLAMOSOK 19 BATTHYÁNY TÉR — Budai Duna-part — Bartók B. út — KELENFÖLDI PU. 714 4.11 1 23.00 4.20 , 23.00 41 Budafok, FORGALMI TELEP — Szabadság út — Rózsavölgy — Budaörs, MÁV ÁLLOMÁS 22 4.10 0.06 .301 0.30 43 Budafok, VARGA J. TÉR — Nagytétényi út - NAGYTÉTÉNY 23 4.501 0.35 •4.10! 0.55 43/A /Hidasok, VARGA J. TÉR — Nagytétényi út — Nagytétény, KULTURPARK 12 Szükség szerint 68 BAROSS TÉR, KELETI PU. — Thököly út — Nagy Lajos király útja — ÖRS VEZÉR TERE 25 5.00 1­035 4.40 24.00 N­É­PSZAVA Hogyan jutunk az úticélhoz? A térképek a metró- és az autóbusz-, villamosjáratok kap­csolatait szemléltetik. A szöveg arról tájékoztatja olvasóinkat hogy miként és mennyi idő alatt juthatnak el az utasok met­rón, illetve villamoson a főbb csomópontokhoz, csúcsforgalmi időt, adott járműsűrűséget, az átszállásokat, p­ mozgólépcsői­ haladást, a gyalogútakat és a várakozásokat egyaránt figye­lembe véve. Baross tér—Krisztina tér. A háló­­zatmódosítás előtt: közvetlenül a­ 44-es villamossal 13 perc. A módo­sítások után: a metróval a Déli pá­lyaudvarig, majd átszállva a 18-as villamosra — ugyancsak 19 perc. József Attila lakótelep—Moszkva tér. A hálózatmódosítás előtt: s a 50-es, vagy 52-es és — átszállással — a 63-as villamossal új perc, il­letve a 39-es busszal 40 perc. A mó­dosítások után: az 52-es, vagy a 42, a 42/A villamossal, az Astoriá­tól metróval utazva, a menetidő 7­­ perc. Az időnyereség 8—9 perc. Baross tér—Móricz Zsigmond kör­tér. A hálózatmódosítások előtt: közvetlenül a 19-es, vagy a 68-as villamossal húsz perc. A módosítá­sok­ után: a metróval és a Nagy­körúton átszállva, a 6-os villamos­sal 19 perc, vagy a metróval és a Tanács körúton átszállva a 47-es. 49-es villamosra — 18 perc. A meg­takarítás­­—? perc. Baross tér—Fional ter. A háló /atroodosvasok előtt: a Váci útig 79-es trolival, onnét 33-as villamos­sal — 28 perc. Vagy a metróval a Blaha Lujza térig, majd átszállva a 4-es villamosra a Császárfürdőig, onnan helyiérdekűvel, vagy 11-es villamossal 34, illetve 38 perc. A módosítások­ után: metróval, a Batthyány térig, onn­an helyiérde­­kével az Árpád-hídig, onnan busz, szál, vagy gyalogosan, összesen ?1 perc. Az időnyereség­­—13 perc, Nagyvárad tér—Moszkva tér. A hálózatmódosítás előtt, a 63-as vil­lamos közvetlenül 30 perc alatt tette meg az utat. A felszíni háló­zat módosítása után a 42-es, a 42/A, az 52-es, a sűrített 63-as villamo­sokkal az utasok az Astoriáig utaz­­hatnak, onnét metróval a Moszkva térig, összesen 24 perc alatt. Az időnyereség hat perc. Kobanya. Pataki István__ Moszkva tér. A hálózatmetrosítás -«MflWATt* sok előtt: a 28-as villamossal a Népszínház utcáig, majd átszállva a N­agy­körútnál a 44-es villamosra — 42 perc. A módosítás után: a 28-as villamossal és a metróval — 30 perc. Az időnyereség 12 perc. A másik lehetőség: a 13-as villamos­sal az Örs vezér térig, s onnan metróval — 28 perc. Az időnyere­ség 14 perc. '%§/«* * ■^y/f «umwirti MUlfcf. Mim»» tot J IMltift* n« Milyen időközönként indulnak a metrószerelvények Időszak: Indítási időköz (perc) Hétköznap Szombat Munkaszüneti nap 4.30— 5.005 5 5.00— 6.00 3.16 2JS­S 6.00— 7.00 7.00— 7.30 7.30— 8.00 — 8.00— 8.30 8.30— 9.00 — 9.00—10.00 4 10.00—11.00 11.00—12.00 12.00­ 13.00 2.16 13.00—14.00 14.00—15.00 3.36 3.S 15.00—16.00 16.00­ 17.00 7a 17.00—18.00 18.00—19.00 19.00—20.00 — 30.00—21.00 i — 21.00—22.00 22.00—23.00 W7S. december . Az utas kérdez—a BKV válaszol... A tömegközlekedés módosí­tásával kapcsolatos kérdésekre a BKV vezetőitől kértünk vá­laszt. ^ UTAS: A Rákóczi úti villamos­közlekedés megszűnik, az utolsó raetroszerelvény 23.05 órakor indul Jelenleg a Rákos-pataktól a Moszkva térig lehet utazni a 44-es villamossal. Két nagy forgalmú pá­lyaudvar, a Keleti és a Déli közötti kapcsolatot is biztosítja ez a villa­mos. Hogyan gondoskodnak a 44-es éjszakai helyettesítéséről az új közlekedési rend életbelépé­séről? BKV: Lényegéiben ezt az út­vonalat — figyelembe véve a forgalomszámlálás tapasztala­tait, a tényleges utazási igé­nyeket­­ három részre osz­tottuk fel: Az Örs vezér tér és a Ba­ross tér között az éjszakai idő­szakban 15 percenként közle­kedik a 68-as jelzésű villamos. A Baross tértől ugyancsak ilyen időközönként indítjuk a 89­­A éjszakai autóbuszjáratot, amelynek másik végállomása az Erzsébet-híd budai hídfő­jénél, a Rudas-fürdőnél lesz A Rudas-fürdő és a Moszkva tér közötti szakaszt a 49-es éj­szakai villamos Moszkva térig történő meghosszabbításával látjuk el, ez a járat is 15 per­cenként közlekedik a Kelen­földi pályaudvar és a Moszkva tér között. Egyébként hangsúlyozni sze­retnénk, hogy ez az intézke­dés jóformán senkit nem érint hátrányosan, hiszen a többszö­ri felméréskor azt tapasztal­tuk, hogy az éjszakai órákban átlagosan harmincan utaznak a 44-es villamoson, és döntő többségük csak rövidebb sza­kaszon vette igénybe. Általában a különböző pon­tokról a Nagykörútig, a Kis­körútig, illetve a pályaudvaro­kig utaznak, és innen más já­ratokkal folytatják útjukat, természetesen ezeken a helye­ken a kapcsolatokat továbbra is biztosítjuk. UTAS: A Rákoz­*­ úti villamos­közlekedés megszüntetése után mi lesz a vágányokkal, az aluljáró nyílásokkal, a villamos szigetek­kel? BKV: Legelőbb, néhány hó­napon belül, a Vas utcánál és a Szövetség utcánál levő Rákó­czi úti villamosszigeteket bon­tatjuk el. Utána fokozatosan, körülbelül egy-másfél év után fedjük be az aluljárónyíláso­kat, s szedjük fel a vágányo­kat, tekintve, hogy ezek a munkálatok rendkívül mun­kaigényesek­. UTAS: Buda déli részének tö­megközlekedését milyen elvek alapján javítják a módosító intéz­kedések? BKV: Dél-Buda tömegközle­kedésének gerincét a Fehér­vári út alkotja. Ezen az útvo­nalon jelenleg sokféle, jármű­típus közlekedik kedvezőtlen pálya­viszony­ok és forgalmi jellemzők között. A vágányok középre helyezésével kedve­zően változnak ezek a körül­mények, megnövekszik majd az utazási sebesség. December 31-től rövidítjük a 41-es, a 43-as és a 43/A jelzésű villa­mosviszonylatok útvonalát, a 4-es villamost csak a Fehérvá­ri útig közlekedtetjük, viszont a 9-es és a 47-es villamosokat Budafok, Varga Jenő térig, a 18-as villamosokat pedig Al­bertfalváig. Ezáltal Dél-Buda és a Batthyány tér között il­letve a Szabadság-hídon át a Marx térig, a Moszkva téren át pedig a János-kórházig át­szállásmentes kapcsolatot biz­tosítunk. ITTAS: Hogyan tervezik a Rákó­czi úti villamosforgalom pótlását szolgáló autóbuszok menetidejét, kapacitását? BKV: Csúcsforgalmi adatok­kal szolgálunk. A 7/A autó­busz betét­járat útvonala vég­állomástól végállomásig nyolc kilométer. Ezt a jármű 25 perc alatt teszi meg. Tizenhárom csuklós kocsival négypercen­kénti indítást biztosítunk, óránként és egy irányban 1650 utast szállíthatunk el. A 89/A betétviszonylat útvonala 4,4 kilométer. Menetideje 16 perc. Hat csuklós kocsijával hatper­cenkénti indítást és 1240/óra/ irány férőhely kapacitást bizto­sítunk. A 7/C autóbusz útja 11,2 kilométer, menetideje 38 perc. Harminchárom csuklós kocsiból áll a járműparkja. Két és fél percenként indítják, férőhelykapacitása 3100/óra/ irány lesz. A jelenleginél 620- szal több személyt szállíthat majd. A 107-es autóbusz vo­nalának hossza 11,6 kilométer, menetideje 30 perc. Tizenki­lenc csuklós kocsiból áll a jár­műpark, férőhelykapacitása most 1060/óra/irány, a villa­mosközlekedés megszüntetése után 2200/óra/irány. Ezt azt je­lenti, hogy a Rákóczi úton ösz­­szesen 36 csuklós autóbusszal több fog közlekedni, mint ed­dig. UTAS, MS a véleménye a BKV­­-­ak arról, hogy a Rákóczi úti vil­lamosközlekedés megszüntetése hátrányos lesz az idősebbeknek, akik nehezen lépnek fel az autó­buszra, nehezebben is egyensú­lyoznak benne, másrészt bizonyta­lanul haladnak a mozgólépcsőn? BKV: A villamosszerelvé­nyek lépcsői semmivel sem alacsonyabbak, mint az autó­buszoké. Nehézséget az okoz­hat, ha az autóbusz távol áll meg a járdaszegélytől. Erre felhívjuk a járművezetők fi­gyelmét és a külön autóbusz a sáv lehetőséget ad a járda melletti megállásra Az két­ségtelen, hogy az idősebbek iránti figyelmességet, segítő­készséget fokozni kel mind az autóbuszon az ülőhelyek átadásával, mind a mozgólép­csőn segítésükkel. Az utazó­­közönség és forgalmi dolgo­zóink együttes segítsége, tá­mogatása sokat tehet az idő­sebb utasok biztonságos uta­zásáért. UTAS: Ha nem ia közvetlen ír forgalmi probléma, a járókelőket, a Rákóczi úti lakosokat minden­­képpen aggasztja, hogy a vilamo­­sok „száműzetése”, az autóbuszok sűrítése miatt nagyobb lesz a zaj és a levegő szennyeződés. BKV: Ami a zajt illeti, in­kább a villamosok csikorgása zörgése miatt, különösen az, éjszakai, de a nappali idősza­kokban is, a lakosok nagyon sokat panaszkodtak. Az autó­buszforgalom fokozódása sem­mivel sem okoz nagyobb zajt az eddiginél. A levegőszennye­ződés inkább a személygépko­csi-forgalom tőlünk független, megállíthatatlan növekedésé­től várható, semmint az autó­buszoktól. Már csak azért sem, mert a régi típusú, szóló autó­buszok többségét — a 39-est, a 19-est — kivonjuk a Rákóczi útról és ott helyettük már a MAN-motorral járó, a levegőt lényegesen kevésbé szennyező, csuklós autóbuszokat közle­kedtetünk. Az Országos Közúti Balesetelhárítási Tanács és a Budapesti Közlekedési Vállala tájékoztatója Szerkeszti: Moldovan Tamás

Next